Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen  (gelezen 4921 keer)

Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Gepost op: 2010/12/12, 15:35:26 »
Natuurlijk willen we zoveel mogelijk mensen helpen. De belangrijkste taak van Ubuntu Nederland is zich te richten op de Nederlandse Ubuntu-gebruikers. Maar hoe ruim moeten we dat opvatten? Alleen het Europese deel, het land Nederland, of het hele Koninkrijk der Nederlanden? Daarnaast wordt in Suriname wordt ook veel Nederlands gesproken, maar ik ken geen Ubuntu Suriname. Is dat ook een land waar wij kunnen helpen?

Naast gedachten hierover wil ik vragen naar mensen die weten of er Ubuntu-gebruikers in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen actief zijn. Wanneer zij Nederlands spreken zouden wij ze ook welkom kunnen heten op dit forum.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/12, 16:27:31 »
In het recente Open Source Jaarboek is een artikel verschenen over open source op de Nederlandse Antillen, in het bijzonder Curaçao. Dit heeft weer de aandacht getrokken van het Antilliaans Dagblad en dat artikel is weet te downloaden:

http://www.janstedehouder.nl/downloads/?did=6

Het is niet vreemd dat vanuit Nederland ondersteuning wordt geboden voor de Nederlandssprekenden in Suriname en op Curaçao, Aruba, Sint Maarten en de BES eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba). Voor de puristen bestaan de Nederlandse Antillen namelijk niet meer ;-). Een voorbeeld is LPI Nederland.

Ik zou er zeker voorstander van zijn om vanuit Ubuntu-nl actief richting Suriname en CAMBES contact te zoeken.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/12, 17:09:15 »
Goed initiatief ,er bestond een Linux Users Group ¨Luna¨, Deze is opgegaan in opencuracao.com ,misschien kontakt opnemen met opencuracao

Of nog beter Suares & Co Contact
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 17:16:05 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/12, 19:39:09 »
Het heet per slot van rekening ook Ubuntu Nederlands (dus niet specifiek Nederland), toch...?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 19:52:24 »
Het heet per slot van rekening ook Ubuntu Nederlands (dus niet specifiek Nederland), toch...?

Correct.  :)

Vroeger (vroegâh) heette 't Ubuntu Nederland. Een paar jaar geleden is dat op (terecht) verzoek van de Vlamingen veranderd in Ubuntu Nederlands. Jaaahhhh, ik ga al even mee hier....

Met andere woorden: Ubuntu Nederlands staat nu al open voor alle Nederlandstaligen, waar ook ter wereld.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/12, 20:07:23 »
Een Nederlands-talige gebruiker in Frankrijk wordt toch ook geholpen ?
Het gaat niet om de locatie, maar om de taal !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/12, 20:23:55 »
Precies Pjotr en Ron :)
Ook Vlamingen vallen onder Ubuntu-NL, dus ik zie niet in waarom we Suriname en aanverwanten zouden overslaan. Wellicht omdat ik me zo gauw niemand van het forum kan bedenken die in Suriname woont/werkt/komt. Maar we moeten ze zeker wel ondersteuning bieden :)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/12, 22:07:31 »
Maar volgens mij gaat hier de vraag niet alleen over ondersteuning bieden. Ik bied een japanees die nederlands zou spreken ook gewoon ondersteuning. Dit gaat mijn inziens meer over het actief contact zoeken met mensen in die omgeving en daarmee samenwerken om ook in die omgevingen goede support te kunnen bieden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Spider

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/13, 10:00:11 »
Ik ben zelf Surinamer en ben vrijwel ieder jaar in Suriname. Ik kan eigenlijk wel met zekerheid zeggen dat men daar geen Ubuntu kent (of dit zal een heel klein percentage moeten zijn). Nu niet omdat de computerkennis daar beperkt is, maar meer omdat niet elke huishouden over computer en laat staan internet beschikt. Iedereen gaat naar internetcafés en alles is daar natuurlijk Windows-only. 
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/13, 10:18:49 »
Misschien het moment om te denken over het opstarten van internetcafés met Ubuntu-PC's ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/13, 11:01:05 »
Dat is een zeer goed idee Prosper :)

Offline Spider

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/13, 17:24:26 »
Dat is iets waar ik vaker aan heb gedacht, maar hoe begin je zoiets?
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/13, 18:31:36 »
Begin maar eens een internetcafe zonder windows computers.
Kan dit niet zien, kan dat niet zien, kan dit niet spelen ...
Loopt flash niet achter heb je het wel met het nieuwste microsoft wapen aan de stok.
Lijkt me een drama.

En ja ik word er ook doodziek van dat al die bedrijven blind achter microsoft aanhobbelen met hun systemen.

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/13, 20:03:48 »
Het forum en het IRC-kanaal is inderdaad voor alle Nederlandstaligen. Maar misschien moeten we het iets duidelijker maken dat het niet gebonden is aan Nederland, en er om denken dat mensen die niet uit Nederland of Ubuntu Nederland komen de ondersteuning ook makkelijk kunnen vinden.

Mooi om te horen dat er in ieder geval één Surinamer actief is op het forum. ;) Het is natuurlijk wel erg lastig om vanuit Nederland iets te organiseren aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, dus wanneer er iets gebeurt dan kunnen de meesten hier slechts advies op afstand bieden.

Wat betreft het internetcafé is het volgens mij het beste om mensen gewoon te vertellen wat Ubuntu is. Leg een eigenaar eens uit waarom jij het beter vindt, geef hem of haar eens een CD, en op die manier kun je het ook al een beetje helpen.
Het meeste werk valt te doen in het vertellen over Ubuntu aan anderen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/13, 20:25:08 »
Begin maar eens een internetcafe zonder windows computers.
Kan dit niet zien, kan dat niet zien, kan dit niet spelen ...
Loopt flash niet achter heb je het wel met het nieuwste microsoft wapen aan de stok.
Lijkt me een drama.

En ja ik word er ook doodziek van dat al die bedrijven blind achter microsoft aanhobbelen met hun systemen.


Flash voor Linux is up-to-date.
Silverlight is meuk en ik vraag me serieus af hoeveel mensen in een internetcafé Silverlight nodig hebben. Voor degenen die dat nodig hebben hebben we Moonlight.

Et voila. Missie geslaagd. Go internetcafé met *buntu :)

Verder Sense +100 :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/13, 20:37:26 »
Maar misschien moeten we het iets duidelijker maken dat het niet gebonden is aan Nederland
De enige grens is de taalgrens.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/14, 10:54:09 »
Ik zie wel een mooie taak voor Ubuntu Nederland weggelegt in relatie tot bijvoorbeeld Suriname of de voormalige Nederlandse Antillen.

Ten eerste denk ik dat iedereen het wel eens is dat voor zaken als forum, documentatie samenwerking en internationalisering meerwaarde heeft. Waarom twee keer documentatie opzetten als we allemaal dezelfde taal spreken? Dus het meer internationaliseren, en duidelijker Nederlanstalig en niet Nederlands maken van deze faciliteiten lijkt me heel goed. Het huidige organisatievoorstel maakt een onderscheid tussen groepen (teams) en de organisatie Ubuntu Nederland. Dit lijkt me een heel goede opzet omdat het zo denk ik eenvoudig mogelijk is om de groepen te internationaliseren terwijl Ubuntu Nederland als LoCo echt Nederlands is.

Ten tweede zie ik wel een taak voor Ubuntu Nederland om andere Nederlandstalige landen die nog geen LoCo hebben bij te staan met het oprichten van een eigen Local Community. Een eigen LoCo voor Nederlandstalige landen heeft denk ik zeker meerwaarde. Denk aan de steunpunten, releaseparties, bijeenkomsten, samenwerking met andere organisaties, cultuurverschillen etc. die allemaal locaal gebonden zijn.
Wat zou die taak kunnen zijn? Wellicht het contact zoeken met open source communities in die landen en kijken of er interesse is om een LoCo op te richten zoals eerder voorgesteld. Dan zou Ubuntu Nederland wellicht kunnen aanbieden de nodige infrastructuur van zo'n LoCo (een eigen forum (voor interne discussies e.d.), wiki e.d.) op de servers van Ubuntu Nederland te hosten en te onderhouden (tot het eigen loco team dit zelf kan onderhouden). Niet overal is de benodige kennis en hardware eenvoudig beschikbaar daarvoor. Daarnaast kunnen landen wellicht profiteren van de ervaring die bij Ubuntu Nederland aanwezig is ivm. community organisatie. Bij Ubuntu Nederland is er aardig wat ervaring opgedaan met community en groei, daar kunnen wellicht andere landen van profiteren.

Idealiter zie ik dan over enige tijd een internationaal hulp forum, waar de logo's van de verschillende Nederlandstalige LoCo communities op prijken en moderators uit Suriname samenwerken met moderators uit Nederland in één forumteam, een internationale Nederlandstalige documentatie waar wellicht soms een mooie Surinaamse uitdrukking in opduikt (wel met puur Nederlandse vertaling erbij natuurlijk ;) ). En niet te vergeten natuurlijk zullen er de nodige leden van Ubuntu Nederland over drie jaar hun vakantie boeken naar Suriname, om hun hobbie met vakantie te kunnen combineren, en op uitnodiging van Ubuntu Suriname op de eerste Ubuntu Releaseparty in Suriname een boeiende lezing geven. :D

Zo heel mooi zal het wellicht niet lopen, maar ik denk dat er zeker wel waarde in samenwerking zit, waarbij er voor Ubuntu Nederland, België als een van de oudste LoCo's denk ik wel een rol van initiatiefnemer, een ambitie kan zijn om Ubuntu ook internationaal bij te staan in Nederlandstalige gebieden.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 11:27:41 door Thomas de Graaff »

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/14, 11:44:08 »
Voor wat betreft het idee van internetcafé's met Ubuntu, dat is natuurlijk een heel goed idee. :)

Dat Ubuntu niet geschikt zou zijn omdat allerlei internetdiensten Microsoft afhankelijk zouden zijn, die tijd is volgens mij geweest. Nu de toekomst van internet mobiel is, en de toekomst van mobiele besturingssytemen ligt bij Apple en Android, is Microsoft inmiddels wel uitgespeeld als monopolist. Internetdiensten kunnen mobiel internet en Android (dus Linux) niet links laten liggen. Microsoft zal nu moeten aanklampen en kijken of ze het in een echt concurrerende markt van mobiel internet ook kunnen redden. Ik persoonlijk heb er een zwaar hoofd in dat een monopolist het zal kunnen redden in een concurrerende markt. Als ik Microsoft aandelen zou hebben zou ik ze zo snel mogelijk van de hand doen.

En, Linux heeft voor internetcafé's een heel interessante mogelijkheid: de multiseatpc waarbij meerdere mensen tegelijkertijd op één computer kunnen werken. Dat kan flink in (energie) kosten en in warme landen in airco capaciteit besparen.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 11:46:25 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/14, 11:51:16 »
Als ik Microsoft aandelen zou hebben zou ik ze zo snel mogelijk van de hand doen.

Miljaar .. ik niet hoor zou ze rustig nog een jaar of vijf houden ,nog maken ze miljoenen dollars winst. :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/14, 16:49:05 »
Zoals ik bij het topic over het promoten van Ubuntu heb gezegd kan in dit geval een freedomtoaster in Suriname of de Antillen ook een uitkomst zijn zoals dat ook werkt momenteel in zuidelijk Afrika. www.freedomtoaster.org

Ook denk ik dat niet de taalgrens 'de grens' is maar ook weldegelijk de landsgrenzen. Ubuntu in de UK heeft zijn eigen loco team die niets met USA te maken heeft of met andere Engelstalige landen. Maar we kunnen misschien wel een ander land 'adopteren' om deze uiteindelijk ook op het spoor te brengen van een eigen team. De antillen bestaan niet meer dus die kunnen zo bij dit NL team in.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/15, 20:39:00 »
Ik zie wel een mooie taak voor Ubuntu Nederland weggelegt in relatie tot bijvoorbeeld Suriname of de voormalige Nederlandse Antillen.

Ten eerste denk ik dat iedereen het wel eens is dat voor zaken als forum, documentatie samenwerking en internationalisering meerwaarde heeft. Waarom twee keer documentatie opzetten als we allemaal dezelfde taal spreken? Dus het meer internationaliseren, en duidelijker Nederlanstalig en niet Nederlands maken van deze faciliteiten lijkt me heel goed. Het huidige organisatievoorstel maakt een onderscheid tussen groepen (teams) en de organisatie Ubuntu Nederland. Dit lijkt me een heel goede opzet omdat het zo denk ik eenvoudig mogelijk is om de groepen te internationaliseren terwijl Ubuntu Nederland als LoCo echt Nederlands is.

Ten tweede zie ik wel een taak voor Ubuntu Nederland om andere Nederlandstalige landen die nog geen LoCo hebben bij te staan met het oprichten van een eigen Local Community. Een eigen LoCo voor Nederlandstalige landen heeft denk ik zeker meerwaarde. Denk aan de steunpunten, releaseparties, bijeenkomsten, samenwerking met andere organisaties, cultuurverschillen etc. die allemaal locaal gebonden zijn.
Wat zou die taak kunnen zijn? Wellicht het contact zoeken met open source communities in die landen en kijken of er interesse is om een LoCo op te richten zoals eerder voorgesteld. Dan zou Ubuntu Nederland wellicht kunnen aanbieden de nodige infrastructuur van zo'n LoCo (een eigen forum (voor interne discussies e.d.), wiki e.d.) op de servers van Ubuntu Nederland te hosten en te onderhouden (tot het eigen loco team dit zelf kan onderhouden). Niet overal is de benodige kennis en hardware eenvoudig beschikbaar daarvoor. Daarnaast kunnen landen wellicht profiteren van de ervaring die bij Ubuntu Nederland aanwezig is ivm. community organisatie. Bij Ubuntu Nederland is er aardig wat ervaring opgedaan met community en groei, daar kunnen wellicht andere landen van profiteren.

Idealiter zie ik dan over enige tijd een internationaal hulp forum, waar de logo's van de verschillende Nederlandstalige LoCo communities op prijken en moderators uit Suriname samenwerken met moderators uit Nederland in één forumteam, een internationale Nederlandstalige documentatie waar wellicht soms een mooie Surinaamse uitdrukking in opduikt. En niet te vergeten natuurlijk zullen er de nodige leden van Ubuntu Nederland over drie jaar hun vakantie boeken naar Suriname, om hun hobbie met vakantie te kunnen combineren, en op uitnodiging van Ubuntu Suriname op de eerste Ubuntu Releaseparty in Suriname een boeiende lezing geven. :D

Zo heel mooi zal het wellicht niet lopen, maar ik denk dat er zeker wel waarde in samenwerking zit, waarbij er voor Ubuntu Nederland, België als een van de oudste LoCo's denk ik wel een rol van initiatiefnemer, een ambitie kan zijn om Ubuntu ook internationaal bij te staan in Nederlandstalige gebieden.

Helemaal mee eens. Mooi verwoord. Ik ben blij dat het verschil tussen de organisatie en de groepen net zo opvat als ik het bedoel. Dat zou zeker in dit soort situaties handig zijn.

Ubuntu Nederland kan natuurlijk zeker wel mensen helpen bij het opzetten van een eigen LoCo. Dat was ook een van de gedachten achter het openen van dit onderwerp. Ik vroeg me af of er een redelijk aantal mensen was in Suriname of in de voormalige Nederlandse Antillen die misschien hulp en advies konden gebruiken bij het oprichten van een LoCo. Daarnaast was ik ook gewoon benieuwd hoeveel mensen van daar actief zijn hier, en of we daar ook rekening mee moeten houden bij het besturen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/16, 16:48:40 »
Hallo,

-offtopic

Om nog even terug te komen op dat linux internet cafe gebeuren; in Tanji, Gambia draait een succesvol internetcafe compleet op
Ubuntu (9.04) waar cafepilot op draait; http://www.dijitanix.com/ als beheer en ticket systeem.
Een ander stukje software waar je de zaak (incl. aanwezige windows client computers) mooi mee kunt beheren is mkahawa
http://mkahawa.net/
Dus is het best mogelijk daar iets mee te doen in Linux en als je een goedkope voip service erbij aan koppelt, levert dat ook weer
inkomsten en scheelt het de plaatselijke inwoners aan belkosten. Het internetcafe kan bijvoorbeeld weer geld genereren voor een
school of andere instelling die anders geen inkomsten zouden hebben.

-offtopic

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/16, 18:19:29 »
Wie is de eerstvolgende die op reis gaat naar Suriname ?
Kan die eens wat rondkijken. Anderen kunnen misschien ook eens denken aan een project om PC's te verschepen... Of zijn die daar vlot en goedkoop te krijgen ? Ben zelf nog niet tot ginder geraakt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Spider

  • Lid
Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/18, 17:10:23 »
Pc's zijn in vergelijking met Nederland vrij prijzig (dat is dan ook de reden dat veel huishoudens geen pc's hebben). Een project om pc's te verschepen zou zeker geen slecht idee zijn. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar september weer naar Suriname. In de tussentijd wil ik de zwager van mijn vrouw wel vragen of hij wat research kan doen. Moet wel erbij zeggen dat hij het momenteel politiek actief is, en dus vrij weinig tijd heeft. Dus het zal zeker een poosje duren voor ik wat te horen krijg. Misschien kan ik hem ook wat promotiemateriaal toe sturen?
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Re: Ubuntu in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/19, 13:56:58 »
Dat zou ik zeker doen Spider :)
Dat is een zeer goed idee. Hij kan vast wel wat momenten vinden voor de research en wat promotiemateriaal opsturen is ook zeker geen slecht idee :)