Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?  (gelezen 2342 keer)

Offline wolfke

  • Lid
vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Gepost op: 2020/11/23, 21:38:08 »
ik kreeg ook de melding dat ik kon upgraden van 18.04 naar 20.04. (ubuntu)
Is het een goed idee (=veilig, probleemloos?) om op deze manier up te graden?
Vroeger heb ik altijd een volledig nieuwe versie geinstalleerd.
Ik ben geen krak in ubuntu, dus dat was altijd een hele onderneming.
Vandaar de vraag.

Ik heb hier nog een ubuntu versie 11 en dacht dat daar te proberen.
Als daar iets msloopt, kan hrt geen kwaad, maar daar krijg ik de melding om op te graden naar versie 14  8-)

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/24, 00:35:01 »
Voor wat betreft het upgraden van 18.04 naar 20.04, daar zijn al zoveel topics over geweest ondertussen en ieder heeft zijn of haar mening erover.
Upgraden kan bij de ene persoon goed gaan en verloopt alles vlekkeloos en bij de ander loopt het helaas helemaal mis met alle gevolgen van dien. Het is geheel aan jou wat je wil, upgraden of een schone installatie. In beide gevallen is het van belang dat je van al je belangrijke bestanden een backup maakt en het liefst op een externe HDD/SSD/USB stick.

Maar als ik jou reactie zo lees dan zou ik zeggen speel het op veilig en doe gewoon een schone installatie van 20.04

Hou ook in de gaten dat als het een 32 bit computer betreft je het na 18.04 ook kan vergeten want 32 bit wordt niet meer ondersteund, 20.04 is enkel 64 bit. 18.04 is de laatste versie die nog een 32 bit ISO had.

« Laatst bewerkt op: 2020/11/27, 20:05:17 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline aartje

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/24, 08:44:14 »
Zoals je zelf zegt is dat je geen doorgewinterde Ubuntu-gebruiker bent, daarom zou ik helemaal
niet upgraden maar je bij Ubuntu 18.04 houden. Die versie is nog geldig tot april 2023. De enige
reden die ik zou kunnen verzinnen is dat je nieuwe hardware aangeschaft hebt die niet wordt
ondersteund. Uit veiligheidsoogpunt hoef je het niet te doen.

Offline Tom

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/24, 09:35:15 »
Blijf bij 18.04 Lts tot 2023 ,pas daarna zou ik overgaan naar een nieuwere versie en wel met een frisse installatie.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/24, 15:10:58 »
Upgraden is niet aan te raden. Opnieuw installeren wel.
En dan uiteraard ALLES goed backupen om goed in de nieuwe install te improteren. Vergeet hierbij zeker niet zaken als je Bladwijzers en email (thunderbird?).
De reden. Ook de oude programma's worden (vaak) geupgrade, maar er blijven wel oude configbestanden achter. En dat gaat conflicten opleveren.

Weet je niet hoe te beginnen, vraag dan hier, want ik ben hier ook al vaak geholpen (ook ooit met versie-upgrades).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/24, 16:38:51 »
Upgraden kan, als je weet wat je moet doen in geval er iets mis loopt. Dus af te raden is het ook niet en de Ubuntu teams leren hiervan als er bug reports van gemaakt worden waar het mis gaat zodat ze eraan kunnen werken om het soepeler te laten verlopen in de toekomst.

Slightly offtopic:
Er is iemand in het Ubuntu/Canonical team die één van zijn computers elke keer upgrade sinds de 8.04 release, hij gaat wel steeds naar de nieuwste versie. En ik denk dat dit de beste manier is om te doen om bij elke release te upgraden omdat de verschillen in de onderliggende laag dan namelijk minder groot zijn.

Aangezien ik nog een reserve laptop heb ben ik dit nu zelf aan het testen, 20.04 geïnstalleerd, geüpdate en daarna geüpgrade naar 20.10. In April gaat deze dan naar 21.04 enzovoort. Eens kijken wat dat geeft.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline aartje

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/24, 16:59:58 »
Upgraden kan, als je weet wat je moet doen in geval er iets mis loopt. Dus af te raden is het ook niet en de Ubuntu teams leren hiervan als er bug reports van gemaakt worden waar het mis gaat zodat ze eraan kunnen werken om het soepeler te laten verlopen in de toekomst.

Slightly offtopic:
Er is iemand in het Ubuntu/Canonical team die één van zijn computers elke keer upgrade sinds de 8.04 release, hij gaat wel steeds naar de nieuwste versie. En ik denk dat dit de beste manier is om te doen om bij elke release te upgraden omdat de verschillen in de onderliggende laag dan namelijk minder groot zijn.

Aangezien ik nog een reserve laptop heb ben ik dit nu zelf aan het testen, 20.04 geïnstalleerd, geüpdate en daarna geüpgrade naar 20.10. In April gaat deze dan naar 21.04 enzovoort. Eens kijken wat dat geeft.
Ja, maar upgraden of een nieuwe versie installeren is totaal onnodig en zonde van je tijd als je geen crack in
 Ubuntu bent (zoals de TS beweert) en als je geen problemen met je systeem hebt. Of je moet er natuurlijk lol in hebben....

Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/24, 17:01:22 »
Ik ben geen krak in ubuntu, dus dat was altijd een hele onderneming.

Dat nam ik ook mee bij het geven van mijn advies.
Een goede backup maken * en terug zetten in een simpel verlopen install is veel makkelijker dan onbekende sh!t op moeten zien te lossen.

En daarna herinstalleren van gewenste proggies kan héél simpel en snel met een terminal batch commando. Dus ook amper werk.
sudo apt-get install <prog1> <prog2> gimp audacity cheese gparted mixxx openshot scribus .......... <prog99>
* Wel héél belangrijk, dus daar de tijd voor nemen!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/24, 17:14:09 »
Ja, maar upgraden of een nieuwe versie installeren is totaal onnodig en zonde van je tijd als je geen crack in
 Ubuntu bent (zoals de TS beweert) en als je geen problemen met je systeem hebt. Of je moet er natuurlijk lol in hebben....
Een nieuwe versie installeren zal 'm toch moeten op een bepaald moment. Ik gaf 'm ook het advies om een schone installtie te doen gezien z'n reactie dat 'm geen crack is in Ubuntu.

Verder was mijn vorige reactie gericht op de reactie van partyrabbit waar hij aangeeft dat upgraden af te raden valt. Het had verder niks te maken met de TS zijn vraag.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/24, 17:21:20 »
Verder was mijn vorige reactie gericht op de reactie van partyrabbit waar hij aangeeft dat upgraden af te raden valt. Het had verder niks te maken met de TS zijn vraag.
Sjah, afraden. Wat is afraden.  =D
Zoek hier op het forum eens naar - upgrade* mislukt - en kijk eens hoeveel hits dat geeft. En stel dan vooral de zoek-tijd in op 10 jaar ipv 750 dagen.
En lees dan eens wat topics wat voor sh!t het bracht (geen geluid, geen beeld, veel haperingen, vastlopers, slecht of niet werkende proggies, etc) en lees vooral ook hoe het uiteindelijk goed gekomen is (meestal met alsnog een cleane install).
En daarnaast mocht ik hetzelfde persoonlijk ervaren en kreeg destijds ook deze zelfde adviezen. En zo te lezen ben ik niet de enige die er zo over denkt.
En ja, er zijn ook mensen die graag op ontdekkingstocht gaan en de uitdaging graag aan gaan. Ook helemaal prima. :thumbsup: Maar wat ik zo lees valt wolfke niet onder deze groep.
I rest my case. ^-^ No need to argue.

Dus sjah ... ik persoonlijk raad een upgrade af. Ik doe liever niet moeilijk rond iets wat ook makkelijk kan. ^-^
Verder mag iedereen van mij daar zijn persoonlijke mening over houden en doen wat hij zelf het beste acht. :thumbsup:

@wolfke, succes! Je komt er wel uit. Vraag hier op het forum hulp waar nodig. :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 2020/11/24, 17:32:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/24, 17:31:08 »
Ja, maar upgraden of een nieuwe versie installeren is totaal onnodig en zonde van je tijd als je geen crack in
 Ubuntu bent (zoals de TS beweert) en als je geen problemen met je systeem hebt. Of je moet er natuurlijk lol in hebben....
Een nieuwe versie installeren zal 'm toch moeten op een bepaald moment. Ik gaf 'm ook het advies om een schone installtie te doen gezien z'n reactie dat 'm geen crack is in Ubuntu.

