Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scannen van een tijdschrift  (gelezen 2955 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Scannen van een tijdschrift
« Gepost op: 2011/09/25, 23:45:33 »
Het “Simple scan programma”, onder Ubuntu 10.04, maakt het mogelijk een tijdschrift of boek te scannen, d.w.z. de opeenvolgende pagina’s worden automatisch genummerd als jpg files: naam.jpg, naam1.jpg, naam2.jpg, ….

Hoe is nu zo’n aaneengesloten rij van jpg files om te zetten in een enkele pdf file??

Een tweede vraag komt voort uit het feit dat op een all-in-one printer/scanner de opeenvolgende pagina’s telkens gespiegeld worden opgeslagen. Hoe is een script (in cmd-line) op te zetten om dus vooraf aan de conversie naar pdf de pagina’s om en om te draaien over 180 graden?
Natuurlijk kan dat handmatig, bijvoorbeeld in een foto bewerking programma.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scannen van een tijdschrift
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/25, 23:54:46 »
Het “Simple scan programma”, onder Ubuntu 10.04, maakt het mogelijk een tijdschrift of boek te scannen, d.w.z. de opeenvolgende pagina’s worden automatisch genummerd als jpg files: naam.jpg, naam1.jpg, naam2.jpg, ….

Hoe is nu zo’n aaneengesloten rij van jpg files om te zetten in een enkele pdf file??

Alle foto's plakken in een Libre Office Tekstverwerker-document, en dat vervolgens exporteren als pdf?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Scannen van een tijdschrift
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/26, 00:40:15 »
Het is veel handiger (als je nog moet beginnen) om gscan2pdf te installeren uit het softwarecentrum.
Hiermee kun je meteen als pdf scannen.

- Roc

Re: Scannen van een tijdschrift
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/26, 21:22:44 »
Met Simple Scan in LM 9 (is toch hetzelfde??) kun je kiezen tussen jpg en pdf en ook meerder pagina's scannen in 1 bestand.

VV

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Scannen van een tijdschrift
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/28, 18:18:23 »
Vraag aan VuurVosje: wat is LM 9?

En vervolg vraag: Er bestaan "hand scanners" in de vorm van een kleine balkje wat je over een stuk papier (met tekst of foto) moet trekken/bewegen. Bv. Iris scan Book 2 en ION CopyCat (lijken dezelfde apparaatjes).
Handbediend: start/stop knop er op en opslag op een SD kaartje dat er in gestopt kan worden.
Maar er zit ook een USB aansluiting op om te verbinden met PC.

Mijn vraag is nu: heeft iemand ervaring met dit (mobiele) ding en vooral is dit ook bruikbaar om meerder pagina's over te zetten naar een enkele (pdf) file, dus sturing vanuit pc??

Volgens de summiere handleiding worden er "normaal" jpg files per bladzijde (tussen start en stop) gegenereerd.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Scannen van een tijdschrift
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/29, 12:09:37 »
Bedankt Roc.am: gscan2pdf doet wat ik wil door te klikken op de juiste icone, werkt perfekt in grafische modus,  dank.

Blijven nog 2 vragen over:

1. Kan gscan2pdf ook die handscanner (lineaal, zie mijn vorige vraag) uitlezen of wel is er een driver programma voor (onder Linux)?

2. Hoe dit alles te sturen vanuit de cmd-line (Terminal), dus pagina's naar jpg's, deze om en om roteren (180 gr) en daarna alles naar een pdf file. M.a.w. hoe een (shell?)script daarvoor opstellen/bedenken waarin gscan2pdf is opgenomen? Of zijn het al opties in dat gscan programma (zoals in de grafische modus, d.m.v. aanklikken van icones)?

 

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Scannen van een tijdschrift
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/29, 12:12:41 »
1. weet ik niet

2. je kunt met gscan2pdf de pdf zelf roteren, pagina's verwijderen, toevoegen, enz.

- Roc

Offline koos4401

  • Lid
Re: Scannen van een tijdschrift
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/29, 12:29:49 »
@Beekhof:
Citaat
wat is LM 9?
LinuxMint Isadora ofwel LinuxMint nr. 9, denk ik zo maar. Ik ken geen andere linuxen (en daarop kom ik door de kreet "simple scan" die LM als naam kunnen hebben.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523