Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Usb-geheugenpen leeg?  (gelezen 8559 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Usb-geheugenpen leeg?
« Gepost op: 2010/01/14, 15:48:54 »
Ik gebruik een geheugenpen om gegevens van de locatie A(Ubuntu) naar locatie B(Vista) over te dragen.
Blijkbaar zijn alle gegevens opgegeten door de Vista maar als ik ga kijken bij "Eigenschappen" vind ik de voorstelling van de schijf met ong. 3 Gig gebruikt, én tegelijk bij "Inhoud" "niets".
Hoe kan dat? Wat is er gebeurd? Hoe kan ik de gegevens nog recupereren?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 12:16:31 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 16:20:23 »
Jou gegevens zijn wellicht nog allemaal aanwezig als  "lost clusters": bezet in de file allocation table (FAT) maar geen enkele directoryingang ernaar toe. Dit is typisch voor een beschadigd vfat bestandssysteem. Dit kan ontstaan door de USB niet veilig te ontkoppelen onder Windows of onder Ubuntu, maar ook door een toevallig falen van een programma.

Ik hoop dat de USB niet de enige kopie is van de gegevens. Indien niet, dan is de snelste manier om de USB te herstellen, die te herformatteren.

Als het nodig is gegevens te recupereren, dan kan je een controle/herstel van het bestandssysteem uitvoeren. Alle "lost clusters" worden dan in bestanden geplaatst met gegenereerde bestandsnamen. Aan jou dan uit te zoeken wat wat is, in zoverre het bestand nog kan geopend worden. Met binaire bestanden is dat ver van zeker.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 16:31:58 »
Citaat
Als het nodig is gegevens te recupereren, dan kan je een controle/herstel van het bestandssysteem uitvoeren.

Hoe doe ik dat? Ik wil nml. op (zo ) zeker (mogelijk) spelen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/14, 17:20:01 »
Je kan in Windows de schijfcontrole doen. Ook in Ubuntu gaat het, maar je hebt de commandolijn nodig. Partitie moet afgekoppeld zijn. Je moet de partitieverwijzing kennen. Die kan je afleiden uit de uitvoer van het commando "sudo blkid".

sudo dosfsck -a /dev/sdc1

In Windows kan ook de commandolijnmanier: chkdsk e: /f

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Opgelost Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/14, 17:54:59 »
Dankjewel Vanadium. Heb tenminste een deel kunnen recupereren.
Moet in Ubuntu een geheugenpen ook altijd ontkoppeld worden vóór de computer uitgezet wordt? Met mijn uitwendige usb-drive doe ik het nooit en het loopt (tot nu) nooit mis.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/15, 11:05:29 »
Gisteren een ietsie-pietsie te snel gedacht dat de haring aan wal was.
Nu doet dat ding wel heel raar. Na enkele toegangs-pogingen, wanneer precies of waarom kon ik nog niet achterhalen, verschijnt er bij de naam van de bestanden een slotje. Bij "Eigenschappen => Rechten" kan ik niets veranderen want "Het bestandssysteem is alleen-lezen". Hoe kan ik dat veranderen?

Re: Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/15, 11:25:15 »
Heb ik ook gehad. USB geheugen leeg, maar hartstikke vol.
Wat gebeurt er: bestanden op de USB stick die worden weggegooid , komen in de prullenbak op de USB stick te staan.
De prullenbak heet: ".Trash-1000". De 'punt' zorgt ervoor dat de dir 'hidden' is. Met CTRL+H toon je alle hidden files en directories. Als je deze dir weggooit is de USB stick weer te gebruiken.

Succes.

Eagleman
Ubuntu user # 30077

Offline koos4401

  • Lid
Re: Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/15, 11:30:10 »
Citaat
Bij "Eigenschappen => Rechten" kan ik niets veranderen want "Het bestandssysteem is alleen-lezen". Hoe kan ik dat veranderen?

Volgens mij is de handigste manier: copiëren, elders plakken, zo nodig de naam en in ieder geval de rechten van het gecopiëerde bestand wijzigen
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/15, 11:47:36 »
De "trash" is iets waar ik eerst aan had moeten denken. Inderdaad, een lege USB kan "vol" zijn omdat gewiste bestanden nog in de trash staan. Pas dan is corruptie van het bestandssysteem te onderzoeken. Het lijkt erop dat dit hier zo was, en dit wordt bevestigd door:
Citaat
Met mijn uitwendige usb-drive doe ik het nooit en het loopt (tot nu) nooit mis.
Ja, je moet steeds softwarematig ontkoppelen om zeker te spelen. Anders is het russische roulette. Gegevens die moeten uitgeschreven worden, worden in cachegeheugen bewaard, om dan op een gegeven ogenblik effectief uitgeschreven te worden. Als de USB weg is vooraleer zo een uitschrijven volledig afgelopen is, is het bestandssysteem niet meer consistent.

Een USB moet normaal automatisch aankoppelen met volle rechten voor de beheerder. Als dat niet gebeurt, dan is er nog steeds iets fout: als er iets niet pluis is, en Ubuntu merkt dat (niet altijd voor vfat), dan wordt de schijf in het beste geval als enkel lezen aangekoppeld. Dit om geen risico te lopen op verdere beschadiging, maar je wel toe telaten eventuele bestanden in veiligheid te brengen.

Formatteer je USB eens opnieuw. Dit zal het probleem oplossen.

Ontkoppel je goed, en het probleem keert regelmatig terug, dan kan dat er ook op wijzen dat de USB aan zijn laatste dagen toe is.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/15, 12:26:57 »
Welbedankt allemaal. Ik heb de .Trash weggegooid (na CTRL-H) en nu kan ik alle bestanden, nou ja, een deel ervan tenminste, terug hernoemen en de .od* en andere .doc-bestanden terug beschrijfbaar.
Waar de raad van Vanadium op neerkomt is: Hou je Trash in de gaten, ruim die regelmatig op, anders loop je het risico dat je schijf vol is zonder dat je er iets van merkt.    Heb ik dat goed, Vanadium?

In mijn geval was ik eigenlijk verwittigd: telkens als ik de USB-pen benaderde (in UBUNTU) kreeg ik de vraag of ik de Trash wou ledigen, een raad die ik telkens negeerde ... Weer iets bijgeleerd dus.

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/15, 13:21:29 »
Niet te vlug. Bestanden die je in Ubuntu file manager (zelf) wist, komen in de trash terecht. Dan kan je  beste manier om die bestanden te recupereren is door in "trash" te gaan (in een bestandsbeheervenster) en "Wijzig - Herstel" te kiezen (dit - Restore).

Een andere situatie is wanneer je schijf, inclusief de trash, leeg is en je hebt toch geen plaats. Dan heb je een beschadigd bestandssysteem. Bestanden kunnen dan nog beperkt gered worden door een controle en herstel van het bestandssysteem, waarbij de brokken data terug in bestanden worden gestoken.

Citaat
telkens als ik de USB-pen benaderde (in UBUNTU) kreeg ik de vraag of ik de Trash wou ledigen, een raad die ik telkens negeerde ...
Hier ben je wat in tegenspraak met wat je al hebt gezegd. Dit bericht krijg je als je de USB softwarematig ontkoppelt. Dat betekent dat je alleszins niet systematisch de USB op slechte manier hebt verwijderd, en het soms ook op de goede manier deed.
Wat je hier kiest, is vrije keuze. Laat je de trash staan, dan kan je de bestanden later nog recupereren moest je toch nog van gedacht veranderen. Evenwel komt dan de ruimte niet vrij.

Citaat
Waar de raad van Vanadium op neerkomt is: ...
Die raad danken we aan eagleman.

Tot besluit:
* De ruimte van gewiste bestanden komt pas echt vrij, als je ze ook uit de trash verwijdert.
* Verwijderbare schijven moet je ALTIJD, op eender welk besturingssysteem, veilig ontkoppelen door dit via de software te doen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/15, 14:53:37 »
Inderdaad, Vanadium, op mijn eigen (Ubuntu-)-systeem heb ik de gewoonte de USB-pen te ontkoppelen vooraleer ik er mee op wandel ga.
Maar de Vista-machine is uitgezet met de pen nog in het slot. Misschien vandaar de problemen?
Met de uitwendige usb-harde schijf ga ik niet op wandel, en ik ontkoppel hem ook niet. Moet dat dan? Ik dacht dat die wel vanzelf ontkoppeld wordt als je het systeem uitzet. Niet dan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST Usb-geheugenpen leeg?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/15, 14:56:29 »
Alleen als je de USB uittrekt terwijl het systeem nog actief is, moet je vooraf ontkoppelen via de software.