Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)  (gelezen 5152 keer)

Goedenavond,
Ik wil op mijn kleine laptop (aanvulling: Asus eeePC seashell series) Lubuntu 18.04 installeren.
Hoe weet ik of ik moet gaan voor 32 of 64 bits?

Volgens de ubuntu informatie:
"Als uw computer minimaal beschikt over een 800 MHz Pentium III-processor, 128 MB RAM-geheugen (werkgeheugen), 8 MB videokaart-geheugen en 6 GB vrije schijfruimte, kunt u Lubuntu gebruiken. Indien uw PC minder dan 2 GB RAM-geheugen (werkgeheugen) heeft, is het aanbevolen om de 32-bits-versie te downloaden."
Het is een laptop uit 2010
System Memory: 1024 MB
Processor: Intel Atom CPU N550 @ 1,50GHz x4
SPeed: 1500MHz
Count: 2
Videokaart: na commando lspci:
achter VGA compatible controller staat: Intel corporatin Atom Processor D4xx/D5xx/N4xx/N5xx Integrated Graphics Controller (rev 02)


Daarnaast, werkt de live USB stick (32 bits had ik voor gekozen) die ik heb gemaakt niet.
Op de laptop kan ik 3 boot prioritys kiezen: hdd, removable device, atapi cd rom
Ik zou denken dat removable device de usb stick is, maar hij start dan niet vanaf de ubs stick.
Ik heb de stick ook geprobeerd op mijn grote laptop maar daar lukt het mij ook niet; heb ik 2 boot opties: Matshiadvd - ram4j8 en ST9500325AS.
Hoe start ik vanaf de live USB?


« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 20:25:01 door SanneTijger »

DarkEra

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/28, 21:45:57 »
Ik kan je alvast mededelen dat je niet meer kan upgraden naar een volgende LTS versie als je 32 bit zou nemen. Die mogelijkheid wordt niet meer aangeboden namelijk en 32 bit niet meer ondersteund sinds Ubuntu 19.10. 32 bit wordt uitgefaseerd.

Maar zo te zien betreft je processor een 64 bit type: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/50154/intel-atom-processor-n550-1m-cache-1-50-ghz.html
Dus ga zeker voor de 64 bit versie en probeer 'm uit.
Verwacht er niet teveel van want je RAM geheugen is zo te zien aan de lage kant. Kijk of er eventueel nog wat RAM bijgeprikt zou kunnen worden om alles soepeler te laten draaien. Nu kun je Youtube filmpjes wel even vergeten, dat zal niet echt werken met die specs.

Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/28, 22:21:20 »
Dankje. Dan ga ik nu de 64 bits op de usb zetten.
RAM bijprikken, hoe zou dat kunnen gaan? Door de laptop open te maken en er iets bij te plaatsen of te vervangen? Hoe kom ik er achter of dat mogelijk is?

Ik kan je alvast mededelen dat je niet meer kan upgraden naar een volgende LTS versie als je 32 bit zou nemen. Die mogelijkheid wordt niet meer aangeboden namelijk en 32 bit niet meer ondersteund sinds Ubuntu 19.10. 32 bit wordt uitgefaseerd.

Maar zo te zien betreft je processor een 64 bit type: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/50154/intel-atom-processor-n550-1m-cache-1-50-ghz.html
Dus ga zeker voor de 64 bit versie en probeer 'm uit.
Verwacht er niet teveel van want je RAM geheugen is zo te zien aan de lage kant. Kijk of er eventueel nog wat RAM bijgeprikt zou kunnen worden om alles soepeler te laten draaien. Nu kun je Youtube filmpjes wel even vergeten, dat zal niet echt werken met die specs.

DarkEra

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/28, 22:33:07 »
RAM is je werkgeheugen op de computer. Zelf even bij  de maker van het netbookje/laptop op de website kijken naar het type of het mogelijk is om het uit te breiden. En ja dan moet het ding opengemaakt worden.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/29, 10:01:58 »
Zal niet makkelijk zijn om daar een RAM-upgrade uit te voeren ....... gesloten kast : betekent wrikken, en plastic durft al eens kraken helaas. Niet echt ontworpen voor upgrading.

Alternatief ? Installeer een Bodhi Linux op die netbook, en je kan zonder problemen verder. Maar verwacht niet al te veel : bv YouTube filmpjes zullen met horten en stoten half werken zo niet vastlopen. Maar e-mail, opzoekwerk Wikipedia enzovoort : geen enkel probleem. Bodhi is Ubuntu gebaseerd en LTS met de nieuwste kernel.

Voor info en download:  https://www.bodhilinux.com/download/      Op die site kan je ook meer info vinden, en er zijn talloze blogs (ook Forum) voor tips en trucs met Bodhi.


Offline h2o

  • Lid
Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/29, 10:37:53 »
Zal niet makkelijk zijn om daar een RAM-upgrade uit te voeren ....... gesloten kast : betekent wrikken, en plastic durft al eens kraken helaas. Niet echt ontworpen voor upgrading.
Is deze opmerking niet iets wat voorbarig? We weten niet eens welke laptop het is? Als Sanne Tijger dat zou melden kunnen we verder zoeken.
Stel dat het een HP laptop is, dan zijn die makkelijk bij te werken met andere hardware.
Dus Sanne, welk merk en type laptop is het?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/29, 11:03:45 »
Met Bodhi hoef je ook niet met 1GB RAM, waarvan zo'n 990MB overblijft vanwege het gedeelde video geheugen, te verwachten dat websites die zwaarder zijn zoals youtube soepel zullen draaien. Het browsen zal je zwaar tegenvallen. Dat heeft dus geen enkel nut. RAM laten upgraden naar 2GB als dat mogelijk is, is dan de beste optie. Anders heb je nog niks aan dat ding en kan je het enkel gebruiken voor emails te lezen, muziek te luisteren of met een simpele tekst editor een tekst bestandje maken. That's it.
Video, audio of fotobewerking is het zeker niet meer geschikt voor.

Zal niet makkelijk zijn om daar een RAM-upgrade uit te voeren ....... gesloten kast : betekent wrikken, en plastic durft al eens kraken helaas. Niet echt ontworpen voor upgrading.
Flauwekul. Want we weten nog niet eens om wat voor een netbook of laptop het gaat. Dus brul niet te vroeg dit soort dingen en wacht eerst even een duidelijk antwoord van de TS af.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 11:06:48 door Maik »

Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/29, 13:31:09 »
bedankt voor het meedenken!
ik heb een klepje gevonden aan de onderkant en daar zit dit onder, lijkt me dat dit het werkgeheugen is?
Welk type geheugen kan er in, en is het dat waard?
Ik zie trouwens niet hoe ik het geheugenkaartje er uit zou moeten krijgen. Het ligt vrij diep en ik zie geen scharnier dat het zou kunnen openklappen.
Het gaat me er inderdaad wel op dat er (youtube) filmpjes op gekeken kan worden :)

Het betreft een netbookje, een Asus eeePC (seashell series)

Offline aartje

  • Lid
zie bv: https://www.youtube.com/watch?v=OpGVHhoNud0

Tis wel een beetje wazig filmpje

Mijn Samsung N210 heb ik ook zo'n 9 jaar geleden meteen ge-upgrade naar
2 GB, eigenlijk is 1 GB niet echt werkbaar. Ik raad je wel aan om windows 7
te laten staan. Als er iets niet doet onder Ubuntu kun je altijd nog proberen of
het wel onder windows 7 werkt bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 13:42:53 door aartje »

Joshua Orbit

  • Gast
Gewoon die 2 zijlatjes (chroom alu kleur) opzij duwen met een schroevendraaier en dan komt het latje vanzelf los (springt een beetje naar buiten) . Je zou enkel nog DDR2 geheugen moeten kopen zijnde 2Gb of een latje van 4Gb (ja die bestaan ook lol) .

Hier kan je goedkoop geheugenupgrades vinden, kies de 800 Mhz types (klik hier)

Let op : AliExpress heeft een levertermijn van 3 à 4 weken tot aan je deur. Let ook op bij je keuze het 1 latje van 2 of 4 Gb dat je moet kiezen (niet 2x) .


