Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellingen voor puur en alleen een Fileserver.  (gelezen 5109 keer)

gratje

  • Gast
Instellingen voor puur en alleen een Fileserver.
« Gepost op: 2008/05/26, 19:14:24 »
Na een slechte ervaring met "Hardy Heron"  heb ik besloten de zaak anders in te gaan richten. Ik wil mijn PC louter en alleen als Fileserver in gaan richten.
Nadien ga ik de Ubuntu desktopomgeving op een andere pc inrichten.

De PC is louter en alleen bedoeld als fileserver, (geen ssh, geen printserver, geen webserver, geen debian, etc. etc.) Alle andere pc's in het netwerk (Windows, Ubuntu en Mac) moeten/mogen onbeperkt toegang hebben tot de fileserver met zowel lees als schrijfrechten. Ook zou ik gaag zien dat ze in staat zijn subdirectories aan te maken.
Daarnaast zijn er nog andere netwerkapparaten die gebruik maken van de fileserver (alleen lezen).

Ik zou dus het liefste zien dat er geen inlog noodzakelijk is. Wel dient de fileserver niet vanuit het internet benaderd te kunnen worden. Alleen vanuit het eigen netwerk.

Onder "Gutsy Gibbon" had ik mijn pc als fileserver ingericht waarbij alle schijven via het netwerk benaderbaar waren. De rechten e.d. had ik toegekend via " Nautilus". Dit heeft zo'n anderhalf jaar prima gefunctioneerd naar volle tevredenheid. Sinds de migratie naar " Hardy heron"  is het een ramp. Ik krijg mijn pc niet stabiel. Ook niet na herhaalde zuivere installaties. Ik vermoed ergens een hardwareconflict; maar ik kom er niet uit.

Nu heb ik via de server installatiecd Linux opnieuw geinstalleerd. De pc lijkt nu stabiel. Enig probleem is nu dat ik helemaal nul verstand heb van het opzetten/inrichten van een server en maar heel beperkte ervaring heb met het werken op de "command line"

Het lijkt me dat wat ik wil niet al te moeilijk moet zijn; maar ik kom er niet uit. Heb enkele uren gestruind op dit forum, maar ben eigenlijk nog niet veel verder. Is er iemand die mij hiermee wil/kan helpen?

Opgemerkt dient nog te worden dat de pc 6 schijven bevat die ik liefst als separate schijven "gemount"  zie, en ook als zodanig op het netwerk kan terugvinden.
Als de zaak eenmaal draait kom ik er verder wel uit; maar ik heb even een "opstapje" nodig.

Bij voorbaat dank

Offline rja

  • Lid
Instellingen voor puur en alleen een Fileserver.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 19:19:14 »
Dan zul je in Samba moeten verdiepen.

Als je nog niet handig bent met de rechtstreeks de smb.conf aan te passen, /etc/samba/smb.conf

Is Swat wel handig.

Zie : http://bilbos-stekkie.com/swat/starting_swat.php

Als je onder Gutsy Samba al goed draaiend had, heb je de smb.conf nog ?

Hier nog documentatie over instellen van Samba.

http://www.debianhelp.co.uk/samba.htm

Als je geen gui installeert hebt, lijkt het instellingen op Debian.

Succes.

gratje

  • Gast
Instellingen voor puur en alleen een Fileserver.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/29, 20:09:29 »
Hallo rja,

Bedankt voor je uitleg en je links. Het heeft me echter niet geholpen. Het werken vanaf de command-line vind ik nog te complex. Ik heb het nu anders gedaan. Ik het versie 7.10 terug geïnstalleerd. Deze ontdaan van alle overbodige software en vervolgens samba geïnstalleerd en ingesteld. Met behulp van Nautilus kan ik gemakkelijk de rechten op de mappen instellen. Ik heb nu het voordeel dat ik voorlopig met de mij meer vertrouwde GUI kan blijven werken en toch de gewenste functionaliteit heb.

Groeten,

gratje

Laus

  • Gast
Instellingen voor puur en alleen een Fileserver.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/30, 15:12:42 »
Ik gebruik ook al jaren een oude PC als fileserver. Net de laatste versie Xubuntu op geïnstalleerd. Net iets lichter. Geen problemen meer met samba en NFS, instellen blijft soms wat lastig idd. Wel in Mousepad handmatig de smb.conf aanpassen omdat Thunar dat nog niet ondersteund. Toen ik nog geen desktop met auto-sign on op die server had gezet(ding heeft geen monitor) heb ik veel gebruik gemaatk van Webmin. Kleven wat nadelen aan(lijkt makkelijk maar is het zeker niet), maar werkt wel redelijk.

Instellingen voor puur en alleen een Fileserver.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/27, 10:41:24 »
als je puur en alleen een fileserver wil opzetten met samba ftp rsync dat soort zaken dat raad ik je FreeNAS aan. Commandline kennis is zo goed als niet nodig. Ik ben nog geen hardware tegengekomen wat niet word ondersteund

http://www.freenas.org/

Zeker op wat oudere systemen is het zonde om een ubuntu install te doen met complete gnome omgevingen en allerhande software die je toch nooit gaat gebruiken.

gratje

  • Gast
Instellingen voor puur en alleen een Fileserver.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/07, 09:15:31 »
Hallo karlhungus,

Door vakantieperikelen en grote drukte duurde het een tijdje voordat ik er weer iets aan kon doen. Freenas was idd precies wat ik zocht; maar alleen het installeren wilde niet lukken. Heb diverse donwloads geprobeerd. In alle gevallen werd de cd wel als bootable gezien; maar daarna hield het meteen op. Verder ging hij niet.

Inmiddels heb ik er met enige hulp van een kennis Ubuntu server op geïnstalleerd en geconfigureerd. Op enkele hele kleine issues na draait die nu goed. Vanuit mijn gehele netwerk is de fileserver nu bereikbaar, behalve vanuit 1 van de 2 vista pc's.

Mijn probleem is nu dus opgelost.