Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verborgen mappen  (gelezen 652 keer)

Offline benth

  • Lid
verborgen mappen
« Gepost op: 2009/06/02, 21:12:57 »
Hallo,
Misschien kan iemand me helpen met het volgende probleem. Ik gebruik al een tijdje ubuntu 8.10.  bijna een jaar.
In het begin weinig problemen. Totdat ik een keer een ander scherm aan moest sluiten. De resolutie klopte toen nog. Maar met het aansluiten van het eerste scherm, stond meteen de resolutie verkeerd. Op het forum heb ik al gezien hoe dat waarschijnlijk opgelost kan worden. Maar nadat hij trager werd en steeds slechter ging presteren, kon ik een paar dagen geleden niet meer inloggen. Het inlogscherm kwam gewoon niet. problemen met het gnome display manager (gdm). Hierdoor kon ik helemaal niet meer in de computer, omdat ik daar een naam en wachtwoord in moet voeren. Na veel puzzelen en proberen heb ik uiteindelijk het volgende gedaan. Eerst geprobeerd om ubuntu te repareren. Kreeg dezelfde problemen. Vervolgens heb ik de nieuwe versie gedownload en geinstalleerd. Dat ging goed. Ik kreeg weer een opstartscherm en ik kon weer vooruit. 1 probleem. Er staan nogal wat mappen en bestanden in die ik wel nodig heb, maar waar ik niet bij kan. Ik krijg de melding dat ik geen toestemming heb om die te openen. Dat komt natuurlijk omdat die beveiligd zijn met een naam en wachtwoord van ubuntu 8.10. Ik denk dat ik nu een besturingssysteem in een besturingssysteem heb. Alleen van het besturingssysteem ubuntu 8.10 krijg ik niet de mogelijkheid om een naam en wachtwoord in te voeren. Ik kan dus niet meer in die mappen.
Weet iemand hoe ik het originele inlogscherm naar voren kan halen, om een naam en wachtwoord in te voeren voor 8.10  zodat ik de beveiligde mappen en bestanden kan openen.
Een lang verhaal, maar ik weet anders niet hoe ik dit uit moet leggen.
vast bedankt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: verborgen mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/02, 21:27:00 »
Indien je ubuntu 2 maal geinstalleerd hebt, kun je altijd bij de mappen komen van de andere ubuntu.
Ook met de livecd kun je altijd bij de mappen komen.
Met bovenstaande kun je de files dus kopieren of naar een externe hd kopieren.
Maar je bent niet de eigennaar van de mappen(files), dus kopieren gaat wel, indien je de files wilt wijzigen zul je eerst jezelf eigennaar moeten maken.(dit met "gksudo nautilus" doen, dit in de terminal starten.).

Probleem met inloggen moet je zoeken naar driver installeren van je videokaart.

Offline benth

  • Lid
Re: verborgen mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/04, 23:32:30 »
Ja, het is gelukt. Ik kan nu weer bij mappen waar ik eerst niet bij kon. Bedankt.
Maar nu het volgende. Ik wil de mappen copieren naar een externe harde schijf.
Dat staat het systeem niet toe. Ik heb geen toestemming. Ik kan dus wel bij de mappen via gksudo nautilus, kan ze ook bewerken, maar ik kan ze niet copieren naar een andere schijf. Is daar een manier voor.
Ik wil namelijk de hele schijf formateren, en ubuntu opnieuw installeren. Alleen de gegevens in de bewuste mappen heb ik wel nodig.

vast bedankt.