Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik ga ook aan de ´buntu...  (gelezen 741 keer)

thor2002

  • Gast
ik ga ook aan de ´buntu...
« Gepost op: 2007/07/12, 10:14:53 »
Na lang  te hebben getwijfeld en een paar mindere ervaringen in het verleden (een debian-distributie via de post...dat was nog in de tijd dat een CD niet vanzelfsprekend was én ik dus ook geen cdrom speler in mijn PC had...) kreeg ik afgelopen week de vraag of ik dan toch maar een ´linux server´ wilde neerzetten in verband met het drukken van de kosten.
Aangezien ik in het onderwijs mag rondhangen is de keus op edubuntu gevallen. Het draait eerlijk waar als een zonnetje op een eenvoudige PC, niets lastigs, geen haperingen of wat dan ook.

Omdat ik uiteindelijk een domein-server moet gaan opzetten met een héél oude HP Vectra zal ik na wat stoeien met edubuntu ook ubuntu installeren.

Mijn vraag is nu het volgende. Ik heb van edubuntu de server-versie. In de uitleg wordt wel het een en ander uitgelegd hoe tijdens de installatie vragen over netwerk etc. worden gevraagd. Dit bleek niet helemaal het geval. Voor min proefstation is dat geen probleem, maar als ik uiteindelijk de server ga opbouwen wordt dat iets lastiger. Verder begrijp ik uit de diverse fora dat ik, als ik een domeinserver voor windows XP machines wil opzetten, Samba moet installeren. Zit dit nu standaard in de Edubuntu serverversie (of de ubuntu-server versie)?

Een tweede vraag is hoe dat zit als ik de linux-bak enkel als file server wil gebruiken. Kan dit in een p2p netwerk? Hoe zit dat met beveiliging etc.? Wie wil er advies geven over de te nemen stappen (bijvoorbeeld wel of niet een domein opzetten, dus een werkgroep houden en minder strikt beveiligen)?

De server moet uiteindelijk in een héél kleine vereniging dienen als fileserver met drie laptopjes die XP draaien. Meer eigenlijk niet....

Thor2002

Offline Soul-Sing

  • Lid
ik ga ook aan de ´buntu...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/12, 10:23:56 »
voor documentatie zie: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen

en samba zit al in edubuntu.

thor2002

  • Gast
ik ga ook aan de ´buntu...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/12, 11:53:52 »
Leo, dank! Ik ga het proberen!

Ik neem, na het doornemen van de teksten (in het engels heb ik ze maar even geprint) dat je stelt dat een P2P netwerkje voldoende is.

**Sorry, onderstaande vraag heb ik zelf al beantwoord***
Kan ik Samba eigenlijk ook als domeinserver laten fungeren, met een identiek systeem als Windows 2003 server, dus een active directory etc.? (puur hypothetisch gezien, ik weet nog niet of ik dat wel wil gaan doen!)

**Mijn eigen reply (zucht)***

Ja, Samba kan als domain server fungeren. Zie ook hier; https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba


Thor2002