Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 o usb stick ipv HD, bespaart dit veel energie?  (gelezen 1333 keer)

Offline jnn1

  • Lid
Ubuntu 8.04 o usb stick ipv HD, bespaart dit veel energie?
« Gepost op: 2008/07/23, 10:48:24 »
Hallo,
Ik heb een Dell Optiplex Pentium4 , 2.4 Ghz, 512 Mb en 20Gb HD. Ik wil hier Ubuntu LTS 8.04 op installeren. Maak het iets uit qua energieverbruik als ik de software op een harde schijf plaats of op een USBstick? Eenmaal geinstalleerd, werkt deze PC als een server waar niet veel informatie op komt.
Ook heb ik geen ervaring met het installeren van Ubuntu LTS op een USBstick, maar daar heb ik tutos van gezien.
Alvast bedankt voor uw reakties.
Groeten,
Paul

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.04 o usb stick ipv HD, bespaart dit veel energie?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/23, 10:49:48 »
Harde schijf is altijd beter, want een USB-staaf is veel langzamer. Bovendien verslijt een USB-staaf veel sneller.

Qua energieverbruik zal het niet veel uitmaken, denk ik.

rpr

  • Gast
Ubuntu 8.04 o usb stick ipv HD, bespaart dit veel energie?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/23, 11:15:38 »
Citaat van: pjotr123
Harde schijf is altijd beter, want een USB-staaf is veel langzamer. Bovendien verslijt een USB-staaf veel sneller.

Qua energieverbruik zal het niet veel uitmaken, denk ik.
Is niet correct usb disk is sneller doordat er geen seek tijden zijn. USB staaf is wel slecht als het systeem niet readonly is. Frequent schrijven is slecht voor usb sticks. Ook zou je dan better een ide flashcard gebruiken dit doordat usb inderdaad trager is dan ide en dat ide nog een paar zaken heeft dat het nog versnelt.

Wat je zeker niet mag doen is swap (wisselbestand) op een usb of flashcard zetten. IVM power zal inderdaad een usb minder verbruiken. Het geluid zal ook verschillen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.04 o usb stick ipv HD, bespaart dit veel energie?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/23, 11:22:52 »
Citaat van: rpr
Is niet correct usb disk is sneller doordat er geen seek tijden zijn.
Bestanden worden misschien sneller gevonden, maar een groot bestand overzetten gaat veel sneller op een harde schijf.

Offline Kev

  • Lid
Ubuntu 8.04 o usb stick ipv HD, bespaart dit veel energie?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/23, 17:02:07 »
Een USB-stick kan ongeveer een miljoen reads aan en evenveel writes als ik het goed heb, toch de nieuwere USB-sticks.
Maar inderdaad IDE is een directe busstructuur omdat die gebruik kan maken van DMA - Direct Media Access.
Terwijl USB net zoals SCSI een soort van apparte laag over een busstructuur gebruikt.
De snelheden liggen wat varierend en het is moeilijk te zeggen welke techniek beter is dan de andere. USB heeft als voordeel als je er een LiveUSB van maakt dat die sneller werkt dan een LiveCD.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Ubuntu 8.04 o usb stick ipv HD, bespaart dit veel energie?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/24, 00:27:32 »
Energie zuinig en toch dezelfde snelheid hebben doe je met DOM disken.


Wat ook nog leuk is dat ze niet duur zijn.
Ze hebben gewoon een IDE aansluiting en kunnen behoorlijk veel beschreven worden.
Kijk bij http://www.myelectronics.nl
linkerkant klikken op "Memory" en dan aan de rechterkant kiezen voor "Flash and DOM"

Een 3.5 HD gebruikt al snel 750 mA tot 1 A.
Pak je een 2,5 HD dan gebruikt die al een stuk minder.

DOM disken gebruiken bijna niets.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D