Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over updatebeleid Linux  (gelezen 910 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Vraagje over updatebeleid Linux
« Gepost op: 2015/10/29, 11:29:29 »
Beste, hier spreekt een relatief onervaren Linux gebruiker. Ik heb wat vraagjes. Met name over het updatebeleid.

1. Ik merk dat er elke dag wel flink wat updates binnen komen in Linux, vandaag weer ongeveer 25 mb. Is het normaal dat Linux zoveel/grote updates binnen haalt?
2. Ik merk ook dat hij niet bij het opstarten een icoontje weergeeft of melding dat er updates zijn. Ik moet dit handmatig ophalen, maar niemand gaat dat doen elke reboot denk ik. Je vergeet zoiets makkelijk. Hoe kan het dat hij dit niet automatisch weergeeft? Ik heb gewoon de standaardinstellingen. Als ik instel dat hij security fixes meteen installeert, zou dit kunnen helpen? Lijkt me overigens ook een handige optie voor mensen die laks/onwetend zijn over updaten.
3. Ik zat net op een pagina van Pjotr, en hieruit maak ik op dat Flash Player standaard in Linux zit? Is dit wel zo? Lijkt mij niet wenselijk? Ik heb Google Chrome geïnstalleerd, die heeft toch al flash aan boord, en daar heb je geen omkijken naar.
4. Ik twijfel op een aantal systemen tussen Ubuntu en Lubuntu. Ik heb de indruk dat Lubuntu veel minder programma's heeft, wel wat lichter en simpeler in gebruik is. Klopt dit?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groetjes Dennis

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/29, 12:12:22 »
Beste, hier spreekt een relatief onervaren Linux gebruiker. Ik heb wat vraagjes. Met name over het updatebeleid.

1. Ik merk dat er elke dag wel flink wat updates binnen komen in Linux, vandaag weer ongeveer 25 mb. Is het normaal dat Linux zoveel/grote updates binnen haalt?
Ja, je krijgt vaak updates. Goed voor de veiligheid.  :)

Citaat
3. Ik zat net op een pagina van Pjotr, en hieruit maak ik op dat Flash Player standaard in Linux zit? Is dit wel zo? Lijkt mij niet wenselijk?
Alleen standaard in Linux Mint, niet in Ubuntu.

Citaat
4. Ik twijfel op een aantal systemen tussen Ubuntu en Lubuntu. Ik heb de indruk dat Lubuntu veel minder programma's heeft, wel wat lichter en simpeler in gebruik is. Klopt dit?
Ja.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/29, 12:44:33 »
Beste, hier spreekt een relatief onervaren Linux gebruiker. Ik heb wat vraagjes. Met name over het updatebeleid.

1. Ik merk dat er elke dag wel flink wat updates binnen komen in Linux, vandaag weer ongeveer 25 mb. Is het normaal dat Linux zoveel/grote updates binnen haalt?
Ja, je krijgt vaak updates. Goed voor de veiligheid.  :)

Citaat
3. Ik zat net op een pagina van Pjotr, en hieruit maak ik op dat Flash Player standaard in Linux zit? Is dit wel zo? Lijkt mij niet wenselijk?
Alleen standaard in Linux Mint, niet in Ubuntu.

Citaat
4. Ik twijfel op een aantal systemen tussen Ubuntu en Lubuntu. Ik heb de indruk dat Lubuntu veel minder programma's heeft, wel wat lichter en simpeler in gebruik is. Klopt dit?
Ja.

Bedankt voor je reactie Pjotr! En zou je vraag 2 nog willen antwoorden? Daar ben ik vooral erg benieuwd naar. En ook ben ik benieuwd of je een lijst met geinstalleerde updates kan weergeven. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=50983.0 in dit topic vond ik wel een terminal commando. Maar die geeft het foutief weer. Die geeft alleen de installatie van Linux aan op 18-2-2015. En dat klopt niet, want toen had ik hem nog niet geinstalleerd. Bij voorbaat dank.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/29, 13:45:41 »
Tussen Lubuntu en Ubuntu zit nog Xubuntu. Weinig (of zelfs geen?) beperkingen t.o.v. Ubuntu, maar wel lichter voor het systeem.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/29, 15:15:44 »

Bedankt voor je reactie Pjotr! En zou je vraag 2 nog willen antwoorden? Daar ben ik vooral erg benieuwd naar. En ook ben ik benieuwd of je een lijst met geinstalleerde updates kan weergeven. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=50983.0 in dit topic vond ik wel een terminal commando. Maar die geeft het foutief weer. Die geeft alleen de installatie van Linux aan op 18-2-2015. En dat klopt niet, want toen had ik hem nog niet geinstalleerd. Bij voorbaat dank.

@ vraag 2. Bij mij duurt het na een opstart normaal even voordat de beschikbare updates weergegeven worden, maar ze komen wel automatisch.
Wat betreft de subvraag over een updates overzicht, dat zou ik zo niet weten, maar ik weet ook niet waarom je dat zou willen? Wellicht kan je het mbv Synaptic wel zien, maar dat weet ik zo niet zeker.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/29, 17:10:07 »

Bedankt voor je reactie Pjotr! En zou je vraag 2 nog willen antwoorden? Daar ben ik vooral erg benieuwd naar. En ook ben ik benieuwd of je een lijst met geinstalleerde updates kan weergeven. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=50983.0 in dit topic vond ik wel een terminal commando. Maar die geeft het foutief weer. Die geeft alleen de installatie van Linux aan op 18-2-2015. En dat klopt niet, want toen had ik hem nog niet geinstalleerd. Bij voorbaat dank.

@ vraag 2. Bij mij duurt het na een opstart normaal even voordat de beschikbare updates weergegeven worden, maar ze komen wel automatisch.
Wat betreft de subvraag over een updates overzicht, dat zou ik zo niet weten, maar ik weet ook niet waarom je dat zou willen? Wellicht kan je het mbv Synaptic wel zien, maar dat weet ik zo niet zeker.

Ah dan heb ik te weinig geduld denk ik :) hoe geeft hij aan dat er updates zijn? Via een rechthoekige melding of alleen een icoontje? Maar hoe moet ik dat zien, je gaat browsen of tekstverwerken en dan zie je na een tijdje het icoontje of melding om up te daten? En over overzicht updates, nou dan kan ik zien of automatische security fixes worden geinstalleerd. Zelf vind ik het prima om zelf te bepalen wanneer ik updstes installeer. Maar als ik linux (Ubuntu)  bij mensen zou installeren lijkt het mij handig dat hij automatisch (security) updates doet. En dan hoef ik/diegene alleen af en toe overige updates uit te voeren.

Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/29, 17:40:23 »
@Dennissch, ik denk dat je bij punt 2 die veiligheids updates wel automatisch kan laten downloaden en installeren, MAAR:
Alleen moet dan wel de computer aan staan en aan blijven.
Anders heb je kans dat die updates ergens halverwege wordt afgebroken met alle problemen op zich.
Dus dat zou ik bij een ander zoiezo niet doen.

De eventuele geschiedenis van updates e.d. kan je ook laten weergeven via het Software Center > Geschiedenis (History)

Succes verder met ubuntu!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/29, 18:34:26 »
@Dennissch, ik denk dat je bij punt 2 die veiligheids updates wel automatisch kan laten downloaden en installeren, MAAR:
Alleen moet dan wel de computer aan staan en aan blijven.
Anders heb je kans dat die updates ergens halverwege wordt afgebroken met alle problemen op zich.
Dus dat zou ik bij een ander zoiezo niet doen.

De eventuele geschiedenis van updates e.d. kan je ook laten weergeven via het Software Center > Geschiedenis (History)

Succes verder met ubuntu!

Bedankt voor je reactie! Goed punt noem je daar inderdaad. Doordat ze op de achtergrond updaten heb je dit niet door, en sluit je wellicht op dat moment de pc net af... En inderdaad de geschiedenis zit in softwarecenter zie ik! Wat houd jij aan? Gewoon wachten tot je vanzelf een melding rechthoek krijgt van updates (of krijg je een ballonmelding?) en als je een pc bijvoorbeeld 2 weken niet hebt aangehad, dan even meteen bij het starten hem zelf updaten? Ik heb hier bijvoorbeeld een laptopje wat ik niet gebruik maar heb er wel Linux op gezet en ik kan mij voorstellen dat er meer mensen zijn die een Linux computer hebben die hem weinig gebruiken.

Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/29, 18:54:48 »
Als je spreekt over linux is het hier niet echt duidelijk wat je bedoelt, want Linux Mint en *ubuntu is allebei op linux gebaseerd.
Dus als je iets wil weten "spreek" dan over Mint of Ubuntu, dan is het wel zo duidelijk.
Nog duidelijker is om de specifieke omgeving te melden.
B.v  Mint-Mate, -Cinnamon, -Xfce en Ubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu Gnome of Ubuntu Mate e.d.
Dat helpt wat prettiger.
Alvast dank!

