Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?  (gelezen 1966 keer)

Offline Merel

  • Lid
Ik heb de documentie doorgenomen ben nu ongeveer klaar om een "upgrade" te maken naar 10.04 vanuit 9.10 (Koala). Ik heb ook de schrikwekkende installatie-beschrijving doorworsteld van GRUB2.

Om deze Ubuntu upgrade te maken, koppelt men dit best aan de update van GRUB naar GRUB2.

Ik heb begrepen uit het verhaal dat de installatie van 10.04 de GRUB niet automatisch zal updaten naar GRUB2.

Omdat ik graag zoveel mogelijk bestaande instellingen wil bewaren, vraag ik mij af wat hiervoor het beste is :
- Ofwel eerst GRUB updaten naar GRUB2 , en daarna Ubuntu upgraden ?
- Ofwel eerst Ubuntu upgraden naar 10.04 , en pas daarna GRUB updaten naar GRUB2  ???

In de documentatie wordt niets specifiek hierover getoond.
GRUB2 kan blijkbaar worden geïnstalleerd om het even wanneer.
Maar wat zou het beste zijn . . .  inzake bewaring van huidige instellingen ?

   
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/21, 21:27:22 »
Als je de kans hebt, zou ik een verse install nemen eigenlijk. Kleinste kans op eventuele problemen, en de GRUB is dan helemaal goed.
Maar ik laat het verder over aan de pro's. Dit is mijn mening maar.

Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/21, 21:40:14 »
Ik zou ook voor een verse installatie gaan, waarbij je de Home map niet hergebruikt.
Het kan wel handig zijn dat 'documenten en instellingen' worden behouden, maar die 'instellingen' zijn dan mogelijk verouderd,
en bevatten mogelijk verminderde functionaliteit.

Ik zou me eigenlijk niet veel zorgen om maken, ik heb gewoon een extra partitie aangemaakt, en daarop een verse install van 10.04 gedaan.

Offline Merel

  • Lid
Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/22, 21:48:08 »
Als je de kans hebt, zou ik een verse install nemen eigenlijk. Kleinste kans op eventuele problemen, en de GRUB is dan helemaal goed. Maar ik laat het verder over aan de pro's. Dit is mijn mening maar.
Ik kan dat overwegen maar mijn PC is wat oud en er is hierop licht plaatsgebrek.
(ik deze PC behouden voor later praktisch uitsluitend gebruik van Linux)

Ik heb dus wel een voorkeur om de bestaande partitie van Ubuntu te behouden en te upgraden. Bovendien lijkt een upgrade van Grub naar Grub2 niet het einde van de wereld te zijn. Die update methode laat toe om (met de chain-functie) de Grub2 configuratie te TESTEN, zelfs vooraleer Grub2 daadwerkelijk wordt geïnstalleerd. Dat is een hele geruststelling, omdat het allerlaatse wat mag gebeuren is een Win-XP partitie die onbereikbaar of un-bootable zou worden. Bij die TEST kan ik dan wel voorafgaand uitmaken of de Grub2 de dual boot goed heeft opgesteld.


Verder mss. iemand die de topic vraag kan beantwoorden ?


   
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/22, 21:57:18 »
Het maakt weinig uit, maar doe maar eerst de Grub. Dan wordt met de installatie van 10.04 alles automatisch geregeld en hoef je minder in te stellen. ;)

Offline Merel

  • Lid
Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/23, 15:54:23 »
Het maakt weinig uit, maar doe maar eerst de Grub. Dan wordt met de installatie van 10.04 alles automatisch geregeld en hoef je minder in te stellen. ;)
Ik heb zopas willen Grub2 installeren, maar ben er dadelijk mee gestopt.

De documentatie vertelt ons dat men met Synaptic het grub-pc package moet installeren.
Dat is wel te vinden (bovendien ook Canonic Ubuntu goedgekeurd) maar ...

Bij de installatie zelf krijgt men meteen te weten dat andere zaken dienen te worden verwijderd en dat is er maar één : GRUB ! Er zijn 2 opties bij de melding: je gaat akkoord (en dan begrijp ik toch dat Grub sowieso zal worden verwijderd !) ofwel CANCEL en dan sta je nergens verder.

Dat is volledig in tegenspraak met wat men elders kan lezen : de installatie zou een optie aanbieden om Grub2 nog niet "volledig" te installeren maar Grub te laten staan met een bijkomende keuzeoptie : ( keuze "chained to Grub2", om deze vooralsnog te testen. Een soort Grub2 nog in opleiding dus).

