Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lokale maildist met fetchmail en dovecot en WebMin  (gelezen 2241 keer)

lokale maildist met fetchmail en dovecot en WebMin
« Gepost op: 2008/09/05, 23:16:35 »
Beste mensen,

Ik stond voor het probleem om op iedere pc in een klein kantoor de map Verzonden Items (in sync) beschikbaar te hebben voor één enkele gebruiker.
Die gebruiker laat zijn e-mail pakweg een week op de server van de ISP staan. Op alle computers heeft hij zo alle inkomende e-mails beschikbaar.
Maar niet de verzonden items.

Gelukkig kwam ik op dit forum een draadje tegen:
  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14126/1
Dat me deed besluiten niet te gaan zitten rommelen met het verhuizen van provider, domeinnaam aanvragen, mailserver opzetten en problemen met poort 25.

Daar is dan ook nog de serie artikelen in FullCircle over de eigen server opzetten.
Gedeeltelijk heb ik die gevolgd. Daarbij wordt WebMin gebruikt.
In de WebMin-configuratie van Fetchmail, wordt min of meer aangeraden om gebruik te maken van Cron voor het regelmatig ophalen van de e-mail.
Maar ik heb geen enkele indicatie dat dat werkt. Ook de default van fetchmail lijkt niet te werken. Alleen het dwingend ophalen (poll) van de servers lijkt te werken.

In de WebMin-lijst van cron-taken zie ik ook niks herkenbaars staan.

Enig idee wat er aan de hand is? En wat daar aan te doen?

mvg

pablo k

lokale maildist met fetchmail en dovecot en WebMin
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/06, 01:21:20 »
Ik gebruik alleen Postfix Mail Server dus kan je niet echt helpen met een config ervoor.

Mocht niemand op het forum iets hebben voor je kijk dan ff op het forum bij webmin en of vraag het daar.
http://www.virtualmin.com/forums/webmin/
Kijk niet op van de link die is voor Virtualmin het hosting programma van Webmin.
Maar als je gewoon de vraag over Fetchmail stelt krijg je netjes antwoord.
Joe is de grote man daar, die heeft Webmin geschreven.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

lokale maildist met fetchmail en dovecot en WebMin
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/06, 17:03:50 »
Dank voor je link Gandyman. Ik heb mijn vragen op het forum daar gesteld. Opvallend genoeg is de optie die bij niet werkt laatstelijk toegevoegd.

Voor de rest ben ik vreselijk in mijn sas met de oplossing. De post wordt bij de ISP opgehaald en zichtbaar gemaakt op alle pc's. Alleen met Evolution als client had ik wat problemen met het zichtbaar maken van een Reply in de Sent-map. Dat bleek een instellingskwestie. (zie:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=554515 )

De man fetchmail verhelderde ook nog wel wat. Ik gebruik één .fetchmailrc file die in de home-map van de enige echte gebruiker ligt. Die .fetchmailrc heeft een nieuwe beginopdracht gekregen, nl: set daemon 900. Die regel zorgt ervoor dat als ik fetchmail vanaf de commandoregel start met 'fetchmail' die de .fetchmailrc leest en met die instellingen uitvoert.
Het nadeel is dat de gebruiker moet zijn ingelogd.

Voor de rest werkt het als een tierelier!

pablo k