Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!  (gelezen 15912 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Gepost op: 2017/11/17, 00:23:08 »
De nieuwe Firefox 57 Quantum ziet er wat anders uit, en dat is even wennen. Maar wat is-ie snel geworden zeg! Geweldig.  =D

youpie123

  • Gast
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/17, 00:34:42 »
Ik zit ondertussen al met hele kleine oogjes, de hele dag online maar het "beest" is nog steeds snel. Heel blij dus ook  :)

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/17, 09:57:03 »
Ook hier tevreden, ik vind FF57 een duidelijke vooruitgang. En dat iets andere uiterlijk, ach, valt best mee toch?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/17, 10:05:47 »
Ik ben er ook zeer tevreden over, eindelijk weer terug naar FF na een tijdje Brave te hebben gebruikt.
Brave is ook bloedsnel, maar FF heeft meer extensies, een grotere userbase en meestal ook veel stabieler.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/17, 10:32:33 »
Nee, ik ben er helemaal niet blij mee. Een behoorlijk aantal add-ons zijn uitgeschakeld waaronder mijn favoriete rss nieuwslezer Sage. Nou zit ik lekker omhoog. Behalve wat negatieve berichten niks gelezen aan waarschuwingen.

Er is een beroemd spreekwoord: "if it ain't broken, do'n fix it" of te wel: "als het niet kapot is ga er dan niet aan sleutelen". Heel jammer.

Die snelheid? Sneller dan snel is nog steeds snel. Ik had zelf niks te wensen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/17, 10:39:18 »
Ook hier tevreden, ik vind FF57 een duidelijke vooruitgang. En dat iets andere uiterlijk, ach, valt best mee toch?
Enige wat hier aan het uiterlijk is veranderd zijn de tabs, ipv afgerond nu rechthoekig. komt mss omdat ik het renaissance theme geïnstalleerd had / heb

@Just, enige addon die hier niet werkt is NoScript maar daar komt deze week een nieuwe voor. Die paar dagen maak ik me niet druk om
« Laatst bewerkt op: 2017/11/17, 10:41:09 door rico70 »

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/17, 10:52:19 »
Ziggo.go.tv loopt ook voor geen meter via FF57

Via chrome geen enkel probleem.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/17, 11:03:13 »
Komt allemaal goed, jongens. Aanloopproblemen..... Doorgaans een kwestie van weken of zelfs slechts dagen.  =D

Het is trouwens sowieso verstandig om meer dan één webverkenner te hebben. Ik heb, naast Firefox, op elke machine minimaal ook nog Chrome. En soms ook nog Chromium. Bij eentje zelfs Opera, wegens de ingebouwde VPN.

Reden: handig voor specifieke doelen, waarvoor FF minder geschikt is. En handig voor probleemoplossing.

Vandaag weer aangenaam verrast door de bloedsnelle FF. Klik - pang, webstek knalt direct op het scherm. Zo hoort het!  =D
« Laatst bewerkt op: 2017/11/17, 11:05:01 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/17, 11:17:29 »
Hoi Pjotr,

Op zich heb je helemaal gelijk. Maar het gemis van Sage is voor mij toch wel groot. Ik heb geen behoefte aan dubbele programmatuur op mijn machines. Doe mij persoonlijk maar simpel en efficiënt.

Maar nou ga ik op zoek naar een andere browser. Je moet wat. Geen Chrome trouwens. Google weet al heel erg veel van me en ik merk dat ik - afhankelijk van welk account ik gebruik - er andere sites voorgeschoteld worden. Dan weet je dat er meegegluurd wordt.

Het is mooi in Linux, je hebt altijd een keuze.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/17, 11:24:05 »
Thunderbird heeft ook een goede RSS client. Liferea? was vroeger ook goed, geen idee of dat nog bestaat

nahjo

  • Gast
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/17, 11:36:18 »
Nee, ik ben er helemaal niet blij mee. Een behoorlijk aantal add-ons zijn uitgeschakeld waaronder mijn favoriete rss nieuwslezer Sage. Nou zit ik lekker omhoog. Behalve wat negatieve berichten niks gelezen aan waarschuwingen.

Er is een beroemd spreekwoord: "if it ain't broken, do'n fix it" of te wel: "als het niet kapot is ga er dan niet aan sleutelen". Heel jammer.

Die snelheid? Sneller dan snel is nog steeds snel. Ik had zelf niks te wensen.

groet,

Just

Misschien tijdelijk de FF ESR in de home map plaatsen?
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all/


Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/17, 11:37:24 »
Nee, ik ben er helemaal niet blij mee. Een behoorlijk aantal add-ons zijn uitgeschakeld waaronder mijn favoriete rss nieuwslezer Sage. Nou zit ik lekker omhoog. Behalve wat negatieve berichten niks gelezen aan waarschuwingen.

Er is een beroemd spreekwoord: "if it ain't broken, do'n fix it" of te wel: "als het niet kapot is ga er dan niet aan sleutelen". Heel jammer.

Die snelheid? Sneller dan snel is nog steeds snel. Ik had zelf niks te wensen.

groet,

Just

Het klinkt alsof Firefox-esr een betere keuze was geweest? Die gebruik ik zelf ook, juist vanwege mijn afhankelijkheid van enkele add-ons. In de voorgaande jaren al te vaak meegemaakt dat een add-on niet meer werkte ivm een firefox-update. Bij firefox-esr is dat geen probleem.
Wat rss-reader betreft, ik ben zelf erg tevreden met liferea. Misschien ook iets voor jou?
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/17, 11:51:21 »
Ik zit met enige verbazing naar mijn scherm te kijken. Wat een verbetering.

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/17, 14:42:58 »
Een behoorlijk aantal add-ons zijn uitgeschakeld waaronder mijn favoriete rss nieuwslezer Sage. Nou zit ik lekker omhoog.
Ken je Liferea? Zit in de repo's, heb ik jaren beroepsmatig gebruikt en werkt prima.

Edit. Rico70 was me voor.
Edit2. En kebabfish ook!
(Misschien toch eerst maar een draad uitlezen alvorens te reageren... ;-) )
« Laatst bewerkt op: 2017/11/17, 14:46:02 door Paul Matthijsse »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/17, 21:31:57 »
Ik ben ook blij met de nieuwe Firefox. Het is even wennen, maar de snelheid en fris uiterlijk bevallen goed :)

Ook meteen maar begonnen met een nieuw, schoon profiel. Wel de bookmarks, geschiedenis en zo  overgenomen, maar verder geen rommel uit het oude profiel dat al weer jaren oud was.

Van de add-ons mis ik alleen een goede vervanger voor tab groups. Ik gebruik nu Tab Workspaces maar dat is nog niet ideaal.
Ublock Origin, Privacy Badger, CookieAutodelete en LastPass werken nog gewoon.

Er is een Google sheet met de populaire add-ons en of ze geschikt zijn voor de nieuwe versie. Er staan ook alternatieven voor add-ons die niet meer werken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/17, 22:53:31 »
Hoi Johan,

Dat Google sheet is fijn. Dank je wel! Ik heb een hoop gedoe met het gemis van de Sage rss lezer. Toen ik las dat van de 16000 add-ons er maar 5000 over waren gebleven en met Sage kapot zag ik deze update bepaald niet meer zitten. Maar nu lees ik in het sheet dat vanaf midden 2016 er van de Sage developers alle reacties ontbraken.

Ik las elders ook wat meer over de achterliggende motieven van Firefox wat snelheid en veiligheid betreft.

Inmiddels heb ik met veel moeite het rss gebeuren naar Thunderbird overgezet en daarmee ook een backup gecreëerd.

Nu ben ik terug in Firefox 57 zonder rss. De keuze in andere add-ons is op dit punt puur mager. Maar dat dit gebeuren wat betreft rss niet geheel of wellicht helemaal niet aan Firefox zal liggen is me wel duidelijk. Wie weet zijn de ontwikkelaars van Sage bijvoorbeeld net in een moeilijke periode in hun leven verzeild geraakt.

Hoe dan ook, versie 57 zal me wel een tijd bijblijven. Afgezien van Sage is het lekkere vlotte browser geworden.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/18, 02:23:09 »
Voor RSS kwam ik deze tegen: https://nodetics.com/feedbro/
Als alternatief kan je ook nog op een raspberry pi of een VPS iets als https://tt-rss.org/ installeren. Dat is webbased en kan je gewoon met elke browser openen.

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/18, 07:25:22 »
Nee, ik ben er helemaal niet blij mee. Een behoorlijk aantal add-ons zijn uitgeschakeld waaronder mijn favoriete rss nieuwslezer Sage. Nou zit ik lekker omhoog. Behalve wat negatieve berichten niks gelezen aan waarschuwingen.

Er is een beroemd spreekwoord: "if it ain't broken, do'n fix it" of te wel: "als het niet kapot is ga er dan niet aan sleutelen". Heel jammer.

Die snelheid? Sneller dan snel is nog steeds snel. Ik had zelf niks te wensen.

groet,

Just

Just, zoals Pjotr het al aankaarte...
Geduld is een schone zaak.

Van de extensie die niet weer werkten ...
Eentje is weer actief, voor twee anderen een deftige alternatief gevonden.
Morgen weer eens zoeken voor de anderen.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/18, 09:37:08 »
Voor RSS kwam ik deze tegen: https://nodetics.com/feedbro/
Als alternatief kan je ook nog op een raspberry pi of een VPS iets als https://tt-rss.org/ installeren. Dat is webbased en kan je gewoon met elke browser openen.

Van Feedbro had ik al gehoord en heb ik geprobeerd. Dat vond ik maar niks. Dat tt-rss zal ik eens gaan bekijken. Gelukkig heb ik nu een OPML bestand, want dat was eerst in de mist gegaan. Met liferea en thunderbird heb ik inmiddels redelijke alternatieven gevonden, maar zo fijn als de in-browser Sage is het niet.

Thanks!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/18, 09:42:40 »

Just, zoals Pjotr het al aankaarte...
Geduld is een schone zaak.

Ja, dank je wel, Maurice. Inmiddels heb ik ontdekt dat de Sage ontwikkelaars helemaal niets van zich hebben laten horen in anderhalf jaar en ook iets meer begrepen van de achtergronden van deze stap van Mozilla. Tja, gewoon een jammerlijke gebeurtenis, niemand te blameren.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/18, 11:10:23 »
Nog even als positivo door op dit gebeuren, zij het licht off-topic:

Vanmorgen na het wegvallen van de rss lezer Sage als add-on voor het eerst het nieuws gelezen via Liferea. Daarnaast idem ditto Thunderbird. Daarvan beviel me Liferea het beste.
De mogelijkheid om alles met één klik gelezen te zetten was fijn. De keuzemogelijkheid om een item ook in een intern browservenster of in een echte browser (Firefox 57) te openen beviel me prima. Thunderbird is wat deze dingen betreft de mindere, maar verder ook een goed ding.

De mogelijkheid om alles met één klik gelezen te zetten is een verademing want dat had Sage nou niet. Liferea is een uitstekende vervanger van Sage gebleken. Hij zit in de repo en kan volgens de beschrijving ook nog podcasts aan (niet geprobeerd).

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/18, 11:28:15 »
Hoi Pjotr,

Op zich heb je helemaal gelijk. Maar het gemis van Sage is voor mij toch wel groot. Ik heb geen behoefte aan dubbele programmatuur op mijn machines. Doe mij persoonlijk maar simpel en efficiënt.

Maar nou ga ik op zoek naar een andere browser. Je moet wat. Geen Chrome trouwens. Google weet al heel erg veel van me en ik merk dat ik - afhankelijk van welk account ik gebruik - er andere sites voorgeschoteld worden. Dan weet je dat er meegegluurd wordt.

Het is mooi in Linux, je hebt altijd een keuze.

groet,

Just

Maar wat is dan een goed alternatief op Linux? Als Firefox én Chrome afvallen (en ik neem aan daarmee Chromium ook?) blijft er volgens mij niet al te veel meer over. Natuurlijk zijn er genoeg op Webkit gebaseerde projecten maar die zullen niet dezelfde rijkdom aan add-ons/plugins hebben als FF en Chrome.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/18, 11:35:58 »
Hee Erik,

Heb je mijn voorgaande posts niet gelezen? Ik ben terug in Firefox 57 en gebruik nu Liferea als rss lezer. Helemaal happy mee. Wel zal me de bruuske overgang van de 57 vast nog een tijdje bijblijven  :o .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/18, 11:41:46 »
Persoonlijk ben ik er ook heel blij mee. Zowel op Windows (werk) als op Linux (thuis, Ubuntu MATE) vind ik FF 57 lekker fris ogen en snel aanvoelen. Het enige dat ik echt mis is NoScript maar daar wordt aan gewerkt: https://hackademix.net/2017/11/14/double-noscript/ Voorlopig red ik het wel even met uBlock Origin maar dat is toch niet helemaal hetzelfde.

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/18, 11:44:25 »
Hee Erik,

Heb je mijn voorgaande posts niet gelezen? Ik ben terug in Firefox 57 en gebruik nu Liferea als rss lezer. Helemaal happy mee. Wel zal me de bruuske overgang van de 57 vast nog een tijdje bijblijven  :o .

groet,

Just

Heb ik wel gelezen maar het was ook meer een algemene vraag. Ik kan me wel voorstellen dat de overgang groot is. Gelukkig hadden ze al wel gewaarschuwd welke add-ons er problemen zouden geven bij de update naar 57.