Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Image rescue (foto's) van SD Kaart  (gelezen 1681 keer)

Offline U3virgin

  • Lid
Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Gepost op: 2016/04/09, 02:27:16 »
Hallo!

Zojuist heb ik een concert vastgelegd. Ik heb een Canon 600D camera en daar zat een Lexar pro SD kaart in. Opeens tijdens het schieten gaf de camera de melding: no image. Alles was weg. Ik heb geen idee wat er gebeurde.

De camera ging prima op een andere kaart maar ik wil de eerste lading proberen te redden/tevoorschijn halen. Ik heb al via de laptop de sd kaart geopend en gedrukt op de optie "toon verborgen bestanden". Daar haalde niets uit. Met welke software of remedie kan ik de foto's misschien terughalen?

Dank!




Offline U3virgin

  • Lid
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/09, 02:45:13 »
Ik zie dat Image Rescue van Lexar dit zou moeten kunnen maar is dit ook beschikbaar onder Ubuntu?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/09, 08:02:48 »
Je kan dat doen met PhotoRec uit de bundel Testdisk. Ik vermoed echter dat er wat ingewikkelders aan de hand is. De kaart was na het voorval wel benaderbaar maar er stond niks meer op, begreep ik?

Photorec haalt gewiste bestanden prima terug, maar een gecrashed SD kaartje? Een Lexar Pro kaartje kapot is haast ondenkbaar. Rustig aan maar, Erzijn nog wel meer opties.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/09, 13:00:05 »
Best wel eerst een volledige image van de SD kaart maken. Dit kan makkelijk met de opdracht ddsudo dd if=/dev/mmcblk0p1 of=Lexar.img bs=16MDaarna kan je deze image gebruiken om er PhotoRec op los te laten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/09, 19:22:03 »
Eerst een handleiding zoeken met de naam, (met google zoeken),
hard disk recovery
Dit is hetzelfde als voor een sd kaart.
Ook niks proberen voordat je weet wat meerdere handleidingen, je verteld wat je het beste kunt doen.

Zoals boven een kopie maken is zeer belangrijk.

Offline U3virgin

  • Lid
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/09, 22:15:02 »
Dankjewel voor de tips het heeft geholpen !

Dit is heel oud maar nog steeds functioneel:
http://www.psychocats.net/ubuntucat/recoverdeletedfiles/

https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

Ik heb via Synaptic Testdisk erop gezet. Daarna een imagefile aangemaakt maar wist niet of dat wel goed was gegaan.

Toen Sudo Photorec commando ingevoerd en alle stappen uit de eerste link verder doorlopen.

Ik had na 30 min ongeveer mn files van gisteravond terug. EN hij bleef maar meer laden dus op een gegeven moment heb ik het een halt toegeroepen.

Foto' s daarna geladen in UFRaw en RawTherapee en ze schijnen te werken... (diepe zucht) het was net magie  ^-^ Dat was ook wel nodig want ik zat er doorheen  :|

Kan iemand mij toch eens uitleggen hoe het kan dat in dit geval een SD kaart deze afbeeldingen toch nog heeft ? Nuttige links met uitleg over dit technische aspect lijkt me heel interessant.

Dank allemaal!


Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/09, 22:38:17 »
Hallo, wat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat de "inhoudsopgave" van je sd-kaart verminkt is geraakt. Dat kan gebeuren door een kapotte sector aan het begin van je opslag bijvoorbeeld. Dan zegt het kaartje "ik bevat nul gegevens" (want hij kan de inhoudsopgave niet lezen), maar dat is helemaal niet waar. Alle bestanden zijn nog gewoon aanwezig, maar kunnen alleen via een progje als testdisk zichtbaar worden gemaakt.

Hierover is megaveel info te vinden, zoek naar file recovery, lost photos, sd card empty, dat soort termen.

Offline U3virgin

  • Lid
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/09, 22:54:26 »
Dankjewel. Dat ga ik ook doen, maar ik bedoel meer hoe zit het met die 'verborgen' ruimte waar deze files dus toch nog zaten ? Hoe groot is deze in vredesnaam? Wat er naar voren getoverd werd was echt meer dan 20 gb en hij was nog anders nog vrolijk 50 minuten doorgegaan.. Dat zou uiteindelijk veel meer geweest zijn dan het 32 gb kaartje zelf... daar raak ik het een beetje kwijt haha.

N.b. Hoe repareer je dan een "kapotte sector aan het begin van je opslag" ?








Offline MKe

  • Lid
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/09, 23:41:40 »
De ruimte is gewoon net zo groot als je kaartje. De bestanden waren gewoon nog aanwezig, alleen de inhoudsopgave was verdwenen. Overigens gebeurt dit ook als je een bestand wist. Het bestand blijft bestaan, maar wordt verwijderd uit de inhoudsopgave zodat de computer denkt dat het bestand weg is.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Image rescue (foto's) van SD Kaart
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/11, 05:19:35 »
ar ik bedoel meer hoe zit het met die 'verborgen' ruimte waar deze files dus toch nog zaten ? Hoe groot is deze in vredesnaam? Wat er naar voren getoverd werd was echt meer dan 20 gb en hij was nog anders nog vrolijk 50 minuten doorgegaan..
N.b. Hoe repareer je dan een "kapotte sector aan het begin van je opslag" ?
Recovery duurt zeer lang, dit is heel normaal.
Dus daarom is het belangrijker dat je back-up heel erg goed is, zodat je nooit een recovery moet doen.

"kapotte sector aan het begin van je opslag"
Als je bedoelt dat de info over je index van files/harde schijf weg is, dat is recovery , als je opslag leeg is , dan formatteren, en je opslag ook meerdere keren testen of het goed werkt. Bijv met par2 bestanden de opslag vol gooien en dan met par2 controleren.
Index van je schijf kan verdwijnen door je opslag te snel uit je apparaat te halen, normaal moet je altijd eerst ontkoppelen in je software, dan pas lostrekken. Of apparaat uitzetten, en dan pas opslag lostrekken.