Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Aspire 55606  (gelezen 3318 keer)

Offline juliaan

  • Lid
Acer Aspire 55606
« Gepost op: 2012/06/03, 17:47:06 »
Ik heb mij een laptop Acer Aspire 5560G aangeschaft.
(Amd Quad Core A6-3420M processor)
Mijn kleinzoon heeft Windows 7 geinstalleerd en de drivers opgezocht en geinstalleerd.
Ook heeft hij vooraf gezorgd voor een partitie voor Linux.
Daarop zou ik Ubuntu 12.04 willen zetten.
Zorgt Ubuntu zelf voor een swap partitie, binnen die partitie voor Linux?
Kan ik moeilijkheden verwachten van de Amd HD 6520G+HD747QM Graphics?

Dank voor reacties.



Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/04, 21:25:04 »
Als je Ubuntu 12.04 via de normale installer (dus gewoon via de cd of usb) installeert zal hij zelf voor een swap-partitie zorgen. Enkel als je handmatig de partities gaat indelen dan zal je er wel één moeten maken.

Of er moeilijkheden te verwachten zijn met die grafische kaart weet ik niet, je zou kunnen proberen om een live-cd op te starten en kijken of daar dan problemen vormen ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/05, 17:53:44 »
Met de live cd van Ubuntu 12.04 kon ik op Youtube luisteren naar een muzieknummer met een goede klank, daar is er dus geen probleem.
Maar als ik Ubuntu wil installeren ziet hij geen partities.
Ook GParted, gebrand op 17 mei 2012, vond alleen de 640 GB: de ganse schijf.
Bij Windows vond ik als 'hardeschijfstations': Windows (C:), Lokale schijf (D:) en Data (E:).
De 'Lokale schijf' was niet geformateerd.
Zou die 'lokale schijf' die niet geformateerd  is, de oorzaak kunnen zijn dat  de andere partities niet gevonden worden?
Of moet ik wachten tot een Wubi install terug mogelijk wordt?

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/06, 15:48:00 »
Ondertussen heb ik de 'Lokale schijf' D: vanuit Windows ook geformateerd in ntfs weliswaar, maar ook nu ziet GParted alleen de ganse harde schijf.
Ik zal het dus anders moeten aanpakken.
Ik heb deze morgen wel vanuit Windows met het program recdisc een 'Herstelschijf Windows 7 64 bits' gemaakt op DVD.
Maar ik aarzel om te beginnen aan een heel nieuwe partitionering.
Ik  heb mijn twijfels over die 'herstelschijf'. Als die niet gaat moet ik weer beroep doen op anderen voor het installeren van de drivers.
Is er geen veiliger manier om toch tot een install van Ubuntu te komen naast de bestaande Windows?

Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/07, 18:43:52 »
Hoi Juliaan,

Hoe wilde je Ubuntu installeren: op een aparte partitie op je harde schijf (dus als dualboot), of als besturingssysteem binnen Windows (met Wubi?) Het is niet geheel duidelijk welke van de twee methodes je gebruikt....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/08, 00:41:26 »
@Juliaan
Die Wubi installatie doet het toch gewoon ?
Bij tegensputterende wubi deze downloaden:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/thank-you?distro=wubi&release=&bits=
Op je Windows bureaublad zetten, de12.04 CD in je speler laten zitten.
Wubi op je bureaublad uitvoeren en gaan.
Bij de installatie wordt de CD herkent en gebruikt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/08, 00:53:43 »
Wubi is verdwenen bij 12.04, althans "install inside windows". Toch?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/08, 07:59:55 »
@Cumulus007
Staat gewoon op de CD/iso, eenvoudigst om Wubi naar het bureaublad te copiëren of downloaden, CD in de speler laten zitten en wubi opstarten. Werkt nog steeds, ook met de 12.04 versies.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/08, 13:28:11 »
Ik kan alleen maar constateren dat wubi.exe op de originele Ubuntu 12.04 32bits CD staat, downloadable is en werkt.
Ook de gedownloade .iso's hebben nog steeds wubi.exe in zich en deze doet gewoon een Windows Ubuntu Install.
 
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/08, 16:09:00 »
Wel ik wilde Ubuntu installeren naast Windows. Niet in Windows omdat ik iets gelezen had dat men er aan werkte.
Ik heb nog eens '  http://www.omgubuntu.co.uk/2012/03/wubi-installation-changes-mooted-for-ubuntu-12-04 ' gepost door cumulus gelezen.
En men stelt voor om het wubi install program rechtstreeks van Ubuntu te downloaden, niet dat van de Live cd...
Misschien lees ik het niet juist.

Nu ik was verder aan het zoeken waarom ik geen partities zag bij GParted, als ik een install vanuit de live cd wil doen.
Ondertussen herinnerde ik mij de 'verborgen bestanden' bij Windows.
Op partitie E: Data zag ik nu een map met drivers en nog wat andere dingen staan.
Die drivers map heb ik gecopieerd naar windows op C: en ik ga alles wat er nog bij staat proberen te backuppen
Dan maak ik de 'Data' E: partitie ledig, en zou ik daar een uitgebreide partitie van kunnen maken...

Maar ik kan dat nu niet onmiddellijk doen omdat mijn vrouw regelmatig op de laptop bezig is.


Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/10, 14:45:06 »
Ik heb ondertussen ook gepoogd via Wubi (windows installer rechtstreeks van Ubuntu) Ubuntu 12.04 te installeren.
Die install scheen vlot te beginnen, maar was zo snel gedaan. Er was eigenlijk bijna niets van het net gehaald.

Ik heb dat herdaan op mijn desktop pc, een medion van vier jaar geleden , en daar lukte het wel.
Hoewel ik op die desktop op de gewone manier Ubuntu had staan.
Er moet dus een probleem zijn bij die Acer waardoor het voorlopig niet lukt.

Ik heb wel met een program voor windows: Minitool Partition Home Edition de partitie D: en E: tot een partitie kunnen maken geformat op ext4.
Maar verder ben ik niet geraakt.
Ik blijf ook zitten met drie of vier bestanden die vroeger verborgen op de partitie E: stonden, waarvan gemeld wordt dat ze gereed zijn om te branden.
Maar die ik niet op dvd krijg.

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/10, 15:23:11 »
Wat meer uitleg over die wubi install. Ik heb de link gebruikt van Baas.
Een paar keer wordt er iets binnengehaald, gedurende 10 seconden en dan is het over.
Als ik windows herstart kan ik kiezen tussen windows en ubuntu.
Het ubuntu scherm komt op, en dan plots een bericht: de installatieconfiguratie verifiëren.
Dat wordt afgebroken door het bericht:
'Er is geen basisbestandssystem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu'

In het configuratiemenu/programs staat Ubuntu. Daarbij: Ubuntu Productversie 12.04-rev266.

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/11, 18:28:44 »
Ik heb de reactie van DeBaas nog eens gelezen.
Ik had eerder juist gelet op de link, maar niet dat je de cd van 12.04 in de speler moest zetten.
Dat heb ik nu wel gedaan: het was nu geen zaak van seconden maar van minuten.
Bovenaan stond :'bestanden uit F:\ uitpakken'.
Ik dacht dat ik er was met de de Wubi installatie.
Maar ik kreeg op het einde hetzelfde bericht: 'Er is geen basisbestandssystem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit hetschijfindelingsmenu'
Jammer ik was er nu dicht bij.

Nu verder zoeken naar de juiste partitionering...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/11, 19:13:17 »
@Juliaan
Heb je mogelijk last van de AHCI settings in je BIOS ?
Dacht dat dat ondertussen opgelost was, maar kijk eens in de BIOS van je machine en experimenteer met de AHCI/SATA/PATA instellingen van je  harddisks, Windows compatibillity uitzetten om er maar een te noemen.
Vergeet niet van te voren de instellingen te noteren, anders kun je je multiboot Windows niet meer opstarten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/18, 10:13:17 »
Ik heb ondertussen enkele kleine stappen voorwaarts gedaan: eerste de partities D: en E: samengevoegd met het free Minitool Partition Wizard Home Edition.
Dan ben ik begonnen met een herinstall van Windows Premium 64 bits. Op mijn desktop zag ik nog welke drivers mijn kleinzoon gedownload had. En ik ben daar ook
mee begonnen. Toch moet ik enkele fouten gemaakt hebben...
Ik ben toen met de 'noteboek' naar de verkoper gegaan, die vanop een andere site de juiste drivers  geinstalleerd heeft, plus Windows Security Essentials.
Dan maar geprobeerd Ubuntu te installeren naast Windows.
Daar kreeg ik op een bepaald  moment de harde schijf in zicht, verdeeld in twee. Ik  kon er een van de twee partities vekleinen, waar ik Ubuntu wilde opzetten.
Alles leek zeer goed te gaan.
Behalve bij het herstarten: daar was er geen sprake van ubuntu (dat er zeker op staat!).
Met Gparted zag ik een heel normale partitionering: sda1 100 MiB, sda2  395.97 GiB, sda3 extended, sda 5 ext4 188.66 GiB en sda6 linux swap 5.47 GiB.
Hoe nu aan het gewone opstart  blad komen, waar ik kan kiezen  tussen Ubuntu en Windows ?

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/19, 16:16:18 »
Misschien is mijn probleem opgelost (of gedeeltelijk) opgelost!
Na nog wat geprobeerd te hebben zonder succes, heb ik de iso van Lubuntu 12.04 erin gestoken.
Voor de eerste keer geen 'Error: prefix is not set'.
De installatie liep gewoon door. Ubuntu 12.04 werd vervangen door Lubuntu.
Er werd aangeduid wat er gebeurde: o.a. installeren van grub , opwaarderen van grub enz.
Even was ik ongerust wanneer ik eraan dacht dat dit een i386 versie was...
Maar bij het herstarten had ik het gewone scherm waarin ik kon kiezen tussen ubuntu en windows...

graag uw reactie...

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/22, 18:09:05 »
Om dit onderwerp  te sluiten, nog even een samenvatting:
een notebook zonder bijgeleverde cd of dvd waarop men ubuntu naast windows wil zetten, vereist een zekere graad van kennis zowel van windows als van partitioneren voor linux.
Dit tekort aan kennis heeft me heel wat uren en dagen gekost om tot een resultaat te komen.
Het was ook de eerste keer dat ik werkte met een 16 bits notebook.
Telkens ik een 16 bits ubuntu wilde installeren  had ik  de bekende error melding: the prefix is not set.
De installaties daarvan werkten niet.
Toevallig,  zonder eraan te denken,  probeerde ik met een 32 bits Lubuntu en dat ging nu prima.
Nu zit ik aan de download limiet van deze maand bij telenet.
Als dat voorbij is zal ik proberen de 32 bits lununtu te vervangen door de gewone 32 bits ubuntu.
Ik vraag mij af wat een 32 bits besturingssystem minder zal presteren op een 64 bits notebook?

Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/22, 18:26:02 »
16-bits ???

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/22, 19:21:43 »
@juliaan
Het was mij niet opgevallen dat je een 64bit installatie wilde doen.
Ik heb als test succesvol een aantal malen de 32bit installatie gedaan op machines waar de 64bit CD het liet afweten. De 64bit .iso van diverse plaatsen gedownload en gebrand maakte geen verschil.
Na het creëren van een 64bit install versie met unetbootin op een USB stick kon ik de 64bit versies wel installeren.
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/22, 20:35:58 »
Sorry, ik had bij mijn eerste post duidelijk moeten schrijven dat de cpu van de notebook een 64 bit was.
Dat komt omdat ik door het probleem erg in de war was.
En ik zie nu ook dat de verkoper in zijn specificaties het woordje 'bits' gebruikte, wat ik zo overnam.

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/24, 11:44:20 »
@ DeBaas, bedankt voor de tip over unetbootin. Dat is zeer geschikt voor acer aspire. Je hoeft enkel op F12 te duwen en hij vraagt van waar je wil booten.
Geen zoeken in de bios. Ik wilde opnieuw proberen met ubuntu 12.04 64 bit, nu op usb stick.
Ik had terug de error melding: prefix is not set. Ik liet toch de install van ubuntu  64 bit doorlopen.
Bij het herstarten had ik  een error: invalid arch independent ELF magic. En : grub rescue
Ik heb dan maar voorlopig Lubuntu 12.04 terug gezet.
Ik ga later eens proberen met ubuntu 12.04 32 bit op de usb stick.




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/24, 12:14:25 »
Bij het herstarten had ik  een error: invalid arch independent ELF magic. En : grub rescue
Oplossing:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Computer-wil-niet-opstarten-na-installatie-van-Ubuntu
(punt 19, rechterkolom)

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/26, 21:41:19 »
@pjotr
Ik heb gepoogd grub te herstellen volgens de aanwijzingen die u gaf.
Ik moest het snel doen door omstandigheden en moet ergens een fout gemaakt hebben.
Ondertussen behelp ik mij met Ubuntu 12.04 32 bit en wacht nu op de versie die uitkomt in augustus.
Dank in elk geval voor de vele reacties.

Offline juliaan

  • Lid
Re: Acer Aspire 55606
« Reactie #24 Gepost op: 2012/08/08, 10:14:26 »
Eindelijk het goede moment gevonden  om Ubuntu 12.04 16 bit naast Windows 7 te installeren en Grub te herstellen zoals aangeduid in computertip.
De enige moeilijkheid was dat Ubuntu bij mij op sda6 stond. Ik moest dus de opgegeven lijn in de terminal zelf in tikken, met het gevolg dat ik de eerste keer een kleine fout maakt: in plaats van mnt op het einde had ik mount ingegeven.
Eens dat verbeterd ging de rest van zelf met copiëren en plakken.
We moeten al zo weinig in de terminal werken...