Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ouwe laptop start niet op  (gelezen 793 keer)

ouwe laptop start niet op
« Gepost op: 2018/03/02, 16:43:18 »
Ouwe Acer Aspire 5536 laptop van zolder gehaald en getracht te booten. Enkel een zwart scherm. Geen enkele melding van het systeem. Power lampje brandt wel maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Het volgende geprobeerd om 'm aan de gang te krijgen oa via gevonden internet-adviezen :
You may try one last power drain procedure:
1. Remove the ram sticks (Clean with a soft lint free cloth while they are out)
2. Remove the power cord and battery
3. Hold the power button for 58 seconds
4. Replace everything.
xxxxxxx
First I would take the battery out and make sure the AC adapter is not connected, press the power button like 10 times and on the 11th time hold it down for 30 seconds. Let go of the power button and then hook the AC adapter up to the laptop and to an electrical socket (don't put battery in yet), and try to power it on.

If this doesn't work, turn it completely off and try pressing and holding F8 BEFORE powering the laptop on, and see if you can get into bios settings
xxxxxx
If there's nothing on the display, and if you have a monitor lying around, see if you can hook it up to the VGA port on your laptop (if it has a VGA port) and then see if it displays anything on the monitor > de melding die ik krijg = ‘check cable connection’ . Kabels opnieuw ingeplugd. Geen resultaat.

Geen een van bovenstaande acties werkt! Alles uitgeprobeerd. Het enige wat m.i. als optie nog overblijft is een CMOS battery die vervangen moet worden. Echter, na op Youtube gezien wat een achterlijk complex proces dit is, ga ik daar dus niet aan beginnen voor zo'n oude laptop.
Windows kun je maar een paar jaar gebruiken, maar op Linux kunnen oude laptops nog prima en heel lang draaien. Vandaar dat ik op zolder nog wat antieke exemplaren heb liggen  =D.

Ik ben door mijn opties heen. Wellicht dat iemand hier nog een idee heeft om het ouwetje weer aan de gang te krijgen? Thx.





« Laatst bewerkt op: 2018/03/02, 16:46:08 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: ouwe laptop start niet op
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/02, 18:47:22 »
Batterij er uit en dan op de lader opstarten? Werkt bij sommige laptops wel en sommige niet.

Eerst even aan de lader hangen en dan pas na eventjes opstarten? Vaak is de accu katsleeg.
Brandt het oplaadlampje als je de lader aan de uit-laptop hangt?

Kan misschien ook nog je bios batterijtje zijn wat katsleeg is? Zijn op zich te vervangen, alleen iets ongemakkelijker als in een desktop.
Dit is eigenlijk waar ik het meeste aan denk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: ouwe laptop start niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/02, 19:11:41 »
Controleer ook eens of de batterij niet gelekt heeft .

Offline Kees3

  • Lid
Re: ouwe laptop start niet op
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/02, 21:29:13 »
Geen een van bovenstaande acties werkt! Alles uitgeprobeerd. Het enige wat m.i. als optie nog overblijft is een CMOS battery die vervangen moet worden. Echter, na op Youtube gezien wat een achterlijk complex proces dit is, ga ik daar dus niet aan beginnen voor zo'n oude laptop.

Filmpje voor jouw model laptop bekeken? Complexiteit verschilt nogal per model laptop.
Opstarten zonder harde schijf kan je nog proberen.

Re: ouwe laptop start niet op
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/02, 22:43:29 »
Ouwe Acer Aspire 5536 laptop van zolder gehaald en getracht te booten. Enkel een zwart scherm. Geen enkele melding van het systeem. Power lampje brandt wel maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Hoor je iets tijdens het opstarten, een spinnende harde schijf bijvoorbeeld?
Kun je met een live-cd/usb-stick starten?
Als dat ding misschien toch start, probeer dan een ssh-verbinding te maken vanaf een andere pc. Dat heeft de vorm van:
ssh <user>@jeouwelaptop
Waarbij jeouwelaptop dan een lokaal ip-adres heeft zoals 192.168.0.1xx, zie je router voor het juiste adres.

Re: ouwe laptop start niet op
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/04, 17:38:26 »
Besloten de laptop als overleden te beschouwen. Geen leven meer in te krijgen. Thx voor de reacties.

(Leuke vermelding : een andere laptop van 13 jaar (!) oud even aan de kabels gehangen om een beetje te spelen en Linux Lite getracht te installeren. Zonder ook maar een keer piepen draait dat dus gewoon he! Tuurlijk niet als een speer, maar het werkt.  Mooi spul he, dat Linux  ^-^...)
Een boek doet het altijd...