Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop  (gelezen 1852 keer)

Offline marco131

  • Lid
Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Gepost op: 2010/11/11, 20:46:47 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Ik wil dus een dual boot W7 en Ubuntu 9.1 maken op een vrij recente HP laptop. Ik heb van W7 de recovery DVD's gemaakt en de Recovery partitie en de HP tools partitie verwijderd. In W7 alle vrij gekomen ruimte bij de C: partitie toegevoegd en W7 een aantal keer opnieuw opgestart in de hoop dat Ubuntu nu met de optie komt om de 2 besturingssystemen naast elkaar te installeren. Deze optie was helaas niet aanwezig. Waarschijnlijk omdat Ubuntu 3 partities ziet. Win 7 ziet er maar 2?

De C partitie heb ik vervolgens in W7 verkleind (niet geformatteerd) tot ik een vrije ruimte van 25GB over had. In W7 zie ik nu 3 partities 1 system partitie, 1 C: partitie en de vrije ruimte. Ubuntu ziet nu 4 partities met op sda4 de ruimte van 25GB als ik een manual install uitvoer.

Kan ik nu "veilig" deze sda4 gaan indelen?

Hoe dan verder? met Gparted of de partitie indeler van de Ubuntu install?

Heb ik nu 2 Partities op de vrije ruimte nodig (1 Ubuntu prog en 1 swap) of 3, ook nog voor de bootmanager?

Komt (na het juist indelen van de partities) Ubuntu tijdens de install met een optie dual boot? of moet ik zelf een bootmanager installeren?

Ik ga erg blij zijn met wat hulp bij deze installatie. Ubuntu vind ik geweldig, heb het jarenlang op mijn oude PC naast XP gedraaid en al veel mensen naar tevredenheid Ubuntu geadviseerd en verstrekt. Deze installatie vind ik wel wat lastig want ik zou graag mijn W7 ook behouden op de laptop.

BVD voor de reacties. Gr. Marco



« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 23:12:47 door marco131 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/11, 21:02:42 »
Ubuntu ziet nu 4 partities met op sda4 de ruimte van 25GB als ik een manual install uitvoer.

Kan ik nu "veilig" deze sda4 gaan indelen?
Ja, wanneer je je tot sda4 beperkt, kan de rest van de HD moeilijk beschadigen.
Hoe dan verder? met Gparted of de partitie indeler van de Ubuntu install?
Dan kan met beiden, maar vanuit Ubuntu heb je (denk ik) minder werk.
Heb ik nu 2 Partities op de vrije ruimte nodig (1 Ubuntu prog en 1 swap) of 3, ook nog voor de bootmanager?
2 is genoeg, tenzij je b.v. ook een aparte /home wilt maken.
Omdat je een beginner bent, kan je beter eerst een standaard installatie doen, 2 partities zijn dan meer dan genoeg.
Hier gebruik ik Ubuntu altijd op een partitie van 10Gb, mijn data bewaar ik op een aparte partitie.
Komt (na het juist indelen van de partities) Ubuntu tijdens de install met een optie dual boot? of moet ik zelf een bootmanager installeren?
Dit gaat vanzelf, err wordt alleen toestemming gevraagd om de bootmanager (GRUB) te installeren.
Ik ga erg blij zijn met wat hulp bij deze installatie.
Woon je toevallig in de buurt van Tholen, dan wil ik je best komen helpen.......


[/quote]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline marco131

  • Lid
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/11, 21:47:53 »
Ron, super bedankt voor je antwoorden, ik ga ermee aan de slag. Helaas woon ik niet in de buurt, maar omgeving Rotterdam, toch bedankt.

Offline marco131

  • Lid
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/11, 23:09:24 »
Via de ubuntu live cd heb ik nu in Gparted een extended partitie aangemaakt in sda4. In deze partitie: 1e partitie - 20GB ext4 geformateerd, 2e partitie - 5GB Linux swap. Uiteraard de eerste 3 sda partities heb ik onveranderd gelaten

Voordat ik verder ging met de installatie eerst nog maar eens een reboot Win7 geprobeerd. Vreemd genoeg wilde Win7 met geen mogelijkheid meer opstarten.  :|

Hierna via Ubuntu live cd Gparted, de hiervoor gemaakte extend partities weer verwijderd en Win7 start weer op.

