Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] 700mb grens  (gelezen 5051 keer)

Offline Eller

  • Lid
[Opgelost] 700mb grens
« Gepost op: 2013/12/04, 14:37:42 »
Ik had vragen gesteld over de .mod bestanden, waarvan ik dacht (hoopte) dat ze weg konden.
Ik werd gewaarschuwd om daarvan af te blijven omdat grub ze nodig heeft.
Begrepen, mannen. Afblijven van de mods. Muzieksymbooltje of niet.

Verder zoeken naar ballast, want het moet toch mogelijk zijn een installatieCD (iso) aan te maken die binnen de grens van 700 mb blijft?
Neem bijvoorbeeld Abiword uit Xubby. Als je later het advies volgt om LibreOffice te installeren (dat er ook standaard ingezet had kunnen worden) dan wordt Abiword overbodig.
Zo zijn er wel meer dingen die je later "op persoonlijke behoefte" kunt toevoegen en die niet standaard in het besturingssysteem behoeven te worden ingebouwd. 
Nu, bij de afloop van Windows-XP, vallen overlopers met oudere systemen, desktop en laptops buiten de boot, omdat hun systeem niet kan opstarten vanaf een USB device en/of omdat ze geen DVD station hebben.

Wie weet zo al of er voldoende sotware in de install zit, die evengoed (of zelfs beter) ook later via het softwarecentrum kan worden toegevoegd.

(De vraag naar een installatieCD is een puur praktisch gegeven vanuit het seniorweb-forum).
« Laatst bewerkt op: 2013/12/05, 15:00:56 door Ron »
'k Zie je weer...

Offline vanadium

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/04, 14:49:59 »
Alles wat "toepassing" is (fotoviewer, kantoorsoftware, editor, zelfs browser, ...) kan je in principe uit een installatieCD houden en later via het softwarecentrum laten installeren. Die minimale aanpak wordt gevolgd door bijvoorbeeld de Ubuntu gebaseerde distributie "Bodhi Linux".

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 700mb grens
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/04, 14:52:36 »
Het makkelijkste is om een USB stick te maken met Ubuntu als je geen dvd's hebt.
Handleiding: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB

Werkt dat niet, dan kan je ook de mini ISO downloaden:
64-bits: http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/precise-updates/main/installer-amd64/current/images/netboot/mini.iso
32-bits: http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/precise-updates/main/installer-i386/current/images/netboot/mini.iso
Dit is echt het kleinste dat je kan krijgen en is 33 MB. Let op: dit is geen live cd maar een tekstgebaseerde installatiecd. Alle pakketten die je wil installeren worden via het internet gedownload. Zonder internetverbinding kan je hier dus niet zoveel mee.


Re: 700mb grens
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/04, 14:53:35 »
zou dit dan niet wat voor jou zijn?

Citaat
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

edit: ik zie dat johan me een paar seconden voor was

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 700mb grens
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/04, 15:00:26 »
De alternate CD van 12.04 is iets kleiner, past die niet op een CD ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 700mb grens
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/04, 16:09:55 »
Het iso van Xubuntu 12.04.3 (alleen de 32-bits-editie, want de 64-bits is groter), is 693 MB:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/xubuntu-12.04.3-desktop-i386.iso

Onder de 700 MB dus. Kant en klaar geschikt voor een CD.  =D

Maar tegenwoordig zijn lege DVD's zowat net zo goedkoop als CD's. Voor Linuxbeginners zou ik dus Linux Mint 13 Xfce beslist in het vizier blijven houden, ook al past dat iso alleen op een DVD:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
« Laatst bewerkt op: 2013/12/04, 16:14:43 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 700mb grens
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/04, 16:53:56 »
Maar tegenwoordig zijn lege DVD's zowat net zo goedkoop als CD's.
Een computer, die wel CD's kan lezen, maar geen DVD's, heeft m.i. toch niet veel aan een 64bit versie :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Eller

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/04, 16:56:37 »
Johan en Martijn;
Zoals ik al schreef ondersteunt de computer geen opstart vanaf USB device. Blijft de online mogelijkheid van mini-iso maar de vragensteller voor wie het was, kwam ook daarmee niet uit te voeten.

Pjotr;
Niet per ongeluk dat ik installatieCD, met vet-cursief voor CD schreef. De betreffende PC heeft een CD Ram station.
Ik ga die 693mb  binnenhalen en kijken of het daarmee lukt. De grotere iso's voor Mint (maya) en Xubuntu heeft de vragensteeler op een 800 Mb schijfje weten te krijgen via "overburn"   maar heb je een normale, binnen de 700 mb, dan kun je met de algemeen bekende iso-burners werken en worden geen specifieke eisen gesteld aan de CD-lezer.

Ron: duim met me mee dat senior Henk (SW-forum) hiermee de zaak in de hand kan krijgen...
'k Zie je weer...

Re: 700mb grens
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/04, 20:04:22 »
Maar tegenwoordig zijn lege DVD's zowat net zo goedkoop als CD's.
Een computer, die wel CD's kan lezen, maar geen DVD's, heeft m.i. toch niet veel aan een 64bit versie :lol:

Tenzij je een oude CD-ROM-speler in je nieuwe PC hebt gebouwd natuurlijk ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 700mb grens
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/04, 20:36:58 »
Johan en Martijn;
Zoals ik al schreef ondersteunt de computer geen opstart vanaf USB device. Blijft de online mogelijkheid van mini-iso maar de vragensteller voor wie het was, kwam ook daarmee niet uit te voeten.

Met een omweg is daar wel wat aan te doen: met Plop.
http://www.plop.at/en/bootmanager/plpbt.bin.html

Dat is een opstartcd waarmee je van een usb stick op kan starten :)

Offline Eller

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/04, 21:26:46 »
@Ron;
die aanbevolen iso van 693 mb, blijkt na download 726.663.168 te zijn. De standaard (te grote) iso, dus

Johan;
Daś een interessante die zeker nadere studie verdient! Wel veel tegelijk, maar ik duik er wel in en zal eens een proefCD maken.
Tnx
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 700mb grens
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/04, 21:52:46 »
Kan toch nog gaan, want een MB is niet 1.000 kB maar 1.024. En een kB is 1.024 bytes en niet 1.000.   :)

Offline aartje

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/05, 09:33:36 »
Waarom probeer je knoppix niet eens een keer ? Dit is een opstartbare CD met
een Linux-systeem, met vreselijk veel software er op. Je hebt hem in CD-formaat
en DVD-formaat, allebei gecompressed.
De hardware-herkenning is geweldig.
Zie bv. de volgende site:
http://hansrood.home.xs4all.nl/Knoppix-dvd.pdf

Knoppix is te downloaden op de volgende site:
http://knopper.net/knoppix/knoppix720-en.html

Offline Eller

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/05, 10:22:31 »
Aartje;
Ik hád een (oude) knoppix. En een verse ophalen, is natuurlijk een optie. Niet voor mezelf, want ik ben aardig ver door Pjotr's lijstje met Direct-Doen en om nou weer opnieuw te beginnen...
Maar de vragenstellr om wie het gaat, zal ik het doorspelen.

Trouwens: Na de tip (Koos) over Redo, is het een mooie oefening om het plat te gooien en toch eens Knoppix te proberen. Immers, je kan zo weer terug naar de Xubby-versie, als het niet bevalt....
'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 700mb grens
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/05, 10:47:32 »
Knoppix is te downloaden op de volgende site:
http://knopper.net/knoppix/knoppix720-en.html
Deze is ook > 700MB !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 700mb grens
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/05, 11:59:13 »
1024 bytes x 1024 kB = 1048576 bytes = 1 MB

Iso Xubuntu 12.04.3 (32-bits):
726663168 bytes ÷ 1048576 = 693 MB. Past dus prima op een CD.

Quod erat demonstrandum.  =D

« Laatst bewerkt op: 2013/12/05, 12:02:57 door Pjotr »

Offline Eller

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/05, 12:27:47 »
Ron en Pjotr;
Ik had er zo'n idee van dat de geflatteerde rekenmethode schuldig was aan die 693=726 Mb methode.
Maar er was een vragensteller op seniorweb die geprobeerd had die iso te branden en die kreeg het alleen voor elkaar door
 "overburn"  in te schakelen. Mijn lappie kan DVD's draaien, dus voor mij speelt het niet om om nu een CD te testen op dit gegeven....
Straks komt er een nieuwe release, weer CDtje in de afvalbak.
Wat mij betreft: Opgelost

Uh, effe nog: Hoe stel ik in dat een topic is opgelost?
Ron kan wel hulpvaardig zeggen: "heb ik al voor je gedaan",  maar daar leer je weinig van....
'k Zie je weer...

