Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux zuiniger met inkt?  (gelezen 1268 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Linux zuiniger met inkt?
« Gepost op: 2017/12/30, 11:28:40 »
Ik heb op een pc dual boot Xubuntu/W10. Nu doet zich het volgende voor: In W10 wordt een bepaalt bestand geprint en daar krijg ik alleen blauwe kaders te zien. Dus geen tekst in die kaders. Nu print ik dit zelfde bestand in Xubuntu en alles krijg ik duidelijk zichtbaar geprint. Dit alles met een HP D2660 printer. Weer naar W10 en met een nieuwe zwarte inktpatroon en jawel hoor alles is nu duidelijk zichtbaar geprint. Hoe is dit mogelijk. Het is toch dezelfde printer???? Ondertussen heb ik de oude inktpatroon weer terug geplaatst. Is printen in Linux daadwerkelijk zuiniger? Wie kan mij hierop een antwoord geven????
« Laatst bewerkt op: 2017/12/30, 14:23:32 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/30, 14:13:55 »
Is printen in Linux daatwerkelijk zuiniger?
Nee hoor, zowel onder Windows als Linux word je als inktpatronengebruiker een stevig oor aangenaaid (wat doen die chips op die patronen precies?).

Offline HWE64

  • Lid
Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/30, 15:32:45 »
Nee hoor, zowel onder Windows als Linux word je als inktpatronengebruiker een stevig oor aangenaaid (wat doen die chips op die patronen precies?).
Ik gebruik geen originele. Zitten daar ook chips in? Bij mij knipperen continu de lampjes van zwart en kleur maar daar trek ik me niets van aan.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/30, 18:30:53 »
In de printersoftware kun je de printkwaliteit instellen. Denk aan DPI en "besparingsstand". Lagere DPI en "besparingstand" verbruiken minder.
De DPI op half is letterlijk half het verbruik. 300 DPI is ruim voldoende voor plain tekst.
Aangezien je voor win en linux andere printersoftware gebruikt kan dit inderdaad anders ingesteld zijn met lager verbruik als gevolg.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/30, 19:01:57 »
In de printersoftware kun je de printkwaliteit instellen. Denk aan DPI en "besparingsstand". Lagere DPI en "besparingstand" verbruiken minder.
De DPI op half is letterlijk half het verbruik. 300 DPI is ruim voldoende voor plain tekst.
Aangezien je voor win en linux andere printersoftware gebruikt kan dit inderdaad anders ingesteld zijn met lager verbruik als gevolg.
Thx, ga de instellingen eens bekijken.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jolo

  • Lid
Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/30, 21:16:31 »
Blijkbaar zijn de getoonde printeropties afhankelijk van het printermodel. Zie afbeelding. Print in grijswaarden, zoals in dit artikel heb ik reeds geselecteerd bij de "Output Mode".   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/30, 22:26:04 »
Dat je met Linux in het algemeen kan besparen op inktkosten lijkt me niet echt hard te maken, maar dat een verstandige gebruiker dat wel kan weet ik wel zeker.

Zo print ik op mijn HP Deskjet F380 al heel lang met zelf nagevulde inkt (patroon 21) en dan altijd met Draft Grayscale. Niks mis mee, zelfs niet met Google Maps kaartjes van een bestemming in een bepaalde wijk. OK, het is geen kleur. Maar in grijstinten ook zat onderscheid.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/30, 22:44:25 »
Dat je met Linux in het algemeen kan besparen op inktkosten lijkt me niet echt hard te maken, maar dat een verstandige gebruiker dat wel kan weet ik wel zeker.

Zo print ik op mijn HP Deskjet F380 al heel lang met zelf nagevulde inkt (patroon 21) en dan altijd met Draft Grayscale. Niks mis mee, zelfs niet met Google Maps kaartjes van een bestemming in een bepaalde wijk. OK, het is geen kleur. Maar in grijstinten ook zat onderscheid.

groet,

Just
Nou Just, ik kon het ook bijna niet geloven maar als eerste dacht ik: verhip ik heb een nieuwe update 1709 gehad maar daarna had ik in W10 niet meer geprint dus er zal wel iets met de driver zijn (al vaker gehad). Toch heb ik eerst de patroon vervangen. Ik ga zoals ik eerder al verteld heb de instellingen eens bekijken. Volgend jaar kom ik hierop terug.
gr. Henk

@jolo, het is maar een eenvoudige printer de HP D2660. Op de printer zelf kan ik niets instellen en het lettertype is zowel in Linux als W10 hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/30, 22:51:12 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Linux zuiniger met inkt?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/31, 12:18:22 »
Blijkbaar zijn de getoonde printeropties afhankelijk van het printermodel.

Dat is juist. De ene printer kun je meer beheersen dan de andere. En misschien ligt het ook wel aan de driver (en is jouw een fixed driver met gunstige standaard instellingen) ??
In mijn geval betreft het een laser, hetzelfde instelbaar als mijn vorige laser. Maar ik heb ook diverse inkt gehad waar je zaken als DPI en dergelijke in kon stellen. Zelfs ook het inkt-verbruik (spaarstand) kon instellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore