Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printers benaderen vanaf andere computer  (gelezen 493 keer)

Offline kage

  • Lid
Printers benaderen vanaf andere computer
« Gepost op: 2016/01/12, 10:57:49 »
Goedemorgen,

Ik heb een vraagje die niet helemaal Ubuntu betreft:
In mijn netwerk zitten 5 computers. Allen uitgerust met Linux: 2x Ubuntu, 2x Kubuntu en 1x Manjaro.
Ik heb twee printers, 2x laser 1x zwart wit 1x kleur. Deze zijn beide aangesloten op dezelfde Ubuntu.
Printen met Ubuntu en Kubuntu over het netwerk verloopt vlekkeloos. Zonder iets in te stellen waren de printers te zien.
De Manjaro computer echter niet. (Uiteraard op het Manjaroforum een vraag gesteld maar daar komt geen antwoord op. Vandaar dat ik het hier probeer)
Bij Manjaro heb je nog plain cups.
Bij het instellen van cups laat je cups zoeken naar de printers.
Ze worden gevonden en benoemd.
Na het instellen van de benodigde drivers laat ik een testpagina uitgaan naar 1 van de gekozen printers.
Print wordt gerendered en vervolgens krijg ik de melding: "unable to locate" Deze melding verschijnt bij beide printers
Alles opnieuw instellen helpt niet en leidt tot dezelfde foutmelding.

Weet iemand hier een oplossing?

Thnx
grtz
Karel


Offline kage

  • Lid
Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/12, 19:24:32 »
Dankjewel Joop,

Ik ben zo'n beetje de hele middag bezig geweest met de tweede link maar krijg het niet voor elkaar.
Diverse malen zie ik dan op de Ubuntu computer ineens een derde printer opduiken die dan via de manjaro pc is aangemaakt.
Het is voor mij net ff boven de pet hoe ik de ipp moet aanmaken of formuleren zoals het moet.

Heb je misschien (of iemand anders) nog suggesties?

Grtz
Karel

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/12, 20:21:31 »
Hoi Karel,

Printers delen is absoluut mijn ding niet en dan al helemaal niet met nu Windows 10 bakken in het gezin. Het zou verboden moeten worden :D.

Wat me echter wel lukt is een Google Cloudprinter. Dan moet je je voegen naar Google zijn stijl, maar dan kan ik tenminste printen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline kage

  • Lid
Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/13, 08:16:14 »
Dankjewel Just!

Niet gedacht aan die oplossing. Gelukkig alleen maar Linuxbakken in mijn netwerk.
De oplossing was even onnozel als simpel: uiteindelijk ontdekte mijn vrouw dat ik domweg een typefout had gemaakt: geen "-" maar een "_" in het ipp adres.
En nu werkt alles als een zonnetje.

Nogmaals dank allemaal

grtz
kage

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/13, 08:52:46 »
Hallo Karel,

Dat zijn van die dingen waar je zo overheen kijkt!

Fijn dat het werkt en complimenten aan je vrouw!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/13, 11:40:16 »
Google Cloudprinter. Dan moet je je voegen naar Google zijn stijl, maar dan kan ik tenminste printen.

Sorry Just, met alle respect voor deze ongetwijfeld werkende oplossing.
Maar printen via cloud? Zodat elke print die je maakt opgeslagen en bewaard wordt bij een derden partij? Niet een oplossing waar ik me in kan vinden.

Printer delen is in beginsel helemaal niet zo moeilijk en moet gewoon werkend kunnen worden.
Je kunt heel simpel bij de instellingen -> printer instellen dat je hem wilt delen. Dan kun je hem vanuit al je pc's benaderen (als je tenminste ook je gedeelde bestanden kunt benaderen (even netwerkprinter toevoegen op de andere pc's geloof ik).

Mogelijk dat voor dit delen van printer (net als bij bestanden delen) het programma Samba nodig is (??) maar dat kunnen anderen dan wel bevestigen. Ook onder win moet je bepaalde serverdiensten aan zetten om je printer te kunnen delen (best logisch).

Ik heb nooit anders gedaan dan printers delen op het netwerk. En altijd zonder veel moeite altijd werkend gekregen. Ook nu met linux weer (samba geinstalleerd). Want een netwerkprinter is zo handig.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/13, 11:43:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/13, 21:04:07 »
Wat ik zelf doe om mijn usb printer als netwerk printer te kunnen gebruiken is een raspberry pi inrichten als print server mbv cups.
Werkt uitstekend en kost bijna geen stroom. Er is overigens ook een handige open source cups printer app, daarmee kan je dan ook van smartphone of tablet printen. Dit zonder de cloud...

Offline MKe

  • Lid
Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/14, 09:26:48 »
Google Cloudprinter. Dan moet je je voegen naar Google zijn stijl, maar dan kan ik tenminste printen.

Sorry Just, met alle respect voor deze ongetwijfeld werkende oplossing.
Maar printen via cloud? Zodat elke print die je maakt opgeslagen en bewaard wordt bij een derden partij? Niet een oplossing waar ik me in kan vinden.

Printer delen is in beginsel helemaal niet zo moeilijk en moet gewoon werkend kunnen worden.
Je kunt heel simpel bij de instellingen -> printer instellen dat je hem wilt delen. Dan kun je hem vanuit al je pc's benaderen (als je tenminste ook je gedeelde bestanden kunt benaderen (even netwerkprinter toevoegen op de andere pc's geloof ik).

Mogelijk dat voor dit delen van printer (net als bij bestanden delen) het programma Samba nodig is (??) maar dat kunnen anderen dan wel bevestigen. Ook onder win moet je bepaalde serverdiensten aan zetten om je printer te kunnen delen (best logisch).

Ik heb nooit anders gedaan dan printers delen op het netwerk. En altijd zonder veel moeite altijd werkend gekregen. Ook nu met linux weer (samba geinstalleerd). Want een netwerkprinter is zo handig.
Samba is alleen voor file sharing, dus die heb je niet nodig. CUPS doet het printersharing volgens mij.

Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/14, 09:39:17 »
Vergat ik nog aan te geven. Als er op de pc's firewalls draaien moeten de printers daarin denk ik wel vrij gegeven worden. Maar hoe dat precies werkt weet ik nog niet zo goed.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printers benaderen vanaf andere computer
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/14, 10:23:55 »
Hoi Rabbit,

Ja, die firewalls. Ik heb het allemaal ooit in mijn boekje over Xubuntu opgeschreven na heftig puzzelwerk. Nou is alles hier thuis dat W**** 10 en ik krijg het voor geen kanten meer voor elkaar. Ik kom ook niet meer in de gedeelde documentenmappen.

[Edit] Ik typte wat lelijks

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021