Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!  (gelezen 2494 keer)

onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Gepost op: 2014/06/10, 20:41:32 »
Het valt mij op dat de onderhoudskosten (tijd besteed aan het aan de praat houden van de PC) sinds het het gebruik van Linux Ubuntu dramatisch zijn gedaald!
Was vroeger het weekend geheel besteed aan onderhoud harde schijf (foutzoeken en repareren), register (foutzoeken en repareren), virusscans draaien, Microsoft updates downloaden en installeren, enzovoort.

Nu gaat dat allemaal vanzelf! De harde schijf wordt regelmatig gecheckt en dat duurt een paar seconden. Er bestaat geen Register meer en dus ook de fouten niet. De updates komen regelmatig binnen en zijn binnen een paar minuten verwerkt. De virusscanner CLAM doet zijn werk prima op de achtergrond, daar merk je niets van.

Snel systeem! En dat blijft het... VANZELF!
 
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/10, 21:45:18 »
Tsja, Windows houdt je van de straat...  =D

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/10, 21:54:07 »
Tja, en de grote gebruikers hebben een zaal met dure ICT-jongens (zoals ik) nodig om te helpen...  :evil:
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline RikRik

  • Lid
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/11, 00:30:47 »
Helemaal mee eens DickStomp, maar Linux geeft soms andere problemen die je bezig houden, zoals de Segmentation fault in deze topic:  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84942.0   ;)

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/11, 00:46:24 »
Helemaal mee eens DickStomp, maar Linux geeft soms andere problemen die je bezig houden, zoals de Segmentation fault in deze topic:  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84942.0   ;)

Een perfect OS bestaat niet. Windows, OSX, Linux, AmigaOS, Haiku... (en dan noem ik alleen een paar desktop OS'en) allen houden ze je wel eens bezig ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/11, 07:46:29 »
Helemaal mee eens DickStomp, maar Linux geeft soms andere problemen die je bezig houden, zoals de Segmentation fault in deze topic:  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84942.0   ;)
Zoals altijd, bevestigen de uitzonderingen de regel: Ubuntu/Linux is onderhoudsvrij.

En dat het zo is, kan ook voor commerciele aanbieders de reden zijn dat Ubuntu/Linux voor hun (commercieel) niet handig is: eenmaal geinstalleerd draait het en blijft het draaien, daar kun je immers niets meer mee verdienen.....

Offline PKing

  • Lid
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/11, 07:57:13 »
Nou nou overdrijven is natuurlijk ook een vak :-*
Ik kan me niet heugen dat ik elk weekend met de computers (3) bezig was om het e.e.a. aan "onderhoud" te doen.
De meeste van die taken waren dan ook nog geautomatiseerd, en op tijden dat we toch al op bed lagen :P

Voorlopig loop ik met Xubuntu op de drie computers tegen wat meer dingen aan als onder Windows, dus dat heft dat eventuele meer "onderhoud" dan wel weer op.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/11, 09:54:49 »
Het kan verkeren PKing en je kan altijd ff pech hebben....
Devies bij een probleem in Linux is altijd de pc herstarten, eventueel nogmaals herstarten, fouten worden dan gerepareerd door het systeem en zonder dat je 1 vinger eraan slijt werkt de handel weer.

@DickStomp
Vanaf dag 1 dat er computers waren ben ik ermee bezig geweest, en toen windows op de markt kwam heb ik ermee gewerkt.......
De 1e 10 jaar is het leuk en uitdagend.....
De 2e 10 jaar wil je er toch serieus mee werken en merk je dat je meer tijd kwijt bent aan onderhoud ed.
De 3e 10 jaar is het zo zwaar irritant dat een goed werkende computer de volgende dag weer eens opstart met een missing NTLDR.dll en er weer een backup terug gezet moet worden of de handel opnieuw geinstalleerd moet worden , Dat ik er volledig klaar mee was.