Dat is een enorme meevaller dat er een klepje is, ook mijn excuses : ik zie nu pas dat je netbook van bwj 2010 is (erover gelezen).

Offline rico70

  • Lid
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/29, 13:51:47 »
Voor je geheugen gaat kopen kan je beter eerst even kijken hoeveel max er in kan. Van wat ik me herinner kan er in zo'n seashell niet meer dan max 2 GB

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/29, 13:58:24 »

Zal niet makkelijk zijn om daar een RAM-upgrade uit te voeren ....... gesloten kast : betekent wrikken, en plastic durft al eens kraken helaas. Niet echt ontworpen voor upgrading.
Flauwekul. Want we weten nog niet eens om wat voor een netbook of laptop het gaat. Dus brul niet te vroeg dit soort dingen en wacht eerst even een duidelijk antwoord van de TS af.

Moderator edit: beledigende tekst verwijderd, niet op de man spelen!
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 19:45:09 door Ron »

Offline peer

  • Lid
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/29, 14:31:36 »
ik heb een oude eeepc 1100H (geen seashell).
geheugen is makkelijk te vervangen, maximaal 2gb
een ssd monteren levert veel winst op.
windows xp heb ik er destijds direct afgegooid.
het is 32bits . Lubuntu zou moeten kunnen draaien.

als je opstart dan is F2 voor het bios en Esc om van usb te starten.

FrSu

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/29, 15:02:53 »
Neem aan dat je de data eerst veilig gesteld hebt. ;)

Een Asus eee is een fijn netbookje voor wat internetten op de bank etc.
Als je de Live USB nu wel opgestart krijgt  zou ik eerst Lubuntu even proberen. Krijg je gelijk een beeld hoe het er op draait.

Geheugen plekje in de eee heb je al gevonden. Wat bij prikken kan altijd nog.

JorisC

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/29, 15:08:15 »
Citaat
Op de laptop kan ik 3 boot prioritys kiezen: hdd, removable device, atapi cd rom
Ik zou denken dat removable device de usb stick is, maar hij start dan niet vanaf de ubs stick.

Normaal is removable device USB stick . Maar dat slaat op dat de laptop de mogelijkheid heeft om ook via USB stick te kunnen booten .
Kijk daarom nog eens in het BIOS of er een optie aanwezig of de laptop ook mag booten via USB .
Je kan die optie in het BIOS ook uitschakelen om te voorkomen dat de laptop via USB kan booten .
Omdat de optie aanwezig is kan booten via USB , betekent niet dat de laptop mag booten via USB .

Offline peer

  • Lid
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/29, 15:43:45 »
Let op : AliExpress heeft een levertermijn van 3 à 4 weken tot aan je deur. Let ook op bij je keuze het 1 latje van 2 of 4 Gb dat je moet kiezen (niet 2x) .


Mijn ervaring met de levertijd van aliexpress is meestal 40-60 dagen en regelmatig gewoon niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/29, 16:14:05 »
Daarnaast, werkt de live USB stick (32 bits had ik voor gekozen) die ik heb gemaakt niet.
Op de laptop kan ik 3 boot prioritys kiezen: hdd, removable device, atapi cd rom
Ik zou denken dat removable device de usb stick is, maar hij start dan niet vanaf de ubs stick.
Ik heb de stick ook geprobeerd op mijn grote laptop maar daar lukt het mij ook niet; heb ik 2 boot opties: Matshiadvd - ram4j8 en ST9500325AS.
Hoe start ik vanaf de live USB?

Soms "ziet" het BIOS een USB-staafje aan voor een HDD. Vooral bij oude BIOS'sen komt dat nogal eens voor. Kijk eens in de opstartvolgorde binnen de categorie harde schijven (uiteraard met je USB-staafje erin geprikt).

nahjo

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/29, 16:15:42 »
Let op : AliExpress heeft een levertermijn van 3 à 4 weken tot aan je deur. Let ook op bij je keuze het 1 latje van 2 of 4 Gb dat je moet kiezen (niet 2x) .


