Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Configuratie TV out  (gelezen 1182 keer)

Octothorp

  • Gast
Configuratie TV out
« Gepost op: 2008/04/03, 20:01:12 »
Een zoekopdracht omtrent dit onderwerp leverde niet veel op. In mijn windows configuratie maakte ik dagelijks gebruik van de tv out functie van mijn grafische kaart. Wat toen voor mij het best werkte was dualview, dan sleepte ik vlcspelern naar rechts (op mijn tv scherm) en kom ik daar perfect een filmpje kijken. Hoe moet ik dit hier configureren?
Ik had al eens geprobeerd gisteren, maar kreeg ik eerst enkel zwart wit en waren daarna al mijn resoluties naar de maan. Dus als bijkomende vraag missch, kan ik ervoor zorgen dat ik (indien de resoluties weer in de war geraken en ik niets meer op mijn scherm kan zien) recovered kan worden?

Offline tabasco

  • Lid
Configuratie TV out
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/04, 00:15:38 »
Hoi Octothorp, In de zoekfunctie staan verschillende topics over meerdere schermen. Als je kunt aangeven welke videokaart je hebt (merk/type) en wat je er op aansluit (monitor/tv type) dan kunnen er ook hier mensen je helpen.
TIP: zoek op de term 'twinview'

Octothorp

  • Gast
Configuratie TV out
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/04, 00:26:53 »
Ik zocht op "tv out", ik zal eens zoeken op twinview danku.
Mijn grafische kaart is nvidia 6600GT 128mb, op de dvi poort zit een Siemens C19 TFT (resolutie 1280*1024) en aan s-video hangt een redelijk oude nokia tv...
Ik gebruik de laatste Ubuntu distro en compiz staat geactiveerd...

Offline tabasco

  • Lid
Configuratie TV out
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/04, 00:45:06 »
Probeer met nvidia-settings (start in terminal)
Daar kun je de display configuration veranderen

Octothorp

  • Gast
Configuratie TV out
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/04, 00:55:12 »
indien ik twinview inschakel en dan klik op 'save to X configuration file' dan vraagt hij om het op te slaan
"/etc/X11/xorg.conf", merge with existing file staat aangevinkt maar er komt dan een fout
"Unable to create new X config backup file '/etc/X11/xorg.conf.backup'"

Offline tabasco

  • Lid
Configuratie TV out
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/04, 00:59:19 »
Maak ook eerst zelf een backup:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-origineel

En start met gksudo

Octothorp

  • Gast
Configuratie TV out
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/04, 12:01:14 »
Het is me gelukt, eerst kreeg ik enkel zwart wit beeld op mijn tv scherm. Ik vermoedde dat er een verkeerd tv signaal gestuurd werd, ik had namelijk nergens moeten instellen dat dat PAL-B moest zijn, ik heb dan maar handmatig de xorg.conf aangepast en er dit bijgezet.

Ik merkte wel dat mijn systeem iets trager reageert indien tv out aanstaat, daarom zette ik het deze morgen terug uit waarna hij terug moest rebooten en toen kreeg ik enkel mijn bureaublad nog te zien... Zonder icoontjes, en geen startbalken.. Ik heb dan maar in veilig modus, het origineel xorg.conf terug gezet en nu werkt alles terug. Ik zal er nog wat meer moeten mee prutsen geloof ik :)
Een manier om tweede beeld (tv) uit te schakelen zonder te rebooten is niet mogelijk?
Of lukt het ook als ik na de configuratie xkill en xstart doe? Dit zou ook al iets sneller zijn...

Offline tabasco

  • Lid
Configuratie TV out
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/04, 23:25:21 »
Goed dat het 'kan' werken! Specifiekere configuraties en instellingen weet ik niets vanaf helaas.

Octothorp

  • Gast
Configuratie TV out
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/09, 19:32:48 »
Topic solved,

Bijkomende vraag echter:
Als ik de configuratie verander van 1 naar 2 schermen, vereist Ubuntu een reboot van X. Weet iemand of ik X kan herstarten zonder de volledige computer te herstarten? Op die manier zou ik bijvoorbeeld aan de hand van een script veel sneller kunnen wisselen tussen 1 of 2 schermen ;)

Offline tabasco

  • Lid
Configuratie TV out
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/09, 19:40:59 »
Met CTRL-ALT-BACKSPACE log je opnieuw aan zonder volledige herstart.


Het volgende heb ik ergens gelezen, en weet niet of t werkt....:
gnome
sudo /etc/init.d/gdm restart
kde
sudo /etc/init.d/kdm restart