Iemand een idee wat er nu fout gaat en wat ik verder kan doen om een Dual boot te maken op deze laptop? bvd.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/11, 23:18:26 »
Je hebt het over Ubuntu 9.1 (9.10?). Probeer eens 10.04.1 of 10.10. Mogelijk dat die wel de optie bieden om ruimte vrij te maken van de Windowspartitie en zodoende soepel een tweevoudige opstart teweeg te brengen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 23:20:57 door Pjotr »

Offline marco131

  • Lid
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/12, 13:43:17 »
Ubuntu 10.10 heb ik in eerste instatie geprobeert met nagenoeg dezelfde installatie problemen naast W7. Van de Karmic Koala weet ik iig dat het een stabiele install is omdat ik deze al meerdere malen naast XP heb geinstalleerd. Als het gelukt is om 9.1 te installeren naast W7 kan ik hem toch altijd nog updaten naar een nieuwere versie?

Er is veel geschreven over problemen met de dual boot W7 ubuntu. In mijn specifieke situatie heb ik nog geen oplossing hierinkunnen vinden. Weet iemand een oplossing of tips dan hoor ik dit graag.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/12, 13:55:40 »
Probeer toch 10.04.1 eens? Dat is een extra stabiele en betrouwbare versie, want LTS en bovendien inmiddels inclusief "Service Pack 1" (vandaar de .1 op het eind).

Hoogste kwaliteit dus, en voor jou de meeste kans op succes.

Offline marco131

  • Lid
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/14, 21:00:16 »
Ubuntu 10.04.1 geeft hetzelfde probleem. Zodra ik in Gparted via de live cd 1 of meerdere extended partitie(s) aanmaak, start win7 niet meer op. Ergens gelezen dat de optie "round to cilinders" niet aangevinkt moet zijn. Met en zonder geprobeerd. De linux swap is overigens niet mogelijk zonder "round to cilinders". Het wil allemaal niet baten.

Het lijkt erop dat Gparted iets veranderd aan een windows partitie terwijl ik enkel maar de sda4 (unlocated space) aanpas.  Zodra ik de extend partitie via Gparted weer verwijder, start win7 weer op.

Iemand nog suggesties?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/14, 21:03:35 »
Verklein de partitie eens vanuit Windows 7 zelf, zodat je een stuk ongepartitioneerde ruimte hebt op je schijf.
Hierna zou je Ubuntu daarop moeten kunnen installeren zonder dat Windows klaagt.

Offline marco131

  • Lid
Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/14, 21:56:41 »
De partitie heb ik via win7 verkleind. Bij de install van Ubuntu krijg ik geen optie voor install dual boot naast het bestaande besturingssysteem. Ik ben dus gebonden aan de "advanced" optie welke ook mijn voorkeur heeft. Afijn, zie mijn bovenstaande verhaal.

Toch bedankt voor het meedenken.

Re: Win7 Ubuntu Dual boot op HP laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/14, 22:57:05 »
Heb hier zojuist het volgende gedaan binnen de VM Windows 7 en kan meegaan in de ervaring.

1. Binnen W7 de schijf kleiner gemaakt
2. W7 afgesloten
3. Met Gparted LiveCD de vrijgekomen ruimte aangemerkt als een extended partitie.
4. W7 opgestart, maar krijg nu de keuze om een repair te doen of gewoon te starten
5. Kies ervoor om een repair van W7 te doen zonder een restore, omdat ik geen problemen had bij de laatste opstart.

Die repair blijkt nogal een stevige uitdaging te zijn voor Windows 7 ... is al een stevige 10 minuten het plaatje hieronder aan het weergeven  :|

En komt dan met de mededeling dat hij het niet meer weet .... unable to repair, oorzaak bad disk  :o

UPDATE 1:
Als ik binnen de extended partitie deze partitie naar NTFS formateer, zijn de problemen verdwenen.
Windows start normaal op zonder dat er herstel nodig is.
Dus dan zie ik binnen W7 ook twee HD schijven NTFS.

UPDATE 2:
Als ik binnen de extended partitie deze partitie naar EXT4 formateer, zijn er ook geen problemen.
Windows start normaal op zonder dat er herstel nodig is.
Dus dan zie ik binnen W7 ook 1 HD schijf NTFS.
Binnen de disk manager zie ik mijn EXT4 disk als een Healthy Primary Partition, terwijl het toch echt een extended partitie betrefd (nogmaals met Gparted gecontroleerd).
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 23:13:38 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB