Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van 16.04 naar 22.04  (gelezen 2741 keer)

Van 16.04 naar 22.04
« Gepost op: 2023/07/07, 09:50:34 »
Kan iemand me verwijzen naar een site waarop die overgang uit de doeken wordt gedaan? Ik wil een schone install doen maar mijn instellingen (van email adressen etc.) en data (emails, spreadsheets etc.) 'meenemen'. Overigens, zullen bash scripts ongewijzigd draaien en waar kan ik eventueel bij zo'n grote overgang tegenaan lopen?
Alvast dank!

Offline peer

  • Lid
Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/07, 11:35:06 »
in ieder geval beginnen met het veilig stellen van je data. Ik kopieer mijn homedirectory inclusief de 'hidden files/maps' Dan doe ik een clean install. Na de clean install installeer ik de programma's die ik wil en kopieer ik de bijbehorende config files en data vanuit mijn backup.

Ik vind het moeilijk om te zeggen welke problemen je kan verwachten. Dit hangt nl. af van de hardware en van je geïnstalleerde programma's.  Maar ga er maar van uit dat niet alles zonder problemen zal verlopen. Maar daarvoor kun je op dit forum hulp vragen en dan komt het zeker goed.

Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/07, 12:00:24 »
Een van de dingen waar je mogelijk tegenaan kunt lopen t.o.v. 16.04 zijn Snaps. Firefox is nu standaard geïnstalleerd als een snap in 22.04. Dus mocht je instellingen / geschiedenis van Firefox willen terugplaatsen vanuit je backup dan moet je dat in een andere map doen dan je gewend bent. Thunderbird is nog wel gewoon als .deb-pakket beschikbaar in 22.04.

Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/08, 20:49:33 »
Dank voor de reacties. Heb inmiddels met een bootable stickie wat bekeken van 22.04. Verrassend snel, ook laden van Firefox waarover ik wat klachten las.

Alleen niet mijn interface. Die ga ik tzt vervangen door Unity.

Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/08, 22:31:40 »
Dat is goed om te lezen!

Ja de snelheidsproblemen met Firefox zijn al een tijdje opgelost (d.w.z. dat de Snap veel trager startte). Wat mogelijk bij Firefox nog struikelpunt kan zijn is wanneer je wilt communiceren vanuit Firefox met een extern proces (wachtwoordmanager of een ID-kaartlezer). Daar heb ik vooral problemen over gelezen (en gedeeltelijk zelf meegemaakt). Maar zou zeggen probeer de Snapversie gewoon want mogelijk is dat scenario voor jou niet relevant of de problemen zijn inmiddels opgelost met updates.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/10, 13:29:34 »
Je weet ongetwijfeld dat je eerst moet bijwerken van 16.04 naar 18.04, dan van 18.04 naar 20.04, dan van 20.04 naar 22.04.

Je weet ook dat je enkel kan opwaarderen van een ondersteunde versie naar een andere ondersteunde versie.

Tenzij je Expanded Security Maintenance hebt aangekocht voor je Ubuntu 16.04 installatie, is je 16.04 nu niet meer ondersteund. Dit systeem opwaarderen is in dat geval geen optie meer: dat had vroeger moeten gebeuren.

De enige optie die resteert is ook de beste en veruit de snelste: doe een volledig verse installatie van 22.04, waarbij je dat oude besturingssysteem helemaal, maar dan ook helemaal, wist.

Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #6 Gepost op: 2023/07/11, 10:42:53 »
Dat is ook precies de bedoeling Vanadium.

Inmiddels 22.04 geinstalleerd onder VirtualBox om te onderzoeken hoe ik het beste mijn oude data en instellingen over kan zetten, gnome kan vervangen door unity etc.

Na de vakantie verder...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #7 Gepost op: 2023/07/12, 10:59:07 »
Dat is ook precies de bedoeling Vanadium.
Sorry, je stelde dat inderdaad zeer duidelijk. Ik was net bezig geweest met iemand op een Engels forum die probeerde via stapsgewijze upgrades te werken, vandaar wellicht mijn "verblinding"...

  • Je weet wellicht dat er nu een officiële Ubuntu versie is met  Unity[url]. Aangezien je op Unity wil blijven, installeer je best dadelijk die versie.
  • Ga ervan uit dat je al helemaal goed zit als je een goede backup hebt van al je persoonlijke gegevens. Als dat zo is, kan er niets meer misgaan dat niet herstelbaar is.
  • Programma's die je in de oude installatie extra had geïnstalleerd, kan je gemakkelijk en vlug opnieuw installeren in de nieuwe installatie (als ze nog bestaan, tenminste - verouderde programma's zijn mogelijk niet meer beschikbaar)
  • Gebruikersconfiguratie bevindt zich allemaal in de home folder in verborgen bestanden en folders. Veel van die configuratie zal echter verouderd of overbodig zijn. Persoonlijk zou ik zeer selectief zijn in het terugplaatsen. Zelf doe ik enkel de .thunderbird folder (als je tenminste Thunderbird gebruikt), de bookmarks van Firefox (~/.mozilla/firefox/########.default-release/places.sqlite) en de databank van Shotwell (~/.data/shotwell/data).
  • Of je scripts nog goed zullen lopen hangt ervan af. Wellicht, als je allemaal standaard tools gebruikt, want de commandolijn tools zijn  heel stabiel. Wel kunnen systeempaden veranderd zijn.

Algemeen is het niet mogelijk een lijstje te maken van "waar je bij zo een grote overgang tegenaan zult lopen". Het enige echt belangrijke is die goede reservekopie van je eigen gegevens.

Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #8 Gepost op: 2023/07/13, 10:39:34 »
Dank voor je uitgebreide reactie. Van de officiele unity versie wist ik niet, goede tip. Eerder heb ik al met een ubuntu 20 versie geexperimenteerd en daar unity achteraf geinstalleerd, dat ging ook prima, maar dit is handiger.

Mijn opgave is niet alleen op mijn pc e.e.a. soepel te installeren maar ook op de laptop van mijn vrouw en vooral op de pc van mijn gehandicapte dochter. Die werken laat ik zeggen wat minder gedisciplineerd en stelden me eerder voor 'verrassingen'.

Nogmaals dank!

Re: Van 16.04 naar 22.04
« Reactie #9 Gepost op: 2023/10/13, 09:50:54 »
Voor de volledigheid toch even de afloop. Na met Ubuntu in VM te hebben getest ook nog even met Mint getest. Na vergelijking voor Mint gekozen. Na 'echte' installatie daarvan wel even geworsteld om vorige funcionaliteit te herstellen en te wennen maar het meeste lijkt nu te werken. Veel gehad aan de 'Makkelijke linux tips',  daarvan moet ik er nog een paar doorwerken. Dank allen voor de geplaatste reacties!