Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY  (gelezen 1192 keer)

Offline foss

  • Lid
/dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Gepost op: 2016/12/01, 13:49:24 »
Beste Ubuntu vrienden.

Ik heb een probleem met een Asus netbook 1000h waarop ik via Unetbootin xubuntu16.06 geinstalleerd heb.
Na een week goed te hebben gedraaid krijg ik bij het opstarten het volgende bericht te zien ( zie ook bijlage):

/dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY

Nu weet ik niet wat te doen.
Het liefst zou ik een nieuwe installatie uitvoeren maar dan met Lubuntu 16.06 vanwege de trage processor. ( RAM=2G) maar aangezien het om een netbook gaat zonder discdrive kan ik (denk ik) niet meer gebruik maken van Unetbootin. XP is namelijk al verwijderd.

Ik ben benieuwd naar een antwoord.

Bij voorbaat dank.

Offline foss

  • Lid
Re: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/01, 14:43:15 »
Beste Ubuntu vrienden.

Ik heb een probleem met een Asus netbook 1000h waarop ik via Unetbootin xubuntu16.06 geinstalleerd heb.
Na een week goed te hebben gedraaid krijg ik bij het opstarten het volgende bericht te zien ( zie ook bijlage):

/dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY

Nu weet ik niet wat te doen.
Het liefst zou ik een nieuwe installatie uitvoeren maar dan met Lubuntu 16.06 vanwege de trage processor. ( RAM=2G) maar aangezien het om een netbook gaat zonder discdrive kan ik (denk ik) niet meer gebruik maken van Unetbootin. XP is namelijk al verwijderd.

Ik ben benieuwd naar een antwoord.

Bij voorbaat dank.

Offline jolo

  • Lid
Re: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/01, 15:59:15 »
Dan start je de netbook op vanaf je xubuntu16.04.1 installatie usb-stick en start 'm als live-cd. Dus uitproberen zonder te installeren. Dan start je een terminalvenster, en voert het volgende commando uit

sudo fsck /dev/sda1
[Enter]

En laat fsck de fouten repareren. Zoals ook staat vermeldt in deze Engelstalige info http://askubuntu.com/questions/697190/fsck-error-on-boot-dev-sda6-unexpected-inconsistency-run-fsck-manually
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/01, 16:20:38 »
Mee eens wat Jolo voorstelt. Die unexpected error wordt veroorzaakt door een onleesbaar block (= een stukje van je harde schijf). Fsck (file system check) kan dat block als zodanig markeren - onleesbaar dus - waarna dat kleine stukje harde schijf in het vervolg niet meer gebruikt zal worden. Probleem opgelost/omzeild.

Offline koos4401

  • Lid
Re: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/01, 16:48:34 »
Dit stuk van het antwoord van Jolo:

"Dan start je de netbook op vanaf je xubuntu16.04.1 installatie usb-stick en start 'm als live-cd. Dus uitproberen zonder te installeren. Dan start je een terminalvenster, en voert het volgende commando uit"

 is voor mij de reden om een zo klein mogelijke opstart-USB-stick te kiezen om een distro vanaf te installeren en die nooit meer weg te gooien vóór de distro zelf weggedaan wordt. {Aanradertje ( ook/juist in de handleidingen?)}
Hetzelfde geldt natuurlijk voor CD/DVD van waaraf geïnstalleerd is.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jan11000

  • Lid
Re: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/02, 00:59:13 »
Omdat je vanaf een andere medium boot, dan kan het zijn dat je sda van je geïnstalleerde linux, nu anders heet.
Dus kijk met gparted of disks welke de root schijf is van je geïnstalleerde linux.

Je kunt fsck ook vis geparted doen, recht klik op partitie, dan check uitvoeren.

wat ik ook zou doen is naar de smart kijken van je schijf, want er zijn sectoren defect, dus misschien is je schijf defect.
Met disks (of schijven in het nederlands) kun je smart uitlezen.


Offline peer

  • Lid
Re: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/02, 08:22:53 »
probeer eerst de genoemde tips om de boel weer gaande te krijgen.

Ik heb ook een EEE-100H en ik heb de harddisk vervangen door een 30gb ssd. Hiermee maak je de EEEpc een stuk sneller, en stiller. Echt een aanrader.
Ik heb destijds direct winxp eraf gegooid en altijd linux erop gehad. Eerst geëxperimenteerd met de Ubuntu netbook (bestond destijds) maar al snel gezocht naar een lichter os. Die heb ik gevonden in Peppermint OS. Daar heb ik een paar jaar mee gedraaid. Nu heb ik Debian XFCE erop staan.

Oh ja, als je tijdens het opstarten van de EEEpc op Esc drukt dan krijg je de mogelijkheid om van usb (of SD-card) te starten. Dus met een usb-stick of sd-card kun je lubuntu (of een ander os) installeren.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/02, 08:25:07 door peer »

Offline foss

  • Lid
Re: /dev/sda1:UNEXPECTED CONSISTENCY; Run fsck MANUALLY
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/02, 16:29:32 »
Hartelijk dank voor alle tips. Ik ben ze allemaal aan het uitproberen en zal uitgebreid verslag geven van de resultaten.