Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's van diverse harddisks,cd's etc. sorteren op een harde schijf  (gelezen 1942 keer)

Ik heb op diverse media foto's staan. Er zitten foto's bij die wellicht dubbele of nog meer ergens opstaan of waar het nummer het zelfde van is. Ik heb een aparte HD waar ik al die foto's op kwijt kan. Als ik dit allemaal met de hand moet doen ben ik nog wel even bezig. Is er een programma waar ik dit mee kan doen of is er een programma die de diverse media afzoekt en de foto's in een eigen database zet? Ik wil nl. niet alle dubbele of meer foto's kwijt, deze wil ik naderhand op een DVD branden. Mag ook in bijv in een spread sheet, ik weet alleen niet of dat gaat.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Foto's van diverse harddisks,cd's etc. sorteren op een harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/08, 20:59:50 »
Shotwell of Digikam al overwogen ? Deze laatste sleurt er wel wat KDE pakketten mee (totaal meer dan 400Mb).
Er is ook nog Picasa van Google.
Maar bij geen enkele van deze drie kan ik je nu mijn bevindingen erover geven.
Nu dat je erover post, mijn vrouwtje heeft ook zo'n probleem om haar foto's te organiseren en vind moeilijk nog wat terug.
Shotwell zit al standaard in Ubuntu 12.04, nietwaar ?
Ik ga dan maar eens aan de slag ermee... :D
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's van diverse harddisks,cd's etc. sorteren op een harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/08, 23:05:32 »
Ik schreef in een ander topic laatst:

Citaat
Ik fotografeer er stevig op los. Bij een clubevenementje komen er gauw 300 bestanden bij, RAW en JPG. Plus dat ik ze nog eens verklein voor ik ze online zet.

In het begin van dat mooie digitale tijdperk hernoemde ik die foto-bestanden per dag of evenement (de bestandsnaam dus) met de Thunar Massaal hernoemen tool. Geweldig ding! Die bestanden stonden verder allemaal in één map. Nou ja, niet echt allemaal. Per kalenderjaar wel een aparte map dan.

Daar ben ik van af gestapt. Dat gaf hetzelfde probleem als waar jij nu tegen op loopt. Nou heb jij erg veel heel kleine en ik heb ook die heel grote RAW bestanden. Die gooide ik later ook in een aparte map.

Mappen met heel veel bestanden is niet slim naar mijn ervaring. Dus ik maak nu per dag een aparte map. Ik heb nu een mapstructuur jaar, submap maand, submap dag.

Van alle beheerprogramma's heb ik inmiddels ook wel genoeg. Ik wil niet afhankelijk zijn van één programma, tienduizend thumbnails, xml bestandjes en noem maar op. Ik zet op belangrijke opnamendagen een tekstbestandje in de map waarvan de bestandsnaam net als vroeger bij dat Massaal Hernoemen gebeuren weergeeft waar het om gaat. Een soort tags dus. En het bevat een woord wat aangeeft dat het een indexbestand is. Bijvoorbeeld fotoindex. Als ik dan daarop zoek met één van die prachtige ouderwetse terminalcommando's zoals find komt de hele bubs netjes boven water.

Simpel en robuust. Alles kan kapot, maar hoe simpeler hoe beter. Mijn foto's zijn me lief en als ik ze niet kan vinden zijn ze net zo hard weg als een computercrash.

Misschien heb je hier wat aan. Dubbelen er uithalen heb ik ook wel geprobeerd. Toch nog erg tijdrovend. Dan kan je beter al je mappen voorzien van zo'n indexbestandje en via die je mappen met hoogstwaarschijnlijke dubbels apart zetten.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Foto's van diverse harddisks,cd's etc. sorteren op een harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/09, 00:44:53 »
Goede ervaringen met Digikam. Je kan er meerdere verzamelingen aan koppelen, die zich op meerdere media bevinden. Intern gebruikt DK een (grote) database met kleine afbeeldinkjes van je foto's -- zogenaamde thumbnails. Je kan dus al je foto's wel in 't klein zien, ook al is het toestel, waarop die betreffende foto's staan op dat ogenblik (tijdelijk) niet aanwezig.
Denk er natuurlijk aan: die interne database kan alleen maar thumbnails weergeven van je foto's als die ooit minstens 1 keer zijn ingelezen geweest in Digikam. DK maakt geen thumbnails aan van foto's op je computer (of wat eraan hangt) als je hem niet "vraagt" om minstens eenmaal die map in te lezen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM