Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hotspots  (gelezen 4151 keer)

Hotspots
« Gepost op: 2020/07/21, 15:37:28 »
Op mijn Ziggo abonnement gebruik ik de hotspotvan Ziggo op mijn smartphone en op de laptop de Wifi verbinding probleemloos.
Zodra ik met mijn laptop de tuin in ga wordt Wifi direct verbroken en als ik dan wil omschkakelen naar de hotspot lukt dat niet omdat naast mijn gebruikersnaam en wachtwoord voor de hotspot ook nog eens om een wachtwoord CA- certificaat gevraagd. Dat heb ik niet en de helpdesk weet niet waarover ik het heb. De ziggo community geeft aan dat het prima moet lukken op Ubuntu, maar laten schermafbeeldingen zien (van 6 jaar geleden) die ik op Xubuntu niet heb. Hoe krijg ik buiten verbinding met het internet, wie weet dat?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hotspots
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/21, 15:59:17 »
Als het goed is, moet er op de ziggo site bij hotspots ziggo installeren precies staan waar de certificaten staan. Ik gebruik al een aantal jaren geen ziggo hotspots meer, maar met ubuntu lukte het me prima.

Hier het stappenplan: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/instellen#/
« Laatst bewerkt op: 2020/07/21, 16:01:13 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/21, 16:02:03 »
@Polleke , je bent blijkbaar niet de enige
De Ziggo community staat vol klachten i.v.m. CA-certificaat en niemand van de support die een oplossing weet .
https://community.ziggo.nl/community-archief-226/verbinding-met-wifispots-werkt-niet-meer-ca-certificaat-verdwenen-57059
Wifi hotspots hebben niets met het OS van je laptop te maken maar met je klanten account .
Daar valt veel onzin te lezen .
Wifi hotspots surf je niet via de router maar via de (ziggo) draadloze modems die als hotspot fungeren .

Citaat
Zodra ik met mijn laptop de tuin in ga wordt Wifi direct verbroken en als ik dan wil omschkakelen naar de hotspot lukt dat niet omdat naast mijn gebruikersnaam en wachtwoord voor de hotspot ook nog eens om een wachtwoord CA- certificaat gevraagd.

Eens jij met je laptop buiten bent surf jij niet meer via je draadloos netwerk maar via de mobiele netwerken .

« Laatst bewerkt op: 2020/07/21, 16:17:12 door JorisC »

Re: Hotspots
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/21, 16:14:49 »
Misschien heeft niemand in je omgeving die box op wifispots staan. Ik heb hem ook maar uitgezet, geen mens bij mij in het dorp die dat blijkbaar aan had staan, want ik zag amper zo'n spot.Ik gebruik gewoon de wifi thuis, en anders douw ik mijn telefoonkaart erin en gebruik de data.Of thetering  aanzetten, ook een optie.
Kubuntu 20.04

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/21, 16:29:40 »
Citaat van: dellkubuntu
Misschien heeft niemand in je omgeving die box op wifispots staan. Ik heb hem ook maar uitgezet,

Als jij dat uitzet kunnen andere ziggo klanten niet via jouw wifi modem surfen . Dan is het ook maar normaal dat jij niet kan surfen via de wifi modem van andere ziggo klanten . Het betekent niet omdat ze via jouw wifi modem kunnen surfen dat ze daarom ook op je draadloos thuisnetwerk via de ingebouwde router kunnen  surfen .

Re: Hotspots
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/21, 16:43:49 »
Dat zet ik niet uit omdat mij smartphone op de hotspot werkt. In mijn netwerken lijsten is maar één ziggo hotspot.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hotspots
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/21, 20:05:56 »
Citaat van: dellkubuntu
Misschien heeft niemand in je omgeving die box op wifispots staan. Ik heb hem ook maar uitgezet,

Als jij dat uitzet kunnen andere ziggo klanten niet via jouw wifi modem surfen . Dan is het ook maar normaal dat jij niet kan surfen via de wifi modem van andere ziggo klanten . Het betekent niet omdat ze via jouw wifi modem kunnen surfen dat ze daarom ook op je draadloos thuisnetwerk via de ingebouwde router kunnen  surfen .
Dat weet ik, wifispots staan los van je interne netwerk. Maar ik denk dat iedereen momenteel een fikse databundel heeft op z'n mobiel, waardoor wifispots eigenlijk overbodig is. Daarbij is de snelheid van wifispots waarschijnlijk lager als van je mobiele provider. Toeristische route vs snelweg om het zo maar te noemen. :)

Polleke, niks mis met wifispots want het kost je geen mobiele data.
Kubuntu 20.04

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hotspots
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/21, 20:49:58 »
Ik gebruik op een LinuxMint machine:

Draadloosnetwerk-beveiliging
Veiligheid: WPA & WPA2 zakelijk
Authenticatie: Beschermde EAP (PEAP)
Anonieme identiteit: leeg laten
CA-certificaat: Ziggo.der
# te downloaden van:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/instellen#/verder/ga-verder/wifispot-logingegevens-opzoeken/ga-verder/overige/# scrol naar beneden,
# download naar een makkelijk te vinden plaats en wijs deze aan.
# zowel de crt, der als pem versie werkt bij mij, de bestandsnaam ingekort tot Ziggo.xxx
Geen CA-certificaat vereist # NIET aanvinken
PEAP versie: Automatisch
Interne authenticatie: MSCHAPv2
Gebruikersnaam: te vinden in je Mijn Ziggo account
Wachtwoord: te vinden in je Mijn Ziggo account

Hoop dat je hiermee verder komt ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hotspots
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/22, 09:25:00 »
Dank voor je heldere uitleg maar het downloaden van het .der bestand lukt niet: ik wordt verwezen naar een 404 pagina.
Vervolgens bel ik de helpdesk met de vraag waar ik dat bestand wel vandaan kan downloaden vanwege de 404 melding: wordt mij gevraagd "wat een 404 melding is, want dat weet ik niet"
Ik bel later nog een keer en wordt doorverwezen naar de technische afdeling en die begrijpt het ok niet "het ligt aan uw browser".
Ik gooi de telefoon dicht  :evil:

Het .der bestand op de communitygevonden alle gegevens zoals hierboven in gevuld. Maar kan het niet opslaan :(
« Laatst bewerkt op: 2020/07/22, 10:16:04 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/22, 12:37:34 »
@polleke kun je hiermee wat ?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/instellen#/

En als ze u niet kunnen op de juiste wijze helpen, dan zeg je maar gewoon dat je overstapt naar een andere provider met een betere dienstverlening .
Citaat
Op mijn Ziggo abonnement gebruik ik de hotspotvan Ziggo op mijn smartphone en op de laptop de Wifi verbinding probleemloos.

Met je laptop surf jij op je draadloos netwerk via de draadloze modem/router  die kan fungeren als hotspot .
Met je Smartphone surf jij via de onbeveiligde mobiele netwerken . 3G , 4 G nu ook 5 G

https://www.killmybill.be/nl/mobiel-internet/


« Laatst bewerkt op: 2020/07/22, 12:48:43 door JorisC »

Re: Hotspots
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/22, 12:49:48 »
Nee, die hersenspinsels brengen mij geen steek verder. Lees mijn eerste post nog eens.

Prima. Verwijderd. Volgende keer wat vriendelijker zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/22, 14:21:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #11 Gepost op: 2020/07/22, 13:07:17 »
Je zou het .pem bestand moeten downloaden, maar er word inderdaad verwezen naar een 404 pagina .
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/instellen#/verder/ga-verder/wifispot-logingegevens-opzoeken/ga-verder/overige/

Re: Hotspots
« Reactie #12 Gepost op: 2020/07/22, 13:09:19 »
- delete -
« Laatst bewerkt op: 2020/07/22, 14:22:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hotspots
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/22, 13:45:05 »
Ik gebruik het op zo'n beetje elk apparaat met wifi en nog nooit problemen gehad, dus verbaasd mij dit een beetje. Ik verwacht vanuit die positieve ervaring dan ook eigenlijk niet dat het probleem binnen linux zit.

Wat al gezegd is zou het kunnen zijn dat er op dat punt geen andere hotspot beschikbaar is. De dekking is behoorlijk, maar lang nog niet overal. Dit zou je kunnen vergelijken met je telefoon waar het ook op staat.
Daarnaast is het vergelijken met je telefoon niet altijd aan de orde. De ene laptop wifi is toch net wat gevoeliger met bereik dan de andere. Vooral bij oudere laptops zie je vaak zwakke wifi's met vrij beperkt bereik. Het zou dus zomaar kunnen dat op een grens van bereik je telefoon het nog net wel doet, maar je laptop niet (of andersom, maar dat zou dan hier niet aan de orde zijn). Ook dit kun je met je telefoon erbij checken, want als op een bepaald punt je telefoon een erg zwak signaal ontvangt zou het kunnen dat je laptop net geen signaal meer heeft.


Maar ik begrijp dat je laptop de wifi hotspot wél ziet, en dus bereik geen issue is.
Linux zelf naar mijn ervaring ook niet.
En dan moet het haast wel in de verbindings-instellingen zitten. =D

Verwijder de verbinding gewoon eens totaal en voer je gebruiker en wachtwoord nog eens opnieuw in. En dan heel aandachtig goed!
Ik heb het namelijk ook weleens gehad dat het niet werkte en dat was mijn eigen schuld, door stiekem toch een typefout in inloggegevens te maken. :-[

Zomaar wat hersenspinsels waarvan ik hoop dat je er misschien wat mee kunt. Ik zet in op de laatste, typefout.

Nee, die hersenspinsels brengen mij geen steek verder. Lees mijn eerste post nog eens.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hotspots
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/22, 14:11:20 »
De oplossing van De Baas heeft mij nog het verst gebracht, maar alleen binnenshuis. Maar binnenshuis heb ik geen hotspot nodig.
Ik kan met de laptop verbinding maken met de nieuwe hotspot binnenshuis, zodra ik de tuin in wandel knalt de verbinding eruit en dat geldt ook voor Wifi.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hotspots
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/22, 14:23:40 »
De oplossing van De Baas heeft mij nog het verst gebracht, maar alleen binnenshuis. Maar binnenshuis heb ik geen hotspot nodig.
Ik kan met de laptop verbinding maken met de nieuwe hotspot binnenshuis, zodra ik de tuin in wandel knalt de verbinding eruit en dat geldt ook voor Wifi.

Dan werkt het toch gewoon? Wat is je probleem dan?

Misschien toch nog eens mijn hersenspinsel door lezen. Misschien dat die toch wel wat verduidelijken (bereik en zo). Wel in je quote want ik heb ze al verwijderd vanwege je onvriendelijke reactie er op.

Succes met je .... naja, probeem niet blijkbaar want het werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/22, 14:43:44 »
Citaat van: polleke
Ik kan met de laptop verbinding maken met de nieuwe hotspot binnenshuis, zodra ik de tuin in wandel knalt de verbinding eruit en dat geldt ook voor Wifi.

Jij maakt binnenshuis verbinding via je draadloos (wifi) thuisnetwerk en je modem fungeert als hotspot voor andere ziggo klanten .
Van zodra jij je buitenshuis begeeft word de verbinding met het draadloos thuisnetwerk verbroken en ben je afhankelijk van een hotspot in je buurt wat de modem van een andere ziggo klant is . Jij kan via je eigen hotspot zelf binnenshuis geen gebruik maken van internet .
Maar als je op de ziggo community gaat lezen regent het daar klachten van klanten met net hetzelfde probleem .
Ben je in je ziggo klantenpaneel al eens gaan kijken of hotspot daar niet uitgeschakeld werd .  Het zou me niet verbazen dat een Ziggo medewerker jouw hotspot  uitgeschakeld heeft . Niet de eerste maal dat zoiets gebeurt .
Je internet provider kan dit ook zelf vanop afstand aan en uitzetten , wist je dat ?



Re: Hotspots
« Reactie #17 Gepost op: 2020/07/22, 16:42:18 »
Ik zal het nog een keer proberen:
In mijn netwerkverbindingen zie ik mijn eigen Wifi verbinding en daar is mijn laptop probleemloos mee verbonden.
In mijn netwerkverbindingen zie ik Ziggo als hotspot en die werkt prima want daar is mijn smartphone continue mee verbonden (niet met een onbeveiligde wifi verbinding!)
In mijn Ziggo account staat Wifi hotspots aan en zie ik gebruikersnaam en wachtwoord. Die gegevens zijn correct anders zou mijn smartphone het niet doen.

Ga ik met mijn laptop de keuken uit de tuin in wordt de wifi verbinding direct verbroken.
Probeer ik dan contact te maken met de Ziggo hotspot dan wordt er na 15-20 seconden om authenticatie gevraagd en mijn gebruikersnaam en wachtwoord is al correct ingevuld. Maar verbinding tot stand brengen lukt niet. Met het .crt certificaat niet en met het .der certificaat niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hotspots
« Reactie #18 Gepost op: 2020/07/22, 16:45:19 »
De oplossing van De Baas heeft mij nog het verst gebracht, maar alleen binnenshuis. Maar binnenshuis heb ik geen hotspot nodig.
Ik kan met de laptop verbinding maken met de nieuwe hotspot binnenshuis, zodra ik de tuin in wandel knalt de verbinding eruit en dat geldt ook voor Wifi.

Dan werkt het toch gewoon? Wat is je probleem dan?

Het probleem is zoals ik al eerder omschreef dat zodra ik naar buiten ga de verbinding er uit knalt. Dus het werkt niet gewoon!
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hotspots
« Reactie #19 Gepost op: 2020/07/22, 16:55:03 »
Je hotspot van "thuis¨ is net zo sterk als je WiFi van thuis.
Zodra je de tuin in loopt waar de je thuis WiFi wegvalt, is ook je "thuis" hotspot weg.
Als in de tuin een Ziggo hotspot van de de buren sterker binnenkomt schakelt je ontvanger daar naar over.

Heeft je tuin geen goede ontvangst van de buren is het helaas...........

Het Certificaat heb ik hernoemd van LangenaamMetSpaties.der naar Ziggo.der om problemen in de naam met spaties (%20) te voorkomen ;)


Groet,
Ed   

« Laatst bewerkt op: 2020/07/22, 16:58:57 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hotspots
« Reactie #20 Gepost op: 2020/07/22, 17:56:54 »
De oplossing van De Baas heeft mij nog het verst gebracht, maar alleen binnenshuis. Maar binnenshuis heb ik geen hotspot nodig.
Ik kan met de laptop verbinding maken met de nieuwe hotspot binnenshuis, zodra ik de tuin in wandel knalt de verbinding eruit en dat geldt ook voor Wifi.

Dan werkt het toch gewoon? Wat is je probleem dan?

Het probleem is zoals ik al eerder omschreef dat zodra ik naar buiten ga de verbinding er uit knalt. Dus het werkt niet gewoon!

Ja, maar de baas zegt (nu nogmaals) ver hetzelfde als ik. Zoekt het ook bij je omgeving-hotspots.
Je hotspot staat in je member account aan, dus daar ligt het niet aan en is geen issue.
Hij geeft ook aan dat je dan mogelijk zonder voldoende sterke wifi zit, zoals ik al uitlegde omwille van mogelijk beperkt bereik en hoe je dat zou kunnen testen.
Ikzelf werkt doorlopend met hotspots dus weet er echt wel iets over te zeggen, dus mijn uitleg klopt gewoon.

En dan ga je zeggen dat debaas je verder helpt en dat ik met hetzelfde je niet verder help? Waar zit het verschil dan volgens jou dat je mij zo simpel en onvriendelijk weg mag wuiven, terwijl ik je ook gewoon inhoudelijk probeer te helpen?
Houdt dan op zijn minst gewoon je mond en doe lekker je ding, maar laat dat onvriendelijke naar mij weg. Kunt gewoon normaal doen want dat doe ik toch ook?!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hotspots
« Reactie #21 Gepost op: 2020/07/22, 17:59:37 »
Laat maar. Whatever.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/23, 14:20:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hotspots
« Reactie #22 Gepost op: 2020/07/22, 18:29:34 »
Dan blijft de vraag over waarom mijn smartphone het binnenshuis en buitenshuis uitstekend op de enige hotspot hier in de buurt het wel altijd doet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hotspots
« Reactie #23 Gepost op: 2020/07/22, 18:38:12 »

Houdt dan op zijn minst gewoon je mond en doe lekker je ding, maar laat dat onvriendelijke naar mij weg. Kunt gewoon normaal doen want dat doe ik toch ook?!

En dan vraag je aan mij excuses te maken? terwijl ik bij mijn weten niks onvriendelijks heb gezegd. Lees je eigen woorden en taalgebruik eens terug en dan niet alleen in dit topic.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #24 Gepost op: 2020/07/22, 19:33:08 »
Citaat van: polleke
Dan blijft de vraag over waarom mijn smartphone het binnenshuis en buitenshuis uitstekend op de enige hotspot hier in de buurt het wel altijd doet.

omdat je met jouw Smartphone surft via de mobiele netwerken (GSM masten) en met je laptop via de modem van je provider .

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gsm-mast