Als ik dus akoord zou gaan om Grub te verwijderen, dan zie ik echt niet hoe men achteraf dan nog de "chained to" optie kan gebruiken (die in de GEBLEVEN Grub zou moeten bijkomen)

 
Kan er iemand klaarheid scheppen in die allesbehalve duidelijke installatie ?
Bedankt
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/23, 16:48:37 »
Ik zou toch Topgear's advies volgen en een clean install doen. Nog nooit heb ik een upgrade gedaan en zodoende ook nog geen problemen ondervonden. Op het forum hier duiken geregeld zware problemen op bij een upgrade. Echt niet aan te raden ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Merel

  • Lid
Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/23, 23:24:11 »
Ik zou toch Topgear's advies volgen en een clean install doen. Nog nooit heb ik een upgrade gedaan en zodoende ook nog geen problemen ondervonden. Op het forum hier duiken geregeld zware problemen op bij een upgrade. Echt niet aan te raden ;)
Ik heb nog nooit een clean install gedaan en had zelf nog nooit problemen met upgrades.
Vandaar mijn neiging voor een te volgen route.

Toch brengen jullie (ervaren gebruikers) mij wel serieus aan het nadenken !
Geef nu toe dat de documentatie niet echt duidelijk is, om het zacht uit te drukken.

Als het al niet lukt om ondubbelzinnige documentatie te vinden over de procedure om Grub te updaten !
Die "chained" optie ziet er anders wel erg aantrekkelijk uit....  misschien zoals een femme fatale ?

Met een clean install had ik toch begrepen dat Grub2 dus meteen ook wordt geinstalleerd en dat mijn Windows partitie daadwerkelijk zal worden gedetecteerd en geïntegreerd ??
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 23:27:32 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline heir4c

  • Lid
Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/23, 23:52:42 »
Jawel dat is zo. Windows word herkend en staat dan in het grub2 menu.
Tijdens de installatie wel even opletten bij de schijfindeler.
Zie dat de juiste optie aangevinkt staat zodat je NIET je gehele schijf gebruikt.
Kies "handmatig" om dan de partitie van de 8.04 te gebruiken (die kan je dan aanpassen en ext4 kiezen voor het bestandssysteem).
Of als je nog ruimte genoeg hebt (10 a 20 GB) dan zal dat normaal gezien default weergegeven worden. Let hier wel op dat de ruimte niet minder is dan 10GB. Hij kan wel met minder, maar het is beter om ubuntu wat 'ruimte' te geven.
Maar lees goed en bij twijfel kan je nog altijd een screenshot nemen en die hier posten zodat we even kunnen meekijken.

Succes!

Met vriendelijke groet,
hier4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/24, 00:52:58 »
Makkelijkste en beste is dit:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Al dat Grubgedoe is overbodig. Komt vanzelf goed.

Succes!  :)

Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/24, 07:55:06 »
Makkelijkste en beste is dit:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Al dat Grubgedoe is overbodig. Komt vanzelf goed.

Succes!  :)
Klare en duidelijke handleiding Pjotr ;)
@Merel : ik zou zeggen, go for it !
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Merel

  • Lid
Iedereen bedankt voor de inzet
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/24, 18:39:21 »
De wenk van Piotr geeft alweer en heel andere en nieuwe kijk op de zaak.
Deze methode zal (hoewel ze drastisch te keer gaat) inderdaad zeker de gemakkelijkste zijn.

Keep it easy is steeds een goede raad. Dat zal met installatiemethoden ook niet anders zijn. Ik weet dus hoe ik het zal aanpakken ten gepasten tijd. Ik kan WEL wachten, in tegenstelling met onze collega  :) tot de meeste kinderziekten zijn weggewerkt.

Het is altijd fijn om op het forum van gedachten te wisselen. De suggesties komen snel en spontaan, en tevens steeds vriendelijk  zonder dat iemand zijn mening persé wil opdringen. Zal wel aan "de spirit" zelf  van Ubunu liggen.

Bedankt beste mensen !

Even buiten topic: Had vandaag weeral een document.doc van MS Word dat met geen koevoet te openen was (volgens een MS popup, weeral zogezegd "beschadigd" ). Met opensource Writer van StarOffice (ooit was die gratis van Google te krijgen) kon dat probleemloos worden geopend. Dat is nu reeds de zoveelste maal dat MS zijn eigen doc spullen niet kan openen en dat Sun de situatie kan redden !
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: Upgrade naar 10.4LTS voor of na upgrade van GRUB naar GRUB2 ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/24, 18:44:43 »
Tja, MS is straf in dat soort zaken =D
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk