Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows naast Ubuntu  (gelezen 372 keer)

Offline jeny

  • Lid
Windows naast Ubuntu
« Gepost op: 2013/04/12, 20:38:38 »
Hallo,

Ik ben volledig onbekend met Ubuntu en dus ook op dit forum.
Oriënterend naar informatie over andere besturingssystemen dan Windows en zoekende naar een nieuwe laptop, kwam ik uit op Ubuntu.

Via deze site kwam ik erachter dat Ubuntu het meest voor de hand ligt, gezien z''n beschikbaarheid, veiligheid en gebruiksgemak.
Maar omdat ik er compleet niks van weet, zou ik het graag naast Windows willen installeren, hetgeen volgens de info op deze site
mogelijk is.

Maar er zijn een paar dingen die ik me afvraag:

Kan ik dezelfde bestanden openen in Windows wanneer deze is opgeslagen in Ubuntu?
Wat gebeurt er met Ubuntu, wanneer een virus m'n Windows plat legt ( ze staan immers op dezelfde schijf)?

Zijn er mensen die dit voor me kunnen ophelderen?

Alvast bedankt


Re: Windows naast Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/12, 22:08:53 »
Hallo en welkom! :)

1) Je kan je Windows partitie mounten (gaat automatisch) en dan kan je inderdaad bij al je bestanden die je op je Windows partitie hebt opgeslagen.
2) Een Windows virus kan een Linux-distributie (nagenoeg) niet aantasten, omdat deze zich vooral oriënteert op Windows. Je kan vanaf Ubuntu ook je Windows partitie scannen en virussen verwijderen.

Hopelijk zijn je vragen zo opgehelderd ;)

Offline joop905

  • Lid
Re: Windows naast Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/12, 22:27:44 »
Ubuntu installeren naast Windows: maak uw computer tweevoudig opstartbaar

Hier is een goede uitleg

https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: Windows naast Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/12, 23:21:53 »
Ubuntu is inderdaad de keuze die het meest voor de hand ligt. Gebruiksvriendelijk, grote community en veel over te vinden.
De eerste tip die ik altijd geef zijn de handleidingen van forum-lid Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/Home
Op die site is in feite alles te vinden wat je nodig zal hebben om Ubuntu te installeren en klaar maken om er mee te werken. Als je die site opvolgt dan zouden we je als het goed is niet meer moeten horen. Als het niet goed is en het even niet lukt, dan staan we natuurlijk ook klaar! :)

Om je vragen te beantwoorden; Ja, je kan dezelfde bestanden in Windows openen als ze in Ubuntu staan. Helaas niet makkelijk, je zult een extra programma in Windows moeten installeren om dit voor elkaar te krijgen, want Windows kan de Linux-indeling voor de schijf (ext3/4) niet lezen. Ik gebruik Ext2fsd hiervoor, mogelijk dat er andere programma's hier voor zijn.
Andersom is het makkelijker, Ubuntu kan vrij gemakkelijk de Windows indeling NTFS uitlezen, dit zal geen problemen moeten leveren.

Wat gebeurt er met Ubuntu als Windows gekke dingen gaat doen?
Geen drol.

Wat gebeurt er met Windows als Ubuntu gekke dingen gaat doen?
Als je zelf niks aangepast hebt wat normaliter niet hoort (wat je ook niet 1, 2, 3 zal lukken hoop ik) dan gebeurt er ook geen drol.

Ik hoop dat ik hierbij genoeg heb kunnen helpen :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit