Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: helderheid scherm aanpassen en slaapstand werken niet  (gelezen 751 keer)

helderheid scherm aanpassen en slaapstand werken niet
« Gepost op: 2012/06/12, 21:05:00 »
hallo iedereen,

ik heb sinds gisteren Ubuntu op mijn laptop geinstalleerd (medion md 98680),
maar ik kan de helderheid van mijn scherm niet instellen, als ik op de fn+pijlen druk, komt er wel op dat mijn scherm zachter of feller moet gaan branden, maar er gebeurt niets..
dat was het eerste probleem, het tweede probleem is dat hij niet in slaapstand wil gaan, hetgeen erg lastig kan zijn als de batterij leeg is..
als ik deze optie wel inschakelen in energie, kan ik enkel kiezen tussen niets doen of pauzestand, slaapstand staat in het lichtgrijs en kan ik niet aanduiden...
moet ik nog extra drivers downloaden? mijn ervaring met ubuntu is nog niet zo super, ben er nog niet zo lang mee bezig...

alvast bedankt iedereen!
grts marco

Re: helderheid scherm aanpassen en slaapstand werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/12, 21:17:55 »
Vermits ik problemen heb met het afsluiten van mijn laptop (gaat blijkbaar in pauzestand ?) heb ik al heel wat 'geGoogled' daarover en heb zojuist gelezen dat in Ubuntu 12.04 de Slaapstand standaard uitgeschakeld is.
Dit staat hier ... https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Swapneiging-is-te-hoog:-op-computers-met-weinig-RAM-geheugen-is-Ubuntu-erg-traag
Het is trouwens aan te raden dit eerst eens te lezen (en te doen) na installatie:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen
Hoe je die slaapstand kunt activeren kan ik je niet vertellen, maar ik veronderstel dat je daarop wel kunt 'Googlen' ...?
Succes !

Re: helderheid scherm aanpassen en slaapstand werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/12, 21:28:53 »
voor de slaapstand heb ik nog eens gegoogled, en ben erop gekomen dat inderdaad de slaapstand standaard uitgeschakeld zou zijn,
nu als ik kijk naar de instellingen zou hij wel ingeschakeld zijn..  :|
Citaat
Tik in (kopieer en plak, dit is één regel):

gksudo leafpad /usr/share/polkit-1/actions/org.freedesktop.upower.policy

Druk op Enter.

Nu opent kladblokje Leafpad een tekstbestand. In dat tekstbestand komt u twee keer de volgende regel tegen (in het tekstblokje voor "suspend" oftewel pauzestand en in het tekstblokje voor "hibernate" oftewel slaapstand):
<allow_active>yes</allow_active>

Verander yes in no. Als u alleen slaapstand wil uitschakelen, dan alleen in het tekstblokje voor "hibernate". Wilt u ook pauzestand uitschakelen, dan tevens in het tekstblokje voor "suspend" !

De regel wordt dan:
<allow_active>no</allow_active>

en dit sta bij mij bij hibernate
Citaat
<allow_inactive>no</allow_inactive>
      <allow_active>yes</allow_active>
niemand die me hiermee kan helpen? :/
« Laatst bewerkt op: 2012/06/13, 22:55:19 door Marco.otto »