Wat dat updaten betreft zou ik gewoon alles laten zoals het is en als je een melding krijgt (ik gebruik Xubuntu en krijg dan in de taakbalk een melding van updatebeheer) daarop klikken en de updates installeren.
Ook kan je door middel van de terminal de volgende opdracht uitvoeren als je het niet vertrouwd  :rolleyes: :
dit niet voor Linux Mint gebruiken daar die een andere update vorm heeft
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgradeen druk op enter
Voer hierna je wachtwoord in en enter
Dan voer je ook een complete update/upgrade uit.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/29, 18:59:20 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/29, 19:19:15 »
Dat snap ik, ik gebruik Ubuntu. Ook echt de hoofdvariant dus. Ik laat het inderdaad zo dan! Wat houd dat terminal commando in? Want als je zo zoekt handmatig naar updates via updatebeheer en hij vind niks. Dan zit je toch goed of zie ik iets over het hoofd?

Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/29, 20:02:17 »
Dat terminal commando kun je dus gebruiken als je dus maar sporadisch de computer hebt aanstaan.
Of de updates zelf eens handmatig te willen controleren of je überhaupt wat gemist hebt.
Is leuk toch!  :) Er kan niks mis gaan.

update = pakketten bijwerken
upgrade = bijgewerkte pakketten installeren
dist-upgrade = (zie upgrade) maar meer specifiek voor b.v. kernel updates
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/29, 20:06:50 »
Dat terminal commando kun je dus gebruiken als je dus maar sporadisch de computer hebt aanstaan.
Of de updates zelf eens handmatig te willen controleren of je überhaupt wat gemist hebt.
Is leuk toch!  :) Er kan niks mis gaan.

update = pakketten bijwerken
upgrade = bijgewerkte pakketten installeren
dist-upgrade = (zie upgrade) maar meer specifiek voor b.v. kernel updates

Handig inderdaad! Maar wat is het verschil tussen deze terminal opdracht en handmatig updaten via updatebeheer? (Ik wil graag leren :D)

Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/29, 21:03:24 »
Bijna hetzelfde.
Bij de terminal moet je je wachtwoord opgeven en bij updatebeheer niet.
Het verschil zit erin dat je bij updatebeheer te zien krijgt dat je moet herstarten wanneer dat gewenst is.
Bij terminal moet je dat zelf bepalen.
Dit is bijna altijd bij een kernel update.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/29, 21:30:02 »
Ja ik weet niet hoe het bij anderen is,maar als er updates zijn zie je het icoon in de startbalk links trillen als je daar naar toe gaat om een programma te starten.Net zo als wanneer je b.v. Firefox  of Gimp geminimaliseerd hebt.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/31, 17:10:24 »
Bedankt voor jullie reacties en excuus voor de late reactie. Gisteren nogal een drukke dag gehad. Vandaag pas weer met Linux Ubuntu bezig. @pederoco, ik update dan wel gewoon handmatig via updatebeheer als ik dat wil. Als het toch nauwelijks scheelt t.o.v. de terminal..

Hoe dan ook, ik ben steeds meer tevreden over Ubuntu! Ik heb de laatste paar jaar vaker Linux getest, maar elke keer was er wel wat. Random freezes, scrollen op websites ging met vetraging. En vooral een irritante was dat (Youtube) filmpjes deden haperen af en toe. En nu gaat alles perfect! Ik ben zeer enthousiast. Op mijn testsysteem blijft hoe dan ook Linux nu staan. Heb vandaag ook even handmatig een reservekopie gemaakt van mijn systeem. Ik heb ook Google Chrome geïnstalleerd zodat ik flash video's ook kan bekijken zonder al teveel gedoe. Ik weet dat Chrome automatisch wordt bijgewerkt op Windows. Wordt dit op Ubuntu/Linux ook gedaan? Of komen de chrome updates mee via de normale updates van Linux? En nog wat, hoe kun je een programma wat buiten softwarecenter om is geïnstalleerd verwijderen? Op een ander systeempje in huis had ik ook Chrome geïnstalleerd, maar dat is niet helemaal goed gegaan, en nu weet ik niet hoe ik Chrome daarop kan verwijderen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2015/10/31, 19:12:47 »
Ik weet dat Chrome automatisch wordt bijgewerkt op Windows. Wordt dit op Ubuntu/Linux ook gedaan? Of komen de chrome updates mee via de normale updates van Linux?
Bij de installatie wordt Google toegevoegd aan je repositories, hierdoor wordt het gelijk met de rest van het systeem geupdate (dat geldt trouwens ook voor Opera !).
En nog wat, hoe kun je een programma wat buiten softwarecenter om is geïnstalleerd verwijderen? Op een ander systeempje in huis had ik ook Chrome geïnstalleerd, maar dat is niet helemaal goed gegaan, en nu weet ik niet hoe ik Chrome daarop kan verwijderen.
Wanneer je synaptic hebt geïnstalleerd, dan kan deze het ook verwijderen, doordat de bron in de repositories is gekomen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/01, 22:05:21 »
Ik weet dat Chrome automatisch wordt bijgewerkt op Windows. Wordt dit op Ubuntu/Linux ook gedaan? Of komen de chrome updates mee via de normale updates van Linux?
Bij de installatie wordt Google toegevoegd aan je repositories, hierdoor wordt het gelijk met de rest van het systeem geupdate (dat geldt trouwens ook voor Opera !).
En nog wat, hoe kun je een programma wat buiten softwarecenter om is geïnstalleerd verwijderen? Op een ander systeempje in huis had ik ook Chrome geïnstalleerd, maar dat is niet helemaal goed gegaan, en nu weet ik niet hoe ik Chrome daarop kan verwijderen.
Wanneer je synaptic hebt geïnstalleerd, dan kan deze het ook verwijderen, doordat de bron in de repositories is gekomen.

Zodra Chrome een update uitbrengt voor haar browser, stuurt die een seintje naar je updatebeheer in Linux en dan kun je hem updaten. Klopt dit? Aha oke synaptic had ik pas al gekeken maar daar stond hij niet tussen. Dus weet niet waar dat aan lag. Ik gebruik nu dus ook reservekopien in Ubuntu, is in zulke gevallen zeker handig.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/02, 00:11:58 »
Je PC haalt dagelijks een lijst op, waar alle versies van de software in staan.
Zodra een leverancier in de repo's staat, wordt ook daar de lijst van opgehaald.
Is er een nieuwe versie, dan zie je dat dus vanzelf, een heel mooi systeem dus........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/02, 11:24:31 »
Je PC haalt dagelijks een lijst op, waar alle versies van de software in staan.
Zodra een leverancier in de repo's staat, wordt ook daar de lijst van opgehaald.
Is er een nieuwe versie, dan zie je dat dus vanzelf, een heel mooi systeem dus........

Klinkt goed inderdaad! Ik dacht eerst dat alleen software uit het softwarecentrum wordt geupdate door middel van updatebeheer. Maar alle software die je installeert va softwarecentrum of via een .deb enzo worden dus geupdate via die repo lijst? Dat is wel handig dat alles dan wordt bijgewerkt. Behalve wine toepassingen dan neem ik aan, maar die gebruik ik toch niet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/02, 12:27:52 »
Maar alle software die je installeert va softwarecentrum of via een .deb enzo worden dus geupdate via die repo lijst? Dat is wel handig dat alles dan wordt bijgewerkt.
Niet alles wordt bijgewerkt, dat ligt ook aan  de maker van de software.
Van Google en Opera weet ik, dat deze wel zo werken.
Van Amaya (via het W3C) weet ik, dat het niet zo werkt ...............
Je zult het dus per programma (pakket) moeten bekijken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/02, 12:55:28 »
Maar alle software die je installeert va softwarecentrum of via een .deb enzo worden dus geupdate via die repo lijst? Dat is wel handig dat alles dan wordt bijgewerkt.
Niet alles wordt bijgewerkt, dat ligt ook aan  de maker van de software.
Van Google en Opera weet ik, dat deze wel zo werken.
Van Amaya (via het W3C) weet ik, dat het niet zo werkt ...............
Je zult het dus per programma (pakket) moeten bekijken.

Ja oke, maar sowieso alle programma's uit het softwarecentrum zoals LibreOffice worden automatisch bijgewerkt toch?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagje over updatebeleid Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/02, 13:13:24 »
Ja oke, maar sowieso alle programma's uit het softwarecentrum zoals LibreOffice worden automatisch bijgewerkt toch?
Gelukkig wel.............Alles wat je uit de bron van *buntu haalt, krijgt (ook) automatisch updates.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.