Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?  (gelezen 12663 keer)

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #50 Gepost op: 2019/03/27, 15:03:29 »
Tot zover iedereen enorm, echt ENORM!! bedankt voor al jullie tijd en inzet om via jullie bijdrages mij op weg te helpen naar een Linux-laptop: DANKJEWEL  :-*
 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #51 Gepost op: 2019/03/28, 00:07:48 »
Hallo Brigitte,

Ik val net in deze discussie. Ik heb recent Xubuntu 18.04 op een Macbook Pro uit 2007 gezet. Dat was bepaald geen eenvoudige klus qua installatie, maar wel te doen.

Moet ik nou begrijpen dat je het voor elkaar hebt gekregen? Of is het zo (zoals ik dat proef) dat je het juist hebt opgegeven?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #52 Gepost op: 2019/03/28, 00:34:57 »
Voor wat betreft het Euro-teken probleem kan je het dollarteken boven de 4 eenvoudig vervangen door de € met deze opdracht in de terminal:

xmodmap -e "keycode  13 = 4 EuroSign 4 EuroSign"
Terug naar de dollar:

xmodmap -e "keycode  13 = 4 dollar 4 dollar"
Zodra je uitlogt zal je de opdracht opnieuw moeten ingeven. Niet echt ideaal, maar het is werkbaar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #53 Gepost op: 2019/03/28, 08:48:20 »
Zodra je uitlogt zal je de opdracht opnieuw moeten ingeven. Niet echt ideaal, maar het is werkbaar.
Ik vermoed dat je dit commando automatisch kan laten uitvoeren bij het inloggen via je opstarttoepassingen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #54 Gepost op: 2019/03/28, 09:33:44 »
Hoi Vanadium,

Het toetsenbord om mijn Macbook wijkt aan alle kanten wat af. Dat € teken heb je maar een enkele keer nodig, dus het is me niet meer moeite waard. Een aanpassing voor het complete bord zou mooi zijn, maar daar ben ik nog mee bezig.

Nou is de terminal niet erg geliefd, maar helaas. Beter heb ik even niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #55 Gepost op: 2019/03/28, 13:19:15 »
Toch wel goed om weten dat het echt niet nodig is telkens weer dat commando in te voeren, als je die toets automatisch functioneel wil. Het volstaat eenvoudig het commando één keer toe te voegen aan je opstarttoepassingen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #56 Gepost op: 2019/03/29, 10:14:58 »
Hoi Vanadium,

Ik heb zelf het dollarteken soms ook nodig, maar voor veel mensen speelt dat natuurlijk niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #57 Gepost op: 2019/03/29, 12:30:42 »
Beste Just: het spijt me als ik onduidelijk ben geweest, maar ondanks dat het woord ‘opgeven’ maar zelden voorkomt in mijn woordenboek, heb ik dat wbt deze laptop dus wel gedaan. Ik vind het totaal geen probleem om ergens uren en uren werk in te steken, en al helemaal niet met de support zoals deze hier gegeven wordt (nogmaals: chapeau (Y) ), maar gezien zich er te veel problemen voordoen waar ik geen zich en grip op kan krijgen is het voor mij klaar. Ik kom niet eens meer IN het root-menu: dan houdt mi alles op. En ’t is ook niet dat ik gisteren of vorige week hiermee begonnen ben he.. ik ben al maanden aan het kl**tviolen om dit apparaat werkend te krijgen.. ok.. ff ’n pauze’tje hier en daar door omstandigheden, maar in mijn hoofd ben ik er de afgelopen maanden dagelijks mee bezig geweest.. en in daad maar ietsje minder. Trouw heb ik alle voorgaande tips opgevolgd, met noppes, nada resultaat. Het is duidelijk dat dit laptopje er onder mijn hoede lig geen zin in heeft om van besturingssysteem te willen gaan veranderen..

Ook ben ik in feite een leek op dit gebied (computers in het algemeen), en ik weet dat ik binnen mijn kunnen nu alles gedaan heb, wat er voor mij redelijkerwijs mogelijk was om dit apparaatje een nieuw leven te gunnen. En da’s niet gelukt helaas. Mocht er een gouden tip geweest zijn om alsnog Linux-leven in dit device te gaan krijgen, na mijn laatste bericht, dan ga ik er heel voorzichtig van uit dat deze nu wel was gegeven…

Op dit moment heb ik de laptop zelfs uit het zicht gezet, want ik was er de laatste weken meerdere keren aan toe om ‘m letterlijk het raam uit te gooien, en daar is natuurlijk niemand bij gebaat. Ik neig er zelfs naar te zeggen: wie mij van mijn huidige oude iMac een leuk werkend Linux-device kan maken, krijgt van mij de laptop cadeau: zover is het al. En met dit soort frustraties kan ik dit soort werk beter even op pauze zetten lijkt mij.

Ik heb zou gauw geen idee -meer- hoe we op het euro en dollar-verhaal uitgekomen zijn, en ik vind het heel lief hoe hier oplossingen gegeven worden, maar wat mij betreft is dat compleet niet relevant hier.

