Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] geluidskaartproblemen met alsa. Edubuntu 11.04. Alsa-info aanwezig.  (gelezen 1468 keer)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen hierbij de alsa-info en nog wat meer uitkomsten
Citaat
upload=true&script=true&cardinfo=
!!################################
!!ALSA Information Script v 0.4.60
!!################################

!!Script ran on: Thu Feb 23 16:05:44 UTC 2012


!!Linux Distribution
!!------------------

Ubuntu 11.04 \n \l DISTRIB_ID=Ubuntu DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 11.04"


!!DMI Information
!!---------------

Manufacturer:      Foxconn
Product Name:      OEM
Product Version:    


!!Kernel Information
!!------------------

Kernel release:    2.6.38-13-generic-pae
Operating System:  GNU/Linux
Architecture:      i686
Processor:         athlon
SMP Enabled:       Yes


!!ALSA Version
!!------------

Driver version:     1.0.23
Library version:    1.0.24.1
Utilities version:  1.0.24.2


!!Loaded ALSA modules
!!-------------------



!!Sound Servers on this system
!!----------------------------

Pulseaudio:
      Installed - Yes (/usr/bin/pulseaudio)
      Running - Yes

ESound Daemon:
      Installed - Yes (/usr/bin/esd)
      Running - No


!!Soundcards recognised by ALSA
!!-----------------------------

--- no soundcards ---


!!PCI Soundcards installed in the system
!!--------------------------------------

80:01.0 Audio device: VIA Technologies, Inc. VT1708/A [Azalia HDAC] (VIA High Definition Audio Controller) (rev 10)


!!Advanced information - PCI Vendor/Device/Subsystem ID's
!!--------------------------------------------------------

80:01.0 0403: 1106:3288 (rev 10)
   Subsystem: 105b:0cf4


!!Modprobe options (Sound related)
!!--------------------------------

snd-atiixp-modem: index=-2
snd-intel8x0m: index=-2
snd-via82xx-modem: index=-2
snd-usb-audio: index=-2
snd-usb-caiaq: index=-2
snd-usb-ua101: index=-2
snd-usb-us122l: index=-2
snd-usb-usx2y: index=-2
snd-cmipci: mpu_port=0x330 fm_port=0x388
snd-pcsp: index=-2
snd-usb-audio: index=-2
snd-hda-intel: model=auto


!!Loaded sound module options
!!--------------------------


!!ALSA Device nodes
!!-----------------

crw-rw----+ 1 root audio 116, 33 Feb 23 16:30 /dev/snd/timer


!!Aplay/Arecord output
!!------------

APLAY

aplay: device_list:240: no soundcards found...

ARECORD

arecord: device_list:240: no soundcards found...

!!Amixer output
!!-------------


!!Alsactl output
!!-------------

--startcollapse--
--endcollapse--


!!All Loaded Modules
!!------------------

Module
iptable_filter
ip_tables
x_tables
via
drm
vesafb
binfmt_misc
snd_hda_intel
snd_hda_codec
snd_hwdep
snd_pcm
vboxnetadp
vboxnetflt
vboxdrv
snd_timer
ppdev
snd
k8temp
soundcore
snd_page_alloc
psmouse
serio_raw
i2c_viapro
parport_pc
shpchp
lp
parport
8139too
8139cp
pata_via
floppy
sata_via


!!ALSA/HDA dmesg
!!------------------

[   17.562857] vboxdrv: Successfully loaded version 4.0.4_OSE (interface 0x00160000).
[   17.908346] snd_hda_intel 0000:80:01.0: PCI INT A -> GSI 17 (level, low) -> IRQ 17
[   17.908407] snd_hda_intel 0000:80:01.0: setting latency timer to 64
[   17.908423] BUG: unable to handle kernel paging request at f85b0000
[   17.908427] IP: [<f859fb66>] azx_probe+0x491/0xb70 [snd_hda_intel]
[   17.908440] *pdpt = 0000000001886001 *pde = 0000000035823067 *pte = 800000fd00000173
--
[   17.908449] last sysfs file: /sys/devices/pci0000:00/0000:00:0f.1/host2/target2:0:0/2:0:0:0/block/sdb/sdb1/alignment_offset
[   17.908454] Modules linked in: snd_hda_intel(+) snd_hda_codec snd_hwdep snd_pcm snd_seq_midi snd_rawmidi vboxnetadp vboxnetflt snd_seq_midi_event snd_seq vboxdrv snd_timer snd_seq_device ppdev snd k8temp soundcore snd_page_alloc psmouse serio_raw i2c_viapro parport_pc shpchp lp parport 8139too 8139cp pata_via floppy sata_via
[   17.908478]
--
[   17.908489] EIP: 0060:[<f859fb66>] EFLAGS: 00010296 CPU: 0
[   17.908495] EIP is at azx_probe+0x491/0xb70 [snd_hda_intel]
[   17.908498] EAX: f85b0000 EBX: 00000000 ECX: f702ebc4 EDX: 00000292
--
[   17.908612]  [<c129ffd5>] __pci_register_driver+0x45/0xb0
[   17.908617]  [<f8507017>] alsa_card_azx_init+0x17/0x1000 [snd_hda_intel]
[   17.908622]  [<c1003165>] do_one_initcall+0x35/0x170
[   17.908629]  [<f8507000>] ? alsa_card_azx_init+0x0/0x1000 [snd_hda_intel]
[   17.908634]  [<c109251b>] sys_init_module+0xdb/0x230
--
[   17.908640] Code: 07 80 a7 4c 01 00 00 ef 31 d2 89 f8 e8 84 d6 ff ff 85 c0 0f 88 c7 03 00 00 89 f0 e8 25 d3 cf c8 8b 47 30 e8 5d a3 b1 c8 8b 47 2c <66> 8b 00 66 89 45 b8 8b 47 04 66 81 78 20 02 10 75 2e 31 c9 ba
[   17.908673] EIP: [<f859fb66>] azx_probe+0x491/0xb70 [snd_hda_intel] SS:ESP 0068:f4db9dd4
[   17.908681] CR2: 00000000f85b0000

============================++++++++++++++++++++++++++++++++========================

nel@eerste-OEM:~$ lsmod | grep -i snd
snd_hda_intel          47131  1
snd_hda_codec         109518  1 snd_hda_intel
snd_hwdep              13274  1 snd_hda_codec
snd_pcm                80042  2 snd_hda_intel,snd_hda_codec
snd_seq_midi           13132  0
snd_rawmidi            25269  1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event     14475  1 snd_seq_midi
snd_seq                51291  2 snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer              28659  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device         14110  3 snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd                    55295  8 snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_hwdep,snd_pcm,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore              12600  1 snd
snd_page_alloc         14073  2 snd_hda_intel,snd_pcm

nel@eerste-OEM:~$ cat /proc/asound/card0/codec* | grep Codec
cat: /proc/asound/card0/codec*: Bestand of map bestaat niet

nel@eerste-OEM:~$ sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

nel@eerste-OEM:~$ lspci -v | fgrep -i AUDIO
80:01.0 Audio device: VIA Technologies, Inc. VT1708/A [Azalia HDAC] (VIA High Definition Audio Controller) (rev 10)

nel@eerste-OEM:~$ aplay -l
aplay: device_list:240: geen geluidskaarten gevonden...

nel@eerste-OEM:~$ sudo service alsasound status
ALSA sound driver loaded.

nel@eerste-OEM:~$ sudo service alsasound restart
Shutting down sound driver: !!!alsactl not found!!! ERROR: Module snd_hda_intel is in use
ERROR: Module snd_hda_codec is in use by snd_hda_intel
ERROR: Module snd_hwdep is in use by snd_hda_codec
ERROR: Module snd_pcm is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec
ERROR: Module snd_timer is in use by snd_pcm
ERROR: Module snd is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_hwdep,snd_pcm,snd_timer
done
ALSA driver is already running.
nel@eerste-OEM:~$ sudo service alsasound help
Usage: alsasound {start|stop|restart|status}
nel@eerste-OEM:~$ sudo service alsasound stop
Shutting down sound driver: !!!alsactl not found!!! ERROR: Module snd_hda_intel is in use
ERROR: Module snd_hda_codec is in use by snd_hda_intel
ERROR: Module snd_hwdep is in use by snd_hda_codec
ERROR: Module snd_pcm is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec
ERROR: Module snd_timer is in use by snd_pcm
ERROR: Module snd is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_hwdep,snd_pcm,snd_timer
done
nel@eerste-OEM:~$ sudo service alsasound restart
Shutting down sound driver: !!!alsactl not found!!! ERROR: Module snd_hda_intel is in use
ERROR: Module snd_hda_codec is in use by snd_hda_intel
ERROR: Module snd_hwdep is in use by snd_hda_codec
ERROR: Module snd_pcm is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec
ERROR: Module snd_timer is in use by snd_pcm
ERROR: Module snd is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_hwdep,snd_pcm,snd_timer
done
ALSA driver is already running.
nel@eerste-OEM:~$ alsamixer
cannot open mixer: Bestand of map bestaat niet
nel@eerste-OEM:~$

Ik ben al enige tijd bezig de on-board geluidskaart aan de praat te krijgen. Op een parallel geinstalleerde oude crunchbang (9.x) heb ik geen enkel probleem met het geluid.
Gebruik ik een live-CD met Edubuntu 11.10 dan blijft het ook stil.

Wat kan ik doen om de zaak tot zingen te brengen??

B.v.d.

pablo k

« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 14:42:50 door blokkendoos »

Re: geluidskaartproblemen met alsa. Edubuntu 11.04. Alsa-info aanwezig.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/23, 21:36:55 »
Heb je dit https://wiki.edubuntu.org/DebuggingSoundProblems al geprobeerd?
Het kan ook zo zijn dat ALSA en Pulse Audio elkaar in de weg zitten. Ik heb daarom Pulse Audio verwijdert en gebruik ik ALSA met de
gnome- alsamixer.
Laat maar weten of  bovenstaande link effect heeft gehad. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: geluidskaartproblemen met alsa. Edubuntu 11.04. Alsa-info aanwezig.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/24, 14:41:37 »
Ja, link was een kopie van andere pagina elders. Grotendeels, voor zover begrijpelijk, gevolgd.
Heb jouw advies ook gevolgd, hoewel ik altijd op mijn hoofd moet krabben, als iemand schrijft Pulse verwijderen. Hoe, wat, waar denk ik dan. Maar goed, het schijnt me gelukt te zijn.
Daarna nog flink zitten rommelen. Uiteindelijk bij launchpad.net terechtgekomen via "ubuntu-bug audio". Link answers gevonden en daar wezen grutten. Daar kwam ik ergens een opmerking tegen dat je
pci=use_crs aan je grub boot optie toe kon voegen. Die kende ik omdat ik die ook moet gebruiken voor mijn laptop nota bene.
Daarna liet dmesg en aplay -l wel devices zien!
De laatste stap was om aan alsa-base.conf de regel
options snd-hda-intel model=auto
toe te voegen. Andere opties als probe_mask=1 en index=-0 werkten niet.

Ik luister nu naar muziek.

Van gamix snap ik helaas niks. Ik heb muziek/geluid en dat was het doel.
Dank voor je bijdrage.


P.S. De geluidsicoonknop in het paneel boven is onderweg verdwenen geraakt en nog steeds foetsie. En wanneer ik via systeem > voorkeuren naar Geluid ga dan krijg ik
Wachten op antwoord van het geluidsysteem te zien als info.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 14:48:35 door blokkendoos »

Ik ben af en toe kort door de bocht, moet je gewoon even schrijven, dan type ik een uitgebreide tekst. Pulse Audio verwijderen kan via het Ubuntu software centrum, Synaptic of de terminal. Dat je het geluids icoon kwijt bent, klopt, die is van Pulse Audio. Je kan de alsamixer gui of de gnomealsamixer installeren. Na installatie kan je het icoon neerzetten.
Open het Ubuntu software centrum en type in de zoekbalk rechtsboven alsamixergui of gnome-alsamixer, deze laatste gebruik ik ook.
Als je aangeeft waar je het icoontje wil, dan schrijf ik wel hoe je dat moet plaatsen. Normaal gesproken staat er een icoon onder Geluid&Video, welke je gewoon naar het bureaublad kan slepen, linkermuisknop ingedrukt houden. Mocht iets niet duidelijk zijn, gewoon schrijven. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Beste Gijsbert,

Nogmaals dank voor je bemoeienis en je uitgesproken welwillendheid.
Het is off-topic, maar ik heb behoefte om een en ander duidelijk te maken aan de helper(s). Dus zal ik proberen mijn dilemma's duidelijk te maken tijdens mijn zoektocht en het volgen van de aanwijzingen, tips etc.

Geluid is sowieso niet mijn sterkste punt. In de voorafgaande weken ben ik regelmatig uren op zoek geweest naar het probleem en een evt. oplossing. Ik had een lijstje gemaakt van alle terminalopdrachten die ik kon gebruiken.

Ik weet dat er verschillende soundservers standaard worden meegeleverd. Maar over het waarom en wat de verschillen zijn? Ik weet het niet. Maar goed, ik kan dus blijkbaar zonder Pulse. Dan start ik Synaptic en type ik Pulse in in het 'echte' zoekvenstertje. Desondanks verschijnen er talloze meldingen waarin ook Alsa voorkomt? Nu ik dit schrijf en het nog eens doe besef ik dat pulse ook in de toelichting (=anders dan Description) voor kan komen (cassbeam). Zoek ik alleen op naam van het pakket, dan krijg ik echt alleen 'pulse'.
En als ik dan de server zie staan en ik kan zonder Pulse, kan de rest met pulse-naam dan ook niet beter meteen weg?
Weg ermee, conservatief alleen de server. Dan is mijn geluidsknop van het paneel. Geen enkele aanwijzing vooraf dat het hier louter om de Pulse-variant gaat. Geluid, is dat dan niet ook Alsa? In andere Troubleshooting-handleidingen wordt regelmatig verwezen naar die knop om te zien of je geluidssysteem wel werkt. Nu blijkt dat ik tig keer vergeefs naar de uitkomst heb zitten kijken - wachten op antwoord van de server - omdat het louter Pulse betrof. Had het woord Pulse in de boodschap gestaan, dan had ik dat meteen beseft.
Ik kijk nog eens in Synaptic. 'Indicator-sound' heeft als beschrijving 'a system sound indicator'. Alleen in de toelichting komt het woord Pulse terug. Met 'system' wordt hier alleen het Pulse sound system bedoeld en niet het grotere 'system'.

De pagina waarnaar je verwijst ken ik zo'n beetje uit mijn hoofd, bij wijze van spreken en ook wat overdreven. Hoewel ik denk dat mijn Engels behoorlijk goed is moet ik toch regelmatig erg 'close readen' om te snappen wat er in eerste instantie cryptisch of summier uitziet. Vraag me niet waarom, maar de eerste keer dat ik Alt+F2 en de opdracht 'ubuntu-bug audio' uitvoerde gebeurde er niks. Dat schept geen vertrouwen. Achteraf blijft natuurlijk de vraag waarom er niets gebeurde. Gelukkig staat het verderop in de tekst nog eens en nog eens, maar nu met de verwijzing naar de terminal. Het moest dus wel een belangrijk hulpmiddel zijn. Dus toen ik weer eens die tekst doornam voerde ik de opdracht in een terminalvenster uit en waarachtig er gebeurde vanalles. En zo kwam ik uiteindelijk bij launchpad.net terecht waar ik meteen weer verdwaalde. Nu kom ik daar af en toe terecht en dan in de sectie answers, wanneer ik een link volg. Bijna altijd verdwaal ik daar. Maar goed zo vind je ook soms iets onverwachts. Zoals nu de opmerking dat je die grub-opdracht uit kan breiden met "pci=use_crs". Sommige aanwijzingen 'voelen' beter dan andere, misschien omdat je het eerder hebt gebruikt? Dit bleek een gouden greep.

Je levert naar ik meen gemiddeld twaalf bijdragen per dag en dat verdient ALLE LOF. Niet alleen voor jou, maar ook voor al die andere helpers die dag in dag uit mensen zoals ik uit de brand proberen te helpen.

Met vriendelijke groet,

pablo k


Dag Pablo, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vind het juist leuk en leerzaam voor mij zelf om mensen met hun computer/Ubuntu problemen te helpen of een zetje in de goede richting te geven. Toen ik begon met Linux (ik dacht 1999) wist ik er ook weinig van, de Multimedia kant was toen ook een ondergeschoven kindje en nog steeds. Wat ik al niet gezocht heb om geluidskaarten, tv-kaarten etc. aan de gang te krijgen. Veelal frustrerend tot je na veel lezen, proberen en hulp van de diverse fora, de oplossing vind. Voor mij zeer leerzaam. Mijn Engels (conversatie) is bedroevend. Daarin tegen ligt technisch Engels, Duits en Frans mij stukken beter, ik heb dan ook altijd in de techniek gewerkt, dat scheelt ook.  :)

Nog even een antwoord op je andere tekst:
Pulse-Audio is de vervanger geworden van ALSA en maakt deels gebruik van ALSA vandaar dat je ALSA bij Pulse tegenkomt. Bij Canonical hebben ze besloten Pulse als de standaard geluidserver te gebruiken. Vind ik erg jammer omdat ik de mogelijkheden, vooral de mixer, te beperkt vind.
Misschien ook omdat ik bijna kan lezen en schrijven met ALSA, maar dat zullen de gene die OSS (voorganger ALSA) ook gevonden hebben. :)
Zolang ALSA er nog is blijf ik dat gebruiken en gaat Pulse eruit. Maar ja, kwestie van smaak denk ik.

Inderdaad de terminal is een krachtig hulpmiddel, alhoewel ik altijd probeer in eerste instantie  voor een beginner het op een grafische manier op te lossen, echter bij Multimedia problemen is de terminal meestal een beter instrument.

In ieder geval een fijne dag verder, en schroom niet om een vraag te stellen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.