Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prijsverschil toners van huismerk  (gelezen 1765 keer)

Prijsverschil toners van huismerk
« Gepost op: 2015/01/07, 07:41:34 »
Ik heb al een topic geopend en inmiddels gesloten over prijsverschillen tussen toners van laserprinters. Ik heb zelf een HP laserprinter en na enig speurwerk zijn de prijzen ruwweg op te delen in 3 groepen:

Originele HP  toner  > 65 euro
Eigenmerk > 38 euro
Eigenmerk > 22 euro


Tussen de eigenmerk toners zit een prijsverschil van 16 euro (eventuele verzendkosten meegerekend).

Vraag: verkopen de verschillende leveranciers van eigenmerk niet gewoon dezelfde toner? Of met andere woorden komen deze toners allemaal uit 1 dezelfde fabriek?  Of bestaan er binnen eigenmerk verschillende merken wat het eventuele prijsverschil zou kunnen verklaren.

Ik hoop dat mijn vraag enigszins valt te begrijpen. 


Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Prijsverschil toners van huismerk
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/07, 09:43:47 »
Je vraag valt voor mij uiteen in een aantal delen:

1) Handel:
- HP laat de tonercartridges maken bij haar leveranciers: hiervoor vraagt men aan de eindafnemer (consument) een flinke prijs.
- De aanbieders van losse navulsets drijven ook op handel en de idee dat het zelf navullen beter is. (Vergelijk het met de nep-tools die voor Windows beschikbaar zijn: PC Speed etc.).
- Tonercartridges die onder Private label (huismerk) op de markt worden gebracht. In hun bestaan zijn ze kwetsbaar: geen naamsbekendheid, en voor de afnemer zijn kwaliteit en continuïteit onbekend.

2) Mechanisch eigenschappen cartridges
Het bestaat uit een doosje met poeder en een verdeelsysteem voor het poeder, bestaande uit rollen die zijn voorzien van een coating en/of andere oppervlaktebehandelingen hebben omdergaan. Er zijn fijnmechanische (assemblage)fabrieken die dit kunnen (eventueel gecombineerd met het afvullen van de toner). 

3) Eigenschappen van het poeder
Het poeder moet een bepaalde fijnheid hebben, beter omschreven met een specifieke deeltjesgrootte-verdeling. Dit wordt in een productieproces bereikt door het bewerken van de productstroom met specifieke maalapparatuur en zeven.
Het poeder heeft bepaalde elektrostatische eigenschappen. Deze worden bepaald door de deeltjesgrootte-verdeling en de chemische samenstelling. Ook de hechting aan papier (en bij welke temperatuur) wordt door de chem. samenstelling bepaald.
Dergelijke productie-processen kunnen niet door jan en alleman uitgevoerd worden. Het is risicovol door explosiegevaar van het poeder en vereist kennis van grondstoffen, die de uiteindelijke eigenschappen van het poeder bepalen. Mijn vermoeden is dat er een beperkt aantal fabrikanten zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/07, 09:45:56 door EZ-man »

Offline aartje

  • Lid
Re: Prijsverschil toners van huismerk
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/07, 10:39:40 »
Ik heb heel slechte ervaringen met "huismerk" (Pelikan) toners.
Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=showposts;u=6315
Je kan natuurlijk ook lekker zuuunig doen.

Maar waarom dit topic twee keer?

Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87356.msg938463#msg938463
« Laatst bewerkt op: 2015/01/07, 10:42:21 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Prijsverschil toners van huismerk
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/07, 10:40:42 »
Ik vrees dat er maar één manier is om er achter te komen: zelf proberen - met kans op problemen. Natuurlijk wel goed nasnuffelen op Internet, reviews enzo.

Het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf wat je doel is en hoeveel je print. Mijn inkjet printers (ik heb er drie) vul ik er twee van  zelf bij en bij de derde, een grote Epson A3 fotoprinter, gaan huismerk cartridges in.  Bij de twee bijvullers heb ik al ervaren dat de ene inkt niet de andere is. Ik heb nu bijvul inkt die bij die twee HP's prima werkt, maar er blijft toch duidelijk kwaliteitsverschil. Dat is voor mij geen punt.

Zo nu en dan wordt de inktpatroon appelig, met allerlei rare verschijnselen als gevolg waarbij je soms niet meteen aan die patroon denkt. Een echte nieuwe erin en klaar is kees. De winst is een twee tientjes per navulbeurt, minus zo nu en dan een nieuwe patroon. Nou is hier helaas elke cent er één, maar erg groot is het verschil dus niet.

Laserprinters zijn heel anders qua constructie. Zo kan de drum vervuilen. Ik begrijp dat je die ook wel weer zelf schoon kan maken. Het lijkt me wel dat de winst hier helemaal mager is. En dan praat ik alleen over zwart wit printers. Bij een oude laserprinter zou ik het zelf wel doen, al was het maar voor de sport :D

PS: Pelikan huismerkt inktcartridges heb ik heel lang geleden eens geprobeerd. Dat was toen niks. Nou is toner geen inkt, maar voorzichtig maar met die merknaam. Het is vaak niet meer dan een oude merknaam tegenwoordig.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/07, 10:43:17 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Prijsverschil toners van huismerk
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/07, 10:48:54 »
Mijn HP Laserjet werkt al jaren probleemloos met imitatiespul van 123inkt. Goedkoop (er zit ruim twee keer zoveel poeder in als bij een HP-patroon) en van goede duurzame kwaliteit.  :)

Re: Prijsverschil toners van huismerk
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/07, 18:17:37 »
Wederom dank voor de reacties  :)

Dan ga ik maar voor huismerk van 123inkt. Ik wist niet dat er merken zijn in huismerk zoals bv het genoemde Pelikan. Op de sites van verschillende aanbieders staat alleen huismerk vermeld zonder verdere info. Vandaar.

Zelf navullen zou ik nog best wel eens willen proberen. Nu even te druk met andere zaken. Maar het lijkt mij een leuk klusje om te doen. En dan gaat het mij om de lol en niet de eventuele financiële besparing.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)