Ja en ik ging er vanuit dat de TS alleen maar een upgrade of nieuwe installatie wil doen omdat hij een
melding kreeg dat hij kon upgraden. Dat kan hij toch gewoon negeren ? En dat lijkt mij persoonlijk
beter ook, omdat hij het ook over een upgrade heeft van Ubuntu 11 naar 14 en daarmee aangeeft nog niet veel
kaas te hebben gegeten van het installeren en/of upgraden. In 2023 kan je altijd nog verder zien, misschien is
dan de hardware ook wel op zijn eindje.

Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/11/24, 17:35:36 »
Ja en ik ging er vanuit dat de TS alleen maar een upgrade of nieuwe installatie wil doen omdat hij een
melding kreeg dat hij kon upgraden. Dat kan hij toch gewoon negeren ?

Ja eens. Dat staat bij mij standaard uitgevinkt onder Software&Updates tabblad Updates onderaan.  ^-^

- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wolfke

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/11/24, 18:04:51 »
oke mensen, iedereen bedankt voor de info.
Ik heb begrepen dat ik nog tot  2023 kan wachten om up te graden.
Ik ga er dan nu niets aan veranderen. Ik ben blij me die 18.04 en hou het dan zo.
groetjes

Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/11/25, 15:19:59 »
Ik ga er dan nu niets aan veranderen. Ik ben blij me die 18.04 en hou het dan zo.
Lijkt me een wijs besluit ;)

Aanvullende tip: zelf installeer ik enkel de LTS-versies en skip ik alle andere. Vijf jaar ondersteuning en (nog) stabieler. 
Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/11/26, 15:43:31 »
LTS versies worden inderdaad 5 jaar ondersteund met updates maar dat geldt enkel voor de hoofdversie van Ubuntu en de server editie. Alle andere flavors, Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu MATE, Lubuntu etc., worden maar 3 jaar ondersteund.

De LTS hoofdversie en server editie kan je als je wil nog eens 3 jaar langer gebruiken doormiddel van de Extended Security Maintenance (ESM). Dus dan heb je in totaal 8 jaar ondersteuning.
Voor gewone gebruikers zijn dat drie computers die je kan voorzien van ESM, ben je Ubuntu Member dan kan je tot 50 machines ESM aanvragen: https://ubuntu.com/security/esm

ESM geldt dus enkel voor de hoofd LTS versies als ze de EOL (End Of Life) status hebben bereikt. Momenteel is ESM enkel beschikbaar voor Ubuntu 14.04 en loopt de ESM ondersteuning ten einde in 2022. Ubuntu 16.04 zal in April 2021 kunnen genieten van ESM.
https://ubuntu.com/about/release-cycle
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline wolfke

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/11/26, 18:50:25 »
dus kan ik toch nog mijn oude 11.04 laten upgraden naar 14.04, gewoon om wat te testen.
En, als dat lukt dan weer verder upgraden....
Loopt het verkeerd: no problem, ik heb die niet meer nodig.
Beide ubuntu-systemen staan op een externe HDD.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/11/27, 19:54:52 »
Rechtstreeks van 11.04 naar 14.04 upgraden zou ik echt niet aanraden, je mag het helemaal zelf weten natuurlijk als je wil experimenteren.
Ik was overigens bij het posten van mijn eerste reactie vergeten dat 14.04 met ESM nog ondersteund wordt en heb dat aangepast.
Als je 14.04 nog wil gebruiken vergeet ESM dan niet te activeren om nog van updates te kunnen genieten. Alles staat beschreven in de link naar de web pagina die ik gaf. Succes.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/27, 20:04:24 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline aartje

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/11/28, 09:47:21 »
LTS versies worden inderdaad 5 jaar ondersteund met updates maar dat geldt enkel voor de hoofdversie van Ubuntu en de server editie. Alle andere flavors, Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu MATE, Lubuntu etc., worden maar 3 jaar ondersteund.

Dit is gedeeltelijk waar.  Alleen de desktopomgeving (XFCE, KDE, GNOME) wordt maar drie jaar ondersteund. Het
eigenlijke systeem , oa de kernel en de libraries worden vijf jaar ondersteund bij een LTS-versie. Dus de veiligheidsupdates
krijg je dus 5 jaar. Ben je tevreden met je desktopomgeving dan kan je dus gewoon tot 2023 verder.

Offline aartje

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/11/28, 09:51:25 »
dus kan ik toch nog mijn oude 11.04 laten upgraden naar 14.04, gewoon om wat te testen.
En, als dat lukt dan weer verder upgraden....
Loopt het verkeerd: no problem, ik heb die niet meer nodig.
Beide ubuntu-systemen staan op een externe HDD.
Totaal nutteloos en zonde van je tijd. Als je toch wilt experimenteren, maak dan een extra
partitie van 20 GB en gebruik dat als root/home partitie voor een extra te installeren Ubuntu20.04
versie, of zo

Offline Tom

  • Lid
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #19 Gepost op: 2020/11/28, 10:21:26 »
De Topic starter heeft toch al aangegeven dat hij bij de 18.04 Lts blijft ,dus waarom hierover verder nog gemelkt word is mij een raadsel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #20 Gepost op: 2020/11/28, 13:21:40 »
De Topic starter heeft toch al aangegeven dat hij bij de 18.04 Lts blijft ,dus waarom hierover verder nog gemelkt word is mij een raadsel.

Omdat hij nu de (andere) vraag stelt omtrent zijn ubuntu 11 misschien?

Rechtstreeks van 11.04 naar 14.04 upgraden zou ik echt niet aanraden, je mag het helemaal zelf weten natuurlijk als je wil experimenteren.
Ik was overigens bij het posten van mijn eerste reactie vergeten dat 14.04 met ESM nog ondersteund wordt en heb dat aangepast.
Als je 14.04 nog wil gebruiken vergeet ESM dan niet te activeren om nog van updates te kunnen genieten. Alles staat beschreven in de link naar de web pagina die ik gaf. Succes.

Zorg in elk geval voor een goede backup. Mocht er iets niet goed lukken dan kun je die backup altijd weer gebruiken bij de volledige installatie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #21 Gepost op: 2020/11/28, 15:37:35 »
LTS versies worden inderdaad 5 jaar ondersteund met updates maar dat geldt enkel voor de hoofdversie van Ubuntu en de server editie. Alle andere flavors, Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu MATE, Lubuntu etc., worden maar 3 jaar ondersteund.

Dit is gedeeltelijk waar.  Alleen de desktopomgeving (XFCE, KDE, GNOME) wordt maar drie jaar ondersteund. Het
eigenlijke systeem , oa de kernel en de libraries worden vijf jaar ondersteund bij een LTS-versie. Dus de veiligheidsupdates
krijg je dus 5 jaar. Ben je tevreden met je desktopomgeving dan kan je dus gewoon tot 2023 verder.
Aartje, bedankt voor je goede aanvulling in deze betreffende de veiligheidsupdates! Idd 5 jaar en geen 3 jaar!
Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #22 Gepost op: 2020/11/28, 16:43:19 »
De Topic starter heeft toch al aangegeven dat hij bij de 18.04 Lts blijft ,dus waarom hierover verder nog gemelkt word is mij een raadsel.

dus kan ik toch nog mijn oude 11.04 laten upgraden naar 14.04, gewoon om wat te testen.
En, als dat lukt dan weer verder upgraden....
Loopt het verkeerd: no problem, ik heb die niet meer nodig.
Beide ubuntu-systemen staan op een externe HDD.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #23 Gepost op: 2020/11/28, 16:53:16 »
Dit is gedeeltelijk waar.  Alleen de desktopomgeving (XFCE, KDE, GNOME) wordt maar drie jaar ondersteund. Het
eigenlijke systeem , oa de kernel en de libraries worden vijf jaar ondersteund bij een LTS-versie. Dus de veiligheidsupdates
krijg je dus 5 jaar. Ben je tevreden met je desktopomgeving dan kan je dus gewoon tot 2023 verder.
Tuurlijk kan je doen. Maar.... je moet dan geen officiële support meer verwachten van de eerder genoemde flavors. Die zeggen simpelweg te upgraden naar de nieuwe LTS of reguliere versie of een verse installatie uit te voeren en zullen je dus niet verder helpen als je tegen problemen aan loopt.  ;)

Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

nahjo

  • Gast
Re: vraag om op te graden; goed idee om dat zo te doen?
« Reactie #24 Gepost op: 2020/11/28, 17:17:52 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:23:01 door nahjo »