Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie  (gelezen 4457 keer)

Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie
« Reactie #25 Gepost op: 2007/12/28, 13:06:28 »
NB: je moet de kernel niet installeren, gewoon compileren. Als er fouten in de compilatie optreden, weet je dat je geheugen defect is.

Ik zal hier even typen wat je moet doen (k haal het uit LFS 6.3, BTW)
Zorg dat je een kernel hebt. Zoek eens op kernel.org.
untar die kernel
cd linux-/
make mrproper && cp /boot/config- . && make

Dan gewoon die regel iedere keer opnieuw uitvoeren
make mrproper && cp /boot/config- . && make

Als je soms wel, soms geen fouten krijgt, is je geheugen vrijwel zeker beschadigd.

NB: hiermee installeer je niets, dus dit kan je systeem niet beschadigen! (Je hebt trouwens nergens ge-sudo't)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie
« Reactie #26 Gepost op: 2007/12/28, 13:14:29 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18217

Klik op bovenstaande en lees bijdrage 7 en 8.


Een bios update kan ook helpen.

robgr

  • Gast
Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie
« Reactie #27 Gepost op: 2007/12/30, 10:08:25 »
SeySayux: Oké, bedankt voor de uitleg. Ik ga me er in verdiepen en je hoort nog.
Mijn probleem is op dit moment, dat ik, zoals ik het zie, niets kan compileren als mijn systeem niet opstart.

Mac: Ik heb de bijdragen gelezen.
Het ding lijdt kennelijk aan een soort van PMS, want de enige manier om op te starten is door via Grub en Esc naar de recovery mode te gaan.
Hij start dan op als root@klapjap, maar de prompt is ~# (ik dacht dat dat normaal alleen # was, dis zonder de tilde).
Als ik dan het commando:
gksudo gedit/boot/grub/menu.lst    ingeef, krijg ik de volgende melding:
(gksudo:4177): Gtk-WARNING **:  cannot open display:  root@klapjap:~#
Inmiddels gevonden: gksudo is voor gebruik in GUI, ik had sudo moeten gebruiken omdat ik niet in de grafische omgeving werk.
Sudo blijkt niet te werken, dus dan maar als een soort alles of niets startx gegeven.
Meestal niets, maar bij wijze van uitzondering, of wellicht omdat het zondag is, start de X-server dit keer toch. We zijn er weer!
acpi=force toegevoegd, file opgeslagen en daarna sudo update-grub uitgevoerd.

Overigens heb ik gisteren het BIOS al geflashed, maar dat heeft deze foutmelding niet gestopt. Ik denk dat het BIOS wordt herkend als een uit 1999, want zo wordt het ook aangekondigd tijdens de opstart.
Het versienummer van de upgrade wordt wel weergegeven.

Ik ga nu erst het ding maar weer eens uit zetten en opnieuw opstarten. Kijken wat deze actie teweeg heeft gebracht.

Dat is inmiddels bekend: helemaal niets de foutmelding blijft gewoon komen en na een keer of 7 of 8 (ik ben de tel kwijt) vergeefs opstarten, ga ik  maar eens een hele nieuwe installatie uitvoeren vanaf een versgebrande Xubuntu-alternate die ik hier heb liggen.

Jullie horen nog van de klap :-)

Groet,

Rob

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie
« Reactie #28 Gepost op: 2007/12/30, 11:48:07 »
Niet vergeten om MET INTERNET STEKKER ER IN te installeren.

robgr

  • Gast
Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie
« Reactie #29 Gepost op: 2007/12/31, 10:38:38 »
Hallo Mac,

Nee , zo snugger ben ik inmiddels wel. (Let op de fijne nuance: Inmiddels :-)

Xubuntu was geen verbetering, dus ik heb Ubuntu maar weer geïnstalleerd. Die ken ik inmiddels het beste. Overigens zijn de gebreken weer precies als in het begin.

Ik ben deze hele thread weer vanaf de start  doorgegaan. Het opstarten onder recovery mode brengt me in een terminalscherm als root, maar het commando sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg (om VESA in te stellen) wordt niet herkend.
Ik ga daar nog wel mee stoeien.

Verder heb ik al een paar keer naar de link gekeken die jij me gaf in bijdrage 16, maar ik kom er niet goed uit wat ik er mee aan kan vangen. Het lijkt mij dat ik de bug fix met update nr 1:0.5.0-2 moet ophalen en installeren, maar hoe?
 Ik heb al in de ubuntu documentatie gekeken en als ik  op mijn gevoel afga, zou ik het via synaptic proberen.

Alleen, kan ik Synaptic zodanig instellen dat het deze update ophaalt?
En waar moet ik het pakket in hemelsnaam installeren, en kan/moet ik nog iets in de configuratie aanpassen zodat in het vervolg de juiste driver wordt geladen?

Graag je advies, en voor vanavond: prettige jaarwisseling en pas op voor wegschietende champagnekurken.

Groet,


Rob

robgr

  • Gast
Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie
« Reactie #30 Gepost op: 2008/02/01, 20:31:59 »
Ik ben recentelijk nog eens verder gaan google-en met als zoekterm "IBM T20 Savage driver problem", hetgeen goed was voor 570 hits.
Hit nummer 6 bracht de complete oplossing. Het blijkt dat de definitie van het video geheugen op de Savage -kaart bijzonder nauw luistert, dus geen 8 MB, maar 8192 KB
Verder de schermgrootte, refresh-rate en kleurdiepte goed instellen.
De betreffende post kan hier gevonden worden:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-200905.html

Inmiddels draait het apparaat alweer een aantal uren, waarbij het inmiddels een keer of 12 zonder enige hapering opnieuw is opgestart.

Bij deze mijn dank voor alle suggesties, want zonder jullie  raadgevingen en motivering was het ding waarschijnlijk voor onbepaalde tijd in een stil hoekje terechtgekomen.

(Ik ga nu maar eens wat met kernel-compilatie stoeien. Kijken of ik dat tot een goed einde kan brengen,