Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Uit de hand lopende en/of al uit de hand gelopen topics verwijderen/opruimen?

Ja
44 (48.4%)
Nee
47 (51.6%)

Totaal aantal stemmen: 83

Poll gesloten: 2009/03/29, 19:14:43

Auteur Topic: Uw mening gevraagd  (gelezen 20509 keer)

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: 2009/03/16, 16:50:45 »
Femke,
in jouw vraag zit volgens mij al een vooronderstelling die al wel een aantal keer gepasseerd is, namelijk dat je als moderator de verantwoordelijkheid zou dragen voor de sfeer op het forum. Dit is volgens mij niet reëel. Deze wordt namelijk grotendeels bepaald door de forumleden. In essentie moet je als moderator denk ik gewoon accepteren dat je in deze machteloos bent. Hoe graag je ook anders zou willen, en hoe graag anderen je ook op deze verantwoordelijkheid aanspreken. Wel ben je als moderator er verantwoordelijk voor dat mensen zich houden aan de Ubuntu Code of Conduct en de regels van het forum. En dat is volgens mij al een hele klus als de emoties hoog oplopen.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #51 Gepost op: 2009/03/16, 17:13:12 »
Femke,
in jouw vraag zit volgens mij al een vooronderstelling die al wel een aantal keer gepasseerd is, namelijk dat je als moderator de verantwoordelijkheid zou dragen voor de sfeer op het forum. Dit is volgens mij niet reëel. Deze wordt namelijk grotendeels bepaald door de forumleden. In essentie moet je als moderator denk ik gewoon accepteren dat je in deze machteloos bent. Hoe graag je ook anders zou willen, en hoe graag anderen je ook op deze verantwoordelijkheid aanspreken. Wel ben je als moderator er verantwoordelijk voor dat mensen zich houden aan de Ubuntu Code of Conduct en de regels van het forum. En dat is volgens mij al een hele klus als de emoties hoog oplopen.

precies, sfeer (waar dan ook) bepaal je met elkaar :). Mooi verwoord.

el_andalus

  • Gast
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #52 Gepost op: 2009/03/16, 17:48:57 »
Neen:

1. Wie bepaalt wanneer een interventie "noodzakelijk" is en op grond van welke criteria?

2. Wie houdt toezicht op deze interventies?

3. Komen die interventies niet in de buurt van censuur?

4. Modereren, is al gezegd overigens, is "matigen", "trachten in goede banen te leiden". Als moderator kan je niet willen dat een discussie evolueert zoals jij dat wilt. Alleen wanneer een lid de code of conduct duidelijk met de voeten treedt, kan je een post aanpassen of desnoods verwijderen.

Wanneer een moderator ganse draadjes verwijdert, dan is dat niet meer modereren, maar censureren.

Een moderator moet zich m.i. ook afzijdig houden en niet zelf deelnemen aan discussie die soms verhit geraken. Indien een moderator zelf betrokken partij is, lijkt het communiceren via PM, eerder dan het "in de groep te gooien", aangewezen.

Sorry hoor, maar uitspraken als Het antwoord heb ik nog nergens gelezen: wat willen jullie nu precies?
Geven jullie leden nu eens een antwoord op een hele normale vraag die nog iets met dit topic van doen heeft. Alstublieft?
, vind ik totaal inopportuun, want:

- als moderator moet je zelf het goede voorbeeld geven en zeker niet de gemoederen nog meer ophitsen
- deze stelling vertrekt van een "wij" tegen "zij" benadering, de moderatie vs. de leden, wat voor een contradictie met de ubuntu-filosofie is dat wel niet?
- dat men zich nadien verontschuldigt, zijn spreekwoordelijke vijgen na Pasen...

Straks is de vraagstelling op deze draad zelf van toepassing, na interventie vanwege de moderatie. Het bedenken van oplossingen voor problemen die men zelf mee tot stand heeft helpen doen komen,... het komt bevreemdend dicht in de buurt van de selffulfilling prophecy....





Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #53 Gepost op: 2009/03/16, 18:20:18 »
Ik doe dit voor de eerste en (hopelijk) laatste keer: mezelf quoten of bumpen.
Maar de reacties die ik hier (herhaald zelfs) lees van o.a. Femke98 en andere teamleden, laten me weinig keus....

En dit is ook meteen mijn laatste reactie in dit topic. Want er worden nu alleen nog maar rondjes gedraaid.
Reacties worden niet gelezen of niet begrepen. In elk geval wordt er blijkbaar geen prijs op gesteld..... JAMMER.
De teneur is toch heel duidelijk tegen de plannen die de topicstarter aangeeft.
Ik stem nu ook VOLUIT: NEEN.
 
Het gaat nu ook om de topics die geweest zijn, niet over toekomstige. We wouden weten wat jullie het liefst met die topics zien gebeuren. Op slot zijn ze al, daar gaat het nu niet over. Het gaat erom of we deze laten staan of niet.
Sorry Nunslaughter, dat was in de oorspronkelijke vraagstelling dus helemaal NIET duidelijk:
Citaat van: DarkEra
We willen met z'n allen werken aan de openheid van Ubuntu NL en iedereen erbij betrekken. Vandaar deze eerste stap in de vorm van een poll over het verwijderen van topics die hevige discussies teweeg brengen of kunnen brengen.
Nou dat is alvast prima gelukt  =D
Maar laten we hier niet naar elkaar gaan zwarte pieten. Er is ook veel positiefs te melden:

De woordenstrijd hier toont toch wel aan dat "jullie" (mods neem ik aan) nu een stap tever willen gaan.
Ben het met Woteb eens dat mods eigenlijk onnodig zouden moeten zijn, maar ja...

Femke98: het heeft geen zin om hier de emoties nog verder op te kloppen; lost niks op. Wij waarderen jullie werk beslist al blijkt dat niet altijd meteen. Bovendien hoef je daarvoor deze discussie niet uit de weg te gaan.
Ik meen je wel te begrijpen: je zit nu precies in het conflict tussen persoonlijke mening en mod-houding. De essentie van jouw interne conflict is door Woteb prima verwoord. Ik wil ieder aanraden dat stukje van Woteb nog eens te herlezen.

En er staan trouwens al een heleboel prima suggesties in dit topic. Zo is het door iGadget geopperde systeem zoals bij tweakers.net  misschien toch nog niet zo'n slecht idee en er zijn er nog veel meer geopperd.

Het feit dat dit nu een emotioneel geladen discussie is geworden toont alleen maar aan dat veel mensen er hevig bij betrokken zijn.
Dus dat is echt helemaal niet zo slecht. We moeten nu alleen nog de positieve zaken proberen op een rij te krijgen.

Helaas zijn jullie begonnen aan de achterkant van het probleem: met de oplossing.
Ik stel voor bij de voorkant te beginnen; en al lijkt dat logisch, het is daarmee zeker nog niet eenvoudig.
Maar we doen het SAMEN !

Misschien een nieuw topic opstarten: suggesties voor het dilemma van ongewenste topics of ongewenst gedrag.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Dave

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #54 Gepost op: 2009/03/16, 18:28:49 »
wegmikken als de storm wat geluwd is, er mag best wat gezegd worden maar hoeft niet bewaard..
neem ook aan dat er wel een prullenbak ingesteld is (Die is niet standaard aangezet in de software)

Lelijke taal en persoonlijke aanvallen gelijk de post zelf aanpassen/legen en waarschuwing.


edit: lees inmiddels van siegi dat die prullebak ingesteld is
« Laatst bewerkt op: 2009/03/16, 18:30:39 door Dave »

Offline siegi

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #55 Gepost op: 2009/03/16, 18:29:16 »
@el_andalus
1) forum richtlijnen. http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/richtlijnen#Forum welke een aanvulling zijn op de code of conduct.
2) Het moderator team op een democratische wijze, als men niet akkoord is met een interventie kan men steeds een mail sturen naar de moderator die de interventie heeft gedaan, als men er dan nog niet uit komt stuurt men een mail naar heel het moderator team.
3) Hier vraag ik mezelf serieus af over welke censuur men spreekt? Ik zie zelf alleen enkele topics die even voor overleg offline zijn gegaan en vervolgens terug online.
4) klopt zie post zie punt 1.

Er is in de startpost gevraagd om deze draad niet weer in een discussie te laten uitlopen, het was gewoon een peiling wat iedereen wilde. Zo'n peiling zie je eigenlijk nooit op een ander forum in dat opzicht zijn we veel opener.

Verder wil ik iedereen oproepen om problemen uit het verleden achter zich te laten. En gewoon de positieve zaken mee te nemen naar de toekomst. Commentaar leveren op een team is gemakkelijk, maar samen mee opbouwen een stuk moeilijker. Wanneer men mee de koers voor de toekomst wil bepalen zijn er genoeg wegen om dit te doen, er staan nog steeds vacatures open, een tijd geleden kon men zich aanmelden voor het overleg etc.

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #56 Gepost op: 2009/03/16, 18:39:34 »
Ik denk dat een nieuwe topic opstarten geen zin heeft of toegevoegde waarde.

Er zal dan binnen de kortste keren wederom emotie gaan meespelen.
Iets wat we niet nodig hebben om tot een analyse te komen.

Houd het in beginsel simpel.
De Forum regels en de conduct.

Alles daarbuiten is ongewenst.

Dus gewoon feiten en geen emoties.

Dat in mijn optiek een MOD een 6e zintuig moet hebben om goed te kunnen functioneren is slechts mijn mening.
Echter om alles in goede banen te leiden is dit uiteindelijk wel een must.
Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Met deze motivatie zij ik daarom ook, dan het me verontrusten dat alles wat hier beschreven word,
niet word begrepen ?

Wat ikzelf altijd heel prettig ervaar en wat ook de reden is waarom ik nooit mijn gelijk hoef te hebben, is dat er 1 ding is op deze planeet die altijd het gelijk krijgt en heeft.
De natuur, en zijn onverbiddelijke klok. (alhoewel die laatste weer een uitvinding is van de mens  XD )

MAW Indien niemand inhoudelijk de boel verandert of op de rails zet en alles blijft zoals het is,
hoef je alleen maar te blijven toekijken en het eindresultaat zal zichzelf presenteren.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/16, 18:41:22 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #57 Gepost op: 2009/03/16, 20:30:39 »
Ik heb zo mijn eigen idee om topics beter en duidelijker te laten verlopen maar ik weet niet of het technisch mogelijk is, namelijk het volgende.
Als iemand een nieuw topic start dan moet er een "Onderwerp" worden ingevuld. Zet in dit veld een standaardtekst zoals bvb "Geef hier een korte duidelijke omschrijving van uw probleem". Van het moment dat je met de muis in dit veld klikt verdwijnt de tekst.
In het grote scherm waar je het probleem gaat uitleggen of het scherm waarin je een antwoord geeft op een bestaand topic kan dan bvb een standaardtekst als volgt worden weergegeven: "Om uw uitleg overzichtelijk en leesbaar te houden gelieve de nodige leestekens te gebruiken. Respecteer anderen zoals jezelf ook wil gerespecteerd worden dus denk 2 keer na voor je iets verstuurd". Ook deze tekst weer laten verdwijnen als er in geklikt wordt.
Wat vinden jullie hiervan?
Er zal iemand heus wel een betere tekst kunnen verzinnen dan bovenstaande, het is maar een voorbeeld. Ik zou de tekst wel zo kort mogelijk houden want anders wordt het niet gelezen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #58 Gepost op: 2009/03/16, 21:59:23 »
Eventueel erbij : Lees de forum regels.

Dus idd een heel goed idee, alhoewel ik denk dat dit niet makkelijk te verwezenlijken is. ??

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #59 Gepost op: 2009/03/16, 23:12:31 »
Is niet erg moeilijk te verwezenlijken, maar iemand van de admins moet er wel even wat tijd in steken...
Ik betwijfel ook een beetje of het wel zo effectief is. Het lost maar een klein deel van de 'problemen' op.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #60 Gepost op: 2009/03/17, 08:55:11 »
Het lost maar een klein deel van de 'problemen' op.
Alle beetjes helpen en het kost geen geld ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline siegi

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #61 Gepost op: 2009/03/17, 15:46:49 »
Zaterdag is er weer een open irc meeting je kan het altijd als punt op de agenda zetten.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #62 Gepost op: 2009/03/17, 20:43:18 »
Ik zou dit punt graag op de agenda zetten maar ik kan nu nog niet inschatten of ik dan bij die IRC meeting aanwezig kan zijn. Maar ik veronderstel dat dit geen probleem is ?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #63 Gepost op: 2009/03/17, 20:59:49 »
Het is maar dat ik uiteindelijk niets extra heb bij te dragen aan dit voorstel. Het is toch niet zo dat ik dit voorstel daar moet gaan verdedigen of zo? Ik denk dat er eerder anderen (techneuten) bij moeten zijn die kunnen inschatten of dit technisch mogelijk is. Maar ik zal het zo dadelijk gewoon wel opvoeren, we zien wel.
@Arie, volgens mij hang je te veel in onze kroeg ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #64 Gepost op: 2009/03/17, 21:10:57 »
Oef, het is eindelijk in orde maar spaties kunnen alles door mekaar gooien in dat document heb ik gemerkt  XD
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #65 Gepost op: 2009/03/17, 22:51:22 »
Ik zou dit punt graag op de agenda zetten maar ik kan nu nog niet inschatten of ik dan bij die IRC meeting aanwezig kan zijn. Maar ik veronderstel dat dit geen probleem is ?
alsje er niet bij bent wordt het doorgeschoven naar de volgende meeting. dit gaat natuurlijk niet eindeloos door. als je nu al weet dat je er nu niet bij kan zijn, kan je het ook inplannen voor de volgende meeting.

In mijn optiek een belachelijk systeem.

Dus iemand heeft een goed idee maar omdat hij er niet bij is word dit idee niet in behandeling genomen ??
asilnevs  geeft zelf al aan dat hij de balle verstand ervan heeft, dus enige meerwaarde dat hij erbij moet zijn, is er niet.

In opvolging van zijn idee heb ik dan nog een goed idee.
Deze manier van ideeën verwerken overboord gooien.

asilnevs ?
Nog een tip voor jouw.
Simpelweg 2 minuten aanwezig zijn, even aangeven dat je een idee aangebracht heb en je vertrekt weer.
Plicht gedaan en zij moeten ermee verder gaan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Dave

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #66 Gepost op: 2009/03/18, 09:14:22 »
Eventueel erbij : Lees de forum regels.


vraagje, heb jij ze zelf gelezen?
ik niet, doe ik nooit, evenmin als al die lappen tekst voor je wat kunt installeren zoals java  :evil:
Net als huisregels, ieder snapt normaliter zelf wel waarvoor ze er moeten zijn.

Offline Dave

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #67 Gepost op: 2009/03/18, 09:16:58 »
gebruiksaanwijzing pak ik ook alleen zodra er een probleem zich voor doet, ja kweet het, moet je tevoren doen  =D

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #68 Gepost op: 2009/03/18, 09:20:05 »
Offtopic:
Er zit wel wat in deze kritiek van Gandyman vind ik betreffende de aanwezigheidsplicht bij het communiceren van een idee aan het ubuntu-nl team. Misschien is het een idee om een ideeënbus voor ubuntu-nl te maken. Idee@ubuntu- nl oid. Of is dat er al? Mensen die een idee hebben maar daar verder niks mee willen doen, die kunnen dat idee gewoon naar deze bus sturen. Dan moet je natuurlijk niet klagen als er niks mee gebeurt, er is nu eenmaal een beperkte mankracht, maar dan weet je in ieder geval dat het team er naar heeft gekeken. Mensen die willen overleggen over een idee, of willen helpen met het verwerkelijken ervan kunnen dan een idee op de irc-meeting ter sprake brengen.

edit: als zo'n bus er nog niet is, en het niet al snel een onzinnig idee zal blijken, dan wil ik wel kijken of ik dit op een irc-meeting ter sprake kan brengen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/18, 09:22:37 door tommie74 »

Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #69 Gepost op: 2009/03/18, 11:16:16 »
Eventueel erbij : Lees de forum regels.


vraagje, heb jij ze zelf gelezen?
ik niet, doe ik nooit, evenmin als al die lappen tekst voor je wat kunt installeren zoals java  :evil:
Net als huisregels, ieder snapt normaliter zelf wel waarvoor ze er moeten zijn.
Ja die lees ik, kennis is macht.  ;)

@tommie74
Enigste motivatie waarom de persoon die het inbrengt erbij zou moeten zijn is om het toe te lichten.
Of voor enig andere uitleg.
Echter denk dat de inbreng van een idee dit primair niet behoeft.
Indien het team dit een goed idee vind en niet snapt wat de persoon bedoelt of niet weet hoe het uitgevoerd moet worden, het nog vroeg genoeg is die persoon in een mailtje om nadere uitleg te vragen.

Mocht het team besluiteloos raken omdat het idee van invloed is op de community kan nog altijd middels een pol op het forum de zaak afgerond worden.

En idd een simpele ideeënbus zou ook al uitkomst bieden.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Double12

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #70 Gepost op: 2009/03/18, 13:43:09 »
Er zit op zich wel wat in jouw voorstel, Gandyman. Het is een heel gedoe om weer een zaterdagavond vrij te houden voor een irc meeting.
Maar ik denk dat we juist toe willen naar een snelle besluitvorming in de irc vergaderingen, omdat er soms veel onderwerpen zijn. Zo'n snelle besluitvorming kan alleen als er een goed uitgewerkt voorstel ligt, wat ter plekke toegelicht kan worden. Anders moet iedereen weer op zoek naar informatie en "wat werd er nou bedoeld", waardoor de irc vergadering onnodig wordt opgehouden.

Ik denk overigens dat in de praktijk de meeste mensen die zo betrokken zijn bij Ubuntu NL dat ze een punt agenderen, ook wel zo betrokken zijn dat ze graag hun punt willen toelichten

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #71 Gepost op: 2009/03/18, 14:05:04 »
Er zit op zich wel wat in jouw voorstel, Gandyman. Het is een heel gedoe om weer een zaterdagavond vrij te houden voor een irc meeting.
Maar ik denk dat we juist toe willen naar een snelle besluitvorming in de irc vergaderingen, omdat er soms veel onderwerpen zijn. Zo'n snelle besluitvorming kan alleen als er een goed uitgewerkt voorstel ligt, wat ter plekke toegelicht kan worden. Anders moet iedereen weer op zoek naar informatie en "wat werd er nou bedoeld", waardoor de irc vergadering onnodig wordt opgehouden.

Ik denk overigens dat in de praktijk de meeste mensen die zo betrokken zijn bij Ubuntu NL dat ze een punt agenderen, ook wel zo betrokken zijn dat ze graag hun punt willen toelichten

Ik vind dit ook wel. Zelf stel ik twee vraagjes die geen enkele discussie behoeven, enkel een simpel antwoord is genoeg lijkt mij.
Misschien dat die vragen op de wiki beantwoord kunnen worden door 1 van de teamleden, dan kan zo heel veel tijd schelen voor de betreffende vrijwilligers.

Offline Double12

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #72 Gepost op: 2009/03/18, 14:38:17 »
@leoquant: Niet alles hoeft inderdaad via de IRC meeting. Op de wiki is inderdaad een idee. Maar zou het niet op het forum kunnen, bijv. in een apart subforum "Vragen uit de community"?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #73 Gepost op: 2009/03/18, 15:05:43 »
@leoquant: Niet alles hoeft inderdaad via de IRC meeting. Op de wiki is inderdaad een idee. Maar zou het niet op het forum kunnen, bijv. in een apart subforum "Vragen uit de community"?

Laat ik het zo zeggen, ik zou niet iedereen op het forum willen lastigvallen met mijn vragen/vraagjes. Het forum is wat mij betreft bedoeld van suport en ondersteuning, met als uitzondering offtopic dat meer voor gezelligheid bedoeld is.
Het subforum Ubuntu-nl verwijst reeds netjes naar de wiki en de IRC meetings. Wie geinteresseerd in community zaken weet de weg al vermoed ik.
Maar je kunt het forum ook gebruiken voor discussies, niks mis mee, en eventuele beantwoording van vragen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Uw mening gevraagd
« Reactie #74 Gepost op: 2009/03/18, 15:18:50 »
Als je punten voor een IRC-vergadering bespreekt in het Ubuntu NL-gedeelte, dan zit je de mensen die hier komen voor support niet in de weg.
Bovendien bespaar je op die manier mogelijk veel kostbare vergadertijd.