Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windowsshare icon op het brueaublad  (gelezen 1003 keer)

EvdB

  • Gast
Windowsshare icon op het brueaublad
« Gepost op: 2009/05/02, 09:41:17 »
Ik heb een aantal shares op mijn nas staan die ik automatisch wil mounten op mijn Ubuntu desktop (jaunty). Ik ben inmiddels zover dat ik de twee shares aangekoppeld heb in /mnt/shar1 en /mnt/shar2 inclusief credential file.

Als ik nu mijn ubuntu machine start worden de shares netjes gemount. ALs ik met Nautilus navigeer naar die locatie dan kan ik bij mijn bestanden komen. Nu lukt het niet om een verwijzing (snelkoppeling) te maken naar mijn bureaublad. Voor mijn gevoel ben ik nu net zover als dat ik naar "locaties-bladwijzers-shar1" ga.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om een verwijzing op de desktop te plaatsen?

Offline lizardman

  • Lid
Re: Windowsshare icon op het brueaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 09:51:25 »
Je kunt in nautilus op de share map gaan staan, rechts klikken en 'verwijzing maken' klikken. Er word dan een verwijzing gemaakt die je naar de desktop kunt slepen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

EvdB

  • Gast
Re: Windowsshare icon op het brueaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 10:02:52 »
Die optie is grijs. Ik zie nu pas in Nautilus dat ik geen rechten heb op die map? Eigenaar is root. Ik kan de rechten ook niet aanpassen.

Als ik het commando geef:

sudo chown bie /mnt/shar1 dan krijgt de gebruiker "bie" toch de rechten tot die map?
Op mijn nas is er ook de gebruiker "bie".

Offline lizardman

  • Lid
Re: Windowsshare icon op het brueaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 10:23:46 »
Dat heeft waarschijnlijk te maken met hoe de share gemount wordt in fstab.
heb je gemount met de optie 'user'?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

EvdB

  • Gast
Re: Windowsshare icon op het brueaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/02, 14:36:37 »
ja de user die ook op mijn nas is staat in mij credentials file.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Windowsshare icon op het brueaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/02, 20:08:19 »
Dan heeft die user ook de rechten op de map als het goed is.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

EvdB

  • Gast
Re: Windowsshare icon op het brueaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/02, 23:03:24 »
Bedankt Lizard, Het gaat hem volgens mij niet worden Zit nu redelijk wat tijd in. Ik ga er later eens me verder. De jaunty is een upgrade geweest  wat weer een wubi installatie was. Ik denk dat het zon rommel is geworden dat het tijd wordt voor een verse installatie.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 23:38:18 door Erwin »