Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke versie voor beginners  (gelezen 3647 keer)

Offline johande

  • Lid
welke versie voor beginners
« Gepost op: 2009/03/03, 09:18:41 »
Mijn ouders kennen (nog) niets van pc’s
Welke versie van ubuntu zou ik het best installeren voor hen (qua gebruikersgemak)?

Wat moeten ze doen: surfen, emailen een briefje typen en muziek op cd-tjes kopieren.

De pc is een HP Workstation XW4100 - Pentium 4 – 3.2 Ghz 80 Gb harde schijf – die ik op de kop heb kunnen tikken…

Offline johande

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/03, 09:42:57 »
Ubuntu 8.04.2
dat is een LTS versie, wordt nog tot april 2011 ondersteund
alleen als je hardware hebt die nog niet ondersteund wordt zou ik 8.10 of in april 9.04 nemen

waarom zou ik nu nog geen 8.10 nemen? als ik hardware heb die niet meer ondersteund wordt door 8.04, dan zal deze toch ook niet meer ondersteund worden door 8.10? of heb ik het mis?

Offline Tom

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/03, 09:48:19 »
Hardy is een LTS versie , dat heet vooral stabiel.
Als U een modernere PC heeft met nieuwe hardware grafische kaart etc dan kan de 8.10 beter zijn.
Die heeft drivers erbij voor recentere hardware.
Ik denk dat @Arie dat bedoelt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline johande

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/03, 10:11:56 »
ok bedankt

PS: is het eigelijk wel verstandig om leken direkt met ubuntu op te zadelen? ik redeneer: als je nog niets van pc's vanaf weet, speelt het zo geen rol wat je eerst leert...
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 10:13:57 door johan »

Offline Tom

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/03, 10:18:28 »
ok bedankt

PS: is het eigelijk wel verstandig om leken direkt met ubuntu op te zadelen? ik redeneer: als je nog niets van pc's vanaf weet, speelt het zo geen rol wat je eerst leert...
JUIST dan is het goed om met Ubuntu te beginnen.
Ze moeten dan niet weer omdenken , van windows naar Ubuntu etc.
Want als je naar Ubuntu omstijgt moet je eigenlijk Windows totaal vergeten omdat Ubuntu anders werkt.
Dus voor Uw Ouders eigenlijk een ideale situatie.

Edit ik spreek uit eigen ervaring.
Compliment dat U zo voor Uw Ouders zorgt. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 10:20:10 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/03, 10:26:04 »
Eventueel kan je hen ook verrassen met een mooi boek:
http://www.comcol.nl/detail/59402.htm










« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 10:29:39 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline woteb

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/03, 11:35:43 »
Wanneer de hardware het goed ondersteunt is 8.04.2 LTS het beste omdat je dan minder zorgen hebt met een latere upgrade (niet van 8.04 naar XXX maar een versie installatie met een aparte /home partitie) van het systeem, omdat dat later plaatsvindt dan 8.10. Het geeft je een jaar extra en tegen die tijd heb je een nieuw systeem goed kunnen testen. Ik heb zo ook een paar gebruikers die goed met 8.04.2 LTS werken, en voor de dingen die ze doen (de basis zaken) hebben ze helemaal geen 8.10 nodig.
Wanneer volgend jaar 10.04 LTS verschijnt kun je die goed testen en het systeem opwaarderen (verse installatie met een aparte /home directory) van 8.04.2 LTS naar 10.04 LTS
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline johande

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/03, 13:00:47 »
jullie spreken altijd van 8.04.2... is dat hetzelfde als 8.04?

Re: welke versie voor beginners
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/03, 13:13:02 »
.2 is in feite 8.04, maar dan met alle uitgegeven updates erin. Zie het als een Ubuntu met een Service Pack ;)

Offline johande

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/03, 13:47:59 »
en de enige die je kan downloaden is de 8.04.2...
ik bedoel maar, je moet niet zoeken naar de recentste versie

Offline Jan E.

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/03, 18:06:17 »
Ik ga even vloeken in de kerk, vrees ik......

Ubuntu is natuurlijk geweldig (en dat meen ik echt!), maar in allerlei testen (reviews) komt Linux Mint als zeer gebruikersvriendelijk uit de bus.

Linux Mint is volledig op Ubuntu gebaseerd, maar de maker heeft er een aantal extra's aan toe gevoegd. Zo is de herkenning van multimedia en het afspelen daarvan beter geregeld in Mint dan in Ubuntu. Bij Ubuntu moet je het allemaal na-installeren. Ook het installeren en de-installeren van programma's is in Mint gemakkelijker dan in Ubuntu. En zo zijn er nog wel een paar dingen te noemen.

Ik zou voor deze doelgroep Linux Mint zeker overwegen.


Ik draai zelf ook Ubuntu, maar voor mijn binnenkort overstappende buurman ga ik ook voor Linux Mint. Gewoon omdat dat net ff makkelijker is voor de gemiddelde overstapper/beginner. En daar gaat het om, toch?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline woteb

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/03, 18:28:23 »
Een systeem wat al draait (want de topicstarter wil het voor zijn ouders gaan installeren) hoef je dan toch niet met Linux Mint te installeren, als je hem met Ubuntu al aan de praat kan krijgen? LM is alleen interessant als je het zelf (met weinig kennis van zaken) aan een installatie gaat beginnen. Zo kun je ook voor Simply Mepis gaan als je een stabiel, goed werkend Debian systeem wil hebben, of AntiX als je het op oudere hardware moet installeren. Beiden: Volledig out-of-the-box, Mepis met KDE 3.5 en AntiX op IceWM en Fluxbox. Om te beginnen ook een heel goede keuze, als je tenminste het systeem -zelf- moet installeren. Als het voor je wordt gedaan, dan kun je (nogmaals) net zo goed gewoon Hardy  (of als je Debian gebruikt, Lenny of Squeeze) gebruiken.

Overigens vind ik Linux Mint wel een goede distributie, maar (ik heb het geprobeerd en getest) voelt het nogal 'lomp' aan. Niet zo soepel als Hardy. En je kunt LM overigens alleen via een Live-CD installeren en niet (zoals Ubuntu) via een alternate CD. Op oude hardware zal LM 'lomp' draaien. Ook de XFCE editie loopt stukken trager dan Xubuntu.

Kijk overigens eens naar de begin vraag:
Citaat
Wat moeten ze doen: surfen, emailen een briefje typen en muziek op cd-tjes kopieren.

Kun je heel goed met Hardy doen, out-of-the-box.

Dus, samengevat: Jouw advies voor linux Mint kun je heel goed inzetten voor beginners die -zelf- het systeem willen installeren. Dan kun je met LM goed uit de voeten. Voor een bestaand systeem (dus wat een ander voor je installeert) is Hardy net zo goed.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 18:34:32 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline johande

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/04, 08:04:41 »
LM is alleen interessant als je het zelf (met weinig kennis van zaken) aan een installatie gaat beginnen.

niet dat ikzelf zoveel ervaring heb met ubuntu, maar ik heb er zelf al een geinstalleerd voor mezelf...

maar nog een klein bijvraagje: Xubuntu of Kubuntu komt niet ter sprake hier als keuze?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/04, 08:14:02 door johan »

Offline woteb

  • Lid
Re: welke versie voor beginners
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/04, 09:41:13 »
LM is alleen interessant als je het zelf (met weinig kennis van zaken) aan een installatie gaat beginnen.

niet dat ikzelf zoveel ervaring heb met ubuntu, maar ik heb er zelf al een geinstalleerd voor mezelf...

maar nog een klein bijvraagje: Xubuntu of Kubuntu komt niet ter sprake hier als keuze?
Mijn ervaring met lichte systemen is dat Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu veel dingen hebben die je niet gebruikt, plek innemen en soms ook enorm aan je processor trekken. Dan kom je al gauw terecht bij de vraag: Wat haal ik eruit..? Die vraag kun je je al stellen bij de normale Ubuntu met Gnome, maar ook voor Kubuntu. Xubuntu (met XFCE) heeft dat wat minder, maar ook daar zitten dingen in die je niet gebruikt.
Mijn stelling blijft dan ook dat je beter een basis XFCE systeem kunt bouwen en daarop allee installeren wat je nodig hebt.
Ook geldt dit in mindere mate voor een KDE systeem. Als je kde-core of kdebase installeert heb je een basis KDE ondergrond. Om helemaal precies te zijn:
Citaat
sudo apt-get install kde-core kwin-style-crystal ksplash-engine-moodin kate kcontrol konqueror language-pack-kde-nl-base language-pack-kde-nl kubuntu-default-settings krusader openoffice.org-style-crystal
... installeert een KDE 3.5 basis.

Voor Gnome geldt dit:
Citaat
sudo apt-get install ubuntu-minimal gnome-core gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-system-tools gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-system-tools gnome-panel-data gnome-splashscreen-manager nautilus-open-terminal gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base ubuntu-artwork xfce4-terminal xscreensaver thunar

Voor beiden geldt wel dat je of kdm (KDE) of gdm (Gnome) moet installeren. Werk je met meerdere desktops (Gnome + KDE + ...) dan kun je beter gdm gebruiken. Werk je alleen met KDE, dan is kdm aan te bevelen.

Nogmaals, zet je hier OpenOffice.org, Firefox, Thunderbird + nog wat programma op, dan heb je een KDE 3.5 of een Gnome basis die aanmerkelijk sneller draait dan de standaard Ubuntu en Kubuntu.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)