Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audacity Knippen/Verwijderen  (gelezen 2416 keer)

Offline Anna

  • Lid
Audacity Knippen/Verwijderen
« Gepost op: 2016/06/18, 11:04:17 »
Ik heb het programma Audacity geïnstalleerd en wil graag knippen en verwijderen in mijn MP3 opname. Maar het blokje audio trimmen doet niets ook blijft de mogelijkheid knippen in 'bewerken' grijs. Ik heb het bewuste stukje geselecteerd met slepen.
Kan iemand mij een idee geven waarom dat zo is?

Anna

Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/18, 11:34:38 »
En gewoon op de Delete (toetsenbord) knop drukken, wordt dan het geselecteerde stuk verwijderd?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline petrovski

  • Lid
Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/18, 12:05:23 »
probeer het eens met eerst QjackCtl op te starten (zit in software centrum)
en dan audacity openen en qjack selecteren waar nu ALSA staat (zie afbeelding.


Offline Anna

  • Lid
Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/18, 12:07:36 »
Delete toetst had ik al geprobeerd. Het was iets heel simpel; ik stopte de opname met pauzeknop i.p.v. met de gele stopknop. Daarna kon ik wel bewerken.

Anna

Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/18, 12:35:01 »
Aanvullende tip.

Met delete kun je heel simpel het geselecteerde stukje verwijderen.
Maar dan verwijder je ook dat stukje 'tijd' en trek je alles er achter naar voren en dat is niet altijd wenselijk. Denk hierbij aan synchrone opnames als muziek-sporen of geluid bij video's.

Op deze manier deleten is de 'verloren tijd' ook wel te ondervangen maar dan wordt het toch wel vrij complex (zeker weer het exact synchroniseren) terwijl het véél simpeler kan. Want,

Je kunt het geselecteerde stukje ook 'stil' maken. Dan verwijder je wel het geluid maar niet de tijd.
Om dit te doen selecteer je het betreffende stuk. Ga je in de menubalk boven naar Genereren -> Stilte. En dan klik je simpelweg op OK.

Ik weet niet of deze tip nu aan de orde was, maar ik weet vrijwel zeker dat het je in de toekomst nog handig van toepassing zal zijn. Goed onthouden. ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 12:38:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/18, 12:49:23 »
Aanvullende tip.

Met delete kun je heel simpel het geselecteerde stukje verwijderen.
Maar dan verwijder je ook dat stukje 'tijd' en trek je alles er achter naar voren en dat is niet altijd wenselijk. Denk hierbij aan synchrone opnames als muziek-sporen of geluid bij video's.

Op deze manier deleten is de 'verloren tijd' ook wel te ondervangen maar dan wordt het toch wel vrij complex (zeker weer het exact synchroniseren) terwijl het véél simpeler kan. Want,

Je kunt het geselecteerde stukje ook 'stil' maken. Dan verwijder je wel het geluid maar niet de tijd.
Om dit te doen selecteer je het betreffende stuk. Ga je in de menubalk boven naar Genereren -> Stilte. En dan klik je simpelweg op OK.

Ik weet niet of deze tip nu aan de orde was, maar ik weet vrijwel zeker dat het je in de toekomst nog handig van toepassing zal zijn. Goed onthouden. ;)

Ik doe het met de knop 'Audio trimmen` perfect voor mijn  doel. Opslaan en ik behoud het oorspronkelijke fragment plus het geknipte stukje.

Anna

Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/18, 13:28:29 »
probeer het eens met eerst QjackCtl op te starten (zit in software centrum)
en dan audacity openen en qjack selecteren waar nu ALSA staat (zie afbeelding.
Waarom QjackCtl? Die snap ik niet. Dat heeft toch niets te maken met het bewerken van een stukje audio in Audacity? Geluidsbewerking gaat prima onder de standaard geluidsinstellingen die al op het systeem aanwezig is. Bovendien maak je het hiermee nodeloos ingewikkeld, want dat maakt dat je constant moet gaan zitten worstelen met je geluidsinstellingen.

Afradertje mijns inziens...
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/18, 14:31:22 »
@petrovski. Ik dacht ook altijd overal gelezen te hebben dat audacity niet (goed?) werkt met Jack. Werkt dat wel goed?

Ik doe het met de knop 'Audio trimmen` perfect voor mijn  doel. Opslaan en ik behoud het oorspronkelijke fragment plus het geknipte stukje.

Anna

Interessant. Ken ik nog niet en kan ik ook niet vinden. Waar vind ik dat?

Maar dan knip je wel in stukjes met openingen er tussen begrijp ik?
Toch is 'stilte' some makkelijker omdat je keihard de tijdlijn en daarmee de synchroniteit behoudt, en niet al dan niet per ongeluk fragmenten in de tijdlijn verplaatst. En in bestandsgrootte maakt het niets uit want het is in  het bestand niet meer dan enkele kb's notatie van 0 kb geluid.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 14:33:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/18, 16:11:21 »
Het knopje "Trim audio" staat net voor het knopje "silence audio". Het behoudt alleen het geselecteerde stukje op dezelfde plaats in de tijdslijn. Het andere knopje doet dan wat jij zegt: de geselecteerde audio wordt door stilte vervangen, de rest blijft staan.

Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/20, 09:01:15 »
Het knopje "Trim audio" staat net voor het knopje "silence audio".

Dank je vanadium. Kan het alleen niet vinden want mijn audacity is Nederlands.  :-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/20, 16:48:21 »
Het knopje "Trim audio" staat net voor het knopje "silence audio".

Dank je vanadium. Kan het alleen niet vinden want mijn audacity is Nederlands.  :-[

In het geval van de Nederlandse versie staat dit onder "Bewerken" > "Speciaal verwijderen" > "Audio trimmen". De sneltoetscombinatie CTRL+T doet hetzelfde. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Audacity Knippen/Verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/20, 22:57:10 »
Bedankt voor de hulp.
Oooo trim is uitknippen!  =D Dat kende ik, in alle mogelijkheden daarin.

Audio verwijderen staat daar onder bewerken ook. Dat doet op een geselecteerd gebied hetzelfde als 'stilte genereren'. Stilte genereren is dan net weer een menu-stap sneller, en heeft daardoor toch mijn voorkeur.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore