Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internetverbinding delen  (gelezen 975 keer)

mathieumaes

  • Gast
Internetverbinding delen
« Gepost op: 2006/12/06, 17:41:46 »
Hallo iedereen,

Ik had graag geweten hoe ik in Ubuntu de internetverbinding kan laten delen.

Momenteel heb ik een Ubuntu desktop die via wifi verbinding maakt met het internet. Ik heb nu een nieuwe computer gekocht (tijdelijk) zonder wifi-adapter, enkel een LAN.

De bedoeling is dat deze nieuwe computer via LAN in verbinding komt met de Ubuntu desktop en dat de Ubuntu de internetverbinding deelt.

Hoe doe ik dit ?

De access point voor de nieuwe computer is in bestelling, maar dit moet dus een voorlopige oplossing zijn...

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Internetverbinding delen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/06, 19:14:25 »
Je huidige pc zal altijd aan moeten zijn als je met je nieuwe wil internetten. Wil je via een ethernet poort op je huidige pc de verbinding delen?
Of heb je een router en wil je de nieuwe daarop aansluiten?

mathieumaes

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/07, 12:29:39 »
De Ubuntu computer functioneert ook als server, dus die staat 24/7 aan.

De bedoeling is om tijdelijk de nieuwe PC met de ubuntu te koppelen via een crossed UTP-kabel, en dat de Ubuntu server als "access point" functioneert. Deze server heeft al internet via wifi, en die zou moeten gedeeld worden naar de LAN-poort.

De nieuwe PC rechtstreeks aansluiten aan de wifi-router is praktisch onmogelijk...

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Internetverbinding delen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/07, 17:00:33 »
Dat kan door je machine die continue verbinding heeft met internet als router te laten fungeren. Dit doe je met het "iptables" commando, hetgeen een onderdeel is van het netfilter software pakket. Ik zou de zoekfunctie in dit forum er even op los laten want er zijn vast en zeker al goede verwijzingen naar hoe je dit kan doen.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl