Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hotspots  (gelezen 4150 keer)

Re: Hotspots
« Reactie #25 Gepost op: 2020/07/22, 19:39:13 »
Dat weet ik en begrijp ik wel. Als ik bij de Wifi instellingen van mijn smartphone kijk staat die op Ziggo ingesteld en wanneer ik geen bereik meer heb of in het buitenland zit zet ik m over op het Symyo GSM netwerk. Tot in de wijde omgeving heb ik met mijn smartphone verbinding met Ziggo.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #26 Gepost op: 2020/07/22, 19:45:44 »
Bellen en surfen is niet hetzelfde .
Een smartphone kun je mobiel bellen (belvolume) en mobiel surfen via de mobiele netwerken  (mobiele data) .Twee verschillende dingen .

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hotspots
« Reactie #27 Gepost op: 2020/07/22, 22:10:34 »
Het is mogelijk dat de portable een, door wat voor oorzaken dan ook, mindere WiFi ontvangst heeft.

Als je Modemrouter herstart is (standaard instelling), is de hotspot blacklist gewist, je kunt dan direct op je Modemrouter verbinden met je eigen Ziggo hotspot. Zodra je eenmaal met een apparaat hebt ingelogd op de thuis WiFi wordt dat apparaat toegevoegd aan de hotspot blacklist, maakt dus geen verbinding meer met de thuis hotspot. Deze instellingen zijn te wijzigen, in ieder geval met mijn wat oudere modemrouter.

De Ziggo hotspot zit alleen op de 2.4 band, niet op 5.

Zit linssid nog in de programmalijst? daarmee kun je de signaalsterkte op je portable bekijken.
sudo apt install linssid
sudo linssid # altijd opstarten vanuit een terminal
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hotspots
« Reactie #28 Gepost op: 2020/07/22, 22:53:07 »
Met  linssid zie ik op de 2.4  band zie ik 7 ziggo hotspots en met een paar concurrende netwerken zijn dat er samen 30
Op mijn laptop zie ik 1 hotspot en uitsluiten 8 ziggo netwerken en verder niks.
Wat moet ik hieruit opmaken?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hotspots
« Reactie #29 Gepost op: 2020/07/23, 00:04:23 »
De laptop WiFi client voegt gelijke namen samen tot 1, dat is afhankelijk van de WiFi client. Andere Linux disro's gebruiken soms clients die deze wel laten zien, linssid laat ze ook afzonderlijk zien.
Heb je de client wel verteld dat deze op NL ingesteld moet staan?
Een alternatieve methode om je WiFi default voor NL te hebben staan is:
In de file /etc/default/crda
de optie
REGDOMAIN=
aan te vullen naar
REGDOMAIN=NL
plus een reboot.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/23, 00:11:00 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hotspots
« Reactie #30 Gepost op: 2020/07/23, 08:59:36 »
Moet ik hieruit nu concluderen dat het signaal van de hotspots te zwak is waardoor mijn laptop geen verbinding kan maken?
De regio heb ik nu op NL gezet. Wat voor invloed heeft dat op de verbinding?
« Laatst bewerkt op: 2020/07/23, 09:04:53 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hotspots
« Reactie #31 Gepost op: 2020/07/23, 10:32:33 »
NL, het aantal, welke kanalen en het uitzendvermogen per kanaal worden daarmee bepaald.
Op de 5 GHz wordt tevens gecontroleerd of er storing met bijvoorbeeld radar wordt ondervonden, zoja worden deze kanalen niet gebruikt.
Op 2,4 GHz mogen in NL kanalen worden gebruikt die elders worden geblokkeerd.
Als een WiFi zender naar een alleen in NL toegestaan kanaal switched terwijl je apparaat voor een ander environement staat ingesteld, is de verbinding weg en voor het toestel niet meer te vinden.

Voor thuisgebruik van je eigen WiFi in de tuin zijn vele oplossingen zoals WiFi-extender-combinaties via het lichtnet, extra accesspoint of een betere WiFi unit in of aan(USB) je portable.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hotspots
« Reactie #32 Gepost op: 2020/07/23, 11:27:55 »
Bedankt voor je toelichting :)
Het probleem is opgelost en ik kan internetten in de tuin via wifi en hotspot.
 Ik heb een Asus USB-N14 met twee antennes aangesloten op de laptop en opeens werkt alles. Trek ik het ding eruit ben ik ook gelijk de verbindingen kwijt. Ondanks een nieuw laptop is dan blijkbaar het netwerkkaartje niet sterk genoeg.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hotspots
« Reactie #33 Gepost op: 2020/07/23, 14:20:00 »
Dan blijft de vraag over waarom mijn smartphone het binnenshuis en buitenshuis uitstekend op de enige hotspot hier in de buurt het wel altijd doet.

Heb ik ook al uitgelegd wat dat kan zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hotspots
« Reactie #34 Gepost op: 2020/07/23, 14:23:24 »
Fijn, heel erg bedankt voor je bijdrage .
Maar alles terug lezende is het bereik niet het probleem geweest, maar de ontvangst sterkte van de signalen.
En dat internet van Ziggo via de kabel verloopt en een smartphone zijn data uit de lucht haalt is echt geen nieuws voor mij.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/23, 14:38:32 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: Hotspots
« Reactie #35 Gepost op: 2020/07/23, 14:43:23 »
Citaat van: polleke
Ondanks een nieuw laptop is dan blijkbaar het netwerkkaartje niet sterk genoeg.

Wat een mobiele adaptar is . Kijk eens in je instellingen of die soms niet in vliegtuigstand staat , want dan is die ook uitgeschakeld !

Re: Hotspots
« Reactie #36 Gepost op: 2020/07/23, 16:09:25 »
Op mijn smartphonestaat ie standaard uit, waar die zit in Xubuntu: ik zou het niet weten.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HWE64

  • Lid
Re: Hotspots
« Reactie #37 Gepost op: 2020/07/23, 16:35:35 »
Op mijn smartphonestaat ie standaard uit, waar die zit in Xubuntu: ik zou het niet weten.
Asus USB-N14
Offtopic: @Polleke, ik heb met belangstelling dit topic gevolgd en misschien is zo'n wifi adapter de Asus USB-N14 wel iets voor mij want ik zit ook met een heel zwak wifi signaal achter in de tuin.
Ik lees alleen op internet dat er een Franse beschrijving van bij zit of heb je die helemaal niet nodig (plug & play)?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Hotspots
« Reactie #38 Gepost op: 2020/07/23, 17:06:54 »
De Asus USB-N14 (plug&play) wordt door Linux direct herkend, uitstekende adapter met groot bereik zoals je hebt kunnen lezen.
(ik heb nergens aandelen in). Beschrijving heb je niet nodig. :)
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HWE64

  • Lid
Re: Hotspots
« Reactie #39 Gepost op: 2020/07/23, 17:11:39 »
De Asus USB-N14 (plug&play) wordt door Linux direct herkend, uitstekende adapter met groot bereik zoals je hebt kunnen lezen.
(ik heb nergens aandelen in). Beschrijving heb je niet nodig. :)
Thx :)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)