Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe hdd werkt niet meer  (gelezen 1087 keer)

Boborc

  • Gast
externe hdd werkt niet meer
« Gepost op: 2008/06/24, 19:31:52 »
Ik heb een externe hdd die geformateerd moest worden. Deze werkte nog perfect onder windows xp. Alles (wat nodig was) had ik nr mijn gwne schijf overgezet. Wou hem eens proberen te formateren met Ubuntu, wat ik dus mss beter niet had gedaan.

In het begin opende hij men hdd in bestandsbeheer wel, maar traaag. En plotst was ie weg. Heb hem dan niet meer teruggevonden. Na heel was aan en uitschakelen opent ubuntu af en toe wel eens bestandsbeheer, maar daar blijft hij hangen. Na heel wat zoekwerk op dit forum nog steeds geen oplossing, dan maar weer over naar windows. Vind die hem ook wel niet meer!
Voordat ik hem aankoppelde aan Ubuntu werkte hij nog. Hoe zorg ik ervoor dat hij weer werkt.

Heb, om pogingen tot formateren, volgdende commando's geprobeerd, maar geen lukte (kreeg de melding 'no such files in directory')

sudo mkfs -t vfat /dev/sdc
sudo mkfs.vfat -F 32 /dev/
(heb ntrlk vervangen)

(gebruik nu ubuntu 7.04, wil ook wel upgraden maar wil wel voordat ik upgrade eerst men bestanden veilig zetten op die hdd!)

Boborc

Offline vanadium

  • Lid
externe hdd werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/24, 20:36:20 »
/dev/sdc is normaal een schijf, en geen partitie. Mogeljk zal je de schijf opnieuw moeten partitioneren om daarna de partitie te kunnen formatteren. Koppel de schijf eens aan onder Ubuntu en post hier de output van "sudo fdisk -l" zodat we weten hoe het met je schijf zit.

Boborc

  • Gast
externe hdd werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/24, 20:58:13 »
dank voor de reactie. Het is een schijf die geformateerd moet worden. Hij is (toch niet dat ik weet) niet verdeeld in partities, wat (denk ik toch) ook niet nodig is. Ik krijg volgend resultaat voor de betreffende schijf:

Schijf /dev/sdb: 164.6 GB, 164696555520 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 20023 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1               1       20022   160826683+   7  HPFS/NTFS
groet,
Boborc

Boborc

  • Gast
externe hdd werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/24, 21:06:45 »
Ah, yes!!!
Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar nu heeft hij em wel (mijn Ubuntu). Ik kan alle mappen zien staan in bestandsbeheer. Vreemd, maar ben wel content.
Voor ik hem weer kwijt ben, zou ik hem nu graag formateren met het bestandssysteem fat32. Volgens mijn zoekwerk zou dit moeten lukken met 'gparted'. Maar is er geen commando of zoiets waarmee ik hem gewoon kan formateren zonder gparted te installeren?

externe hdd werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/24, 21:22:05 »
Ik zou hem zowiezo niet formateren in Fat32.
Buiten dat dit filesysteem zeer outdated is en je data er niet echt veilig op staat heb je ook nog het nadeel dat je geen bestanden groter dan 4 gig erop kan zetten, ( denk aan films)

Dus of een andere Fat kiezen of het bij ext3 houden, en eventueel in je windo het proggie ext2 voor windows installeren.
Hiermee kan je wel op ext3 schijven kijken en schrijven.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Boborc

  • Gast
externe hdd werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/24, 21:43:55 »
Wou van ntfs af omdat blijkbaar gebruikers die geen beheerder zijn (in windows) een aantal beperkingen hebben.
Ben er niet echt voor om veel van die drivers in windows te installeren. Maar als fat32 echt maar 4gb aankan, is dit wel een probleem.
Formateer ik hem dan beter weer opnieuw voor ntfs?
Als ik goed op de hoogte ben is dit voor Hardy geen enkel probleem meer (maar dan ik wel mijn Fiesty, deze kan namelijk wel ntfs lezen maar niet schrijven, niet meer backuppen? Maar doe dit anders in stappen via een gewoone usb-stick).

Hoe doe ik dit dan (formateren in ntfs)?

Boborc

  • Gast
externe hdd werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/25, 13:51:34 »
Heb nu gparted geïnstalleerd, maar ik vind nog steeds niet hoe ik mijn schijf nu moet formateren volgens ntfs. Iemand een idee?

edit: geweldig, heb nu men computer moeten afsluiten (snachts) en ben men schijf nu weer kwijt!
wil niet echt ongeduldig doen, maar de tijd dringt wel een klein beetje. Iemand een idee hoe ik mijn schijf kan terugvinden en daarna formateren?
Alle mogelijke hulp is welkom!

Offline vanadium

  • Lid
externe hdd werkt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/26, 10:47:01 »
Voor mij begint dat te klinken alsof je een hardwareprobleem hebt met de verbinding. Om zeker te zijn of je systeem de schijf al dan niet herkent, moet je telkens eens controleren met het commando ""sudo fdisk -l". Als hij herkend wordt, dan wordt hij misschien niet gemount: dat controleer je met het commando "mount".

Als je na aansluiten vaststelt dat je schijf in het eerste commando niet verschijnt, dan heb je een probleem met je connectie: de USB poort (probeer een andere), de USB kabel (probeer een andere) of een probleem met de schijf zelf.

Als je vaststelt dat de schijf wel in het eerst, maar niet in het tweede commando verschijnt, dan is het probleem softwarematig ter hoogste van het bestandssysteem.

Om te antwoorden op de vraag "ntfs of niet": als je zelf geen Windows systeem (meer) in huis hebt, dan stellig: zeker en vast NIET. Is compatibiliteit een vereiste, dan FAT32 met zijn beperkingen. Heb je wel Windows in huis, dan is ntfs geen enkel probleem.

Om te antwoorden op je allerlaatste vraag: om vanuit Ubuntu ntfs te kunnen creëeren (onder meer vanuit gparted) moet je wellicht ntfsprogs installeren.