Ik werkte al enige jaren met Linux op servers en had wel eens bekeken hoe een desktop in Debian eruit zag, en dat was echt kinderschoenen werk, niet te vergelijken met windows.....  ja de 3.0 versie  =D

Toen kwam Ubuntu om de hoek zijlen en die heb ik in een dualboot geinstalleerd, en dat werkte al retegoed ...
Op zekere dag weer een crash in windows met de NTLDR.dll en toen ben ik in Ubuntu blijven werken en heb nooit meer de moeite genomen om windows te repareren....
Alle bruikbare zaken en me werk uit die partitie gehaald, ext3 geformateerd en windows was uit mijn leven verdwenen.
Nu gewoon dagelijks - wekelijks - maandelijks -jaarlijks zorgeloos werken en romelen op me pc.

Ah -----vanochtend een glitch ....
Moet je weten dat de pc op dit moment teveel vraagt van de voeding omdat er tijdelijk een paar extra harddisken inzitten....
Ik start hem op, wil het internet op, dat lukt niet, ik zie een root kruis op de bekabelde netwerkverbinding staan...... denk hmz.....
start de pc opnieuw op en voila alles werkt weer......
Goh toch weer de pc gerepareerd in 1 minuut ?

 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline PKing

  • Lid
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/11, 11:08:45 »
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik onder Windows ook geen onderhoud en/of andere kosten had.

Maar het werken met niet legale software brengt weer heel andere uitdagingen met zich mee :angel:
Het gratis Linux alternatief was uiteindelijk wat me over de streep trok.
ik vindt nu eenmaal wanneer ik een auto koop dat er een motor in hoort te zitten, en bij computers dus een OS :-*

Dat ik voor de rest weinig tijd heb besteed aan onderhoud en weinig pech heb gekend is dan misschien meer geluk, of goede configuraties maken.

Nu blijkt dat een goede windows configuratie niet perse een goede Linux configuratie hoeft te zijn.
Maar ook daar kom ik wel uit uiteindelijk..... :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/11, 11:26:54 »
ik vindt nu eenmaal wanneer ik een auto koop dat er een motor in hoort te zitten, en bij computers dus een OS :-*
Dat vinden meer mensen vandaar dat de meeste computers in de winkel inclusief OS worden geleverd...
Klik links bovenin op Documentatie

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/11, 11:33:39 »
En toch blijf ik het raar vinden dat sommige mensen (en daarmee doel ik dus echt op sommige, niet verkeerd opvatten dus) wel graag een computer zonder OS willen maar een smartphone of tablet mag gerust met OS geleverd worden... daar heb je dus helemaal geen vrije keuze. Vraag me toch af waarom men er daar geen probleem van maakt.

Offline PKing

  • Lid
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/11, 11:48:10 »
Ik maak er geen probleem van omdat ik geen nut heb voor een smartphone of tablet dus er ook geen bezit.
Wij hebben alleen maar een oude Nokia om mobiel bereikbaar te zijn, mijn eega mag best mijn telefoontjes aannemen :angel:

Allerlei dingen doen op het kleine scherm van een smartphone, terwijl ik dat ook kan doen op mijn gewone computers vindt ik gewoon raar.
Daarbij heb ik een vrij druk sociaal leven, en dat wil ik liever irl houden dan op facebook/twitter/watsapp, irl heb je veel minder onzin :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/11, 12:02:27 »
Dat Ubuntu/Linux onderhoudsvrij is (de genoemde pechgevallen daargelaten) is dé reden waarom we vanuit de De Vrije PC het aandurven om grote aantallen PC's met Ubuntu/Linux uit te rusten, incl. 'garantie' dat het foutloos blijft werken.

Dat zou ons met Windows namelijk nooit lukken of we zouden die garantie al helemaal niet kúnnen/willen geven: op enig moment ben je alleen aan het troubleshooten; en dan heb je geen tijd/gelegenheid/capaciteit meer om 'nieuwe' PC's klaar te maken en uit te rollen. In praktische zin is dus het aantal Windows-PC's wat je met een kleine groep zou beheren, beperkt.

En dit staat los van het feit dat wij een sterke pré hebben voor vrije software, waarmee Windows sowieso niet op ons installatielijstje staat.....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/11, 12:04:10 »
Ik hou meer tijd over nu dan in mijn tijd met Windows.
Elke week de pc opschonen met proggies die daarvoor bestemd waren.
De dochters hun pc opschonen, meerdere malen.

Die van hun, zelfs dat werkte niet echt....echter mijn eigen computer heeft nog nooit een echte gemene virus gehad.

Nu al sinds 2006 met Ubuntu en later met Mint aan de gang, en ja, ik hou echt tijd over! Geen schoonmaakproggies meer nodig etc. etc.

Hier net zo. Soms loop je wel tegen een probleem op vanwege bijvoorbeeld de hardware-ondersteuning. Maar over het geheel heb ik niks geen klagen. De oudste PC in huis ... . Een afdankertje  ^-^
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/11, 12:20:22 »
En toch blijf ik het raar vinden dat sommige mensen (en daarmee doel ik dus echt op sommige, niet verkeerd opvatten dus) wel graag een computer zonder OS willen maar een smartphone of tablet mag gerust met OS geleverd worden... daar heb je dus helemaal geen vrije keuze. Vraag me toch af waarom men er daar geen probleem van maakt.

Ook hier is de vrijgeleide naar XDA-developers een must om alsnog te flashen wat je wenst; geef toe: het risico van iets te bricken geeft toch echt een "wauw" (als het project goed afloopt toch) .

Er zijn mogelijkheden zat ook voor smartphones en tablets, het is gewoon durven ermee om te springen (en een gelukje hebben dat er voor die smartphone of tablet ROM's bestaan) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/11, 13:16:04 »
En toch blijf ik het raar vinden dat sommige mensen (en daarmee doel ik dus echt op sommige, niet verkeerd opvatten dus) wel graag een computer zonder OS willen maar een smartphone of tablet mag gerust met OS geleverd worden... daar heb je dus helemaal geen vrije keuze. Vraag me toch af waarom men er daar geen probleem van maakt.

Ook hier is de vrijgeleide naar XDA-developers een must om alsnog te flashen wat je wenst; geef toe: het risico van iets te bricken geeft toch echt een "wauw" (als het project goed afloopt toch) .

Er zijn mogelijkheden zat ook voor smartphones en tablets, het is gewoon durven ermee om te springen (en een gelukje hebben dat er voor die smartphone of tablet ROM's bestaan) .

Ja, maar dat is toch niet hetzelfde? Als ik Ubuntu op mijn laptop wil installeren, dan hoef ik ook niet een risicovolle flash te gaan uitvoeren. Bovendien had ik het niet over keuze, maar over zonder OS. Een computer zonder OS is erg gewenst, maar smartphone of tablet moet persé een OS hebben. Beetje raar vind ik dat... Er zijn genoeg smartphone/tablet OS'en, dus ik zie niet in waarom men daar niet de vrije keuze wilt hebben die men op een PC wel graag wil hebben...

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/11, 14:12:48 »
Nou kost het OS van een Smartphone of Tablet niet zoveel meer.
Bij Windows was het toch altijd nog een leuke opsteker voor de handel om een PC met Windows te verkopen.
Mijn luxe PC (dual core) kost "leeg" €230 en met "Windows8" €680. 
Mijn nieuwe SmartPhone Samsung S6810 kostte €120 met Android 4.1.2
Ik zou daar ook wel Ubuntu op willen hebben, maar waarom? Look-and-feel... misschien.
Maar ook de Tablets zakken naar €100 en misschien wordt dat leuk om Ubuntu op te zetten.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline PKing

  • Lid
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/11, 14:15:18 »
Mijn luxe PC (dual core) kost "leeg" €230 en met "Windows8" €680.


Dat is een typo neem ik aan?
Windows kost geen 450 euri.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/11, 14:44:32 »
Het inbouwen meegerekend dus.
De schijf met Ubuntu 12 duurt ook een paar uur eer die er netjes inzit... Dan zou mijn PC met Ubuntu 12 circa €400 gaan kosten. Hoewel het testprogramma van Ubuntu 12 is wel een enorme besparing van tijd! 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/11, 15:09:23 »
Er zijn genoeg smartphone/tablet OS'en, dus ik zie niet in waarom men daar niet de vrije keuze wilt hebben die men op een PC wel graag wil hebben...
Dat willen de meeste mensen helemaal niet. Zoals PKing zegt:
ik vindt nu eenmaal wanneer ik een auto koop dat er een motor in hoort te zitten, en bij computers dus een OS
Slechts een enkeling (toevallig een paar bezoekers van dit forum) wil een auto zonder motor of een computer/tablet/telefoon zonder OS, daar is bijna geen markt voor.

Als er ooit een Ubuntu telefoon komt verwacht ik ook niet dat je kan kiezen voor een exemplaar met Windows als OS maar ik laat me graag verrassen.
Nou kost het OS van een Smartphone of Tablet niet zoveel meer.
CyanogenMod is gratis en vrij te gebruiken, toch zie ik dat OS nog niet in de winkels. Wat het OS kost (Google Android bijvoorbeeld) is lastig te zeggen: voor een deel betalen je door het afstaan van persoonlijke gegevens en het ontvanger van reclameboodschappen.
Bij Windows was het toch altijd nog een leuke opsteker voor de handel om een PC met Windows te verkopen.
Daar komt mogelijk een einde aan als Windows 9 gratis wordt. :)

Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/11, 19:29:33 »
Helemaal mee eens DickStomp, maar Linux geeft soms andere problemen die je bezig houden, zoals de Segmentation fault in deze topic:  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84942.0   ;)
Zoals altijd, bevestigen de uitzonderingen de regel: Ubuntu/Linux is onderhoudsvrij.

En dat het zo is, kan ook voor commerciele aanbieders de reden zijn dat Ubuntu/Linux voor hun (commercieel) niet handig is: eenmaal geinstalleerd draait het en blijft het draaien, daar kun je immers niets meer mee verdienen.....
Helemaal mee eens, daarom schreef ik ook: Helemaal mee eens DickStomp

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/11, 22:24:46 »
@testcees: Het ging mij er niet om dat er een markt voor is. Computers zijn al jarenlang open. Je kunt in ieder geval in theorie elk OS installeren zonder dat je daar allerlei dingen voor moet gaan flashen, bootloaders moet gaan openen e.d. Maar bij smartphones en tablets heb je die keuze niet. Ik snap je argument wel, maar waarom zijn computers dan wel nog steeds open? Waarom heb je daar geen gelockte bootloader e.d.? (UEFI telt niet mee omdat dat met een key alsnog te gebruiken is)

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/11, 23:32:01 »
Maar bij smartphones en tablets heb je die keuze niet.
Nog niet, is denk ik beter uitgedrukt. Smartphones en tabletten zijn nog heel jong, relatief. Maar de keuze zullen we zeer zeker gaan krijgen, al is het alleen maar omdat sommige mensengebruikers dat willen, daarom vragen.

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/23, 19:50:27 »
Met Linux moet je het geluk hebben dat je een gelukkige hardware configuratie hebt.
Als de hardware Linux -geschikt is, dan heb je aan Ubuntu ook een uitstekend goed besturingssysteem.

Helaas heb ik het ook gezien met minder gelukkige hardware. Videokaarten die zeer slecht(niet meer) ondersteund worden door de fabrikant en dan ook de open source drivers die niet helemaal goed functioneren met de desbetreffende kaart waardoor je in feite een onbruikbaar systeem over houdt. In principe zou je er alleen een kleine server voor thuisgebruik van kunnen bouwen.

En dan hebben we nog de midden categorie:
Hardware wat in eerste instantie dienst lijkt te weigeren zoals bepaalde wifi -kaarten, maar met wat toverspreuken alsnog aan de praat te krijgen zijn.
Nou niet iets voor de beginnende Linux gebruiker ;)
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het UEFI debacle.

Het wordt de Linux gebruiker niet makkelijk gemaakt.
Inmiddels heb ik een leuk laptopje waar Ubuntu 14.04 naar volle tevredenheid op draait, van die andere laptop heb ik maar een Windows 7 single boot systeem gemaakt(bestaande installatie). Prima machinetje voor office taken, want dat is een van de weinige producten van MS die ik nog wel kan waarderen en wat op een hoop kantoren ook de standaard is. Het is dus altijd handig om een Windows/office bak achter de hand te houden.

Maar naar mijn mening is het gewoon een best wel waardeloos systeem technisch gezien.
Na elk programma'tje wat je erop zet, wordt het systeem een fractie trager en duurt het opstarten steeds een fractie langer.
Na elke update ronde neemt de hoeveelheid vrije ruimte af, groeit windows qua omvang, wordt windows trager en start het trager op.
Na een jaartje of 3 duurt het volledig opstarten ruim 3 minuten.
Om dit op te lossen moet je weer een speciale update doorvoeren en dan via schijfopruiming de Winxs map laten opschonen en de pc wordt weer een heel stuk vlugger.

Windows Update zit sowieso zeer inefficiënt in elkaar, behalve dat het sterk vervuild, is het proces ook zeer traag en 9 van de 10 keer moet het systeem gereboot(=downtijd) worden ook.

Eenmaal opgestart, wordt de virusscanner ook nog ff geupdate. Ook hierbij geldt dat na elke update ronde de virusscanner(database) steeds groter qua omvang wordt en dus alsmaar meer tijd voor zijn rekening neemt. Het probleem is dat het aantal windows virussen alleen maar blijft toenemen, dus wordt die database ook steeds groter.
Soms komen er ook nog buiten het Windows Update om afzonderlijk de nodige java, flash, acrobat updates wat ook weer tijd kost.

Met alleen een virusscanner ben je er niet onder windows, het moet ook geregeld opgeschoond worden met bijv. CCleaner(o.a. voor de register clean up), moet het systeem geregeld op malware gecontroleerd worden met andere programma's dan de standaard anti-virusscanner, want die ziet ook niet alles.

En al hetgeen wat ik nog niet genoemd heb en wat veel tijd kost ten opzichte van de productiviteit.

..... Ik wordt eigenlijk al moe als ik daar allemaal aan denk :o

Dan een Ubuntu 14.04 installatie in volle glorie....:
Na het aanzetten van de computer kun je er al na 30 seconden volledig mee werken :o :).
En op een vuurmuurtje na geloof ik het wel qua virussen ;) Gaat gewoon goed, onder Windows had ik al lang browserkapers, reclame popups en heel veel spam in mijn meelboks gehad.
Met ABP in mijn browser heb ik helemaal amper last van reclame.
Daar heb ik al geen omkijken naar.

Het update systeem van Ubuntu zit veel efficiënter in elkaar, behalve dat het proces vele malen sneller verloopt en waarbij de computer in principe alleen bij een kernel update/upgrade gereboot wordt, vervuilt en vertraagt het amper tot niet. Ook de programma updates zitten in dit proces inbegrepen.

Eigenlijk is Ubuntu dus een best wel saai systeem.... Je zet je computer aan en je werkt er mee en je hebt er verder geen omkijken meer naar :D :D :D.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/23, 20:00:09 door CB Interactive »

Re: onderhoudskosten zeer laag bij Linux Ubuntu cs !!
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/23, 20:15:12 »
Ik geloof ook dat Windows en Mac de enige zijn met trage updates (m.u.v. OSX App Store). Op Linux (welke dan ook), AmigaOS 4 en Haiku flitsen de updates voorbij. Vaak kan ik niet eens knipperen of het is al gebeurd. En inderdaad, op alledrie hoef ik bijna nooit te rebooten bij updates (zowel systeem- als programmaupdates).