Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp maakt lagen bij.  (gelezen 1508 keer)

Offline dendikke

  • Lid
Gimp maakt lagen bij.
« Gepost op: 2016/10/18, 23:15:38 »
Ik gebruik gimp al een hele tijd, maar nu heb ik iets voor  waar ik geen raad mee weet.
Als ik bijvoorbeeld selecteer "tekst" en na deze gebruikt te hebben selecteer gereedschap rechthoek, dan gaat dat wel maar dan maakt hij een laag bij en dat wil ik uiteraard niet.
Ga ik dan weer naar tekst, dan maakt hij alweer een laag bij.
Heb ik ergens op geklikt dat ik niet meer weet?
Ik kan ook nergens vinden hoe ik dat moet terugzetten of hoe ik dat moet instellen.
Iemand die mij kan helpen? Ik heb het echt dringend nodig. :o

Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/19, 15:20:24 »
Vreemd verschijnsel. Kan het zijn dat er ergens een toets van je toetsenbord of muis blijft hangen?

Mocht dat niet zo zijn: welke versie van gimp gebruik je? Ik kan in versie 2.8.16 niet reproduceren wat je beschrijft.

Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/19, 19:03:18 »
Dat hoort zo. Tekst wordt altijd aangemaakt op een nieuwe laag. Dat is gemakkelijker i.v.m. met bewerken.

Als je in het lagenmenu gaat staan en rechts klikt op de tekstlaag kun je kiezen voor neerwaarts samenvoegen.  Dan wordt de tekstlaag samengevoegd met de laag er onder.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/19, 19:59:51 »
Je kunt ook de lagen die je niet wilt gebruiken deselecteren op zichtbaarheid, en dan een nieuwe laag van de zichtbare lagen maken.
Kubuntu 20.04

Offline dendikke

  • Lid
Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/19, 22:32:54 »
Ik heb een stukje opgenomen, het is gewoon niet werkbaar zo, in bijlage een vuil partituur en in het filmpje zie je dat het al erg proper is.
Ik wil dan de bassen in geschrift wijzigen van C,D,E naar Do,Re,Mi.
Dat heb ik al dikwijls gedaan met deze versie van gimp en dat ging altijd probleemloos, ik begrijp niet waarom nu ineens niet meer.
Gimp 2.8.10

Het lukt me helaas niet om het filmpje van 4,9mb bij te voegen.
Maar het blad is nu onberispelijk proper, alleen moet er een instelling gewijzigd zijn want ik heb dit al dikwijls gedaan zonder problemen en zonder dat er lagen bijkwamen????
Ik heb ze nu in google drive staan:  https://drive.google.com/file/d/0B4QYK8xLM-7EbXlMX2p4SmhQblU/view?usp=sharing
tweede: https://drive.google.com/file/d/0B4QYK8xLM-7EZXFmbnVhRlNaLVk/view?usp=sharing

Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/20, 12:29:52 »
Ik heb het even geprobeerd met je bestand (nummer zit ook in mijn repertoire ;-).

Je filmpje verduidelijkt wel iets. Als ik het goed heb probeer je de bestaande akkoorden weg te halen en daar iets anders voor in de plaats te zetten. Dat kan handiger dan je nu doet. Wat ik je zie doen is een laag met achtergrondkleur over een deel van de partituur heenzetten en daar vervolgens een vervangende tekst overheen zetten. Dat doet GIMP inderdaad in een nieuwe laag. Je hebt dan dus twee lagen voor iedere wijziging:
- een met de achtergrondkleur voor het verbergen van de bestaande (bas)grondtoon
- een met de tekst van Do, Re, Mi notatie.

Hoe ik het zou doen:
- verwijderen van de (bas)grondtoon met de gum (gereedschap - tekenen - gum of Shift+E), even letten op de instelling voor hardheid (100%)
- toevoegen nieuwe tekst met Tekst gereedschap

Op die manier heb je namelijk maar één laag per wijziging, wel zo handig als je iets wilt schuiven.
 

Offline dendikke

  • Lid
Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/22, 12:11:20 »
Hartelijk dank, dat is een prima tip.


Ik ben nog van de oude stempel en heb niet graag de noten in C,D,E. Dus wijzig ik die steeds in Do,Re,Mi.
Hoe zou the sound of music anders klinken? =D

Ook gekrabbel op een partituur kan je prima verwijderen met gimp.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/24, 21:39:12 »
Elk "blok" tekst dat je invoert in GIMP wordt in een aparte laag geplaatst, met als naam de eerste letters van de betreffende tekst.

Maar ... je kan perfect één groot tekstvak (=blok) maken en daarin tientallen woorden schrijven, die toch maar in 1 laag blijven. Dus: als je allerlei teksten verspreid op je tekening plaatst, zullen deze standaard wél in aparte lagen worden opgeslagen. Voer je daarentegen alle tekst in 1 blok in (zo'n beetje zoals in een tekstverwerker) dan kan je je tekst én editeerbaar houden én bij elkaar in 1 laag.

Zelf vind ik dat trouwens totaal niet erg als GIMP blokken tekst in aparte lagen zet, want zo kan je snel iets terug vinden.

Als je al die tekstlagen nu ordent zodat ze achter elkaar staan in het lagenmenu, kan je ze "neerwaarts samenvoegen". Op dat ogenblik worden ze echter geen als tekst editeerbare laag meer, maar gewoon een platte tekenlaag waarin de lettertekens zich gedragen als gewone polygonen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline dendikke

  • Lid
Re: Gimp maakt lagen bij.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/25, 21:04:00 »
Bedankt hoor, ik ben er uit.
Waarschijnlijk deed ik voordien alles eerst weg (weet het niet meer zeker) en voegde dan de tekst bij.
Bedankt iedereen.