Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Last 7 Days  (gelezen 5963 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Last 7 Days
« Gepost op: 2011/11/07, 20:26:58 »
Geeft het onderstaande tabelletje een betrouwbaar beeld?



Uploaded with ImageShack.us



http://distrowatch.com/index.php?dataspan=1

Re: Last 7 Days
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/07, 20:30:05 »
Nee,beter kun je voor 6 maanden kijken.Per dag wisselt het nogal,vooral als er een nieuwe distro uitkomt,dan zijn distrohoppers er als de kippen bij om het nieuwe uit te proberen.(Ik spreek uit eigen ervaring)  ;)
Kubuntu 20.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Last 7 Days
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/07, 20:36:26 »
Nee,beter kun je voor 6 maanden kijken.Per dag wisselt het nogal,vooral als er een nieuwe distro uitkomt,dan zijn distrohoppers er als de kippen bij om het nieuwe uit te proberen.(Ik spreek uit eigen ervaring)  ;)



Uploaded with ImageShack.us

Re: Last 7 Days
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/07, 20:42:51 »
Ja,dat geeft een duidelijker beeld over een langere termijn. :)
Kubuntu 20.04

Offline midas

  • Lid
Re: Last 7 Days
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/07, 20:43:54 »
Oefff :D
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Last 7 Days
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/07, 20:48:20 »
Oefff :D



Linux Mint is a perfect option - it's still more or less Ubuntu, but without the unpopular changes that have given many Ubuntu users nothing but frustration.

http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20111107#news

Re: Last 7 Days
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/07, 20:59:32 »
Gewoon lekker alles uitproberen,ik ga meestal op mijn eigen ervaringen af. =D
Kubuntu 20.04

Re: Last 7 Days
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/07, 21:12:53 »
Oefff :D



Linux Mint is a perfect option - it's still more or less Ubuntu, but without the unpopular changes that have given many Ubuntu users nothing but frustration.

http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20111107#news

Ja, nu nog wel, maar de volgende Mint krijgt GNOME Shell.

dellkubuntu +1

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Last 7 Days
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/07, 21:19:54 »
Leuk hoor die statistiekjes. Morgen komt er een nieuwe versie van Fedora uit dacht ik, dus die zal dan wel even flink stijgen en misschien wel bovenaan komen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Last 7 Days
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/07, 22:35:27 »
Och, concurrentie houdt de boel scherp en klantvriendelijk. Ook bij Canonical.  :)

Een jarenlange ongestoorde toppositie is niet goed voor de kwaliteit. Kijk maar eens naar "een ander" besturingssysteem....

Overigens is het nog steeds een Ubuntu-afgeleide, die nu (tijdelijk?) de populariteitswedstrijd lijkt te winnen. Op zich een compliment, toch?

Goed, Mint is een "meelifter" en profiteert van het voorwerk van Ubuntu. Maar dat doet Ubuntu zelf ook, met Debian...

Wat me bevalt: Mint heeft hiermee een duidelijker profiel gekozen. Het oorspronkelijke profiel van Mint was nogal mager: vooral de standaard-meegeïnstalleerde multimedia-ondersteuning. Maar dat is nu veranderd: het gaat om een fundamenteel andere benadering van de werkomgeving.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 22:44:58 door Pjotr »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Last 7 Days
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/07, 22:54:34 »
Mint gaat gewoon voor een complete gebruikers ervaring zonder de beperkingen die Ubuntu [terecht] neemt om internationaal geen problemen te kunnen krijgen.

Ubuntu moet wel meer denken mbt patenten in oa de USA met bedrijven als Apple en Microsoft die daar graag hun patenten oorlogen uitvechten, Mint heeft hier minder mee van doen aangezien ze geen commercieel bedrijf zijn zoals cannonical ;)

Ubuntu heeft de weg heel erg goed opengebroken voor open source software maar voor de wat minder "benauwende" landen kan Mint de betere/makelijkere keuze zijn.
Het een is niet persé beter dan de ander, alleen de benadering van sommige zaken is anders ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Last 7 Days
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/07, 22:57:11 »
Een hele goede reactie Pjotr. Ik heb alle respect voor het vooruitstrevend team van Ubuntu.

Re: Last 7 Days
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/07, 23:46:22 »
Ik las vandaag een blog van de Mint-ontwikkelaars over Mint 12, die aanstaande is (ik meen over enkele dagen al een beta of meer). Daarin werd gezegd dat ze sinds de uitgave van Ubu 11.10 met Unity een 'spike' van 40% in hun downloads hebben gezien. De auteur verwacht dat Mint spoedig Ubuntu voorbij zal streven als populairste Linux-distributie. Een en ander vooral omdat gebruikers zich verloren zouden voelen met Unity, de pc werkt niet meer zoals men sinds het (grafische, muis) menutijdperk gewend was. In die blog stelt de auteur het gat te willen dichten waar nogal wat Ubuntu 11.10-gebruikers tegenaan zouden lopen.

http://blog.linuxmint.com/?p=1851

En da's zeker waar. Ik gebruik Unity/11.10 sinds een week of drie (kwam van 10.10 met de 'normale' Gnome) en het werkt inderdaad wat anders dan gebruikelijk. Maar wel erg goed, op wat verbeterpunten na. Toch heb ik AvantGarde weer geïnstalleerd om wat meer overzicht op m'n desktop te hebben (lees: om m'n oude AvantGarde weer bij de hand te hebben). Ook is Unity grafisch wat zwaarder. Een misser vind ik dat de menu's van de menubalk zijn afgekoppeld en bovenin het scherm worden weergegeven. Als ik een klein editorvenster rechts onder heb staan en ik wil een Bewaar als doen, dan moet ik 'helegaar' naar boven om die menu-ingang te vinden. Met apps die fullscreen werken is dit minder een probleem. LibreOffice heeft dit weer niet, daar zitten de menu's nog gewoon bovenaan het applicatievenster. Beetje verwarrend, maar het went snel.

Niettemin was en ben ik erg enthousiast over Unity. Voor het eerst in jaren dat ik het gevoel heb een nieuw soort computer onder m'n handen te hebben. Ik ken naast Gnome ook KDE, Xfce en nog wat omgevingen en Unity lijkt gewoon goed doordacht. Maar ik vraag me wel af of Canonical zich hiermee niet gaat vertillen, de omgeving is wel even wennen en misschien wil een doorsneegebruiker dat niet. Tot genoegen van Mint 12 misschien? Interessante GUI-tijden in elk geval!

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 23:50:49 door Paul Matthijsse »

Re: Last 7 Days
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/08, 00:19:08 »
"LibreOffice heeft dit weer niet, daar zitten de menu's nog gewoon bovenaan het applicatievenster. Beetje verwarrend, maar het went snel. "
* Vistaus zucht
Is OMG Ubuntu nu echt zo onbekend hier ???
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/libreoffice-ship-global-menu-default-11-10/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Last 7 Days
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/08, 09:01:51 »
Die extensie is niet stabiel genoeg om standaard mee te leveren.

Re: Last 7 Days
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/08, 10:29:27 »
Dat zei ik hierboven dus al ;)

Re: Last 7 Days
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/08, 12:02:40 »
Ja, nu nog wel, maar de volgende Mint krijgt GNOME Shell.

Maar, wel met hun eigen extensie, mint gnome shell extensions, waarmee je een meer traditionele interface kunt krijgen.
http://blog.linuxmint.com/?p=1851

Offline Tom

  • Lid
Re: Last 7 Days
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/08, 13:00:38 »
Bij Mint genaamd msge daarmee kun je een paneel zetten ,snelstarters etc.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Last 7 Days
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/08, 21:06:54 »
Nee. Maar in dit lijstje staan wel de top distros, maar de plaatsen kloppen niet.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Last 7 Days
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/15, 12:02:57 »
Een misser vind ik dat de menu's van de menubalk zijn afgekoppeld en bovenin het scherm worden weergegeven.
Dat blijf ik een misser vinden. Vooral Gimp wordt hier bijna onwerkbaar door. Voor wie zich daar ook aan ergert, met het volgende commando kunnen de menu's weer aan het applicatievenster worden gehangen, zoals vroegâh:
$ sudo apt-get remove indicator-appmenuUitloggen, inloggen en klaar is Kees.

Situatie herstellen:
$ sudo apt-get install indicator-appmenu

Re: Last 7 Days
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/15, 13:06:43 »
Maar GIMP heeft toch ook het menu in rechtermuisknop zitten? Rechtsklik op de foto en je krijgt exact hetzelfde menu.

Re: Last 7 Days
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/15, 17:31:27 »
Het zal toch niet waar zijn? Ubuntu die daalt in de peilingen? Er is geen enkele distro die zo goed is als Ubuntu...

Re: Last 7 Days
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/15, 17:53:49 »
Altijd leuk dat dramatische gedoe om Distrowatch :D Komt zometeen de mint-politie Ubuntu van mijn PC verwijderen?

Re: Last 7 Days
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/15, 21:05:05 »
Altijd leuk dat dramatische gedoe om Distrowatch :D Komt zometeen de mint-politie Ubuntu van mijn PC verwijderen?

Neh. De Slackware-politie zal daar wel zorg voor dragen :evil:

Offline Wout55

  • Lid
Re: Last 7 Days
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/16, 10:16:09 »
Ik vind het hele distro gebeuren bij Linux toch een ontplofte confettiefabriek.  ^-^ Ik zou als ik MS of Apple was daar ook absoluut niet van wakker liggen.  Op 1 % van de pc´s draait volgens mij 99% van alle bestaande OS -distributies. Ik probeer zelf wel een beetje mainstream te blijven. Ben ooit begonnen met Red Hat, maar dat is dan zo degelijk en saai dat het net op Windows lijkt. Ik ben niet vies van een experimentje maar ik denk er nu toch over om buiten Xubuntu en Ubuntu (met Unity, jawel!) alle andere probeersels naar de eeuwige bitvelden te sturen. Mijn tijd is beperkt en ik kan niet elke keer vele uren besteden om weer een nieuwe distributie aan de praat te krijgen.
Eigenlijk vind ik het wel jammer dat er zoveel tijd en energie wordt besteed aan zoveel verschillende distiubuties. Het zou beter zijn om enkele smaken goed te ontwikkelen en daarmee een krachtig alternatief op de markt te zetten. Natuurlijk is iedereen vrij om te doen wat hij niet laten kan op dit gebied maar als gebruiker kan ik (gelukkig zonder tussenkomst van de Linuxpolitie) wel een vrije keuze maken.