Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?  (gelezen 1292 keer)

Offline dckz

  • Lid
Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Gepost op: 2011/11/22, 14:33:26 »
Beste,

Ik heb een Dell D530 met Ubuntu 10.04 LTS (32-bits) met 2GB RAM ik wil dit met 1 of 2 GB uitbreiden. Maar heeft dit zin? Bij Windows (32-bit) ligt de grens op 3GB geloof ik.
Ik heb gegoogled maar dit heeft me nog geen duidelijkheid gebracht.

Alvast bedankt!

Is er eventueel een mogelijkheid te testen of mijn systeem 64-bit aan zou kunnen?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 14:45:51 door dckz »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/22, 14:47:13 »
Controleer eerst of je moederboard het aankan.
Tot 4GB is er geen vuiltje aan de lucht, wordt het meer, dan kan je de PAE kernel installeren (via Synaptic) en heb je (alweer) geen probleem.
Mijn laptop is een AMD systeem, 64 bits met 4GB RAM, waarop ik de 32 bits versie gebruik, tot volle tevredenheid !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/22, 15:02:33 »
Volgens Dell zit er in de D530 een Intel Core 2 Duo T7x00 of een Celeron processor uit diezelfde reeks, dat zijn 64-bits-processors, dus een 64-bits-installatie zou prima moeten werken. Als je naar 3 GB uitbreidt, is er geen enkel probleem met de 32-bits-versie. Als je naar 4 GB uitbreidt, heb je, om al het RAM te kunnen gebruiken, een PAE-kernel of de 64-bits-versie nodig. De PAE-kernel geeft soms wel problemen, dus in dat geval zou ik de 64-bits-versie aanraden.
Meer dan 4 GB RAM wordt waarschijnlijk niet door het moederbord in de D530 ondersteund.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/22, 15:11:13 »
De PAE-kernel geeft soms wel problemen, dus in dat geval zou ik de 64-bits-versie aanraden.
Mijn ervaring is net andersom, mogelijk is e.e.a. afhankelijk van de hardware ?
Het is geen ramp, download de CD en test het daarop (of van USB), in het ergste geval ben je 30 minuten extra kwijt :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline dckz

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/22, 15:12:49 »
Dank voor de reactie beiden! Ook fijn te weten dat ik een 64-bit processor heb.

Is 64-bit Ubuntu sneller op mijn systeem? Of hangt dat af van de programma's die ik gebruik? 64-bit op 2GB RAM, is dat te doen?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/22, 15:15:49 »
De PAE-kernel geeft soms wel problemen, dus in dat geval zou ik de 64-bits-versie aanraden.
Mijn ervaring is net andersom, mogelijk is e.e.a. afhankelijk van de hardware ?
Het is geen ramp, download de CD en test het daarop (of van USB), in het ergste geval ben je 30 minuten extra kwijt :lol:
Zelf uittesten geeft altijd de beste oplossing inderdaad.

Dank voor de reactie beiden! Ook fijn te weten dat ik een 64-bit processor heb.

Is 64-bit Ubuntu sneller op mijn systeem? Of hangt dat af van de programma's die ik gebruik? 64-bit op 2GB RAM, is dat te doen?
Je merkt waarschijnlijk weinig verschil. Als je systeem nu goed werkt en je het RAM niet uitbreidt, zou ik niet overstappen op 64-bits.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/22, 15:17:04 »
Mogelijk dat 64bit sneller is, maar dat zal je moeten meten, gevoelsmatig maakt het n.l. niets uit.
2GB RAM is geen probleem.

Edit: ThomasN, we denken (bijna) hetzelfde, alleen vertellen we het anders, en je was me net voor  O0
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline dckz

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/22, 15:55:32 »
Geweldig bedankt voor jullie vlotte antwoorden heren. Dit is echt een goed forum. Ik hoop er nog een mooi tijdje met Ubuntu te werken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 10.04 LTS 32/bit, max GB RAM?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/22, 16:17:32 »
Dit is echt een goed forum.
Een forum is zo goed als de leden.
Ooit ben ik gaan zoeken naar een ander OS dan Windows, bij een aantal Linux fora werd je na een vraag bestempeld als een dombo!
Toen ik eindelijk een distributie gevonden had (BeaTrix) werd ik zeer vriendelijk verwezen naar het Nederlandstalige Ubuntu forum voor hulp (mijn netwerk kaart deed het niet met Ubuntu 4.10 en 5.04).
Hier zijn de geduldigen een hele week bezig geweest met mij, zonder resultaat, toen heb ik een andere kaart gekocht en het probleem was over !
Sindsdien ben ik blijven "hangen" om andere mensen te helpen en voor de gezelligheid/contacten.
Inmiddels ben ik zo eigenwijs geworden, dat ik mijn PC's aanpas, zodat ze doen wat ik wil, op de manier die ik wil en er uit zien zoals ik wil :lol:
Hopelijk krijg jij dezelfde ervaring als ik !
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 16:19:08 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.