Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub vraagje mbt INIT  (gelezen 834 keer)

Furcatus

  • Gast
Grub vraagje mbt INIT
« Gepost op: 2008/01/23, 09:32:08 »
Ik heb een klein probleemje met de instellingen van de grafische desktop.
Dit zou ik kunnen oplossen door in de command omgeving te booten, maar ik heb geen idee hoe.

Is er een commando voor Grub waardoor ik in een andere INIT kan booten?

Grub vraagje mbt INIT
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/23, 10:08:55 »
Tijdens het opstarten op de toets ESC drukken, dan krijg je een menu en je kiest voor de tweede optie (recovery-mode).  Je komt dan in een commandlijn als root, dus met alle rechten.  Daar doe je
Citaat
dpkg-reconfigure xserver-xorg
Overal ja op zeggen, alleen uitkijken bij het kiezen van de driver van je grafische kaart.  Bedienen met TAB en binnenste ENTER-toets.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Furcatus

  • Gast
Grub vraagje mbt INIT
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 10:23:46 »
ok, misschien niet zo handig...
Ik heb geen recovery mode...

Is er een soort command wat ik in Grub achter de boot line kan zetten?

Grub vraagje mbt INIT
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 10:36:02 »
Geen Recovery Mode ??

Welke Ubuntu-versie draai je dan ?  Hoe heb je die geïnstalleerd ?  En wat zijn dan precies de problemen met de grafische desktop ?  Kom je wel in een grafische omgeving en hoe ziet die er dan uit ?  Heb je ergens (meestal bovenaan) de keuze "Toepassingen" ?  In dat geval kun je daar klikken en kiezen voor "Hulpmiddelen"-->"Terminaalvenster"  Dan heb je ook een commandlijn.  Of je kunt ALT+F2 doen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Furcatus

  • Gast
Grub vraagje mbt INIT
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/23, 10:45:44 »
Tja ik draai Gutsy, maar na wat expirimenteren is de recovery mode uit m'n grubje verdwenen.
Ik krijg inderdaad wel een soort grafisch 'iets', dat wil zeggen dat er allerlei kleuren door het scherm lopen.
Lijkt erop dat ik instellingen heb geselecteerd die m'n monitor/kaartje niet aankan.

Na wat Google werk blijkt dat je geen INIT kan meegeven in Grub, zonder recovery mode komt dat dus neer op... reïnstall :(

Grub vraagje mbt INIT
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/23, 10:49:38 »
Lijkt me ook aangewezen.  Geen nood, is ook maar een klein uurtje werk. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Furcatus

  • Gast
Grub vraagje mbt INIT
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/23, 10:51:33 »
Gelukkig is Ubuntu héél snel met installeren.
Laatste keer was het in een half uur gedaan, weet nog van windows dat het minimaal een uur of 2 duurde, waarna je nog alle applicaties moet installeren.

Maar goed, in ieder geval bedankt voor het meedenken.