Mijn ervaring met de levertijd van aliexpress is meestal 40-60 dagen en regelmatig gewoon niet.

Advies van mij is koop dichter bij huis en dan is het hooguit een paar dagen  ;)

DarkEra

  • Gast
Re: Lubuntu 18.04: 32 of 64 bits en live USB doet het niet
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/29, 18:20:36 »
In dit geval heb je maar lucky gelijk.......

Heeft totaal niets met "maar lucky gelijk" te maken maar met logisch nadenken en ervaring.

Offline h2o

  • Lid
Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/29, 18:45:48 »
Soms "ziet" het BIOS een USB-staafje aan voor een HDD. Vooral bij oude BIOS'sen komt dat nogal eens voor. Kijk eens in de opstartvolgorde binnen de categorie harde schijven (uiteraard met je USB-staafje erin geprikt).
Dat is zeker een goede tip waar je met oudere systemen (laptops en desktops) weleens tegenaan loopt. Zeker als er dan meerdere 'harde schijven' aanwezig zijn (inclusief dan de USB stick).
Als dan bijv. er twee 'harde schijven' aanwezig zijn en de eerste dan als eerste opstart heb je een probleem als de USB stick dan de tweede 'harde schijf' is.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/29, 19:43:38 »
Daarnaast, werkt de live USB stick (32 bits had ik voor gekozen) die ik heb gemaakt niet.
Op de laptop kan ik 3 boot prioritys kiezen: hdd, removable device, atapi cd rom
Ik zou denken dat removable device de usb stick is, maar hij start dan niet vanaf de ubs stick.
Ik heb de stick ook geprobeerd op mijn grote laptop maar daar lukt het mij ook niet; heb ik 2 boot opties: Matshiadvd - ram4j8 en ST9500325AS.
Hoe start ik vanaf de live USB?

Soms "ziet" het BIOS een USB-staafje aan voor een HDD. Vooral bij oude BIOS'sen komt dat nogal eens voor. Kijk eens in de opstartvolgorde binnen de categorie harde schijven (uiteraard met je USB-staafje erin geprikt).
Inderdaad goede tip ;)
Heb er foto van gemaakt om het duidelijk te maken voor TS en andere leden ;)Maak wel bijna altijd gebruik bootmenu.(oude medion)


Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/29, 20:26:56 »
Ja! booten vanaf de USB stick zat bij de HDD.

Nu heb ik ondertussen de 64 bits op het usb stickje gezet, en krijg een foutmelding: gfxboot .c32: not a COM32R image.

Heb ik dan toch de 32 nodig?
Zo ja, hoe lang verwachten jullie dat ik daar nog mee kan werken? Komt er van 20.04 Lubuntu ook een 32 bits versie?

Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/29, 20:34:15 »
Ja! booten vanaf de USB stick zat bij de HDD.

Nu heb ik ondertussen de 64 bits op het usb stickje gezet, en krijg een foutmelding: gfxboot .c32: not a COM32R image.

Heb ik dan toch de 32 nodig?
Zo ja, hoe lang verwachten jullie dat ik daar nog mee kan werken? Komt er van 20.04 Lubuntu ook een 32 bits versie?
Ja 64 Bits met 1 Gb ram is onmogelijk ;)
Citaat
Komt er van 20.04 Lubuntu ook een 32 bits versie?
Volgens de reactie van Maik in# 1 niet!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/29, 20:54:32 »
Citaat
Ja 64 Bits met 1 Gb ram is onmogelijk ;)

Ah kijk. zo word je weer wijzer.  =D  :|


oh, bij nader inzien stond dat ook al in mijn beginpost ;)

Goed, ik ga er weer mee verder!
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 21:21:05 door SanneTijger »

Re: Lubuntu 18.04 installeren op netbook Asus eeePC ( live USB doet het niet)
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/29, 20:57:35 »
Hoi Sanne ,
Ja als je enkel buntu wil....moet je dit niet lezen  ;)

En Antix is echt heel icht en zou moeten lukken  https://download.tuxfamily.org/antix/docs-antiX-17/FAQ/index.html
Natuurlijk geef ik je geen garantiebon 8-)
Mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 20:59:15 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste