Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Manjaro dual boot  (gelezen 638 keer)

Manjaro dual boot
« Gepost op: 2015/10/15, 19:40:57 »
Iemand ervaring met Ubuntu/Mint-Manjaro dual boot?

Alleen Manjaro gaat prima, maar dual boot met Mint lukt mij niet.
- eerst liep de installer vast (Thus)
- andere installer gebruikt (Manjaro heeft er drie... ??? ) dat werkte wel
- alleen had Manjaro grub vernield, dus starte de netbook helemaal niet meer...
- gefixt met boot-repair
- maar nu hangt Manjaro tijdens het opstarten.... (Mint werkt wel)

Kwam op het grote net al wat tegen dat Manjaro wat kieskeurig is qua grub; wil als eerste...  :|
Maar om nu Mint er eerst weer af te gooien...?? >:(

Iemand tips?

Re: Manjaro dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/15, 19:57:01 »
Geen ervaring met Manjaro, maar wel met zijn broertje Antergos (die net zo makkelijk is!). De werking is nagenoeg gelijk aan Manjaro, alleen is Antergos een tikkeltje sneller met updates doorvoeren. Evt. kun je dus ook naar Antergos kijken :)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Manjaro dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/15, 21:22:19 »
Manjaro is mijn hoofdsysteem. Al het andere op een andere partitie gaat prima.
Bij een herinstallatie van Manjaro heeft de Grub van Manjaro geen probleem met het herkennen van Ubuntu/Mint.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/15, 21:31:24 door Ramana »

Re: Manjaro dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/15, 21:56:51 »
Herinstall gedaan met wat andere opties; ging wel goed.

Ik krijg een dubbel gevoel van Manjaro: aan de ene kant ziet er heel mooi uit en ook technisch slimme dingen. Maar ook al een paar vastlopers gehad en soms ben ik het even kwijt. Bv /home encrypten tijdens install.... kan met de ene installer (soms?) wel met de andere niet... gaat net niet helemaal lekker/af.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Manjaro dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/16, 08:03:19 »
Ben een half jaar geleden overgestapt van Kubuntu naar Manjaro (KDE).  Beide het neusje van de zalm.  Manjaro is meer up-to-date, bijna Arch (updates komen iets gecontroleerder).  Kan niet anders zeggen dat het systeem heel soepel loopt. Wel soms een cash van een KDE-deel.
Manjaro is overgestapt naar een nieuwe installer. Geen ervaring met encrypten.

Re: Manjaro dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/16, 12:09:00 »
Iemand ervaring met Ubuntu/Mint-Manjaro dual boot?

Alleen Manjaro gaat prima, maar dual boot met Mint lukt mij niet.
- eerst liep de installer vast (Thus)
- andere installer gebruikt (Manjaro heeft er drie... ??? ) dat werkte wel
- alleen had Manjaro grub vernield, dus starte de netbook helemaal niet meer...
- gefixt met boot-repair
- maar nu hangt Manjaro tijdens het opstarten.... (Mint werkt wel)

Kwam op het grote net al wat tegen dat Manjaro wat kieskeurig is qua grub; wil als eerste...  :|
Maar om nu Mint er eerst weer af te gooien...?? >:(

Iemand tips?

Ik los dat soort dingen altijd op door GRUB van de tweede, derde enzovoorts distro, bij een dual/multiboot niet in SDA te schrijven, maar in dezelfde partitie waar de installatie zich bevindt. Stel je voor dat je Manjaro installeert in - als voorbeeld - SDA5. Dan installeer je GRUB van Manjaro daar ook in. Het updaten van GRUB vindt dan alleen plaats binnen de eigen partitie, en zo wordt de door het eerste systeem in de Master Boot Record geïnstalleerde GRUB niet overschreven, verminkt etc.

De reden waarom ik tegenwoordig zo werk is omdat ik nog niet zo lang geleden, bij een multiboot-opzet, telkens het laatste erbij geïnstalleerde systeem GRUB liet beheren (was een denkfoutje van mij), met als resultaat een niet meer terug te draaien, steeds groter groeiende grub.cfg in alle systemen, waar op een gegeven moment bijna - schrik niet - tweehonderdduizend regels stonden vol met dezelfde verwijzingen. Een grub.cfg van 14MB groot is geen lolletje als je eens een update moet draaien. Daar krijg je Windows updatetijden van.

Kun je bij Manjaro kiezen waar je GRUB installeert? Zo ja, installeer 'm dus daar waar Manjaro ook geïnstalleerd staat. De enige die dan je GRUB beheert is in jouw geval Linux Mint. Ik werk ook zo, en ik heb geen centje last meer van distro's die de baas over GRUB willen spelen (met allerlei vreemde en onwenselijke gevolgen vandien). En op mijn laptop staan op dit moment 5 verschillende besturingssystemen.

Zou je het zo willen aanpakken, houd er dan rekening mee dat, mocht je kernelupdates krijgen in het naast Linux Mint geïnstalleerde systeem, dat je nieuwste kernel bij een volgende opstart niet in het lijstje van GRUB staat. Daarvoor moet je een "sudo update-grub" binnen Linux Mint doen, aangezien die "de baas" van GRUB is, en die automatisch die nieuwe kernel van de andere distro's detecteert. Klein omweggetje, maar prima werkbaar... :)
« Laatst bewerkt op: 2015/10/16, 12:10:44 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Manjaro dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/16, 13:08:21 »
Ja, zo heb ik het nu gedaan: Manjaro GEEN grub laten installeren en daarna Mint grub-update.

Manjaro werkt mooi, alleen ik kijk nog even of ik hem opnieuw kan installeren met encrypted home; dat is op een netbook een must....  >:(

Re: Manjaro dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/16, 13:16:41 »
Ja, zo heb ik het nu gedaan: Manjaro GEEN grub laten installeren....

Oh? Kan dat onder Manjaro? Bij alle Ubuntu-varianten heb je, zover ik weet, die keuze niet. Daar ben je volgens mij verplicht om de opstartlader te installeren. Maar.... correct me if I'm wrong! :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Manjaro dual boot
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/16, 13:33:42 »
Gewoon het boxje installeer Grub op SDX 'ontvinken'.  :D
Boxje staat wel een beetje verscholen.