Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HELP - wel email, géén internet  (gelezen 804 keer)

DFreeze

  • Gast
HELP - wel email, géén internet
« Gepost op: 2008/07/14, 21:38:34 »
Mijn moeder is op vakantie en meldde dat ze met haar laptopje met Ubuntu 8.04 wel haar email kon ophalen, maar niet op internet kon komen. Ik had haar de instructies gegeven om haar DNS server aan te passen, maar bedacht nu net dat haar pop.haaremailprovider.nl natuurlijk ook via een DNS gaat alvorens de emails binnen komen stromen. Ik ben bang dat ik haar op het verkeerde been heb gezet.

Wat zou het nog meer kunnen zijn? Is dit zo'n IPv6 verhaal?

Acer laptop, Broadcom draadloze chip (herkend door Ubuntu, werkte out-of-the-box), draadloos internet langs NetworkManager (ik weet niet of het WPA of WEP is).

HELP - wel email, géén internet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/15, 00:01:51 »
kan je niet direct een antwoord geven... maar ?

Indien ze mail kan ophalen heeft ze verbinding, anders kan ze geen mail ophalen.

Het enigste waarom ze geen website's kan bekijken is dus de DNS.
Of ze krijgt geen DNS server van de plek waar ze nu zit ?
Of jij hebt hard een DNS server erin gezet en die kan ze nu vanaf haar plek niet bereiken.

Gevolg is dat er geen website ge-resolved word.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
HELP - wel email, géén internet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/15, 12:35:58 »
Mja Gandyman, zoals dfreeze zegt: ze heeft wel een DNS verbinding, anders kan ze ook niet aan pop.emailprovider.nl om haar email op te halen.
Zou het niet kunnen dat het hotel - of wat dan ook - http verkeer geblokkeerd heeft via bv een firewall?

Ik weet niet hoe ver je moeder staat met haar pc kennens, maar kan ze pingen naar zowel het ip van google als www.google.nl ?
Ze kan het anders een navragen aan de balie van het hotel?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

DFreeze

  • Gast
HELP - wel email, géén internet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/15, 21:45:32 »
Hulp uit een onverwachte hoek: een vriend van mij mailde me dat hij op dezelfde camping als mijn moeder stond en haar computer al had gefixed! Hij is ook een Ubuntero - een betere oplossing had ik niet kunnen bedenken... Ik weet dus nog niet waar het nu aan lag, maar in ieder geval kan ze lekker surfen. Bedankt voor het meedenken.