Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Transparantie launcher  (gelezen 928 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Transparantie launcher
« Gepost op: 2013/02/25, 19:43:54 »
Sinds een half jaar draait Ubuntu 12.04 (met Unity) hier als een zonnetje. Het enige wat me zo langzamerhand begint te storen is dat de launcher z'n instellingen niet voor 100% onthoudt. Op de schermafdruk hieronder staat links hoe het er na vrijwel elke opstart uitziet, en rechts zoals het er aan de hand van de instellingen uit zou móéten zien. 99 Van de 100 keer heeft de launcher echter een lichtgeelbruine kleur in plaats van de 100% transparantie, zoals ik heb ingesteld.
Waarom hij die honderdste keer dan wél transparant is......? Geen idee. ???

In MyUnity heb ik het volgende ingesteld op tabblad Launcher:
Color #000000 (oftewel zwart). Weet niet meer waarom dat nou juist zwart moest zijn voor een transparante launcher, maar dat zal ik ongetwijfeld 'ergens' in een handleiding gevonden hebben. ;)
In ieder geval, na het opstarten stáát daar dus wel de hexadecimale waarde van zwart (volgens Unity dan), maar heeft de launcher een geelbruine kleur.  ???
Waarom schrijf ik hierboven '(volgens Unity dan)': omdat ik bij 'Color' telkens #000000 (of ook weleens black) invul, op OK klik en de launcher keurig transparant wordt, maar als ik dan opnieuw bij 'Color' kijk, daar iedere keer #000001 staat. ???

Transparency     100%
Size                    32 px
Backlights          Only icons edge
Display               Fade and slide
Behavior             Fixed
Show devices     Never


Wie heeft een idee wat ik moet doen om niet de komende vier jaar elke dag die transparantie opnieuw in te hoeven stellen?
Of is dit een bug en moet ik daar maar mee leren leven?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/25, 19:46:47 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Transparantie launcher
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/26, 10:17:16 »
Nog een aanvulling: die niet-transparante kleur van de launcher doet zich zowel na een koude- als na een warme start voor. Dus ook als ik de transparantie hersteld heb en de pc opnieuw opstart, staat daar wéér die geelbruinige kleur.

En terwijl de hex. waarde na opstarten wél op #000001 staat (wat volgens mij toch niet helemáál klopt), toont de launcher een kleur met de hex. waarde #DF844F  ???

Re: Transparantie launcher
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/26, 10:45:18 »
Probeer het eens met Compiz Config Settings Manager te veranderen of Ubuntu Tweak. Werkt het dan wel naar behoren?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Transparantie launcher
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/26, 11:43:34 »
Kun je met CCSM niet vrijwel hetzelfde als met MyUnity? In dat geval vind ik het eigenlijk een beetje dubbelop om nóg zo'n programma te installeren.
En Ubuntu Tweak .......... dat kan bij sommigen misschien zonder problemen werken, maar ik lees er net even te vaak een waarschuwing voor om het uit te willen proberen. ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Transparantie launcher
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/26, 15:58:39 »
Kun je met CCSM niet vrijwel hetzelfde als met MyUnity?
In principe wel, maar mogelijk dat CCSM een andere implementatie heeft en misschien wél werkt. Ik zou zeggen: probeer de suggestie van Vistaus eens uit, nee heb je, ja kun je krijgen...

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Transparantie launcher
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/26, 17:31:51 »
Oké, op jullie advies  ;) heb ik net CompizConfig Settings Manager geïnstalleerd en ben wat gaan uitproberen.
Via Ubuntu Unity Plugin kwam ik op tabblad Experimental en heb daar 'Background Color' op #000000 gezet en de schuif bij 'Doorzichtig' helemaal naar links geschoven. Het resultaat was een erg bruine launcher met zwarte iconen. Leek me niet helemaal de bedoeling  =D , dus schuif helemaal naar rechts geschoven en de launcher werd transparant.

'Launcher Opacity' heb ik op 0,0000 gezet. Waarna de launcher dezelfde lichtgeelbruine kleur kreeg als ik in m'n eerste bericht schreef.
'Launcher Opacity' op 100 leverde weer een donkerbruine launcher op. Wél met gekleurde iconen. :rolleyes:

Uiteindelijk na nog wat prutsen de pc opnieuw opgestart met een launcher in de gewenste transparantie. Resultaat na opstarten: een lichtgeelbruine launcher.  ???
Overigens is ook volgens CCSM de hex. waarde van zwart #000001 i.p.v. #000000  ???
Dus ook CCSM heeft blijkbaar een probleempje met een transparante launcher.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Transparantie launcher
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/04, 20:16:19 »
Heeft iemand nog een idee?
Wat me wel is opgevallen: MyUnity en CompizConfig Settings Manager halen 'ergens' de door mij gemaakte (kleur)instellingen van de launcher vandaan. Wijzigde ik de hexadecimale waarde in MyUnity, dan stond diezelfde waarde óók in CCSM, en andersom. Dus eigenlijk had ik gehoopt dat dit op te lossen zou zijn door dat bewuste bestandje aan te passen. Alleen.... om welk bestandje kan het gaan? =D