Re: 700mb grens
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/05, 12:47:11 »
@eller: dat doe je gewoon door in de openingspost op het icoontje te drukken naast je titel en aldus zo je titel als [opgelost] te markeren.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Eller

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/05, 14:55:22 »
Tnx, Joris. Zó simpel, maar dat is lopen ook en toch moet je ook dat eerst leren, om over zwemmen maar helemaal niet te praten....
'k Zie je weer...

Offline palm

  • Lid
Re: 700mb grens
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/05, 17:00:06 »
Johan en Martijn;
Zoals ik al schreef ondersteunt de computer geen opstart vanaf USB device. Blijft de online mogelijkheid van mini-iso maar de vragensteller voor wie het was, kwam ook daarmee niet uit te voeten.

Pjotr;
Niet per ongeluk dat ik installatieCD, met vet-cursief voor CD schreef. De betreffende PC heeft een CD Ram station.
Ik ga die 693mb  binnenhalen en kijken of het daarmee lukt. De grotere iso's voor Mint (maya) en Xubuntu heeft de vragensteeler op een 800 Mb schijfje weten te krijgen via "overburn"   maar heb je een normale, binnen de 700 mb, dan kun je met de algemeen bekende iso-burners werken en worden geen specifieke eisen gesteld aan de CD-lezer.

Ron: duim met me mee dat senior Henk (SW-forum) hiermee de zaak in de hand kan krijgen...
http://forum.ubuntu-nl.org/promotie-40/installatie-iso%27s-voor-de-leken/

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] 700mb grens
« Reactie #20 Gepost op: 2013/12/05, 17:22:58 »
Proef op de som. Ondanks de grootte van 726,663,168 mb (volgens de verkenner) is het helemaal juist wat Ron en Pjotr al aanhaalden. De rekenmethode is wat vervormd door de grootte van 1 kb.(1048)
De werkelijke iso-grootte geeft 693 mb en ik gooide er maar een CD-tje tegenaan voor de test.
Het bleek een lege CD te zijn, die niet als leeg werd herkend. Ander merk er in en branden als een speer op een doodgewone CD.
Heb ik mijn rewritable DVD-tje weer vrij...
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] 700mb grens
« Reactie #21 Gepost op: 2013/12/05, 17:29:00 »
Mooi!

Zijspoortje: ik erger me al jaren aan het feit, dat fabrikanten ons massaal hiermee bedonderen.... Iedereen vindt het blijkbaar doodnormaal, dat een harde schijf die je in de winkel koopt, in de praktijk altijd aanzienlijk minder GB's bevat dan er op de verpakking staat. Omdat de fabrikant uitgaat van 1000 i.p.v. 1024, want dat verkoopt beter.

Boerenbedrog vind ik het; daar zou een consumentenwaakhond eens wat aan moeten doen.....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Opgelost] 700mb grens
« Reactie #22 Gepost op: 2013/12/05, 18:24:16 »
Boerenbedrog vind ik het; daar zou een consumentenwaakhond eens wat aan moeten doen.....
[Offtopic}
Datzelfde geldt ook voor koppelverkoop (hardewaar met zachtewaar), immers is koppelverkoop verboden in Nederland.
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] 700mb grens
« Reactie #23 Gepost op: 2013/12/05, 19:34:29 »
Iedereen vindt het blijkbaar doodnormaal, dat een harde schijf die je in de winkel koopt, in de praktijk altijd aanzienlijk minder GB's bevat dan er op de verpakking staat. Omdat de fabrikant uitgaat van 1000 i.p.v. 1024
Dat is normaal:
Citaat van: Gigabyte
1 GB = 1000000000 bytes
Een andere eenheid is GiB, gibibytes:
Citaat van: Gibibyte
1 gibibyte = 230 bytes = 1073741824bytes

En offtopic, koppelverkoop is in Nederlands alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie.
Citaat van: Koppelverkoop
Een fabrikant van computers, die bijvoorbeeld tien procent van de markt bezit, mag toch Microsoft Windows bij zijn product verkopen. Het koppelende product is immers de computer; er is voor deze fabrikant dus geen aanzienlijke marktmacht.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [Opgelost] 700mb grens
« Reactie #24 Gepost op: 2013/12/05, 19:55:05 »
Het is ook niet altijd consequent; geheugenhoeveelheden en netwerksnelheden gebruiken wel altijd machten van 2 en niet van  10.