Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP  (gelezen 2735 keer)

Offline X-E3

  • Lid
Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Gepost op: 2018/12/10, 08:45:20 »
Goedemorgen Forumleden. Sinds kort werk ik met RAW bestanden i.p.v. JPG. en dat bevalt mij erg goed. Maar helaas als ik de foto exporteer van uit GIMP 2.8.22 dan zijn alle exiff gegevens verdwenen. Als ik nu kies voor opslaan als of voor exporteren, in beide gevallen is alles weg. Het maakt ook niet uit of ik de foto opsla als JPG, PNG of TIFF, de exiff gegevens blijven achterwege. Onder voorkeuren heb ik al gezocht of ik daar instellingen kon vinden om dit in te stellen maar helaas kon ik niets vinden. Heeft 1 van jullie enig idee hoe ik dat kan aanpassen?  (wel fantasrisch hoe GIMP met de Fuji RAW files omgaat)

Met vriendelijke groet,

Ben

Offline vanadium

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/10, 11:50:48 »
Hoe lees je de raw bestanden in in Gimp? Met UFRaw? Gimp kan tegenwoordig, ook in 2.8, goed overweg met exif tags. Dat die verloren gaan, doet mij vermoeden dat het probleem ter hoogte van ufraw zit.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/10, 11:58:30 »
Nadat ik DCRAW heb geinstalleerd openen de foto's in Gimp. Wanneer ik ufraw probeer crasht Gimp en geeft dan de melding van onbekend bestand. Ik heb het ook geprobeerd met Raw Theerapee en dan doorsturen naar Gimp en dat lukt ook maar als na het bewerken de foto exporteer ontbreken weer de exiff gegevens.

Bedankt voor je reactie.  Gr. Ben

Offline wowo

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/10, 12:27:19 »
Niet direct een antwoord op je vraag:
Ik gebruik Darktable voor mijn RAW foto's en daar worden in ieder geval de EXIFF gegevens met rust gelaten.

Verder heb ik de volgende link gevonden:
https://discuss.pixls.us/t/preserving-exif-through-the-rawtherapee-gimp-pipeline/5475
Daar zou je de conclusie uit kunnen trekken dat Gimp inderdaad de exiff gegevens van RAW foto's verwijderd.

Overigens is Gimp al aanbeland bij versie 2.10 (erg mooie versie trouwens). Ik heb geen idee of dit probleem inmiddels in die versie is opgelost.

In plaats van dat je de exiff gegevens in het fotobestand zelf opslaat kan je de EXIFF gegevens ook in een aparte bestand opslaan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/10, 12:43:22 »
Dank voor je reactie Wowo. Darktable ken ik (nog) niet en met Gimp werk ik al ruim 10 jaar. Vandaar mijn voorkeur voor Gimp. Maar ik ga mij zeker in Darktable verdiepen.
Gimp 2.10.8 heb ik ook maar daar werken diverse plugins (nog) niet. En ondanks dat ik DC Raw heb geinstalleerd kan Gimp 2.10.8 geen Fuji RAW openen.

Maar volgens jouw link is het schijnbaar een probleem waar ik mee moet leren leven.

Gr. Ben


Offline Jenske

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/10, 16:24:49 »
Ik gebruik (al meerdere jaren) zowel GIMP als DarkTable.
GIMP is eigenlijk een soort tekenprogramma, weliswaar met een aantal zéér nuttige uitbreidingen voor fotobewerking (zoals G'Mic).Maar om RAW-beelden écht te bewerken kan je beter het (nogal moeilijk te leren) DarkTable gebruiken.
Dus als je per se pixeltjes wil veranderen - en dus écht tekenen - kan je beter GIMP gebruiken, maar als je "gewone" donkerekamer-aanpassingen wil gebruiken, ga zeker voor DarkTable.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/10, 19:33:20 »
Oke. ik zal hier dus mee moeten leren leven want in Gimp gaat het dus niet lukken.
Darktable is voor mij vreemd, maar dat was Gimp eerst ook. Ik ga mij daar maar eens in verdiepen dan.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Gr. Ben

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/11, 00:47:56 »
Hoi Ben,

Welk computersysteem gebruik je eigenlijk? Ubuntu, Xubuntu, Mint? Wat jij beschrijft herken ik eigenlijk alleen in Windows. In welke Linux dan ook draait alles puik.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/11, 05:47:54 »
Ik werk hier met Mint 19 en daar heb ik Gimp 2.8.22 en Gimp 2.10.8 op geinstalleerd. In Gimp 2.8.22 kan ik de raw  (Fuji raf) gewoon openen en bewerken inclusief alle plugins zoals gmic werken daar goed. Alleen het na het opslaan als of exporteren zijn alle exiff gegevens weg. En in Gimp 2.10.8 kan ik geen raw bestanden openenen dus ook niet omzetten naar JPG.

Gr. Ben

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/11, 09:07:45 »
Hallo Ben,

Helder. GIMP heeft nog nooit RAW bestanden kunnen openen. Daar heb je altijd een apart programma voor nodig gehad. en voor versie 2.10 was daarbij nauwelijks sprake van enige integratie. Nu met versie 2.10 wel, maar helaas alleen met Darktable. Met Rawtherapee lukt het (nog) niet al is dat wel de bedoeling.

Dus gebruik ik Darktable. Na installatie van Darktable opent GIMP een RAW bestand rechtstreeks in Darktable. Daarin kan je dan de instellingen aanbrengen zoals  dat gebruikelijk is bij RAW bestanden. Sluit je daarna Darktable, dan neem GIMP het over voor verdere bewerkingen of gewoon exporteren van je resultaat. Zo is het ook bedoeld.  Ik ben nooit een Darktable fan geweest, maar deze integratie bevalt me erg goed.

Lees GIMP 36: Basisstappen, waarin ik stap voor stap de eerste bewerkingen in GIMP 2.10 van RAW naar een resultaat in JPG beschrijf in het september nummer van Helpmij Magazine ([https://magazine.helpmij.nl/?page=archief2018). Binnenkort hoop ik mijn inmiddels bekende bundel bij te werken tot GIMP 38. Hoeveel bladzijden dat precies gaat worden moet nog blijken, maar dat wordt vast een mooi boek. En, dankzij de ruimte de ruimte die Helpmij me biedt, kosteloos te downloaden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/11, 09:55:22 »
Kleine correctie toch, Just. Al lang is er een plugin voor de Gimp, die toelaat RAW te openen via ufraw, naar de Gimp, net zoals jij nu beschrijft voor Darktable. Heel lange tijd heeft de Gimp zelf exif tags in bestanden dat het rechtstreeks kan lezen, niet correct behandeld. Dit zou zeker vanaf 2.8 in orde moeten zijn. Dat het nu met ufraw niet lukt voor RAW bestanden, moet te wijten zijn aan de ufraw-plugin, die dat nog (steeds, zucht) niet ondersteunt, niet meer aan Gimp zelf.

Nu is het wel mogelijk met commandolijntools achteraf de exif informatie van de raw bestanden naar de jpeg bestanden over te kopiëren, maar in 2018 zou dat echt niet meer hoeven.

Nieuw voor mij is dat Darktable nu ook als "plugin" voor de Gimp kan werken. Mogelijk, zelfs waarschijnlijk, zal het hier wel goed gaan met de exif tags.

Waarschijnlijk is de suggestie om meteen in Darktable rawbewerking te doen, de beste: darktable is specifiek voor fotobewerking ontworpen. Het is echter één van die zwaardere, semi-professionele programma's in linux, die door hun kracht en mogelijkheden een behoorlijke leercurve vereisen.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/11, 10:18:10 »
Jvecht. Gimp laadt via DCraw echt het raw bestand uit de camera. Ik kan het ook gewoon bewerken net als een JPG. Alleen wanneer ik het exporteer gaan de exiff gegevens verloren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/11, 10:27:21 »
Klopt voor Gimp 2.8, maar niet meer voor Gimp 2.10. Gimp 2.10 blijkt een ander mechanisme te gebruiken voor exiv import. Resultaat is dat in Ubuntu 18.10 ufraw-gimp niet meer werkt met de standaard meegeleverde Gimp 2.10.

Installeer echter, zoals Just aangaf, Darktable, en je kan raw bestanden openen in Gimp: ze passeren eerst via Darktable zoals Just beschijft. Exif tags lijken mij behouden te worden. Dit is nu dus de manier.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/11, 10:56:57 »
Kleine correctie toch, Just. Al lang is er een plugin voor de Gimp, die toelaat RAW te openen via ufraw, naar de Gimp, net zoals jij nu beschrijft voor Darktable.

Geen correctie nodig. Ik schreef expres "nauwelijks" en niet "nooit". Ik gebruikte voor 2.10 met enthousiasme Ufraw. Het was trouwens Ufraw die exporteerde naar GIMP, niet andersom, zoals je zelf nu ook stelt. Het is maar hoe je het benadert en dan valt me die "kleine correctie" wel als betutteld rauw op de maag. Helaas vlot het niet erg met de nieuwe Nufraw. Maar eerlijk gezegd heb ik nu Darktable zo mooi samenwerkt met GIMP er ook geen behoefte meer aan.

Darktable een steile leercurve? Welnee! Ja, als je het vroeger gewoon rechtstreeks opent werd je overvallen door de veelvoud aan mogelijkheden. Maar met de integratie presenteert zich dat heel anders. Voor mensen die daarin even op weg geholpen willen worden schreef ik verder die Basisstappen.

Laatst wilde ik chromatische aberratie en lenscorrectie toepassen. Lenscorrectie had Ufraw trouwens ook al. Dat had de lens in kwestie nodig. Dat ging nu in Darktable ook al erg soepel. De nieuwe GIMP 2.10 is geweldig en wordt steeds maar beter.

Een RAW Fuji bestand, heb je dat voor me, Ben? Dan probeer ik het met die Exif dat gewoon eens uit. Je weet maar nooit.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/11, 11:02:34 »
Oke. ik ben nu met Darktable aan het stoeien en die lijkt even anders om te gaan met de kleuren dan dcraw/Gimp. Het lijkt een hele verbetering.
Maar hoe krijg ik nu vanaf Darktable de foto in Gimp?  (ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd)

Gr. Ben

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/11, 11:23:05 »
Als je je RAW opent met GIMP 2.10 (en later) en Darktable is geinstalleerd, dan opent je RAW in Darktable, de basiscorrecties worden al gelijk gedaan. Als je content bent sluit je Darktable en GIMP opent dan met je bewerkte RAW. Dan kan je verder als gebruikelijk met GIMP. Croppen, schalen en een snufje verscherpen of wat je verder ook zou willen.

Succes,

Just
« Laatst bewerkt op: 2018/12/11, 11:28:38 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/11, 12:22:48 »
En dat lukt bij mij dus niet, ik krijg gelijk een foutmelding van "onbekend bestandstype". En dat heeft waarschijnlijk te maken met de vreemde Fuji sensor. Ik weet dat er ook bij Windows gebruikers veel programma's geen Fuji Raw kunnen openen. En het vreemde is dat nu Juist een eenvoudig programma als Gthumb het bestand razend snel leest en opent.

Waar kan ik dat Fuji Raw bestand plaatsen Just, het is wel 50nb ?

Gr. Ben

Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/11, 14:40:04 »
Hallo, het is dcraw dat de exif-gegevens niet doorgeeft. En als je weet dat Ufraw op dcraw is gebaseerd, weet je meteen waar het probleem vandaan komt. Overigens zou ik het gebruik van Ufraw afraden, omdat de laatste versie (0.22) dateert van juni 2015. Die versie is gebaseerd op dcraw v9.26, terwijl de recente versie 9.27 is. Lijkt een klein verschil, maar ondersteuning van nieuwe camera's kan daardoor een probleem vormen.

De Fuji-sensor is van het zogenaamde X-Trans type, terwijl "reguliere" camera's een Bayer-matrix gebruiken. Vandaar dat een bestand van een Fuji XT-2 door dcraw met verkeerde kleuren wordt geconverteerd. Met Darktable of RawTherapee gaat dat wel goed, want die herkennen die sensor. 

Wat de exif-informatie betreft, als je raw-bestanden via Darktable of RawTherapee naar Gimp 2.10 stuurt blijft deze gewoon behouden. Ik heb Gimp 2.10 zo ingericht dat ik kan kiezen of bij het openen van een raw-bestand DT of RT wordt gebruikt voor het demozaïeken ("converteren"). Dat doe je door bij 'Bewerken - Voorkeuren - Importeren/exporteren - Importeer RAW-bestanden' aan te geven dat of DT of RT gebruikt moet worden. RawTherapee kan overigens alleen op deze manier gebruikt worden als je een recente versie installeert (weet niet vanaf welke versie, ik gebruik v5.3).


Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/11, 14:58:05 »
Paul. Hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg. Ik ga hier gelijk mee aan de slag!

Jullie horen van mij.

Gr. Ben

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/11, 15:13:28 »
En dan zie ik dit, ik kan niets aanvinken of wat dan ook.? Deze screenshot is van Gimp 2.10.8

Gr. Ben

Offline vanadium

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/11, 17:54:44 »
Bij mij staat in die dialoog, na installeren van darktable, ook "$(gimp_plug_in_dir)/plug-ins/file-darktable/file-darktable". Dit is op Ubuntu 18.10, waar zowel Gimp 2.10 als Darktable in de standaard softwarebronnen zitten. Jou Gimp 2.10 versie is waarschijnlijk een flatpak versie (je werkt immers met Mint 19, dus gebaseerd op 18.04). Dan zou het wel eens kunnen dat die integratie niet automatisch wordt opgezet.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/11, 18:08:07 »
Ik ga nu Darktable even volledig verwijderen en opnieuw installeren.

En dat heeft dus geen resultaat helaas.

Maar door de reactie van Vanadium schoot mij te binnen dat op mijn oude laptop (handig voor vakantie of weekendje weg) Linux Lite draait waar standaard Gimp 2.10 meegeleverd werd. Ik heb nu een Fuji Raw foto geopend met Gimp en die wordt keurig geladen door Darktable en vervolgens geopend in Gimp zoals door jvecht beschreven. Ook de exiff gegevens zijn keurig bewaard gebleven

Mijn vraag is beantwoord.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties, zonder jullie hulp was dit niet gelukt
« Laatst bewerkt op: 2018/12/11, 19:45:00 door X-E3 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/11, 18:23:26 »
Bericht verplaatst, Mint-19 is GEEN Ubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/11, 18:41:57 »
Sorry Ron!

Offline Jenske

  • Lid
Re: Exif gegevens (Fuji) RAW bestanden mee exporteren in GIMP
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/12, 09:41:16 »
Ik lees hier (https://docs.gimp.org/2.10/en/gimp-introduction-whats-new-metadata.html) dat GIMP wel degelijk exif-gegevens kan lezen. Of het schrijven ook lukt is me niet duidelijk, aangezien ik GIMP eigenlijk niet gebruik om beelden te bewerken (maar wél Darktable).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM