Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Smartphone rooten  (gelezen 5347 keer)

Offline Maikelc93

  • Lid
Smartphone rooten
« Gepost op: 2013/03/13, 08:52:01 »
Ik heb op dit moment een I-9300, zou het voordelen hebben als ik me telefoon zou rooten

[Edit:titel]
« Laatst bewerkt op: 2013/03/13, 18:00:30 door Johan van Dijk »

Re: Smartphone
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/13, 10:03:01 »
Als je niet iets specifiek wilt doen waar je root voor nodig hebt (ik neem aan van niet, aangezien je vraagt wat je dan meer kan doen) zou ik er niet aan beginnen.

Samsung is namelijk enorm lastig wanneer het aankomt op rooten. Zo heb ik al gehoord van mensen die hun gerootte telefoon binnenbrengen voor reparatie en dan te horen krijgen dat ze extra moeten betalen omdat het toestel geroot is, en hun telefoon niet terugkrijgen voordat ze afdokken.

Ook werkt Samsung met een flash counter, dus als je je telefoon root, en denkt slim te zijn door de oorspronkelijke firmware terug te zetten voordat je hem voor reparatie stuurt, kunnen ze dat zien. Er zijn manieren om die flash counter terug te resetten, maar je moet al goed op de hoogte zijn.

Samenvatting: niet rooten tenzij je goed weet wat je aan het doen bent en een specifieke reden hebt om te rooten.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Smartphone
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/13, 15:22:34 »
bij het "rooten" doe je je huidige firmware aanpassen, die is daar niet op berekend en geeft inderdaad vaak problemen.
ik heb zelf op mijn samsung-tablet een custom-rom gemikt die "prerooted" is, daardoor word hij een stuk sneller en stabieler en ben ik van die verschrikkelijke samsung-interface af.
zelf gebruik ik mijn roottoegang veel, ik gebruik t voor gameCIH, GMD gesture-control en ik draai een VNC-server op mijn tablet zodat ik het beeld van mijn tablet kan streamen naar mijn pc die het op een beamer toont, erg handig voor de japanse lessen die ik geef bij mijn studentenvereniging. dus in die zin heeft het zeker voordelen, en een samsung-tablet is helemaal niet zo moeilijk te flashen.
je download van teamhacksung.org een versie van clockworkmod recovery, vervolgens download je odin(windows) of heimdall(linux/mac) en zet je je tablet in download-modus (volume naar boven ingedrukt houden tijdens het aanzetten). je krijgt een waarschuwing die je verteld dat een custom-rom de prestaties en stabiliteit kan beinvloeden (dat doet hij, in POSITIEVE zin), koppel hem nu aan je pc en gebruik odin/heimdall om clockworkmod-recovery erin te flashen. start nu je tablet op in recovery-mode (volume zachter, ingedrukt houden tijdens opstarten) maak een backup van je originele rom via backup/restore, steek daarna een sd-kaartje erin met 2 zip-bestandjes die je van get.cm haalt (de rom en Gapps) steek t sd-kaartje erin en kies voor "install zip from sd-card. installeer de 2 zip-bestandjes en voila! hij start in cyanogenmod!

Re: Smartphone rooten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/16, 18:05:41 »
Kijk eens op het Androidworld forum onder de I-9300. Staat een hoop uitleg.

wordt je vast wel wat wijzer.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Smartphone rooten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/17, 11:21:07 »
Of kijk eens op http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1563.
Maar als je zelf niet weet wat je ermee kan/wil, dan lijkt het me een slecht idee. Ik hou van Custom ROMs, daarom ben ik eigenlijk altijd geroot met een custom recovery. Moet je je telefoon echter terugzenden, dan kan het unrooten/terugzetten van de recovery en weet ik niet wat nog meer een hele klus zijn.

Offline liawim

  • Lid
Re: Smartphone rooten
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/17, 20:27:18 »
voordeel van een geroote telefoon is dat je volledig eigenaar en controle over je telefoon krijgt. je kan bij alle bestanden komen maar ook apps met root privilege kunnen bij die bestanden komen.
je hebt volledige controle. er zijn talloze super fijne apps in de playstore te krijgen die root toegang nodig hebben. voorbeeld is titanium backup.
ook kan je hele fijne aangepaste roms downloaden. en die op je smartphone zetten. ben zelf wel gecharmeerd van cyanogenmod 10.1 (custom jellybean 4.2.2). heb je samsung dan is rooten met heimdall een fluitje van een cent.

als je een pc kooot wil je ook zelf bepalen. welk besturing systeem je er op wil. tenminste dat geld denk ik voor de meest van ons.  door je smartphone te rooten heb je ook die keuze. en nu ubuntu touch in ontwikkeling is helemaal. maar ook firefox jolla jellyfish tizen. de keuze wordt steeds groter.
.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Smartphone rooten
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/17, 20:48:38 »
voordeel van een geroote telefoon is dat je volledig eigenaar en controle over je telefoon krijgt.
Evenals kwaadwillende programma's.
Eigenlijk verlaag je de veiligheid naar het niveau van de Home editie van een ander systeem ........ :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Smartphone rooten
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/17, 20:54:07 »
Mits je gezond verstand hebt, kan het rooten van je telefoon in principe geen kwaad. Het hangt er echter vanaf wat je met je telefoon doet, wil het nuttig zijn. Wil je aanpassingen doen aan het binnenste van je apparaat, dan loop je al snel tegen de muur van Google aan.

Even ter vergelijking: ik heb vandaag mijn N9 in Open Mode gezet. Kan op zich geen kwaad, mits je goed nadenkt bij wat je doet. Ik wil soms wel eens een pakket installeren wat niet van Nokia komt - AEGIS werkt goed tegen. Flash in open mode, gebruik fixed origin en je hebt nergens last van. Een gewone gebruiker wil dat echter niet, en die blijft dus maar beter omsloten door AEGIS, voor de veiligheid.

Offline liawim

  • Lid
Re: Smartphone rooten
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/17, 21:17:59 »
voordeel van een geroote telefoon is dat je volledig eigenaar en controle over je telefoon krijgt.
Evenals kwaadwillende programma's.
Eigenlijk verlaag je de veiligheid naar het niveau van de Home editie van een ander systeem ........ :lol:

een kwart van de kwaadwillende programmas komen al voor in de playstore. en dat zijn niet eens de apps de root privilege nodig hebben. dus wat is veilig. het gaat er niet om of je daarmee terug gaat naar een veiligheids nivo van windows. het gaat erom dat jezelf de keuze hebt.
ander voordeel is dat je van alle overbodige apps af kunt komen die je toch niet gebruikt maar die je worden opgedrongen door de overlay  smartphone fabrikanten. over android plaatsen.

tkan aardig schelen in batterij gebruik. ander fijn voorbeeld van app met rootprivilege is adaway.
als je ook zo zat bent van al die reclames die mee komen met apps en daardoor ook weer extra battery verbruiken.  als je apps van dw playstore download is het altikd handig om eerst de revieuws te bekijke . je kan daar vaak veel informatie halen over hoe de app zich gedraagt.

Re: Smartphone rooten
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/17, 21:25:28 »
Sailfish OS, Firefox en Tizen zijn nog geen ROMs van dus die kun je er nog niet opzetten. En ook andere merken telefoons kun je heel makkelijk a la heimdall rooten.

En overbodige apps... tja, dat hangt ervanaf welk merk je hebt. De een levert meer onzin mee dan de ander. Mijn Motorola Razr i is bijna stock, een paar kleine aanpassingen hebben ze gedaan die ik prettig vind en 2 apps meegeleverd. Maar dat is het. En zo zijn er wel meer. Het verschilt per telefoon.

En die reclame kun je vergeten want Google heeft alle advertentieblokkeerders uit de Play Store gehaald. Je kunt wel handmatig zo'n adblock toevoegen maar dan moet je het wel precies goed doen want anders mag je mooi je ROM overnieuw flashen...

Het is niet dat ik tegen rooten ben (ik heb dat in het verleden ook wel gedaan op vorige Android-telefoons en ook mijn huidige tablet staat in Developer Mode (besturingssysteem is het standaard meegeleverde webOS 3.0.5)) maar op Android doe ik dat niet meer want het is toch wel een veiligheidsrisico en ik heb geen zin meer in dat eeuwige ROMs flashen. Maar ieder zo zijn keus...

In ieder geval adviseer ik persoonlijk om niet te rooten tenzij je er een specifieke reden voor hebt en weet wat je doet.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 21:27:59 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Smartphone rooten
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/17, 21:36:18 »
voordeel van een geroote telefoon is dat je volledig eigenaar en controle over je telefoon krijgt.
Evenals kwaadwillende programma's.
Eigenlijk verlaag je de veiligheid naar het niveau van de Home editie van een ander systeem ........ :lol:
Zo ook met kwaadwillende programma's voor Ubuntu. Er is geen "Ubuntu Home editie" (zonder root).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Smartphone rooten
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/17, 21:44:18 »
voordeel van een geroote telefoon is dat je volledig eigenaar en controle over je telefoon krijgt.
Evenals kwaadwillende programma's.
Eigenlijk verlaag je de veiligheid naar het niveau van de Home editie van een ander systeem ........ :lol:
Zo ook met kwaadwillende programma's voor Ubuntu. Er is geen "Ubuntu Home editie" (zonder root).

Klopt, maar ieder programma dat root-toegang nodig heeft komt er op Ubuntu niet doorheen zonder wachtwoord (m.u.v. update-manager). Wil niet zeggen dat het daarmee ultra-veilig is maar het voegt tenminste nog iets van sterke beveiliging toe i.t.t. Windows.

Offline liawim

  • Lid
Re: Smartphone rooten
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/17, 22:36:42 »
Sailfish OS, Firefox en Tizen zijn nog geen ROMs van dus die kun je er nog niet opzetten. En ook andere merken telefoons kun je heel makkelijk a la heimdall rooten.

En overbodige apps... tja, dat hangt ervanaf welkwant Google heeft alle advertentieblokkeerders uit de Play Store gehaald. Je kunt wel handmatig zo'n adblock toevoegen maar dan moet je het wel precies goed doen want anders mag je mooi je ROM overnieuw flashen"

hmmmm....toch vreemd adaway staat toch echt in de playstore. werkt erg goed op een enkele app na.


tizen en firefox zijn idd nog geen roms. en nog vol in ontwikkeling. ik denk dat het goed is dat er meer keus op de markt komt. uitteraard  heeft ubuntj touch voor mij nog de meeste belangstelling.

vind het gewoon raar dat wanneer je hardware aanschaft en je eigendom is. je er niet mee kan doen wat je wil. of bepalen welk os je erop wil zetten. dat wil je met een pc toch ook?


Mod-edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/18, 06:32:19 door Timo »

Re: Smartphone rooten
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/17, 23:50:33 »
Nope, adaway is verwijderd. Kijk maar, hij is niet meer te vinden in de Play Store: https://play.google.com/store/search?q=adaway&c=apps

En hier nog even de bron dat ze echt allemaal weg zijn: http://www.androidworld.nl/144578/google-verwijdert-adblockers-uit-de-play-store/

Offline liawim

  • Lid
Re: Smartphone rooten
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/18, 12:33:14 »
idd vistaus je hebt gelijk. had hem echt uit de playstore gehaald. maar gelukkig zijn er ook nog alternative playstores.

Re: Smartphone rooten
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/18, 14:28:07 »
Een gewone gebruiker wil dat echter niet, en die blijft dus maar beter omsloten door AEGIS, voor de veiligheid.

Op de N9 wel ja. Maar in het geval van Android: http://www.androidworld.nl/144632/laat-facebook-voortaan-de-google-play-store-links-liggen/
Als dat een trend wordt dan heeft de gewone gebruiker er niks meer aan dat je standaard geen pakketten van buitenaf kunt installeren (je moet een vinkje in de instellingen zetten). Hopelijk blijft het alleen bij die Facebook- en WhatsApp-updates maar als dat een trend wordt kan het een kritiek punt worden voor kwaadwillenden...

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Smartphone rooten
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/18, 19:22:51 »
Klopt, maar ieder programma dat root-toegang nodig heeft komt er op Ubuntu niet doorheen zonder wachtwoord (m.u.v. update-manager). Wil niet zeggen dat het daarmee ultra-veilig is maar het voegt tenminste nog iets van sterke beveiliging toe i.t.t. Windows.

op android ook niet, ik had een spel zeonia 5 wat echt heel hoog beoordeeld stond in de play-store, ook 2 weken gespeeld zonder problemen en toen ineens kreeg ik een popup van "superuser" die vroeg of ik zeonia-5 roottoegang wilde verlenen.. dacht t ff niet!  =D =D

Re: Smartphone rooten
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/18, 20:09:02 »
Dat is vreemd want ik heb Zenonia 3 er al tijden opstaan zonder geroot te zijn en werkt perfect.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Smartphone rooten
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/19, 08:56:52 »
Dat is vreemd want ik heb Zenonia 3 er al tijden opstaan zonder geroot te zijn en werkt perfect.

ik heb het over zeonia 5 op een GEROOTTE tablet die zonder enige aanleiding om roottoegang vraagt. als je tablet niet geroot is dan krijg je die melding ook niet, want dan kun je niets als root uitvoeren.

Re: Smartphone rooten
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/19, 11:22:16 »
Sorry, verkeerd gelezen.