De aanstaande (refurbished) iMac komt eerder dan gepland, dus de oudste iMac is eerdaags aan de beurt voor een Linux-Upgrade: in welke vorm dan ook. Ik zeg: tot ziens, en hopelijk snel.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #58 Gepost op: 2019/03/29, 23:28:55 »
Ook ben ik in feite een leek op dit gebied (computers in het algemeen), en ik weet dat ik binnen mijn kunnen nu alles gedaan heb, wat er voor mij redelijkerwijs mogelijk was om dit apparaatje een nieuw leven te gunnen. En da’s niet gelukt helaas. Mocht er een gouden tip geweest zijn om alsnog Linux-leven in dit device te gaan krijgen, na mijn laatste bericht, dan ga ik er heel voorzichtig van uit dat deze nu wel was gegeven…

Op dit moment heb ik de laptop zelfs uit het zicht gezet, want ik was er de laatste weken meerdere keren aan toe om ‘m letterlijk het raam uit te gooien, en daar is natuurlijk niemand bij gebaat. Ik neig er zelfs naar te zeggen: wie mij van mijn huidige oude iMac een leuk werkend Linux-device kan maken, krijgt van mij de laptop cadeau: zover is het al. En met dit soort frustraties kan ik dit soort werk beter even op pauze zetten lijkt mij.

Het is altijd moeilijk om op afstand te kunnen beoordelen wat er precies aan de hand is; helemaal met een oudere Mac. Is er geen steunpunt bij je in de buurt?

Ikzelf zou heel graag proberen dat ding aan de gang te krijgen, dat vind ik een uitdaging :) Ik heb al genoeg 'afdankertjes' gekregen, dus als het lukt krijg je hem gewoon weer terug haha. Ik weet niet waar je woont; ik in Leiden.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #59 Gepost op: 2019/03/30, 00:45:49 »
Hallo Brigitte,

Ik proefde al zoiets. Jammer! Ik heb zelf recent een Macbook Pro uit 2007 op Xubuntu 18.04 gezet. Die laptop draait dat nu zonder een enkele hik. Er staat helemaal geen MacOs meer op. Ik hou niet zo van dualboot systemen. Het is wel een vrij speciale installatie. Ik ben steunpunt voor Zoetermeer. Mocht je in de buurt wonen dan kan ik je er mee helpen.

Het leuke van mijn MacBook is dat ik hem nu op Xubuntu aan de praat heb met alle voordelen die ik daar in zie met daarbij de dikke grafische kaart die Apple in deze laptop heeft gebouwd en een erg mooi scherm. Ik heb wel lopen denken om op zoek te gaan naar een jongere Pro met een i5, maar dat kost nog wel wat geld.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #60 Gepost op: 2019/03/30, 11:22:11 »
Hai Brigitte,
Onlangs heb ik me als een pitbull vastgebeten in zo'n zelfde proces. Dat ging dan om een Macbook 7,1 uit 2010. Op zich is het een leuke uitdaging... als het lukt. Zoniet, dan kost het veel frustratie.

Ik woon in Almere. Als je daar in de buurt zit, kunnen we er samen naar kijken.
Op dit forum zie ik steeds meer mensen met Apple hardware vragen.
Jouw Macbook niet uit het raam gooien hoor!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #61 Gepost op: 2019/03/30, 11:46:03 »
Dat boot menu krijg ik alleen tevoorschijn op deze manier.
Eerst druk ik de Option toets in, houd m continu ingedrukt, en dan pas zet ik de laptop aan.
Anders ben ik te laat met die knop indrukken. Maar misschien is dat wat je al die tijd al exact doet, in dat geval excuses.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #63 Gepost op: 2019/03/30, 14:44:58 »
Wow.. hartverwarmend.. ik zal iig niks 't raam uitgooien.. Ik woon in IJsselmuiden: tegenover Kampen, ± hemelsbreed 13km van Zwolle af {met alleen een fiets als vervoermiddel  8-) } Dus steunpunt Dronten lijkt dichtbij.... dat wordt dan ff brainstormen hoe & wat..  ^-^
Druk vandaag: kom hier zspm op terug. Thnxzzzzzzz allen  :-*

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #64 Gepost op: 2019/03/31, 22:44:51 »
Hoi,

Waar zit die $-teken op jouw toetsenbord?

Als het op een toets rechts onder een letter of cijfer staat, dan kan je de keymapping veranderen waarmee de rechter-apple-key wordt vervangen door de rechter-ALT-key.
Dat doe je alsvolgt:

Eerst moet je weten welk nummer de rechter-apple-toets heeft. Daar kom je zo achter:

xev -event keyboard
Druk op enter, en dan op de rechter-apple-key.
Het terminal-venster geeft dan een output zoiets als dit:

Citaat
KeyRelease event, serial 28, synthetic NO, window 0x4200001,
    root 0xa2, subw 0x0, time 3446344, (-215,-108), root:(336,227),
    state 0x80, keycode 134 (keysym 0xfe03, ISO_Level3_Shift), same_screen YES,
    XKeysymToKeycode returns keycode: 92
    XLookupString gives 0 bytes:
    XFilterEvent returns: False

Het nummer dat je nodig hebt is heb ik even onderstreept en dikgedrukt.
Onthoudt dit nummer of schrijf het ergens op, want je hebt het zo nodig.

Nu kunnen we de keymap veranderen, type het volgende in de terminal:

sudo gedit /usr/share/X11/xkb/keycodes/evdev
Nu krijg je een tekstveldje, en scroll naar beneden tot je dit ziet:

Citaat
   <LALT> = 64;
   <LCTL> = 37;
   <SPCE> = 65;
   <RCTL> = 105;
   <RALT> = 108;
   // Microsoft keyboard extra keys
   <LWIN> = 133;
   <RWIN> = 134;
   <COMP> = 135;
   alias <MENU> = <COMP>;

Verwissel nu de nummers van <RALT> & <RWIN>, zo dus:

Citaat
   <LALT> = 64;
   <LCTL> = 37;
   <SPCE> = 65;
   <RCTL> = 105;
   <RALT> = 134;
   // Microsoft keyboard extra keys
   <LWIN> = 133;
   <RWIN> = 108;
   <COMP> = 135;
   alias <MENU> = <COMP>;

Sla dit op, en sluit het tekstveldje af. Herstart de laptop, en de rechter-apple-key gedraagt zich nu als de rechter-ALT-key.

groet,

Steven

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #65 Gepost op: 2019/04/01, 23:03:52 »
Hallo Steven,

Dat lukte me niet. De aanpassing op zich wel, maar dan krijg ik op de toets met cijfer twee en het € rechtsonder het cijfer twee in superscript.
Ik heb het ook eens geprobeerd met het bestand Macintosh in dezelfde map. Zelfde resultaat.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #66 Gepost op: 2019/04/05, 15:36:10 »
««~÷~»» OFF-TOPIC-modus AAN 😇 ««~÷~»»


Ik heb simpelweg een rijtje tekens als bv van dit ->        ««~÷~»» ««~÷~»» àá èé òó ⇰ ➼ ⬉ ⬁ ➹ ➻ ↙︎ ⟷ ⬌ ⇧ ❤️ 😇 💙🙏💙 ⭐️ 😅 🌀 😍 😀 😎 👍 😴 ⥣ ⥥ ↕︎ 💟 ~ ♡🌸♡-♡€♡-♡☆♡-♡♫♡-♡ૐ♡-♡©♡-♡♡♡-♡🌸♡-♡€♡-♡☆♡-♡♫♡-♡ૐ♡ ««~÷~»» ««~÷~»»                <- een google-zoek-opdracht samengesteld, en het resultaat als favoriet in m'n werkbalk ge-pind. Dit geeft het gevolg dat nu voor mij het euro-teken, en nog veel meer wenselijks, continue en moeiteloos beschikbaar is, zodra ik m'n internet bowser open.
Een documentje met dezelfde tekens aanmaken geeft uiteraard hetzelfde resultaat bij off-line werken  8-)


««~÷~»» OFF-TOPIC-modus UIT 😎 ««~÷~»»

Offline vanadium

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #67 Gepost op: 2019/04/06, 12:59:20 »
<Vreselijk offtopic 👹]>
Kijk eens naar het nieuwere Gnome programmaatje 'gnome-characters'. Dit is een heel eenvoudig programmaatje waarin je tekens, zoals dit ⏩,  maar natuurlijk ook €, £, ¥ enzoverder, kan zoeken en naar het klembord kopiëren. Tekens die je regelmatig gebruikt, komen op je "Recent gebruikt" tab. Klik op het tekentje, <Enter>, en het teken zit in je klembord, klaar om te plakken.

Ook een handige zoekfunctie: als je de eerste keer nog het karakter moet zoeken, dan komt het gauw in orde als je even "euro" ingeeft als zoekterm.

⇰ Installeren: "sudo apt install gnome-characters".

⇰ Wijs het programmaatje aan een sneltoets toe, en je hebt je verzamelbakje karakters in een oogwenk ter beschikking, online en offline.

👌

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #68 Gepost op: 2019/04/06, 18:46:27 »
<Vreselijk offtopic 👹]>

.lol.

 :laugh:

Offline vanadium

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #69 Gepost op: 2019/04/06, 19:07:56 »
ps: duiveltjes en andere karakters zijn ingevoerd met gnome-characters.

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #70 Gepost op: 2019/09/22, 09:13:11 »
Live mensen.. als het niet mag moderators, haal het dan maar weg..
Nadat mijn apparaatjes het afgelopen jaar alleen maar stof hebben lopen vangen ('k heb ze netjes afgedekt, dat wel natuurlijk) heb ze beiden als in 1 koop vanmorgen op marktplaats gezet: mij gaat het sowieso niet lukken om van OSX naar een Ubuntu-versie to komen, hoezeer jullie je best ook doen.. Ligt uiteraard niet aan jullie, maar aan mij ;-)
Een ieder wordt nogmaals zeeeeeeer hartelijk bedankt voor alle input & inzet!!!!
(linkje naar marktplaats via jullie eigen verkoop-portaal: -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106751.new#new

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #71 Gepost op: 2019/10/02, 06:03:50 »
Verkocht  :)