Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Koeienletters (resolutie probleem? )  (gelezen 996 keer)

Offline U3virgin

  • Lid
Koeienletters (resolutie probleem? )
« Gepost op: 2011/01/04, 13:58:14 »
Hallo,

'Ik heb last van KOEIELETTERS en dingen vallen buiten het beeldscherm. ' Myn hele systeem heeft er last van. Alle programma's inclusief bureaublad, paneel etc.

Zal myn situatie even toelichten.
Zojuist ben ik overgegaan van Linux Opensuse naar Ubuntu. Het nieuwe systeem op myn pc is door een kennis geinstalleerd bij hem thuis, ik neem aan dat de pc de instellingen van zyn beeldscherm heeft overgenomen. Toen ik hem gister thuis aansloot kreeg ik dus gigantisch grote letters. Als ik iets open kan hy het zelfs niet eens helemaal weergeven en verspringt hij als ik op een optie probeer te drukken.

Ik ben echt een leek als het om codes in te voeren etc. gaat. Ik probeer het ook niet te doen omdat ik zelf niet weet wat ik dan wijzig. Dat is anders dan via een menu of voorkeuren iets wijzigen.

Ik heb gekeken bij systeemvoorkeuren >schermen, maar krijg de melding: ONBEKEND
"Het lijkt erop dat uw grafische stuurprogramma de voor dit hulpmiddel vereiste extensies niet ondersteunt. Wilt u het hulpmiddel van de verkoper van uw grafische stuurprogramma gebruiken?"
Dan druk ik op ja en krijg ik in het engels dit keuzemenu 'NVDIA X Server settings´ die ook verspringt als ik de opties wil bekijken, simpelweg omdat hij het niet helemaal kan weergeven.

Ik heb de instellingen van t beeldscherm proberen aan te passen via de knopjes die erop zitten, maar dan kan ik hem alleen centreren etc. En dat is het probleem niet.

Verder weet ik niet eens wat mijn resolutie (..als het tenminste daaraan ligt) zou moeten z.
Het is een Neovo F-15 beeldscherm = ongeveer 14 inch

Mijn dank is groot
Indien meer info nodig is hoor ik het graag.
Ps. Met uitleg hoe ik aan die informatie kom ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 20:51:19 door Vistaus »

Offline heir4c

  • Lid
Re: KOEIENLETTERS (resolutie probleem? )
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/04, 14:05:30 »
Start eens op in de recovery mode: tweede regel in het grub-menu. (Als je enkel Ubuntu op je PC staan hebt dan druk je bij het booten op de shift-toets, dan krijg je het grub menu te zien.)
Je zal een lap tekst te zien krijgen en dan een menu. Klik voor deze keer gewoon op Enter om door te starten. Nu zou hij verder moeten gaan met de vesa-driver (Een algemene driver voor het grafische) Start hij nu op met een goede resolutie?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline U3virgin

  • Lid
Re: KOEIENLETTERS (resolutie probleem? )
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/04, 22:42:33 »
tnx voor je antwoord !

voor ik dit vrolijk verkeerd doe...

even voor myn duidelijkheid...het is volgens jou de bedoeling dat ik eenmalig opstart in REc mode en als de comp daarna normaal wordt opgestart dan zou hij hem vanzelf moeten herkennen?

.. niet dat ik dan vanaf nu altyd in rec mode moet opstarten?


Re: KOEIENLETTERS (resolutie probleem? )
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 23:30:11 »
Zou inderdaad éénmalig moeten zijn. Je krijgt dan, hopelijk, een leesbaar beeld. Daar pas je dan je schermresolutie aan. Je herstart en hij zou dat moeten behouden hebben...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...


Offline U3virgin

  • Lid
Re: KOEIENLETTERS (resolutie probleem? )
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/06, 15:54:27 »
Oke de optie voor NVIDIA aanpassen heb ik geprobeerd en HET WERKT   :D :D :D :D :D
maar het opslaan wil niet en ik wil het niet verkeerd doen

hij zegt dan Failed to parse existing X config file '/etc/X11/xorg.conf'!


en geeft me dan deze optie


/etc/X11/xorg.conf            BROWSE

kan ik de naam gewoon aanpassen ?

het terminalscherm zegt dan dit:

System-Product-Name:~$ gksudo nvidia-settings

VALIDATION ERROR:  Data incomplete in file /etc/X11/xorg.conf.
Undefined Device "(null)" referenced by Screen "Default Screen".


dank voor de hulp im so happy!

« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 16:06:22 door U3virgin »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: KOEIENLETTERS (resolutie probleem? )
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/06, 18:04:55 »
Maak je xorg.conf eens helemaal leeg (alle tekst erin verwijderen), doe een herstart van de computer en doe daarna nog eens gksudo nvidia-settings.

Leegmaken (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf