Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moonlight nu officieel overleden  (gelezen 3008 keer)

Moonlight nu officieel overleden
« Gepost op: 2012/05/30, 10:59:22 »
http://www.muktware.com/3644/moonlight-dead-so-silverlight

Beter! :) Alleen jammer voor zenders die Silverlight gebruiken.

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/30, 11:04:07 »
Ik hoop maar dat de sites die nu Silverlight gebruiken dat ook gauw inzien en ofwel terugswitchen naar Flash ofwel door naar HTML5+Webm.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/30, 11:06:07 »
Flash sowieso niet daar Flash ook dood aan het gaan is; Adobe is immers HTML5 aan het helpen ontwikkelen en wil op den duur stoppen met Flash Player.

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/30, 11:13:07 »
Klopt, maar anders dan Silverlight/Moonlight werkt Flash redelijk tot goed op Windows, Mac en Linux. Op de lange termijn is HTML5 beter, maar Flash is nu nog beter ondersteund.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/30, 11:16:57 »
Tja, Moonlight werkte toch praktisch nooit wanneer het nodig was (RTLGemist hier, Netflix voor Amerikanen). Hopelijk wordt nu ook snel de stekker uit Silverlight getrokken maar dat zal helaas nog wel even duren. 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/30, 11:26:39 »
Ja,  het was lange tijd officieus, maar nu dus officieel: de vlag kan uit!

Ben benieuwd of Schoolmaster hun FAQ over Magister nog gaan bijwerken:
http://www.cgbn.nl/Portals/0/2%20Onderwijs/Documenten/Silverlight%20FAQ%20voor%20het%20gebruik%20van%20Magister.pdf

Citaat
Linux distributies kennen ook een plugin, met de naam Moonlight. Deze opensource implementatie van Silverlight wordt met behulp van Microsoft door Novell ontwikkeld en gesteund door de Linux gemeenschap. Moonlight beschikt pas over de benodigde gegevens voor de ontwikkeling van de plugin, op het moment dat een nieuwe versie van Silverlight uitkomt.

En dit werkt dus niet, dus pure misleding:
Citaat
Als alternatief kent Linux de applicatie Wine.
Wine is een opensource programma om software die is geschreven om in Windows te gebruiken op een ander besturingssysteem. Dit maakt het mogelijk om Magister in een virtuele omgeving  op onder andere Linux, FreeBSD en Mac OS X te draaien. Zie: http://www.winehq.org.

Over de toekomst:
Citaat
Over de toekomst van Silverlight wordt in diverse media gediscussieerd. Dit werd gevoed door het ontbreken van informatie hierover in uitingen van Microsoft. Microsoft heeft recentelijk echter nog eens duidelijk gemaakt dat Silverlight aan ontwikkelaars de rijkste set aan mogelijkheden biedt om gebruikersvriendelijke webapplicaties te bouwen. Dat ervaren wij dagelijks in de ontwikkeling van Magister

Misschien moeten we Schoolmaster even notificeren, of zouden ze het al (lang) weten?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 11:28:35 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/30, 12:04:20 »
Vandaag is Moonlight officieel dood verklaard:
http://www.zdnet.com/blog/microsoft/xamarin-abandons-its-silverlight-for-linux-technology/12797?tag=main;top-stories

Het ruste in vrede. Het is een dubbelgraf, want Silverlight komt er binnenkort naast te liggen.  =D

Ik raadde het al langer aan, maar nu wordt dit nog belangrijker: installeer Moonlight niet. En als je 't hebt: verwijder het. De kans op ellende met dit lijk groeit met de dag, omdat het waarschijnlijk steeds meer uit de pas gaat lopen met de progjes (webbladeraars) waarbinnen het moet draaien. En het is nu al zo vaak een bron van ellende....
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 12:10:01 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 19:05:45 door Johan van Dijk »

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/30, 15:23:42 »
Jammer, Linux wordt weer een stukje minder capabel op multimediagebied.

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/30, 16:03:04 »
Jammer, Linux wordt weer een stukje minder capabel op multimediagebied.

Sorry? Het doodgaan van silverlight is juist een goede ontwikkeling voor linux, omdat silverlight juist (gedeeltelijk) niet capabel is op linux. Verkeerd gelezen?  :rolleyes:

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/30, 16:06:00 »
Jammer, Linux wordt weer een stukje minder capabel op multimediagebied.

Sorry? Het doodgaan van silverlight is juist een goede ontwikkeling voor linux, omdat silverlight juist (gedeeltelijk) niet capabel is op linux. Verkeerd gelezen?  :rolleyes:
Hij was z'n smiley vergeten denk ik....  ;)

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/30, 16:07:32 »
Jammer, Linux wordt weer een stukje minder capabel op multimediagebied.

Sorry? Het doodgaan van silverlight is juist een goede ontwikkeling voor linux, omdat silverlight juist (gedeeltelijk) niet capabel is op linux. Verkeerd gelezen?  :rolleyes:
Hij was z'n smiley vergeten denk ik....  ;)
Sarcastische humor...  :blank:

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/30, 16:48:44 »
Jammer, Linux wordt weer een stukje minder capabel op multimediagebied.

Want Moonlight deed het zo goed? Als dat zo was heb je gelijk maar ik heb het zelden zien werken, en zeker niet op de sites waar veel vraag naar is door 'overstappers' (Voor Nederlandse gebruikers RTL en Magister). Bovendien lag de ontwikkeling stil dus het was in de praktijk al veel langer dood.

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/30, 17:23:29 »
HTML5 ftw  ^-^

Ik zet alle formaten op de website anders werkte het niet MP4, WebM en Theora anders stotterde het of werkte het in een of andere browser niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 17:26:31 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/30, 17:35:11 »
Jammer, Linux wordt weer een stukje minder capabel op multimediagebied.

Sorry? Het doodgaan van silverlight is juist een goede ontwikkeling voor linux, omdat silverlight juist (gedeeltelijk) niet capabel is op linux. Verkeerd gelezen?  :rolleyes:
Nee. Ik meen dit niet sarcastisch. Moonlight werkte prima met de NPO-player, hoe ga ik nu naar live streams en fragmenten op de Omroep-websites kijken? Ik hoop maar dat er een Flash-player beschikbaar is.

Ik kan niet bevatten waarom het gunstig voor de reputatie en het gebruiksgemak van Linux zou zijn dat Moonlight verdwijnt. Schuilt er soms een ideologisch standpunt achter deze vreugdekreten? Moet Wine ook verdwijnen omdat het niet volledig capabel is als implementatie van de Win32-API?

Moonlight is een mooi product, het is echter niet af. Gezien de globale transitie naar HTML5 is het verlaten van het project wel een stap waarvoor ik begrip heb.

HTML5 heeft weliswaar veelbelovende ambities, maar is prematuur en onvolledig. Specifcaties verkeren nog in "draft", er is geen DRM, geen contentbescherming behalve dan code obfuscation. Probeer maar eens een webcam aan te spreken  met HTML5, enkel Chrome ondersteunt deze prille ontwikkeling op het moment.

Feit blijft dat Linux de laatste tijd een terugloop in diversiteit van multimediasoftware heeft gezien: Adobe Air verdwijnt, Adobe Flash Player verschijnt enkel nog voor Chrome, en nu ook Moonlight naar de maan.

« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 17:42:41 door Cumulus007 »

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/30, 17:44:54 »
@Cumulus007

Ja, mee eens dat er nog veel HTML5 elementen moeten worden toegevoegd aan de browsers, maar volgens mij is het nu al veel beter dan Moonlight omdat die nooit heeft gewerkt bij mij en ik zit er niet over in om een website in een andere browser te bekijken  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/30, 18:07:32 »
Silverlight word pas volledig vervangen zodra er een vervanging voor is en tot nu toe is HTML5 door het ontbreken van een mogelijkheid van DRM geen optie.
Tevens met het verdwijnen van Moonlight krijg je tevens het geval dat als straks Flash alleen nog via Chrome werkt in Linux, dat je Chrome moet gebruiken als je nog uitzendinggemist en zo wilt kijken.

Het klinkt leuk als het verdwijnt maar zoals Cumulus007 al zei zal het waarschijnlijk nadelig uitpakken.
Het is maar afwachten of de opvolger straks in Linux werkt in wat voor vorm dan ook en het ook door iedere browser ondersteund zal worden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/30, 19:06:28 »
Het klinkt leuk als het verdwijnt maar zoals Cumulus007 al zei zal het waarschijnlijk nadelig uitpakken.
Veel erger dan wat het nu is, kan het vast niet worden...

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/30, 21:12:45 »
@Cumulus: Zowel Adobe als Microsoft zijn op dit moment aan het helpen met HTML5 capabel maken en willen op den duur op HTML5 over en resp. Flash Player en Silverlight onder de zoden leggen. Dat het nu langzaamaan verdwijnt is dus geen ramp.

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/30, 22:00:56 »
@Emiel

Ik gebruik liever Chrome dan Moonlight.
En uitzendinggemist werkt allemaal via Flash, tegen die tijd dat Flash EOL is, zal er vast veel HTML5 zijn.
En dan kunnen we natuurlijk altijd Pepper nog gebruiken wat velen al doen volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 22:05:29 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/01, 00:01:32 »
HTML5 ondersteund nog geen DRM en zolang dat niet is zal het niet de vervanger zijn.
Verder zal Flash nog niet zo maar weg zijn mede omdat er nog geen goede vervanger is voor alles. Als straks Flash weg is van Linux, moet je Chrome gebruiken. Voor mij en anderen die het gebruiken is dat geen probleem maar voor degene die FF of iets dergelijks gebruiken zal het anders zijn.
Met het weg vallen van Moonlight wat nu toch een aantal dingen mogelijk maken in Linux en dat is straks nog maar afwachten met de vervanger er van.

Nu gaat men van HTML5 uit maar er is ook een kans dat het iets anders word en dan is het nog maar afwachten of het naar Linux komt.
Daarbij is het ook nog afwachten wie het gaan gebruiken en wat er dan uiteindelijk van Linux zal verdwijnen.

Het is nu helemaal niet zo slecht, het enige wat niet werkt is RTLgemist en verder kan ik alles zien wat ik wil.
Ga er nooit vanuit dat als het ene verdwijnt dat het geen wat het vervangt een betere oplossing is. Vooral met deze zaken aangezien niet alleen MS, Apple en Google en zo er over gaan. Van buiten word er veel invloed uitgeoefend op het feit van beveiliging van hun producten en dat kan juist nadelig uitpakken en vooral als ze willen dat alles met DRM word.

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/01, 00:19:43 »
DRM komt niet eens in HTML5 omdat het te gevaarlijk is om te cracken.
http://kevinwhitman.com/2012/02/05/html5-and-drm/

"I assume the reason for this is HTML5 video doesn’t really support DRM. The HTML5 video tag just tells the web browser where the video is and other info it needs to know, then the browser handles the video playback using a supported codec and other features like controls. So DRM could be implemented in all the major browsers and play DRM video back if everyone is using an up-to-date browser that supports video files with DRM. Also I think Firefox would object to supporting DRM as it’s a closed technology. Plus since its open source you could read the code, and then “crack” the DRM. "

Maarja, het is wel te hopen dat er een alternatief is tegen die tijd. Ik weiger pertinent om Chrome te gebruiken. Heb genoeg ervaring met Chrome opgedaan en ik vind het een zeer slechte browser. Dus nee bedankt. Het maakt mij overigens niet zoveel uit welke browser het alternatief gaat ondersteunen, zolang het maar geen Chrome(ium) is.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/01, 01:37:53 »
Voor flash zul je op een gegeven moment wel moeten.
Daarnaast is de kans groot dat de vervanger van Silverlight geen ondersteuning voor linux zal hebben net als nu.
Is dan hopen dat  weer een soort moonlight komt.
Voor uitzendinggemist te kunnen kijken is Chrome straks mogelijk je enige optie.

Re: Moonlight nu officieel overleden
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/01, 11:00:18 »
Uitzending Gemist kijk ik sowieso niet dus dat vind ik geen probleem.
Maar voor Flash heb ik het er niet voor over om naar Chrome te switchen; dat is het niet waard IMHO.